Šta je novo?

Crna Gora

Na internetu ne moze da se nadje podatak. Da li ko zna koliko se izgradnjom puta Vrulja-Mijakovici skracuje razdaljina izmedju Bijelog Polja i Pljevalja odnosno koliko ce se brze stizati?
 
Na internetu ne moze da se nadje podatak. Da li ko zna koliko se izgradnjom puta Vrulja-Mijakovici skracuje razdaljina izmedju Bijelog Polja i Pljevalja odnosno koliko ce se brze stizati?
U km distance izmedju Vrulje starim putem preko Mataruga je 23km , a novi deo od Vrulje do Mijakovica je 7km I nepunih 18 od Mijakovica do Pljevlja, tako da je neznatno duze. Medjutim kvalitet puta je drasticno razlicit u korist nove varijante, tako da ce se vremenski daleko brze , a I udobnije stizati. Nije samo da je siri I kvalitetniji asfalt, vec su I radijusi krivina za 80 gotovo na celom delu, dok je stari sav krivudav I sa lakat krivinama.
 

"Kinezi traže produženje roka za put Tivat - Jaz i pola miliona"​

Kineski konzorcijum Shandong, koji je dobio posao rekonstrukcije saobraćajnice Tivat Jaz sa izgradnjom dijela regionalnog vodovoda, ne samo što je zatražio oko dva miliona eura zbog razlike u cijeni za nabavku vodovodnih cijevi, već i dodatnih pola miliona zbog kašnjenja početka radova dok nije izdata građevinska dozvola, ali i produženje roka za završetak posla od najmanje 45 dana, saopštili su iz Akcije za socijalnu pravdu.

Bulevar Jaz - Tivat
Bulevar Jaz - Tivat (Foto: RTCG)
To su, kako navode, najnovija saznanja Akcije za socijalnu pravdu (ASP), koja takođe pokazuju da je kineska strana najavila zahtjev za dodatnim plaćanjem i produženjem roka i zbog nedavnog nevremena u Tivtu, pod obrazloženjem da su „tokom izvođenja radova usljed obilnih padavina i izuzetno nepovoljnih klimatskih uslova završene duktilne cijevi DN700 potpuno uništene“.
Ugovor za rekonstrukciju saobraćajnice Tivat Jaz koja obuhvata i postavljanje cjevovoda za vodosnabdijevanje u Lastvi Grbaljskoj, zaključen je, kako navode, u martu prošle godine na osnovu Fidic pravila za cijenu od 54 miliona eura (bez PDV-a), a shodno ugovorenim uslovima taj posao treba da bude završen početkom 2026. godine.
"Međutim, pokazuje se da na terenu postoje ozbiljni problemi i postavlja se pitanje da li se u investiciju ušlo na osnovu faličnog projektnog rješenja, koje je rađeno još 2019. Pouzdana saznanja ASP-a pokazuju da su jake podzemne vode, koje dolaze od Lovćena, tokom velikog nevremena bukvalno digle iz zemlje postavljene vodovodne cijevi, a takođe je upitan broj projektovanih odvodnih kanala, pa bi sve to moglo zahtijevati plaćanja preko ugovorene cijene", ističu u saopštenju.
U odnosu na ovu situaciju kineski Shandong je, kažu iz ASP-a, najavio namjeru potraživanja za produženjem roka za završetak posla i za dodatno plaćanje, a prethodno je 12. jula ove godine poslao izvještaj o odštetnom zahtjevu od oko dva miliona eura u vezi sa razlikom u cijeni između kineskih i turskih cijevi, fitinga (zaptivači) i ventila.
Ističu da kineska strana tvrdi da je njen predlog još od perioda tendera bio da iz Kine od dobavljača Xinxing nabavi cijevi i fitinge za vodovod, a iz Turske ventile od Samsun Makina Sanayi. Od kineskog Xinxing su dobili ponudu za cijevi od 2,9 miliona eura, ali je Inženjer naložio da se kompletan materijal za vodovod nabavi od turskog dobavljača, pa je potpisan ugovor sa „Sanivod“ iz Beograda za 5,1 miliona eura.
„Na osnovu dvije ponude postoji razlika u troškovima od 1.988.746 eura, što je povećani trošak i izdatak za nas...Uzimajući u obzir namjeru za dobru saradnju i činjenicu da napredak projekta ne bi smio biti odložen, Izvođač je nabavio cijevi i fitinge od Samsun Makina Sanayi iz Turske prema instrukcijama Inžinjera. Međutim, nesumnjivo da izvođač smatra da instrukcije Inžinjera ozbiljno krše ugovor i podnosi zahtjev (za dodatnim plaćanjem)“, navela je kineska strana.
"Inžinjer je nadzorni organ na projektu, odnosno konsultant koji obavlja nadzor po Fidic pravilima, a to je za ovaj posao JV IRD Engineering i P.P.G. Iz Italije, ali inostrani konsultanti obično angažuju dobar dio domaćih inžinjera ili iz susjednih zemalja. U isto vrijeme, Inžinjer u dopisima kineskoj strani navodi da poređenje cijena dva dobavljača, transpornih troškova iz Kine ili Turske, način plaćanja, nije njegov posao, da mu nijesu potrebne kalkulacije o razlici u cijenama, već je njegov posao da obezbijedi kvalitet i ugovorne rokove", kažu iz ASP-a.
„U mnogo navrata iznosili smo mišljenje nadzora i investitora da cjelokupan materijal treba nabaviti od jednog dobavljača, zbog prirode posla i stalne potrebe za vanrednim nabavkama zbog mogućih radova van osnovnog ugovora. Zbog geografske blizine, ali i činjenice da turski dobavljač ima predstavništvo u Beogradu, riješili smo se za tu opciju“, naveo je Inžinjer.
"Rekonstrukciju saobraćajnice Tivat Jaz finansiraju sa oko devet miliona Regionalni vodovod Crnogorsko primorje i ostalo Uprava za saobraćaj, a kineska strana je od Uprave tražila 499.104 eura zbog kašnjenja početka radova i preuzimanja parcele u posjed prije nego je investitor izdao građevinsku dozvolu. Ugovor sa kineskim izvođačem je zaključen u martu prošle godine, pripremni radovi su počeli u avgustu, ali su zbog nepostojanja građevinske dozvole obustavljeni, a ona je izdata tek krajem oktobra prošle godine", poručuju iz ASP-A.
Prema informacijama ASP-a, Regionalni vodovod je formirao Implementacionu jedinicu za praćenje ovog projekta, na čijem je čelu nekadašnji državni sekretar Ministarstva održivog razvoja iz vlade Demokratske partije socijalista Saša Radulović, a koja se dodatno mjesečno plaća po osnovu nadzora nad ovim poslom, a što bi trebalo da bude redovan posao.
 
