Šta je novo?

Blok 66

U bloku 66 je max visina 32m, a može biti i niže.
1000004676.jpg
 
Poslednja izmena:
U bloku 66 je max visina 32m, a može biti i niže.
Pogledajte prilog 229164
Ovo je rani javni uvid (RJU) u elaborat na čijim osnovama se dalje radi PDR koji će opet na javni uvid, pa komisiju za planove, pa u Skupštinu grada na usvajanje.

Dosadašnje iskustvo je pokazalo da je RJU uvek malo konzervativan, i da se kroz dalju razradu (potencijalnim) investitorima više izlazi u susret.
 
Planirano je 2.244 stanova, pored svih ostalih sadržaja. Pitanje je da li će biti jedan ili više investitora. . . i da li im uopšte treba još stanova u bloku 66.
 
Komforni urbanizam i kich iz vrtica. Anglosaksonskog tipa, jer ni u majamiju ili zlatnoj obali nije mnogo bolji. Nije nesto najbolje sto je svet video, ali ni najgore, zapravo je u gornjoj zoni kvaliteta u poredjenju sa onim sto je trenutno aktuelno na ravnoj ploci.

Uzivo izgleda prilicno impresivno i cesto oku ugodno iako su mu mane vrlo uocljive.
Nema spora da vizuelno sve to deluje impresivno, pogotovu ljudima koji su u fazi da se impresioniraju megalopolisima i tehnologijom gradnje. Ja sam isto prošao kroz tu fazu i oduševljavao se time, mislim da danas svako prođe tu fazu u svom životu.

Međutim, vremenom čovek (treba da) krene da izlazi iz te faze. Kao neko ko je video svašta, od idiličnih i zabačenih mesta pa sve do megalopolisa, počeo sam da budem umoran od gledanja stakla, betona i čelika, od slušanja gužvi, od mora ljudi, zagađenja u vidu reklama, smoga i svega ostalog što dolazi u paketu sa (pre)velikim gradovima. I najviše od svega - počeo sam da budem umoran od nepraktičnih kulisa i ideja. Bio to neboder koji ima tek polovinu upotrebljive površine i zapremine (da bi bio što viši i izvijen), ili grad u kome je sve podređeno da izgleda WOW a funkcionalno je košnica i haos. Što me dovodi do sledeće tačke.

Drugi sloj problema kod gradova poput Dubaija jeste sam njegov urbanizam, način na koji ga dizajniraju, grade i regulišu, a koji ima katastrofalne propuste. Imperativ je čuveno "samo da se gradi" i da šljašti, a humani, urbani funkcionalni aspekti se zanemaruju. Čak i ekološki i higijenski.

Treći sloj odnosno perspektiva jeste da je sve to građeno robovskom radnom snagom a finansirano i pokupovano od strane ljudi koji su u glavi i dalje divljaci i nomadi, samo što su sada divljaci puni para zbog nafte. Divljaci pored njih, iskompleksirani upravo Dubaijem, su čak hteli da prave linijski grad dugačak 170 km usred faking pustinje. Pa su odustali kad su videli koliko su se izblamirali pred svetom a pogotovu pred stručnom javnošću.

Naravno, neko na sve ovo može da mi napiše "pa ti onda nađi manji grad pa živi u njemu" ili "pa ti onda nemoj u Dubai ako ti se ne dopada". I to je sve na mestu, pošteno. Kao što je pošteno i ok da neko voli Dubai. Ali razlog zašto ja pišem je što se zadnjih 15-20 godina vodi ta neka medijska kampanja širom sveta da je Dubai nešto fenomenalno i da svi treba da se ugledamo na to. A lično mislim da osim vizuelnog, da tu nema ništa vredno ugledanja i hvaljenja. A čak i to vizuelno je vrlo kratkoročnog i selektivnog daha. Jer ko je video druge današnje nakrcane našminkane megalopolise, video je veći deo i srž Dubaija. I mislim da je pogrešno što države, mediji i društvene mreže promovišu to kao nešto čemu svi treba da se dive i teže.
 
