Šta je novo?

Električna vozila i punjači

Baterije nikad nece dosegnuti autonomiju od 1200 km jer ce svaki proizvodjac radije da stavi duplo manje baterija i time napravi vozilo tonu laksim i 30% jeftinijim i ekonomicnijim. Prosto nema smisla vuci non stop te silne kilograme sa sobom. I da, duplo duze bi trebalo da se puni. Trik ce biti pre u brzem punjenju. Sad se tesla puni za pola sata na brzom punjacu. To treba stesati na 10ak minuta.
 
logicno. autonomija od 200-400 km je sasvim dovoljna za servisiranje nedeljnih potreba prevoza na relaciji kuca-posao-nabavke.
retko ko koristi vozilo za ture tipa hamburg- istambul osim turaka.
dobra vest je da cena baterija pada iz godine u godinu od 1100 $/kwh 2010 godine do 137 $/kWh 2020 god.
"Bloombergovi eksperi ističu da će se u budućnosti nastaviti pad cene baterija po kWh, pa tako prognoziraju da će 2030. godine jedan kWh koštati svega 58$"
https://autorepublika.com/2020/12/31/ov ... et-godina/
 
Onaj teslin sportski bi trebao da može da prebaci 1000km po punjenju, a model S plaid + oko 800 km po punjenju. Ono što bih ja rekao da je suština jeste to da ti toliki domet uglavnom uopšte nije potreban, moj dnevni prosek je 20-30km znači i daleko manji i jeftiniji modeli bi super prošli. A redovno jednom mesečno pređem i nekih 200km u danu. Znači audo od nekih 300km bi mi dao punu autonomiju da tek po nekad imam potrebu za usputnim punjenjem.
Pored cene je jako bitna i dugotrajnost i kvalitet, na nekim vozilima baterija nije dugo trajala i to bih rekao da je najgori deo, sa druge strane tesla sad garantuje 10 godina čini mi se, a isto toliko garantuje i toyota ako redovno servisiraš filter vazduha hlađenja baterije.
 
Uzmi taj sa autonomijom od navodno 600 km i kreni njime na Taru. Moguće da nećeš stići bez dopunjavanja. Domet se meri pri 90 kmh, ravnom putu, 25 stepeni bez kiše, i ostali idealni uslovi...
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=795798#p795798:3hgrec3e je napisao(la):
MC_ » 23 Nov 2020 01:13 pm[/url]":3hgrec3e]Treba stedeti energiju.
Manje putovanja, osim peske, manje kupanja. Vise sirove hrane.
Treba ukinuti civilizaciju i vratiti se u pećine, zemunice i sojenice. Dodatno, treba živeti samo u tropskom pojasu kako ne bi morali da se grejemo. Hranu kuvati na sasušenu balegu. Tek tad smo karbonski neutralni.....mislim...
 
Glavno pitanje autonomije je to čime se ti zapravo baviš i kakvi su ti uslovi života.
Ja ovde nemam garažu i ne bih mogao da punim auto kod kuće tako da električni automobili mahom otpadaju. Mada, tamo gde radim postoji utičnica, a mogao bih i u obližnjem tržnom centru za dž da ga dopunjavam ali je to cimanje.

A neko ko stalno putuje svakako nema asnu ni od hibrida koji stvarno ima smisla samo po gradu ni od el auta. Ali recimo ja da sad idem do zlatibora svakako bih negde usputno stao da se osvežim i tih pola sata je dovoljno i da se baterija dopuni, ali da idem svakog dana na zlatibor ubilo bi me u pojam.