Cini se da za razliku od Srbije CG gradi puteve koji su im zaista potrebni.
 
Pa ima i u CG dosta puteva koji apsolutno nisu prioritet, mada kao da su počeli malo da se osvešćuju i
shvataju da je primorje kriminalno zapostavljeno...a od istog se živi...
 
Da, ove petlja Veruša je baš izgrađena za gusto naseljen deo CG.
 
Pa, nije to baš pusto. Petlji gravitiraju Lijeva Rijeka, Veruša i Opasanica, to su sve živa mesta. Poslednja dva i sa turističkim potencijalom i to solidnim. I ne samo potencijalom, ima tu vec dosta turizma. Ulaz je to za Komove i lep deo CG,sve do Korita. Ima tu lepih katuna i svašta nešto.

Ima smisla ta petlja mnogo, samo je veliki faul pristupni put. Baš veliki, glupost koja je i u Srbiji retka.
 
Veruša je odmaralište na 1200mnv, što ti kažeš u blizini ima finih mesta za planinarenje, lepih vrhova i jezera poput Rikavačkog i Bukumirskog.
Ja sam išao starim putem koji nije ni toliko loš ali ovo će biti druga dimenzija kad možeš leti sa plus 40 da pobegneš u prirodu za čas.
Korita su takođe fina i bliža Pg.
 
E upravo je ovo ono što mi smeta na ovom forumu. Masa ljudi je protiv izgradnje autoputa prema Boljarima a isto to što ste rekli bi se moglo reći i za Goliju i Pešter koji su prelepi predeli. I daleko naseljeniji.
 
Moja tazbina je sa obronaka Golije. Volim dakle Goliju i po funkciji :), a vrlo solidno je i poznajem. I van uobičajenih puteva. Lepa je i prelepa. Pešter(i) još više.

Ali, da se razumemo, ne može ni prici ovom kraju Crne Gore o kome pričamo. To je posebna dimenzija. Nfl. Nba. Moto gp.

Komovi, pa npr potez od Opasanice na Carine i dalje grebenom do Rikavackog jezera, pa jos dalje do Korita, a sve ti ovo gravitira petlji Veruša - jednoj običnoj petlji, petljicku, od mozda 10-20 M eur extra, koja je potpuno otvorila taj kraj, to je jedno zaista specijalno parče sveta. (Uz delove Karpata, Rilu, Staru Planinu i potez Treskavica-Visočica, i možda deo Pindosa, nešto najlepše što Balkan ima.)

