Ja doktrinarno smatram da je državno mešanje u formiranje cena pogrešno, ali me zanima tvoje mišljenje o konkretno ovom slučaju, jer si spominjao ranije da nisu tolike marže koliko Vučić tvrdi da jesu.
Možda si upućen u formiranje cena kod velikih lanaca?
## Poduže razglabanje koje nema potrebe da čitate, ali kad je već pitao čovek... ##
Svakako da je pogrešno, ali ne verujem da će ovo svakako da potraje previše (cenim da je neodrživo).
Problem je što se frljaju terminima, marža i markup nisu isto. Markup je uvek veći broj od marže, jer se računa na manju bazu (COGS). Koliko sam ja upućen, u food retailu COGS je 82–86%. što bi značilo da je realna bruto marža 14–18%. Kada je govoreno o 45% marži, zapravo se mislilo na markup na nabavnu cenu, a ne na pravu maržu iz bilansa.
Sad, problem je što nije ni tako lako odrediti svoju maržu u maloprodaji. Kod "Private Label" artikla se trgovac i dobavljač dogovaraju na osnovu neto cene (nema lifleta, bonusa itd.), pa dobavljač lako može da odredi maržu (samo što sada neće moći da je podigne po potrebi, jelte, pa će ovi artikli nestati sa polica ako se pokaže da marža nije dovoljna). Ni ovde naravnoo ne postoji uniformisana marža, nego se određuje pojedinačno za svaki proizvod, logično. Drugi slučaj je kada dobavljači daju bruto cenu, a u pozadini se ugovaraju razne stvari ("iz off-a"): 10% off rabat, 3% logistka, 2% marketing. Ovde trgovac računa maržu na tu bruto "naduvanu" cenu (a ne na efekivnu neto), te se na kraju ispostavi da je stvarna marža viša, jer trgovac kasnije dobija razne off povraćaje.
Glavni problem trenutno je, što su i fakturne cene dobavljača (koliko ja vidim) ograničene, i ne mogu biti veće od cene koja je važila 1. avgusta 2025. godine. Ovo je suštinski totalna kontrola cena, plafoniranje, zamrzavanje, nazovi kako hoćeš, jer dobavljači ne mogu da povećaju cene proizvoda, čak i ukoliko im porastu troškovi proizvodnje. Mogu doduše da smanje kvalitet, smanje gramažu, vrdaju na svakojake načine...
Retail generalno ima velike fiksne troškove (plate koje skaču, na primer). Ako im zakucaš maržu na 20%, onda će oni logično da pokušaju da prebace trošak na dobavljače kroz veće logističke troškove (logX), skuplje listing fee-ove, korektivne obaveze itd. A pošto će malim igračima ruke biti zavezane, proces će verovatno ići: kratkoročno cene možda padnu ili se (tobože) stabilizuju, a dugoročno: dobavljači sa nižim cenama smanjuju kvalitet, mali proizvođači nestaju sa polica, izbor proizvoda se sužava, retail se polarizuje skoz (PL + par globalnih brendova). A kupac? Gubi raznovrsnost i dobija "uniformnu" ponudu. Veliki lanci mogu da formiraju "specijalizovana" pravna lica (organska hrana, spacijalna uvozna roba), na koja se ne bi primenjivao zakon za lance iznad 4,5 mlrd prometa. Tako možeš da nađeš skuplji proizvod samo u formalno drugoj firmi. A mali trgovci da se "rebrendiraju" u recimo "etno-shop", "gastro-specijaliteti-shop, "bio-najjači-smo-shop". Deo populacije će ostati u „diskontnom režimu“ (osnovna korpa, jeftini brendovi, ograničene marže), a drugi deo će se pomeriti ka specijalizovanim radnjama gde zakonsko ograničenje ne važi, ali će plaćati više. Inflacija svakako neće biti izlečena.
A možda i ne bude baš ništa, nego je ovo samo kratkoročna predstava iz koje smo možda nešto novo naučilI!
EDIT: Jedino što sam do sada primetio jeste da u manjim maksijima strašno manjka robe. Rafovi "kao da je prošla vojska", he, he.