Šta je novo?

Električna vozila i punjači

Održavanje ni u kom slučaju ne može biti skuplje jer ga u principu i nema.I sama klasična auto industrija je u poslednje vreme prešla na duge servisne intervale(lifetime) pa se na primer zupčasti kaiš na tsi motorima menja tek preko 240.000km...To što se pominje da nema dovoljno obučenih servisera nije ništa novo ni u sadašnjosti, jednostavno školski sistem i sistem vrednosti je takav.Ev vozila imaju veću masu pa je logično da delovi trapa pre crkavaju ali nije nužno ako se pravilno projektuju.
Omiljena priča protivnika EV je uzimanje podatka iz 2019 recimo i poredjenje održavanja auta od 60kw sa autom od 250kw...Mešaju se babe i žabe i izvode neki zaključci.

Gac Ion V je firma i model za koju većina nije čula a danas su predstavili A480 punjač snage 480kw i uskoro predstavljaju svoju bateriju koja se puni za 5 minuta... Jednostavno napredak je neverovatno velik jer mi tek postavljamo punjače od 50kw po koridoru a najači koji imamo je 175kw.I da sve ovo bude marketinški balon ako ne ove,drugi će izaći sa svojim rešenjima sledeće ili za tri četiri godine.Neko će reći da ali ev kola postoje odavno,da ali karbidi silicijuma su omogućili neverovatno efikasne pretvarače,i svakim danom se sve više usavršavaju,baterije takodje.

Inače nas niko ništa ne pita i ne računa na naše marginalno tržište a takodje svetske politike kroje veliki pa hteli mi ili ne svet ide u pravcu koji su sami zacrtali.I poslednje svakako je jasno da mobilnost i energija ima svoju cenu i to visoku.Biznis modeli moraju biti održivi i naravno niko razuman ne gaji iluziju da će nama dole ikad nešto biti bolje ili jeftinije.
 
Odrzavanje su uglavnom gume, pranje i zamena delova. Ja u sustini nisam vozio auto kod majstora zanista osim guma i pranja.

Imao sam situaciju da me je neko ogrebao bukvalno ali to njegovo osiguranje placa.
 
Isto ,osim zbog redovnog servisa gde izgubim oko sat vremena u proseku i 120 evra samo gorivo, tečnost za stakla i zamena guma.

[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=876008#p876008:2zs3xa6a je napisao(la):
vradovic » Pon Avg 30, 2021 11:04 am[/url]":2zs3xa6a]
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=875929#p875929:2zs3xa6a je napisao(la):
Žika » 30 Aug 2021 05:16 am[/url]":2zs3xa6a]I koliko ispada 1 kW tj koliko košta 100 km ?
16 milja napunis za $2.5 ali malo kraduckaju.
Posle 2 sata punjenja cena je $3.5 za 16 milja.

Znaci za 100 km je $11.6.
Na superchargeru je free for life ako si kupio Teslu do 2017. godine.

Kod kuce ako je nocu je oko $10 za 350 km.
Mene 100 km košta 7 evra oko 8,26 dolara i to koristeći blagodeti autobana bez ograničenja (umerenije sigurno 1 1/2 l manje ). I naravno punjenje gorivom bez čekanja i daleko kraće traje (900 km jednim punjenjem).
Servis sa svim delovima i rukama je oko 120 evra x 2 puta godišnje.
Za min 25000 km godišnje elektro mi se nikako ne isplati i plus maltretiranje sa punjenjem.
 
Evo danas je počela prodaja dugo očekivanog punjača koji su zajedno razvili E-ON i Volkswagen.Njegova specifičnost je što u sebi ima bateriju koja će preuzeti na sebe zadatak napajanja DC pretvarača.Ovakva postavka omogućava njegovu instalaciju u bilo koju javnu ustanovu i od priključaka traži samo trofaznu utičnicu sa minimalno 3x16A (3x32 poželjno)....

Izlazna snaga je 2x150kw istovremeno....

