20. 06. 2012.| 12:49
Vojislav Glavinić, generalni direktor "Delta Real Estate" - Počinjemo izgradnju četiri tržna centra i tri "ritejl" parka do 2017.
U petogodišnjem planu "Delte" upisan je početak izgradnje četiri tržna centra i tri "ritejl" parka u Srbiji, kao i rekonstrukcija tri hotela. Kao najznačajnije ulaganje u ovoj kompaniji navode najveći i najekskluzivniji šoping-mola u Srbiji, vredan 200 mil EUR, čija izgradnja bi trebalo da počne na proleće sledeće godine na Autokomandi. Nakon toga investicini ciklus će biti usmeren na objekte u Novom Sadu, Nišu i Banja Luci.
(Vojislav Glavinić)
Da za kompaniju "Delta" nema krize potvrđuje u intervjuu za "eKapiju" Vojislav Glavinić, generalni direktor "Delta Real Estate".
- Uvek smo kao kompanija, za 22 godine postojanja, radili drugačije od ostatka tržišta. Pratimo situaciju i pokušavamo da vidmo dva koraka napred, tako da planiramo velika ulaganja u narednom periodu. Imamo i relaksiraniju poziciju nego ostale kompanije zahvaljujući prodaji maloprodajnog lanca "Maxi" kompaniji "Delhaize", ali i operativnim asetima koji odlično rade, a tu pre svega mislim na "Delta City" u Beogradu i Podgorici.
eKapija: Koji su bili parametri za odluku da "Delta" počne izgradnju "Delta planeta" 2013. godine? Kako vidite razvoj šoping molova u Srbiji?
- Tržište šoping molova je nerazvijeno jer postoje samo dva šoping mola u Beogradu. Oba imaju odlične performanse, neki zakupci u njima rade dobro dobro neki loše. Kada smo radili analizu da li sad da investiramo, došli smo do zaključka da ako u ovom trenutku krenemo u projekat završićemo ga krajem 2014, do kada će se iskristalisati tržište u "ritejlu" koje nas zanima, a to je modni i "fud ritejl". Do 2014. očekujemo dolazak gotovo svih ozbiljnih brendova u Srbiju. C&A se već pojavio, "Zara" je odavno prisutna, očekujemo doalzak H&M početkom sledeće godine i pojavljivanje nekoliko novih koji sada nisu na našem tržištu. Ti zakupci i očekuju veliki šoping mol poput "Delta planeta" gde bi mogli da otvore reprezentativnu radnju za tržište. Srbija i Beograd koji je najveći grad u regionu, pa samim tim i interesantan kao potencijalno tržište, takav centar sada nemaju.
eKapija: Pomenuli ste "H&M" kao novi brend u Srbiji. Kako napreduju razgovori sa kompanijama koje nisu prisutne na našem tržištu?
- Pregovaramo sa H&M i C&A i sa drugim ozbiljnim brendovima. Očekujemo da će interesovanje za naše tržište pokazati recimo "Peek&Cloppenburg", ali i drugi poznati brendovi. U svakodnevnim pregovorima smo sa potencijalnim zakupcima, a o tome kada će se određeni brend pojaviti u Srbiji odlučuje njihov menadžement.
(Delta planet)
eKapija: Koji su kupci koje očekujete u "Delta planetu"?
- Pre svega, reč je o beogradskom tržištu, ali se ne orjentišemo samo na grad, već zbog specifičnog položaja "Delta planeta" na autoputu i na 20 km od aerodroma očekujemo da ćemo imati posetioce iz celog regiona. "Delta planet" će biti spektakularan objekat tako da će biti atraktivna lokacija za stanovnike okolnih gradova. Verujemo da će biti interesantan i za sve tranzitne putnike kroz Srbiju, na primer onima koji preko leta idu kroz Beograd do Grčke i Turske.
eKapija: Kako posluje "Delta city" sada? Kako vidite poslovanje tog tržnog centra kada bude otvoren "Delta planet"?
