Šta je novo?

Električna vozila i punjači

Direktore, nisu problem kopovi. Problem je činjenica da je rudarenje/eksploatacija i generalno prerada litijuma izuzetno prljava tehnologija. Srećom je uređeno recikliranje Li-jonskih baterija, ali je za sada glavni problem sama eksploatacija.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=798023#p798023:35gtov2g je napisao(la):
marrecar » 30 Nov 2020 12:49 am[/url]":35gtov2g]Direktore, nisu problem kopovi. Problem je činjenica da je rudarenje/eksploatacija i generalno prerada litijuma izuzetno prljava tehnologija. Srećom je uređeno recikliranje Li-jonskih baterija, ali je za sada glavni problem sama eksploatacija.

Svet tehnologije se brzo menja i razvija. E sad, to ne znači da će sve što je najavljeno da se ostvari (mi ovde u Srbiji to najbolje razumemo), ali ipak treba imati u vidu da neke stvari o kojima nismo ni razmišljali pre deset godina danas postaju realnost.

Sad kad sam spomenuo najave...

The new 'gold rush' for green lithium
https://www.bbc.com/future/article/2020 ... een-energy
Lithium is crucial for the transition to renewables, but mining it has been environmentally costly. Now a more sustainable source of lithium has been found deep beneath our feet.
 
Zanimljivo razmišljanje direktora Tojote (koja je verovatno u samom vrhu u udelu električnih vozila)

Toyotin predsednik, Akio Tojoda, jedan je od ljudi koji u forsiranju električnih automobila ne vidi mnogo koristi.

"Kad bi svi automobili u Japanu bili električni, ostali bismo bez struje tokom leta", tvrdi on.

Tojoda smatra da će zbog dominantnih termoelektrana na ugalj i gas zagađenje ugljen-dioksidom biti mnogo veće kad se na putevima pojavi veliki broj električnih automobila, piše Wall Street Journal.

Drugim rečima, biće potrebno više struje, a svi smo svesni da "zelena" energija ne može da zameni prljavu energiju iz termoelektrana na ugalj.

Površnim posmatrači je apsurd da više vozila na struju ne znači i čistiji vazduh, ali oni zaboravljaju kako se struja pravi i koliko bi se povećala potreba za strujom kada bi svi vozili električna vozila.
 
Ja ne vidim ako neko ima par svojih solarnih panela sa kojih 12 sati puni kola i vozi ih tom baterijom nedelju dana, kako troši više struje i kako je elektroenergetski sistem napregnut time, ako je čovek ima svoj nezavistan off grid sistem? Evo pogledaj Majstora na Tari, on proizvodi struju za svoje potrebe, znači još manje treba struje sistemu nego dok je trošio u gradu, a ako sutra uzme eletrokola sam će ih puniti, sistem ništa neće trpeti.
 
Koliko treba da imaš solarnih panela da bi napunio bateriju za 12 sati?

Koliko ljudi će da koristi svoje solarne panele pored brzih punjača na svakoj pumpi ili tržnom centru?

Da neće da uslovljavaju kupovinu električnih vozila posedovanjem solarnih panela?
 
Pa ne znam, kupiš jedno 10tak solarnih panela po 100 evra, i valjda bi se leti napunilo za 12 sati baterija koja može pređe 400km što je ok za uobičajena nedeljna putovanja, sem za duža putovanja i odmore gde bi dopunjavao punjačima na pumpama. Odavde se vidi da će zajedno sa već postojećim bežičnim netom se uskoro više isplatiti živeti van grada u kući na imanju nego u zgradi grada. Tako da se ovi naši iz vlasti ne brinu, možda će sela ostati prazna, ali imanja po zemlji neće. Jer sela su isto starinski koncept gde su mali placevi, a nova naselja trebaju biti parcela po oko hektar za svoju proizvodnju hrane i ostalog, što je drugačije nego sel, pa nije problem da ni sela kao ni gradovi počnu atrofiraju. Može čak doći i do manjaka zemljišta i rasta cena. A u gradu da ne možeš prodati stan, ko moj poznanik iz Majdanpeka koji je imao stan tamo, a pre 15 godina kad je tikva pukla nije mogao ga proda ni za 10.000 evra.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=806630#p806630:1vgauyod je napisao(la):
astrodule » Čet Dec 24, 2020 12:04 pm[/url]":1vgauyod]Zanimljivo razmišljanje direktora Tojote (koja je verovatno u samom vrhu u udelu električnih vozila)

Toyotin predsednik, Akio Tojoda, jedan je od ljudi koji u forsiranju električnih automobila ne vidi mnogo koristi.

"Kad bi svi automobili u Japanu bili električni, ostali bismo bez struje tokom leta", tvrdi on.

Tojoda smatra da će zbog dominantnih termoelektrana na ugalj i gas zagađenje ugljen-dioksidom biti mnogo veće kad se na putevima pojavi veliki broj električnih automobila, piše Wall Street Journal.

Drugim rečima, biće potrebno više struje, a svi smo svesni da "zelena" energija ne može da zameni prljavu energiju iz termoelektrana na ugalj.