Inače, ovih dana poručujem set za elektrifikaciju bicikle, sa trotinetom sam jako zadovoljan ali mali točkovi i bg ulice pogotovu kod mene se ne druže fino tako da ću mog planinca da prepravim da ide na struju (dvoumio sam se između skutera i toga i ovo je prevagnulo)
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=842915#p842915:i0ev1gy5 je napisao(la):
tragac » 18 Apr 2021 05:52 pm[/url]":i0ev1gy5]Uzmi taj sa autonomijom od navodno 600 km i kreni njime na Taru. Moguće da nećeš stići bez dopunjavanja. Domet se meri pri 90 kmh, ravnom putu, 25 stepeni bez kiše, i ostali idealni uslovi...

Ovo je tacno. Uzbrdo je pakao kako se trosi baterija ali zato NIZBRDO mozes da stignes duplo duze nego sto si ocekivao :)
Takodje zanimljivo je da mozes da vozis i na "nuli" jedno 20tak kilometara :) :D

Ono sto treba videti kako ce proci ovaj novi Tesla Roadster za koga tvrde 620 milja
https://www.tesla.com/roadster

Inace realno treba uvek oduzeti oko 40% od deklarisanje miljaze.
 
Naravno da je tacno. Samo, probajte nekad na taru sa benzincem pa mi javite jel trosi 4.7 l. I to na lazljivom bordu. Sa rezervoarom od 50-60 l.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=842945#p842945:10n59g05 je napisao(la):
Gorstak89 » Ned Apr 18, 2021 8:53 pm[/url]":10n59g05]Glavno pitanje autonomije je to čime se ti zapravo baviš i kakvi su ti uslovi života.
Ja ovde nemam garažu i ne bih mogao da punim auto kod kuće tako da električni automobili mahom otpadaju. Mada, tamo gde radim postoji utičnica, a mogao bih i u obližnjem tržnom centru za dž da ga dopunjavam ali je to cimanje.

A neko ko stalno putuje svakako nema asnu ni od hibrida koji stvarno ima smisla samo po gradu ni od el auta. Ali recimo ja da sad idem do zlatibora svakako bih negde usputno stao da se osvežim i tih pola sata je dovoljno i da se baterija dopuni, ali da idem svakog dana na zlatibor ubilo bi me u pojam.

Inače, ovih dana poručujem set za elektrifikaciju bicikle, sa trotinetom sam jako zadovoljan ali mali točkovi i bg ulice pogotovu kod mene se ne druže fino tako da ću mog planinca da prepravim da ide na struju (dvoumio sam se između skutera i toga i ovo je prevagnulo)
Kod nas je gadno, za sad, jer je pre svega zamisljeno za anglo sistem stanovanja i za vec rasprostranjenu mrezu punjaca. Pa tako vecina osim onih u strogom centru ima kucu i gomilu obicnih i tuce superpunjaca u okolini i gde god krenu. Pri tom ove u centru maltretiraju ako voze normalna kola a daju beneficije ako su elektro pa je i njima slatko. Banalna stvar moze da te unisti kod nas, tipa neka snajka se parkirala na superpunjac obicnim kolima i kupuje za celu stambenu zgradu u ikei, a tebi gori. Sta da radis kad je jedini.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=842916#p842916:1h5ft4ij je napisao(la):
tragac » Ned Apr 18, 2021 6:55 pm[/url]":1h5ft4ij]
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=795798#p795798:1h5ft4ij je napisao(la):
MC_ » 23 Nov 2020 01:13 pm[/url]":1h5ft4ij]Treba stedeti energiju.
Manje putovanja, osim peske, manje kupanja. Vise sirove hrane.
Treba ukinuti civilizaciju i vratiti se u pećine, zemunice i sojenice. Dodatno, treba živeti samo u tropskom pojasu kako ne bi morali da se grejemo. Hranu kuvati na sasušenu balegu. Tek tad smo karbonski neutralni.....mislim...
Greta Tunberg likes this.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=842915#p842915:2km57m79 je napisao(la):
tragac » Ned Apr 18, 2021 6:52 pm[/url]":2km57m79]Uzmi taj sa autonomijom od navodno 600 km i kreni njime na Taru. Moguće da nećeš stići bez dopunjavanja. Domet se meri pri 90 kmh, ravnom putu, 25 stepeni bez kiše, i ostali idealni uslovi...