- Potpuno je sigurno da će doći do izuzetne posećenosti novog šoping mola. "Delta City" izuzetno dobro posluje, posećenost je veća za 10% nego prošle godine. Ono što predstavlja problem jeste manja kupovna moć građana, pa zakupci ne beleže rast u prometu, ali ono što je bitno nema ni pada njihovog prometa u globalu. Prošle godine nas je kupcima smetala rekonstrukcija Gazele. Očekujemo velike promene sa ulaskom velikih lanaca u "Delta City" u narednih godinu do godinu i po dana. Promenićemo izgled tog centra, već radimo izmene koje ćemo pokazati posetiocima krajem jula i početkom avgusta ove godine. Izmene se odnose na nove sadržaje, povećanje nekih radnji, a biće i novih brendova. Sve to doprineće da i "Delta City" nađe svoje mesto na tržištu i posle otvaranja "Delta Planeta". Uostalom, ideja nam je da koordiniramo akcije između naša 2 šoping mola, tako da ćemo biti atraktivni i novim posetiocima. Znači da mi već sada pravimo korake i pripremamo se za ono što nas očekuje.
eKapija: Iz "Delte" je ranije najavljena i izgradnja tržnog centra u Bulevaru despota Stefana. Kada će biti realizovan taj projekat?
- Kupili smo zemljište, u toku je izrada idejnog rešenja. Realno je da ćemo taj šoping mol graditi posle objekta na Autokomandi, što znači da izgradnju nećemo početi pre kraja 2014. godine. Do tada ćemo rešiti sve imovinsko-pravne probleme koje imamo na toj lokaciji. Deo zgrada koje su na lokaciji su zaštićene od Zavoda za zaštitu spomenika kulture pa i naš projekat treba tome da prilagodimo.
eKapija: Koliko je izvesno da će "Delta" otvoriti tržne centre u Novom Sadu i Nišu?
- Ti gradovi su nam naredne destinacije za izgradnju šoping centara. U Novom Sadu tražimo lokaciju, a u Nišu odlučujemo između dve lokacije. Oba grada su nam u petogodišnjem planu, tako da do 2017. bi trebalo da počnemo sa izgradnjom tih šopnig molova.
eKapija: "Delta" je ranije najavila i tržni centar u Banja Luci. Kako napreduje regionalno širenje?
- Planiramo da šoping mol u Banja Luci počnemo da gradimo 2014. gde smo još pre 5-6 godina kupili zemljište. Kad bude povoljni momenat krenućemo sa tom investicijom. Inače, što se tiče poslovanja u regionu, naš "Delta City" u Crnoj Gori odlično posluje, posećenost se povećava 15% iz godine u godinu. Nemamo konkurenciju u Podgorici.
eKapija: Dokle se stiglo sa projektom "Delta ritejl parka" u beogradskom Bloku 53? Kada kreće izgradnja prvog objekta odnosno "Bauhausa", sa nemačkom kompanijom ste prošle godine potpisali ugovor?
- Sada radimo poslove vezane za dozvole i kada dobijemo sve neophodne dozvole počećemo izgradnju. Očekujemo krajem septembra, početkom oktobra početak izgradnje "Bauhausa" na 20.000 m2, što će ujedno biti i prva faza izgradnje ovog "ritejl" parka. U okviru tog parka biće i veliki "Tempo" ali i ostali sadržaji koji prate takve komplekse koji će biti izgrađeni u narednim fazama izgradnje.
("Delta Park" Kragujevac)
eKapija: "Delta Park" već posluje u Kragujevcu. Planirate li širenje mreže "ritejl" parkova u drugim gradovima u Srbiji?
- U Kragujevcu je završena prva faza i tamo su smešteni "Tempo", "Forma ideale", "Deichmann". Sledi druga faza izgradnje gde ćemo dovesti nove brendove. Planiramo sledeće godine, ali zavisi od situacije na tržištu, a i pratićemo kako radi šoping centar "Plaza". Planiramo da otvorimo "ritejl" park u Novom Sadu i Nišu u narednih pet godina. Mi smo spremni, samo čekamo da veliki brendovi koji poznaju taj koncept odluče da uđu u Srbiju.
eKapija: Kako vidite konkurenciju u tom sektoru, već posluje "ritejl" park u Pančevu?