Poslednja izmena:
Ovo je analiza javnog prevoza iz ovog ranog javnog uvida. Ovo je baš jaka lokacija jer je planirano i da se gradi tramvajska pruga duž Bulevara Crvene Armije, kao i stanica BG Voza iznad Omladinskih brigada i na kraju metro stanica linije 3 koja je planirana kod zgrade NCR i onog hotela.


photo_2025-02-10_08-26-33.jpg
 
Zanimljiva je ova pozicija stajališta BG voza iznad Omladinskih brigada. Ranije se govorilo da bi stajalište trebalo da bude kod Bulevara umetnosti, a i čini mi se da je ova pozicija obeležena na slici koju je Vučko postavio isuviše blizu stajalištu Tošin bunar :/
 
Већ видим да се људи буне против овога иако је једна од ретких смислених урбанистичких одлука актуелне власти. Свуда у свету је урбанистичка пракса да се што више људи концентрише у близини станица јавног превоза како би до истих стизали пешке, а овде сада поред међуградске железничке имамо и аутобуску, са већ поменутим осталим станицама трамваја и сл. Такође је махом празна ледина поред пруге тако да је ограничење на 10 спратова сумануто, поред бучне пруге треба да се гради вертикално а не хоризонтално

Да је среће да се измени план како би омогућио још већу висину а ми добијемо нормалну власт која би учинила беовоз функционалним имали би хиљаде људи са Новог Београда који од куће до Вука, Прокопа или Аутокоманде стижу за 10 минута. Који изађу из куће и у року од 5 минута ухвате воз за Нови Сад, Суботицу, Ужице, Ниш (итд.)

Интересантно, али овде је чак и аутомобилски саобраћај мањи проблем него што би се у први мах учинило зато што се ова парцела не надовезује на оптерећену Јурија Гагарина већ на махом проточну Ђорђа Станојевића која даље води на петљу код Арене, са излазима на аутопут, Газелу или наставак даље до Булевара Михајла Пупина. Значи природно преусмерава саобраћај даље од Јурија Гагарина и води на алтернативне правце ка граду.


1739522792242.png
 
Srbija inače ima 240 miliona ljudi i godišnji rast od 600.000, a u Beogradu je popunjenost stanova 97%, pa nam trebaju sve te kulčine i megalomanije da se smeste i skuće svi ti novi ljudi.


A i iskustva sa naprdnjačkim vođenjem države i grada su nam svima jako pozitivna, pa zaista nema opravdanog razloga da neko bude skeptičan i oprezan povodovom ovog projekta i parcele...
 
Zanimljiva je ova pozicija stajališta BG voza iznad Omladinskih brigada. Ranije se govorilo da bi stajalište trebalo da bude kod Bulevara umetnosti, a i čini mi se da je ova pozicija obeležena na slici koju je Vučko postavio isuviše blizu stajalištu Tošin bunar :/
U pravu si, jer je nešto manje od 1450 metara od stanice NBG do Tošinog bunara. Omladinske brigade su na 450m od Tošinog Bunara, zato je realnije da novo stajalište bude između Bulevara Crvene Armije i Omladinskih brigada na oko 700m od Tošinog Bunara i NBG.
 
Nema spora da vizuelno sve to deluje impresivno, pogotovu ljudima koji su u fazi da se impresioniraju megalopolisima i tehnologijom gradnje. Ja sam isto prošao kroz tu fazu i oduševljavao se time, mislim da danas svako prođe tu fazu u svom životu.

Međutim, vremenom čovek (treba da) krene da izlazi iz te faze. Kao neko ko je video svašta, od idiličnih i zabačenih mesta pa sve do megalopolisa, počeo sam da budem umoran od gledanja stakla, betona i čelika, od slušanja gužvi, od mora ljudi, zagađenja u vidu reklama, smoga i svega ostalog što dolazi u paketu sa (pre)velikim gradovima. I najviše od svega - počeo sam da budem umoran od nepraktičnih kulisa i ideja. Bio to neboder koji ima tek polovinu upotrebljive površine i zapremine (da bi bio što viši i izvijen), ili grad u kome je sve podređeno da izgleda WOW a funkcionalno je košnica i haos. Što me dovodi do sledeće tačke.

Drugi sloj problema kod gradova poput Dubaija jeste sam njegov urbanizam, način na koji ga dizajniraju, grade i regulišu, a koji ima katastrofalne propuste. Imperativ je čuveno "samo da se gradi" i da šljašti, a humani, urbani funkcionalni aspekti se zanemaruju. Čak i ekološki i higijenski.

Treći sloj odnosno perspektiva jeste da je sve to građeno robovskom radnom snagom a finansirano i pokupovano od strane ljudi koji su u glavi i dalje divljaci i nomadi, samo što su sada divljaci puni para zbog nafte. Divljaci pored njih, iskompleksirani upravo Dubaijem, su čak hteli da prave linijski grad dugačak 170 km usred faking pustinje. Pa su odustali kad su videli koliko su se izblamirali pred svetom a pogotovu pred stručnom javnošću.