Prvi je ovih dana instaliran u Essenu u Nemačkoj a smatra se kao revolucija na polju punjačke infrastrukture jer za njegovo postavljanje ne treba nikakva specijalna instalacija,trafostanice,kabineti itd.

Naravno moj komentar bi bio da su prećutali sa kapacitet zavisi od baterija i da će verovatno morati da ograniče vreme punjenja jer energija na ulazu je mnogo manja od izlazne pa bi bilo glupo da dvojica napune do vrha a sledeća dvojica čekaju sat vremena.
0dec36595e76585170987dfbf90e4751.jpg
 
I poneke vece gradjevisnke masine pocinju da se nude na baterije. Do skora su to bili manji viljsuskari ili veliki bageri ali sa kablom na struju do trafo stanice, ali u ovom slucaju je to utovarivac od 20tak tona koji moze u kasici nosi 5 tona, kazu da se puni 1 sat, a da moze radi 8 sati, sto je sasvim solidno. Jedino ne kaze kolka je cena da bi mogao da uporedim sa cenama iste takve masine sa motorom sa unutrasnjim sagorevanjem:
https://fb.watch/8b4kzyEpg9/
 
Zanimljivo, vidim im prednost u tunelima, gradskoj sredini gde su buka i izduvni gasovi veliki problem.
 
Mogućnosti su neograničene,čak i veliki damperi idu na baterije a dizel agregat im služi kao punjač a pri spuštanju niz rudnik dobije toliko energije regeneracijom da su mnogo ekonomičniji...Turci su prošle godine počeli prodaju e traktora a i u Kaliforniji je počela prodaja modela Monarch Soletrac...Ali baterije su usko grlo i sada kada je skočila tražnja počinju problemi pa se čak i Tesla okrenula LFP baterijama u SR+ vozilima jer ne sadrže nikl i kobalat ,teže su i zimu ne podnose ali su ipak termostabilnije i jeftine za proizvodnju jer se u solarima koriste odavno...To mu na neki način dodje kao prelaz ka solid state čiju prodaju od strane Quntumscape svi igrači očekuju ubrzo.

Koliko je cena LFP pala vidi se na ovoj slici gde bi baterija od 44kwh koßtala oko 5.000eura
(120 komada)
694f4d9adc4ce207f5885ac8701ecf8b.jpg
e54f29a137f9e4c07b4a4f5329bf2f1a.jpg
 
Da nije bilo korone koja je poremetila brodski kontejnerski transport i uvecala cenu kontejnera 4-5 puta, baterije bi trenutno bile jos jeftinije. Nekako se korona i vakcinacija poklopila sa kljucnim trenutkom prelaska na elektrovozila i cini mi se da to nije slucajno, posebno kad se zna da drzave ogromne pare u budzet prihoduju od akciza na gorivo, u Srbiju i preko milijardu evra godisnje, a sa solarnim panelima da ljudi pune svoja elektrovozila bi imali veliki gubitak u budzetu. Kad se tome dodaju yemlje iyvoynice nafte i zemlje proizvodjaci industrije na motore sa unutrasnjim sagorevanjem, dobija se zanimljiva slika. Mislim da ce Kina najlakse ovo preobroditi jer oni nisu bili toliko jaki u motorima sa unutrasnjim sagorevanjem, pa mogu se fleksibilno preorjentisu na izvoz elektrovozila, gde vec imaju prednost, cime ce samo ojacati svoju poziciju i otezati zapadu koji je decenijama kocio razvj elektrovozila (a verujem da su Nemci imali tehnologiju) samo da bi zadrzali profite i monopole postojece tehnologije. E sad kad se to menja, da vidimo sta ce preduzeti. Sem kovida ;)
 
Sve je moguće,U Kini je do kraja Avgusta prodato ukypno 1,7 miliona NEV vozila i do kraja godine to će sigurno biti 2,5 miliona.