- Dobro je da konkurencija postoji i da ih ima što više, da ljudi shvate koncept ovih kompleksa i da ga prihvate. I dobro je da rade uspešno jer će to privući brendove kojih nema u Srbiji.
eKapija: Osim u Bloku 53, na koji lokacijama ste podneli zahtev za konverziju zemljišta? Kako vidite zakonsku mogućnost da se pravo korišćenja nad građevinskim zemljištem zameni pravom svojine uz naknadu?
- Zakon je teško sprovodiv u praksi, toga je svesna i država pa pokušava da poteškoće prevaziđe podzakonskim aktima i uredbama. Srbija je jedina zemlja u okruženju koja je donela zakon da se konverzija obavi uz nadoknadu na ovaj način. A sama konverzija je obavezna da bi se dobila lokacijska i građevinska dozvola. Ni to nije sporno, ali nisu utvrđeni kriterijumi ko koliku nadoknadu treba da plati. Mi smo podneli zahteve na različitim lokacijama, i ne izbegavamo obavezu da platimo, ali nam niko ne kaže koliko. Ne postoje dovoljno dobri i precizni mehanizmi koji to utvrđuju.
eKapija: Zar za procenu nije zadužena Poreska uprava?
- Cela ta procedura je veoma komplikovana i spora i praktično je zaustavila gradnju u celoj Srbiji. Cela industrija je ugrožena zbog krize, međutim dodatni problem u Srbiji su upravo procedure i zakoni koji onemogućavaju investitore da brže reaguju. Možete da vidite da ne postoje građevinske dizalice u Beogradu osim na projektima koje radi država. Praktično je građevina stala u celoj Srbiji a to nije slučaj u regionu. Barem da se uradi zoniranje i da se na taj način urede kriterijumi. Vlada je i to pokušala i naložila opštinama i gradovima ali to još nije urađeno. Zaključak je da ovo pitanje, ali i pitanje svih ostalih procedura, pitanje katastra, pod hitno mora da se reši kako bi bilo ko od investitora i domaćih i stranih pokrenuo svoje projekte, što bi opet značilo dodatni novac i za budžet, ali i za celokupnu građevinsku industriju.
NOVI "CONTINENTAL", "PARK" I "NACIONAL"
(Hotel "Continental")
eKapija: Da li će rekonstrukcija hotela "Continental"-a početi prema najavi polovinom jula?
- Hotel ćemo zatvoriti 15. jula i tada počinju radovi. Objekat će biti zatvoren godinu dana, i u tom periodu će hotel biti kompletno rekonstruisan. Investicija je vredna 30 mil EUR. Ovih dana završavamo tendere tako da ćemo uskoro znati ime generalnog izvođača koji će angažovati podizvođače iz Srbije.
eKapija: Šta očekuje posetioce novog hotela, odnosno hotela "Crown Plaza"?
- Hotel će biti sa pet zvezdica. Posedovaće pet restorana, kongresne sale, novi spa centar koji će biti otvoren i za posetioce koji nisu gosti hotela. Sadržaće 418 soba od čega 110 tzv "club" soba. Arhitektonski će ostati jedan od simbola Beograda. Radili smo projekat uz saglasnost ranijeg arhitekte Stojana Maksimovića i uz pomoć dizajnerskog biroa iz Londona "Virgile and Stone" koja inače radi projekte "Inter Continetal" grupe.
eKapija: Krajem maja je počela rekonstrukcija hotela "Park" u centru Beograda. Kakvi su planovi za taj objekat?
- Prvo renoviramo gornje spratove i fasadu, dok hotel i dalje radi. Zatvorićemo hotel potpuno u avgustu, a otvorićemo ga 1. septembra. Biće u potpunosti rekonstruisane sobe, restoran i recepcija i bićeprenet nameštaj iz boljih soba "Continental"-a. "Park" će i dalje biti sa tri zvezdice, imaće novi restoran, biće pravi urbani gradski hotel na lokaciji koja je odlična, samo 50 m od Slavije.
eKapija: Kakvi su planovi za hotel "Nacional"?
- Tokom ove godine počećemo rekonstrukciju tog hotela. Sad pregovaramo sa dva lanca kada su u pitanju hoteli niže kategorije. Uzeli bismo njihovu franšizu i po njihovim zahtevima ćemo raditi rekonstrukciju.
Suzana Obradović