Puno ima smisla ta petlja, kada već AP postoji.

I niko, a bar ne ja, nije protiv ap ka Goliji. Radi se o tome da postoji nekoliko većih prioriteta u Srbiji. Samo to.

Nasuprot tome, ovaj ap u cg je sasvim sigurno jedan od prva 3,verovatno i prva 2 prioriteta za cg društvo u celini, da ne seciram razloge, bilo je više puta...
 
Evo recimo dobra analogija da se oseti... Guglajte npr obliznji NP Theth u Albaniji (Prokletije). Fenomenalne slike ćete videti, turizam već ubija tu, nosi ceo taj kraj, ljudi se vraćaju, deca rastu... E, sad verujte da je ovo konkretno parče cg lepše. Vidno. Merljivo.

Lepa je Golija, ali nije realno ta liga. Ne može taj tip doživljaja da donese... Nije to ništa loše, naravno. Svaka planina valja (na svoj način).

Ali, neke su i posebne.
 

Pooštreni uslovi za ugradnju odbojnih ograda na putu Rožaje-Špiljani​

Vlada Crne Gore je na današnjoj sjednici usvojila Informaciju o potpisivanju Amandmana br. 3 Ugovora br. 01- 13344/1 od 09.01.2020. godine: Projekat rekonstrukcije magistralnih puteva: Lot 1 - rehabilitacija i unaprjeđenje dionice puta M-2 Rožaje-Špiljani, i prihvatila tekst Amandmana.



Radovi po planiranoj dinamici - put Rožaje - Špiljani
Radovi po planiranoj dinamici - put Rožaje - Špiljani (Foto: Ministarstvo saobraćaja )
U Informaciji se ističe da geodetske i geološke podloge urađene za ovaj projekat nisu odgovarale stvarnom stanju na terenu, što je prouzrokovalo česte promjene već urađenih tehničkih rješenja.

"Takođe, došlo je i do promjene Pravilnka o saobraćajnoj signalizaciji i opremi puta u kojem su pooštreni uslovi za ugradnju odbojnih ograda. Ovo je dovelo do potrebe za izvođenjem dodatnih i naknadnih radova u ukupnom iznosu od 4.788.931 eura bez PDV-a, odnosno 5.794.606 eura sa PDV-om. Rebalansom budžeta za ovu godinu su opredijeljena sva potrebna sredstva kako bi se ovaj projekat u potpunosti realizovao", saopšzteno je iz Vlade Crne Gore
 
 
Put Bijelo Polje-Berane ce da bude znacajno opterecen a samim tim mnogo bitan. Od Kruznog kod Ribarevina do petlje Matesevo 55km( tu imao tezu i nerenoviranu dionicu Mojkovac-Kolasin). Sa druge strane do buduce petlje Andrijevica 42km boljeg puta( u planu renoviranje Berane-Andrijevica 17km). Znaci saobracaj ce se znacajno preseliti ka Beranama i Andrijevici kao najblizoj vezi do Podgorice.
 
Put Bijelo Polje-Berane ce da bude znacajno opterecen a samim tim mnogo bitan. Od Kruznog kod Ribarevina do petlje Matesevo 55km( tu imao tezu i nerenoviranu dionicu Mojkovac-Kolasin). Sa druge strane do buduce petlje Andrijevica 42km boljeg puta( u planu renoviranje Berane-Andrijevica 17km). Znaci saobracaj ce se znacajno preseliti ka Beranama i Andrijevici kao najblizoj vezi do Podgorice.

Када буде готова деоница аутопута од Матешева до Андријевице верујем да ће већина саобраћаја из Србије ићи преко Шпиљана, нарочито јер ће Моравски коридор бити готов пре тога. Прељина - Беране је за неких 10 км краће преко Шпиљана него преко Гостуна. Беране - Андријевица ће ту бити најоптерећенија деоница, јер ће се спајати два правца у један, а богами оптерећење ће се добрано пребацити на Краљево - Нови Пазар - Беране.
 
Mislim da ce ovo sto sada renoviraju biti dobro jel ce tacno prolaziti pored petlje CRNCA i veze Bijelog Polja sa autoputem Bgd - Bar. Tacno sada neznam ali neko sigurno zna da je to mozda, nekih 15 km od Ribarevina ka Beranama. Iako ce prikljucak za BP biti gore kod Zminca. Treba da se uradi dobar granici prelaz na granici. To je sada kod Spiljana najveci problem.
Kad letos budu pustili AP do Kraljeva do AP u Matesevo je negde oko 240 kilometara
 
Vrh