Ulaze u Rusiju sa raznim joint-venture a Tojota koja se u ostalom delu sveta protivi elektrifikaciji za Kinesko i Rusko tržište izbacila je Toyotu CHR-EV.Sila zakon menja i ako ova situacija sa Evergrande ne napravi neke tektonske poremećaje Kina definitivno postaje lider u baterijama(CATL,BYD) a i proizvodnji automobila.

https://youtu.be/wfQDhBD4kH4
 
Zanima me kada ce se podici sapa sa jadnika iz cijih zemalja se vuku rude. Eto recimo kobalt ne bi uopste bio sporan, kada rudari kobalta ne bi bili goloruka deca. Da se Kongu posteno plati izvlacenje ruda iz njihove zemlje uz kontrolu radne snage-punoletni, zastitna oprema, radna prava itd, ne bi bio problem kobalta i svo to istrazivanje i mucenje da se kobalt zaobidje, a ima ga vise nego dovoljno.

Kinezi inace zestoko preuzimaju operacije u tom regionu, ocekujem nove proksi konflikte bas vezane za rudarstvo.

Ali ok, nije problem sto kineski radnici americkih firmi imaju mreze oko zgrade da kad pokusaju da kad pokusaju da izvrse samoubistvo na radnom mestu, ne uspe, problem su automobili koji ne trose naftu.
 
Pre neki dan Volkswagen Kamioni divizija Brazil je objavila vest da započinje proizvodnju nove vrste baterija koje rešavaju većinu tehničkih problema u datom trenutku.Gustina energije oko 400wh/kg , punjenje ispod 10minuta ,broj ciklusa x 3 od sadasnjeg ali vrlo zanimljivo je da će se proizvoditi samo u Brazilu jer se element Nobijum tamo nalazi u ogromnim količinama.Naravno Litijum ostaje kao materijal za katodu ali anoda će se praviti od Titanijuma i Nobijuma.E sad pošto Latinska Amerika ima velike zalihe Litijuma ovom tehnologijom može postati ključni igrač na polju elektromobilnosti komercijalnog sektora
 
Trenutno vozim auto iz 2007. i OK je ali kada ga budem trebala menjati sledeće godine opet ću kupiti nešto polovno do 7-10.000€.

Rado bih kupila neki električni kada bi bilo nešto dometa 600km s celnom do 12-15.000€ jer bih uložila i oko 5.000€ za solarne panele na kući.

Pošto se nažalost kod nas ništa ne prodaje što ispunjava moje uslove mislim da ću kupnjom sledećeg polovnog auta samo produžiti to čekanje na kupnju prvog električnog i dati vremena da se cene koriguju.
 
Redakcija SAT emisije je bila na test vožnji Dacie Spring - https://www.facebook.com/SATofficial/vi ... 0764656691

Kažu, nezvanično, da će koštati u Srbiji sa subvencijom od 12 do 14 hiljada evra. Domet je 230-300km. Iskreno, to jeste niska cena u odnosu na konkurenciju, ali auto na prvi pogled izgleda baš jeftino. Ja ga lično nikada ne bih kupio, možda kao drugi, gradski auto ali i to sumnjam.

Možeš razmisliti o hibridu. Mislim da Toyota ima prilično dobar izbor hibridnih vozila i to je nekako najoptimalnije rešenje trenutno.

Svaka čast za solarne panele, nadam se da će se to omamsoviti kod nas.
 
Kada bi imala električni automobil odmah bi krenula u realizaciju solarnih panela na kući, možda čak i koji mesec pre same kupnje auta. Ovako bez automobila mi ne ne uleće u tu investiciju.

Automobili od 20+ hiljada evra su mi izvan bužeta kao i ovi s dometom od 300-400km jer često putujem po 450km u jednom smeru i s jadnom mrežom auto punjača po Srbiji ti auti s dometom od 300km mi nisu opcija...
 
2024.se izjednačavaju cene električnih i benzinskih mada će dosta toga biti jer benzinski nekontrolisano poskupljuju, takođe električni koji tada budu izlazili imaće standardno 500+ km domet, sa brzim punjačem u MK mogli bi stići do Halkidikija istog dana. Punjača će isto biti mnogo više ali zbog napona i jačine ('amperaže') biti nepraktično i neefikasno puniti ih na kućnoj mreži, ipak i cena punjača za individualnu upotrebu će opasti.
 