Odakle ti ovo?
Zapravo se domet meri po WLTP standardu koji je strogo definisan i simulira sve rezime voznje od gradske stani-kreni do 130kmh na autoputu. I potpuno je isti i za EV i za one sa auspuhom.
https://en.wikipedia.org/wiki/Worldwide ... _Procedure
 
ima tu i problem sa niskim temperaturama gde baterije mogu da isporuce po navodima ADAC-a de samo 50% kapaciteta pa zanimljiva MAZDA MX 30 (na slici) tvrde ima radijus samo 100 km (ne rekose koliki minus bese na tom testu)??
Jeste da su japanci ubacili vrlo skromnu bateriju od 35 kWh dajuci ovom vozilu od 1700 kg +putnici i 145 ks motorom autonomiju od nesto preko 200 km ali i sa mogucnoscu kupovine verzije sa rotary range-extender koji sluzi samo za punjenje baterije . Nesto sto je bilo u ponudi BMW i3 ali su kasnije to zamenili vecom baterijom.
 

Prilozi

  • mazda mx30.jpg
    mazda mx30.jpg
    56,3 KB · Pregleda: 4.635
Obnavljam ugovor za struju pa mi stalno iskaču reklame, ponude kao i vezano za CO2.
Zanimljiv je podatak koliko 1 kW struje zagađuje sa CO2 a onda koliko su elektro u stvari ekološki.

Screenshot 2021-05-04 23.53.50.png
 
Treba napomenuti i za ovu prvu ponudu, koja je na bazi 100% obnovljivih izvora energije i da ne izbacuje CO2, da to ipak i dalje nije 100% ekološki. Koriste npr. vetrenjače, koje zauzimaju malu površinu zemlje, ali veliku površinu/zapreminu vazduha. Prave buku, ometaju staništa životinja, ometaju kretanja ptica, itd.
Hoću reći, ne postoji za sada nijedna 100% ekološki prihvatljiva proizvodnja električne energije, ali je jasno da su posledice jedne proizvodnje manje i prihvatljivije od posledica druge proizvodnje.
 
Problem je što obnovljivi izvori učestvuju ispod 50% a kW sa 53% obnovljivih izvora ima 296 gCO2. U obnovljive izvore pored vetrenjača, hidro, solarne energije učestvuje i spaljivanje bio mase koja takođe jednim delom zagađuje. A svih 100% čiste energije teško da može.

Screenshot 2021-05-05 13.20.55.png
 
Inače, krajem 2020. je prosečna cena litijum jonske baterije po kW/h bila 137$, a predviđanja su da bi uskoro, za oko 2 godine trebala da padne na oko 100$, što je granica kada se izjednačavaju troškovi prpizvođača automobila naftnih i električnih, kao i profit da mogu prodavati eletrovozila normalno, bez subvencija. Nakon toga bi cena elektrokola usled pada cene baterija trebala da padne ispod sadašnjih naftnih kola. Dakle, tačka preokreta sa nafte na elektriku se očekuje 2023-a.
 
Mali točkovi, ne bih baš preporučio za komjuting s obzirom da su ulice pune rupa, a i ako se penješ na neki ivičnjak, isto tako nije pogodno. Pogotovo ako se uzme u obzir da se na spuštene ivičnjake ne gleda toliko pa se zanemaruju kada se prave trotoari.
 
Hm, da. Pametno si to primetio za točkove. Ja nekako računao da su veći nego na onim skuterima pa će biti ok ali svakako su baš mali u odnosu na pravi bajs. Baš me zanima da li mogu da hendluju ivičnjake.
 
Само се чекало када ће електрична возила да постану интересантна за лопове. Уствари једна нова занимација лопова секундарних сировина у Великој Британији. Увелико почела крађа каблова за пуњење електричних возила.
Свуда су лопови истог калибра.