Površnim posmatrači je apsurd da više vozila na struju ne znači i čistiji vazduh, ali oni zaboravljaju kako se struja pravi i koliko bi se povećala potreba za strujom kada bi svi vozili električna vozila.
Vrlo su kratkovidi ljudi.

Kad bismo ziveli svi u nekakvim grupisanim zajednicama gde ima jako puno automobila, mozda bi ovo imalo smisla. Tipa, kada bi bilo dvesta ili trista hiljada automobila na malom podrucju, ili nekoliko hiljada na jako malom podrucju.

Posto smo se rasporedili po brdima i svaki komsija je udaljen kilometar od drugog, ta bojazan ne postoji. Treba svima da bude jasno da spaljivanje dizela nije uopste stetno ni sporno i da je mnogo gora ta struja. Davno su ljudi rekli da sa tom strujom nisu cista posla. Ne treba to imati.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=806700#p806700:2udsuosm je napisao(la):
Earthmoving » Čet Dec 24, 2020 2:00 pm[/url]":2udsuosm]Ja ne vidim ako neko ima par svojih solarnih panela sa kojih 12 sati puni kola i vozi ih tom baterijom nedelju dana, kako troši više struje i kako je elektroenergetski sistem napregnut time, ako je čovek ima svoj nezavistan off grid sistem? Evo pogledaj Majstora na Tari, on proizvodi struju za svoje potrebe, znači još manje treba struje sistemu nego dok je trošio u gradu, a ako sutra uzme eletrokola sam će ih puniti, sistem ništa neće trpeti.
Proizvodi leti a kako je zimi i noću ? Treba i preko dana napuniti baterije kako bi domaćinstvo funkcionisalo noću. Kuvanje na takvu struju mi nešto ne uliva povedenje. Ili kad sneg napada , bilo je dana sa čestim padavinama.
Solarna je odlična kao dopuna.
 
20201227_022347.jpg
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=806630#p806630:2sljhhys je napisao(la):
astrodule » 24 Dec 2020 11:04 am[/url]":2sljhhys]Zanimljivo razmišljanje direktora Tojote (koja je verovatno u samom vrhu u udelu električnih vozila)

Toyotin predsednik, Akio Tojoda, jedan je od ljudi koji u forsiranju električnih automobila ne vidi mnogo koristi.

"Kad bi svi automobili u Japanu bili električni, ostali bismo bez struje tokom leta", tvrdi on.

Tojoda smatra da će zbog dominantnih termoelektrana na ugalj i gas zagađenje ugljen-dioksidom biti mnogo veće kad se na putevima pojavi veliki broj električnih automobila, piše Wall Street Journal.

Drugim rečima, biće potrebno više struje, a svi smo svesni da "zelena" energija ne može da zameni prljavu energiju iz termoelektrana na ugalj.

Površnim posmatrači je apsurd da više vozila na struju ne znači i čistiji vazduh, ali oni zaboravljaju kako se struja pravi i koliko bi se povećala potreba za strujom kada bi svi vozili električna vozila.

Koliko struje troši jedna obična rafinerija?

Ne kažem da ne postoji izazov vezan za proizvodnju struje i za njenu dalju distribuciju kroz mrežu ali je apsurdno pričati o tome kao da je nerešiv problem koji će dovesti do toga da ostanemo bez struje.
 
Kako to ti tako? Pa to je Tojotin predsednik!

A evo predloga za gospodina predsednika-nek natoci istu kolicinu goriva u centralni generator pa nek napravi struju, daleko ce se vise provozati.
I nece morati da proizvodi i menja ulje, filtere, karike, lezajeve, svecice, dizne, turbinu, hladnjak, antifriz, anlaser, auspuh, dpf filter, alternator itd itd itd
 
Da ali kapacitet baterija zajedno sa težinom i vreme punjenja su veliki hendikep za elektro vozila
Obe tehnologije su skoro pa podjednako prljave i uništavaju sve pred sobom.
Teško da distributivna mreža može da podnese veliki broj električnih automobila.
 
A da se zabrane elektro kola da ne prijaju...
U srb moze da se izgradi kuca van mreže da kombinujte vetar i solarne panele ...problem je papirologija jer ako ste priključeni na mrežu eps vam ne dopušta da vraćate struju u mrezu ...
 
Električna vozila se ne koriste kao vozila sa sus motorom. Čak nije ni preporučljivo prazniti ni punini bateriju do kraja. U zavisnosti od dostupne snage punjača kod kuće, prosečan korisnik će noću za 6 sati punjenja po jeftinijoj tarifi nadoknaditi 50 do 100% dnevne potrebe. Za ljude koji žive u zgradama bez garaže EV i dalje nemaju smisla.
Ideja je da se brzi punjači koriste samo za duga putovanja.
 