Ja razmisljam slicno kao Cherry, po meni zdravo i pametno razmisljanje. Zapravo sem toga skoro sam kupio plac oko 3,5 hektara da sem hrane, drva za ogrev i ostalog za kolko tolko nezavisno domacinstvo i veliku porodicu, imam zemlje kao resurs i za eventualne solarne elektrane. Za sada je to krenulo samo da se sa EPSom smanjuju racuni za struju, ali za par godina za ocekivati je da se to razvije i u smeru da se moze i prodavati struja u elektrosistem i zaradjivati novac (u zavisnosti od razlike prodajne cene kw i troskova investicije po kwh). Ovo o povezanosti kupaca elektrovozila i solarnih panela sam jos pre par godina citao u Kaliforniji da su primetili tu povezanost. Vise info oko toga moze dati forumas Altair koji ima svoj off grid nezavisni sistem, ali iz istih razloga za sad jos nema elektroauto.
Ali nazalost Cherry je u pravu, jos uvek nije stigao taj trenutak, mada se nadamo da ce za koju godinu biti kada kao sto Tragac rece za 2-3 godine se izjednace cene naftasa i elektrokola (ako nesto nepredvidjeno ne pokvari zadnji 10ogodisnji trend koji to predvidja), ali mozda je vreme za pripreme, npr covek moze instalirati par panela za kucne potrebe da se upozna kako to funkcionise i da ne placa pretplatu EPSu. Ako krene prica sa mini solarnim elektranama i prodajom u sistem, bice dobro onome ko ima i zemlju, pa makar i neplodnu ali na suncanoj strani za tu vrstu posla.
 
Jedini problem sa solarom što su pikovi potrošnje obrnuto srazmerni piku proizvodnje.Magacini energije su ključna stvar,jer se plašim da će naši kauboji vremenom smanjiti vredosti prodate struje u mrežu pod izgovorom da je mnogo ljudi postavilo solar .Elektro automobili bi tu mogli dosta pomoći.Trenutno proizvodjači stidljivo nude mogućnost proizvodnje struje iz sopstvenog auta.Za sada imamo na tržištu Hyndai Ioniq5,Nissan Leaf 2,Ali mnogi najavljaju to u sledećem izdanju Ford F150,Kinezi svakako Xpeng P5 a i većina elektro autobusa ima pretvarače DC/AC.
 
Da, sta ocekivati o buducoj kolicini i ceni struje. Prelazak na elektrovozila ce povecati traznju sto ce povecavati cenu struje. Masovna ugradnja solarnih panela ce povecati ponudu sto ce smanjiti cenu struje. Sta ce biti vece ili manje ce odrediti pad ili rast cene struje, ali ja ne bi ocekivao rast jer vecina ljudi na imanjima moze preci na svoje izvore pa ne mora da kupuje struju. Suprotno tome, vecina ljudi u gradovima, zgradama nema prostora za svoje solarne panele, ili za elektrokola, pa su u losijoj poziciji da moraju da kupuju struju. Postavlja se pitanje da li mu se isplati da i dalje zivi u gradu, ako ima vece energetske troskove i zavisnost nego na svom imanju. Ako ima internet za ex kancelarijske poslove, i dobre autoputeve, puteve, po meni se vise onda isplati ruralno podrucje. Onda dolazi pitanje da li ce drzava povecati poreze za ruralna podrucja? Po meni treba se boriti za ukidanje poreza na imovinu u kojoj se zivi, a na imovinu koja stvara trgovinu placati porez, kao i na npr struju koja bi se prodavala sa solarnih elektrana. ALi ono sto ne trguje, poput samog zivljenja, ne moze da se oporezuje jer ne stvara vrednost koja bi se oporezovala.
Skladistenje struje - kljucna stvar, kao sto kazes Mo. Ako se to razvije, onda je cak moguce i grejanje na struju, kao i naravno prodaja kada je cena povoljnija (sl kao hladnjace sto rade). Mada za jedno domacinstvo koje ne trosi mnogo i ima A+++ uredjaje, skladistenje i nije tolko presudno, noci uglavnom spavaju, a danju kada ima sunca su budni i trose energiju.
 