Thieves stealing electric car charging cables

Car charging cable theft on the rise. Is your electric vehicle safe from the metal thieves?

With the UK set to ban the sale of new petrol and diesel cars from 2030, the future of the motor trade industry really is electric, but that’s leading to a new type of crime – the theft of car charging cables.
With this metal theft on the increase, a trusted waste disposal company asks: Can you leave your expensive new car to charge outside without someone making off with the cable?

https://www.divert.co.uk/thieves-steali ... ng-cables/
 
Ima 300 miliona registrovanih vozila u Evropi
Zar stvarno mislis da ce, cak i uz potpunu primenu tih zakona, motori SUS biti manjina jos bar 20 i vise godina?
 
Covek ispravno razmislja, cak i potkrepljuje cinjenicama. Upravo u tome treba sagledavati i ovaj nas akutni problem sa neizgradnjom benzinskih pumpi pored novoizgradjenih deonica na aputevima. Taj trend je svugde u svetu, cak i u Kini. Rokovi variraju a i sami propisi su razliciti od kraja do kraja sveta.
Definitivno je sve vise novoizgradjenih punjaca za EV, a sve manje novih benzinskih stanica.
Eto cak i kod mene u Pljevljima se priprema i od sledeceg meseca ce biti u funkciji punjac za elektricna vozila, pa kad idete na more, dobro dosli :)
Ipak moramo biti realni koliko god isao dobro za putnicka auta, SUV motori za kamione ce se jos dugo i dugo eksploatisati, a praviti fleke uljane po kolovozima za koje je ipak ova kanalizaciona mreza na ap smislene.
I na kraju da ne nastavljamo diskusiju ovde, ima posebna tema.
 
Prodaja električnih automobila raste, ali je i dalje mala. Npr u Nemačkoj je na oko 10-15% uključujući i hibride. Svi imaju planove i želje ali je pitanje koliko su isti i realni. U Evropi su jedino odskočili skandinavci (posebno Norveška) i izdovjio bih Holandiju.

Dodao bih još da je ogroman % kupljenih el. vozila u Nemačkoj realizovan od strane firmi jer za to dobijaju ozbiljne subvencije. Relativno malo se može videti privatnih električnih vozila i to su uglavnom Tesla modeli, ID.3, ID.4, Enyaq, Zoe... Hibrida, sa druge strane ima dosta više.

Punjača ima sve više i više, i to je tačno, no kako isti rade, kakav je softver u pozadini, bolje vam je da i ne znate.

Poenta: Električni automobili su skupi i za prosečnog nemca u ovom momentu. Na sve to, praktičnost je dosta manja i proći će još dosta godina dok kod nas električni automobili zagospodare putevima.
 
Za 2-3 godine očekuje se izjednačenje cene elektroauta i auta na gorivo, kada cena baterije po kw/h padne na 100$. Pre 10 godina je bila 1000$, a sada oko 130$, sa trendom pada zadnjih 10 godina od 10-20% godišnje. Nakon toga bi elektrokola trebala biti jeftinija od onih na gorivo, ne računajući velike uštede na energentima (4-5 puta jeftinija struja od benzina za istu km) i servisima (ne treba zamena ulja, filtera, nema zupčanika transmisije itd). Najbolje imati svoje dvorište i solarni panel za punjenje. To je ogromna promena, jer države pune budžete sa milijardama od akciza za gorivo, zatim važne naftaške zemlje, i važne zemlje autoindustrije velikih izvoznika itd, može se nazvati Energetska revolucija (nakon informatičke 90ih) i možda i korona ima veze sa ovim velikim prelaskom prihoda države i najbogatijih sa nafte na struju jer menja čak 20-30% cele ekonomije. Dakle već za 2-3 godine može običnom čoveku biti jeftinije da kupi elektrokola, i to na neku pristojnu autonomiju 500-600km, mnogo pre 2030e
 
Vrh