Ili EV nemaju smisla za ljude u zgradama, ili više nema smisla živeti u zgradama, nešto od to dvoje :D
 
Iskreno, nije mi padalo na pamet da bi Evropa mogla poći ovim putem. Vesti o novostima i elektrovozilima iz Kine koji sve više odmiču u ovoj tehnologiji se sve manje prenose, kao da postaje drugi svet, druga planeta. Mislio sam da će Evropa, iako u zaostatku, krenuti da sustigne taj voz, a ne da izabere strategiju grčevitog branjenja tehnologije sa unutrašnjim sagorevanjem i produbljivanjem agonije. Ta razlika sad postaje sve opasnija jer Kina postaje sve jača, a Evropa sve slabija kao talac interesa par Metuzalema. Jasno mi je bilo da prelaskom na energetsku nezavisnost pojedinca i elektrovozila, a time i rasta nezavisnosti od njihovih valuta (plus razvoj kriptovaluta) vlast mogu sačuvati samo golom vojnom silom oružja nad narodom, ili vakcinisanjem i sličnim prisilama koje sad rade, ali da će ovako vući u provaliju sve sa sobom, da će za razliku od Kineza toliko kočiti razvoj i prelazak na ovu EV tehnologiju, to nisam mogao ni da zamislim. Izgleda da pored svih "teorija zavere" još nemam dovoljno razvijenu maštu za njihove visine zavere, čim mi ova strategija nije pala na um. Usled korone propušteno je par Sajmova. Kad se probudimo iz korona lokdauna, Kinezi će biti na Mesecu što se tiče EV tehnologije, posebno u odnosu na Srbiju čija je država najveći zavisnik u Evropi od akciza za gorivo, i čijoj je vlasti zadržati taj sistem biti ili ne biti...
 
Rešenje se samo nameće: plombirano električno brojilo na svakom automobilu. Akcize se moraju platiti, vlast ne sme da se izgubi. Tu ću da se zaustavim, da ne bude politički post.
 
Da li si ikada vozio/la električni automobil? Čak i ako nisi, kakav je tvoj stav prema njima? Planiraš li kupovinu jednog? Voleo bih da čujem tvoje mišljenje, bez obzira na stručnost u vezi sa ovom temom.
Odgovori na 3-minutni upitnik i pomozi mi u prikupljanju primarnih podataka za moje istraživanje koje sprovodim u okviru master rada. Hvala! :D


https://survey.zohopublic.eu/zs/9KB86A
 
Popunio sam. Mada mislim da je Država akcizni zavisnik od nafte te da građane koji bi se izvukli da joj plaćaju manje prihoda poput nekupovine benzina (neplaćanja akciza) ili da svojim solarnim panelima pune elektrovozila (ne državnom strujom) gleda kao neprijatelje, te joj stoga ne treba davati istinite statističke podatke jer će ih ona iskoristiti protiv novčanika naroda. To u slučaju kada bi ona pravila statistički upitnik.
 
Slazem se, iako postoje odredjene subvencije od strane drzave (cini mi se do 5.000e), (skoro) nepostojeca rasprostranjenost punjaca deluje kao destimulisuci faktor za potencijalne kupce potpuno elektricnih vozila. Pogotovu sto su kupci elektricnih automobila u vecini slucajeva osobe sa visim primanjima, a svi znamo da je 90% takvih naseljeno u gradovima. U gradovima ljudi zive (uglavnom) u zgradama gde na parkinzima naravno ne postoji prateca infrastruktura za punjenje. Posedovanje potpuno elektricnih vozila je jedino moguce za ljude koji poseduju garazu u kojoj bi prikacili auto na punjenje.

Sto se tice ovog mog istrazivanja, ja to radim iskljucivo za potrebe mog master rada. Studiram u Nemackoj i vec sam prikupio oko 200 odgovora od strane Nemackih gradjana, kao i mnogih iz SAD i Engleske.
 
SAT 04.04.2021
malo o daciji spring od 12.30 na snimku.. pohvale i kritike

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=CurH5DCK-GY[/youtube]
 
Ako je ovo stvarno cena kod nas 12-14.000 evra, onda super (bez subvencije kaže 17-19.000). Nisam cuo za te subvencije 5000 evra kod nas...
 
vec par godina Srbija daje 5000 evra povracaj za elektricna vozila.. plug in hibridi 3500.. hibridi 2500.. pa do 250 za el mopede
 
Po meni su subvencije bile za bogataše, ali za ovakvu bombonicu od dačije su sasvim ok. Gledao sam za tu Dačiju Spring u rumuniji, tamo posle subvencija auto košta 7.500 što je fenomenalno. Ej, električni auto za 7.500 evra!!!
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=839994#p839994:3e6pp48s je napisao(la):
vucko » 09 Apr 2021 03:57 am[/url]":3e6pp48s]Po meni su subvencije bile za bogataše, ali za ovakvu bombonicu od dačije su sasvim ok. Gledao sam za tu Dačiju Spring u rumuniji, tamo posle subvencija auto košta 7.500 što je fenomenalno. Ej, električni auto za 7.500 evra!!!
Супер је Дачија Спринг, само ето штета што има малу аутономију са једним пуњењем а брзински је у рангу Југа 45.
Када батерије досегну аутономију око 1200 км, и почне масовна производња са приступачним ценама, онда мислим да ће дизелаши и бензинци изгубити смисао постојања...
 
Vrh