Radi se na više polja,vodonik svakako,ali za njega treba ili struja ili gas u zavisnosti ko šta ima.Raduje me što što mnogi startapovi razvijaju razne sisteme za skladištenje energije ali ubrazan rast Kine ali i Indije kao i celokupnog IT sveta bukvalno anulira sve nove kapacitete i vraća stvar na staro.Velika borba tek predstoji.
 
....imam zemlje kao resurs i za eventualne solarne elektrane..... ali za par godina za ocekivati je da se to razvije i u smeru da se moze i prodavati struja u elektrosistem i zaradjivati novac....
:kk:
... Jedini problem sa solarom što su pikovi potrošnje obrnuto srazmerni piku proizvodnje....
:kk:

Sto se tice individualne proizvodnje
bitno manje prostora je potrebno za ( 4-elementni : zemlja ,voda , vetar ,sunce) kombinovani sistem pr dobijanju zelene el. struje
tako da po svakim uslovima ima manju ali konstantnu proizvodnju .
Trenutno sve veca i veca je pristupacnost za solarne sisteme,
mada ocekujem i kretanje ka pristupacniijim mini vetrogenima
Za sada i dalje tesko pristupacni su sistemi koj bi koristili neke od Geo energije


I ako vise volim i koristim bajs
faforizujem buducu urbanu dominaciju individualnog transporta el. trotinetima
sa manjim redizajnom (povecanje) :
-dimenzija konstrukcije,(2 osobe)
-obima tockova (bezbedniji prelaz preko prepreka-rupa),
-svetlosne signalizacije (radi bolje uocljivost)i
-nj. preklopljivosti ( po potrebi radi lakseg ulaska u vozila javnog prevoza)

Ostala veca el. vozila (od trotoneta) mogu imati proboj jedino u usluznom transportu.

:sesir:
 
Da, kad Boca pomenu elektroskutere, u pocetku sam im bas davao bezrezevrnu podsrku za kretanje i trotoarima, ali se oni bas i nisu lepo zahvalili, postaju sve bahatiji, bar ovde kod mene u kraju na Bulevaru gde cesto prolete tik pored pesaka ogromnom brzinom veleslaloma, sto vec pocinje me zivcira. Tako da brzo su, za svega 2 godine, uspeli da od podrske upropaste ka zivciranju. Po sebicnosti krecu lice na dzukelare koji misle da imaju pravo rasire uzicu preko celog trotoara da pesaci im preskacu lastis, ili da svkao mora voleti se intimizira sa njihovim ljubimcima. Ako ovako svako sebicno bez empatije za druge nastavi se razvija situacija, sebe zamisljam u buducnosti na ulici sa tigrom na lancu i vicem ljudima "neće, neće", sa dva revolvera oko pojasa, i skroz go, bez gaca. Mislim ako cemo vec se takmicimo u nepostovanju drugih i sebicluku da vidim dal neko onda moze me prestigne ;)
 
Mene više brine ovaj događaj od jutros u Štutgartu gde je 20 tak autobusa stradalo a da je požar krenuo od elektro autobusa.Dobro dešava se i kod običnih posebno kod nas svako malo se zapale ali porastom broja vozila u prometu raste i rizik,posebno u zajedničkim podzemnim zgradama ispod tržnih centra i zgrada.Ovde se mora promeniti sistem sve od javljanja alarma do obuke vatrogasaca,a najpre kontrole kvaliteta baterija.Gledam realno na stvari ako se Nemcima ovakve štete dešavaju šta bi se tek kod nas dogodilo.
 
51307dc0741265fc4508c0e95bac00e4.jpg


Prošlo leto u komšiluku. Nedelju dana pre toga se zapalio Prius tokom noći, dok su vattogasci stigli još dva automobila su potpuno izgorela i treći načet.

Ne znam šta su tčni uzroci bil, ali jeste tema za razmišljanje.
 
Vrh