Da se nadovežem na priču o podelama i prioritetima. Nije bio akcenat na podelama i prioritetima nego na "svrsishodnosti" i ishitrenosti zarad trenutne političke koristi. Svojevremeno pre svih ovih ulaganja u autoputeve sećam se kad je Drobnjak na TV pričao (pre 15ak godina), kako treba praviti sigurno do Čačka , kao top prioritet i eventualno do Požege. Tada je pominjao deonicu, "možda" Ruma-Šabac jer se tu očekuje da će u doglednoj budućnosti biti potrebe za autoputizaciom. Za sve ostalo, tada nije bilo potrebe.
Kada je pričano o Kuzmin - Rača , to je bio šok jer se nikad pre o tome nije raspravljalo. Ako pogledate mapu tada već usaglašenih puteva (NS-RU-ŠA-LO) videćete da Kuzmin Rača ne uklapa u ovu priču.
Ako pogledate 2 najveća ekonomska centra u Srbiji u koja dosta ljudi iz BiH idu i raspored autoputeva, vidite da je priordno da se nadovežu na već postoječu mrežu. Ako je akcenat bio na povezivanju sa BiH, prirodno je bilo da se poveže BN na RU-ŠA-LO. Iskoristio bi se bolje postojeći autoput. Verovatno je i jeftinije bilo praviti tu par kilometara nego Kuzmin-Rača ako ne onda u najmanju ruku isto košta.
Na ovaj put bi prirodno bilo povezati Sarajevo, jer je to najkraća linija kroz doline kao i da su tuda ljudi vekovima išli jer im je bilo lakše. Na isti put bi se nadovezala i Tuzla sa okolinom. Pre rata je uvek više gravitirala BG nego SA a i sada bi im to bila najkraća veza sa SA. Veza koja je izgledna za granju i jeftinija nego da se probija autoput kroz centralnu Bosnu.
Pogledajte sad Kuzmin-Rača. Gore na sever nema gde da se ide. Sama činjenica da si stavio 3 mosta jedan pored drugog mi je neverovatna sama po sebi. To je "single point of failure" u slucaju nekih katastrofa (poplava, rata, terorizma). Jedina korist je, da jednom bombom možeš 3 mosta da uništiš. Na nekoj reci treba da se ima što više tačaka prelaza, razmaknutih jedni od dugih. Tad pričamo o povezanosti i lakšem protoku ljudi i roba. Da nema Pavlovića Mosta, koji svi izbegavaju, zbog plaćanja, gužve, sporosti administracije u slučaju prekida mosta na Rači, morali bi svi da idu čak do Loznice pa nazad. Neko je nekad napravio most na Rači, i mi sad svi slepo samo za to rešenje znamo.
Ebvo pogledajte ovu sliku pa mi recite ako hoćete iz BG u SA. Da li biste išli preko ŠA-LO-Vlasenica-Pale-SA ili npr, ŠA-BN-Brčko-Modriča-Doboj-Zenica-SA. Ili možda: BG-ČA-PŽ-UE-Višegrad-Pale-SA. Koliko je to goriva? Koliko je to putarina? Koliko je to vermena?
Smatram da je greška, što je pravljen Kuzmin-Rača. Da je ŠA-LO trebalo da bude autoput sa krakom ka BN na koji bi se kasnije povezalo Sarajevo i Tuzla. Sarajevo je ekonomski centar, kao i Tuzla sa okolinom. To su BG i NS u Srbiji. Ostali gradovi na toj ruti samo doprinose a nisu baš ni mali. Prilično sam siguran da ova deonica u budućnosti biti jako opterećena baš što povezuje ove ekonomske centre i što je prirodna. Ako uzmemo da će nas sve strpati u Open Balkan, ovo će itekako biti važna saobraćanica u bliskoj budućnosti.