Naravno, neko na sve ovo može da mi napiše "pa ti onda nađi manji grad pa živi u njemu" ili "pa ti onda nemoj u Dubai ako ti se ne dopada". I to je sve na mestu, pošteno. Kao što je pošteno i ok da neko voli Dubai. Ali razlog zašto ja pišem je što se zadnjih 15-20 godina vodi ta neka medijska kampanja širom sveta da je Dubai nešto fenomenalno i da svi treba da se ugledamo na to. A lično mislim da osim vizuelnog, da tu nema ništa vredno ugledanja i hvaljenja. A čak i to vizuelno je vrlo kratkoročnog i selektivnog daha. Jer ko je video druge današnje nakrcane našminkane megalopolise, video je veći deo i srž Dubaija. I mislim da je pogrešno što države, mediji i društvene mreže promovišu to kao nešto čemu svi treba da se dive i teže.

pa ne znam sta nam je polazna i krajnja tacka u diskusiji, sta je cilj neke urbanizacije i koji je ekonomski model od koga zavisi ovo ostvarenje. Mnogo je parametara u igri.

Kako bi izgledao idealni model grada vec je bila tema vise stotina godina. Kriterijumi se podizu od osmanovog plana sad imamo do danas kompleksne tehnicke zahteve, saobracaj, energija i sl, proizvodnja itd.

Prvo da grad nije motor ekonomskog razvoja ne bi ga ni bilo. Zato ga i naseljavaju. Pumpanje ekonomije nekretninama nije od juce. Cele zemlje su naseljene tako sto su generacije gradile samo da bi se prodavali stanovi. Australija, NZ, Kanada prevashodno, amerika.

Ne kazem da je to dobro samo je cinjenicno stanje. Drugi segment je odrzivost, spektakl radi turizma. Nema niceg okolo drugog samo more i pesak. Las vegas je nastao samo na pesku, pa je napravio grad bluda i kazina, a danas prerastao u nesto vise od toga.

Dakle u biti svega je neka egzistencija, koji ce da bude nas model, od nas samih zavisi. Bilo je teorija po kojima je idealan model grada do 300000 stanovnika, mreza manjih gradova kao u severnoj italiji.

A ako mene licno pitas najbolje je van te kosnice na selu i moze solidno da se zivi samo od poljoprivrede.

Takodje, Amishi imaju po meni najidealniji model, bez trunke dodatnih troskova, cista odrzivost,

Ali ovde pricamo o modelu urbanizacije, i on je nerazdvojan od ekonomskog sistema u kom se stvara.
 
Neki od kriterijuma za idealni, ili barem ok grad, jeste i da ne bude previše naseljen i da ne ide previše u visinu.

Dubai nema meru ni po jednom ni po drugom.

A zarad lažnog i praznog sjaja žrtvovali su neke aspekte urbanizma, efikasnosti, funkcionalnosti, održivosti, humanosti (mislim i na human dizajn i na poštovanje osnovnih ljudskih prava)...

Kada se sve uzme u obzir i računicu (a ovo jeste forum i o urbanizmu) nije Dubai najgori na svetu, ali nije ni blizu onome za šta se predstavlja i koliko se uzdiže.

To naravno ne znači ni da treba svi da živimo kao Amiši. Ali znači da su gradovi poput Njujorka, Dubaija, Hong Konga... ekstremi kojima baš i ne treba težiti. Čak postaju bolesni i štetni po ljude u njima.

A slažem se za Italijanske gradove i da upravo ta neka veličina do 500.000 ljudi, eventualno ponegde milion (zavisno od okolnosti, terena, razuđenosti, itd...) je najzdravija priča. Svakako zdravija nego preko milion sa sve neboderima, zagađenjima svih vrsta i gužvama.


U kontekstu Beograda, kao neko ko je ovde ceo život i postaje sit i umoran brloga kojim ga tovare, ne mogu da se ne zapitam za koga se prave sve te megalomanije. Pogotovu imajući u vidu da se Srbija osipa a da 30% stanova u Beogradu stoji prazno. A i pitam se da li sve mora da bude u vidu megalomanije i kula, ili možemo nekad da dobijemo i neko skladno i humano naselje.

Naravno ovo zadnje nije upućeno tebi. Čak ni ono iznad nije toliko upućeno tebi nego sam malo sit od svetskog pominjanja Dubaija kao nešto vau. Mnogo toga oko Dubaija, a i okolnih komšijskih gradova pa i država, je meni poput nekih turbo-cigamala. Ono, jeste rasipanje, preterivanje, obaranje rekorda, sjaj i svašta nešto, ali iza svega toga i dalje stoji isti plemenski kratkovidi mentalitet.
 
Poslednja izmena:
P.S.
Gradovi što su veći populaciono, jesu i veći pokretači ekonomije. Ali isto tako i njihovi problemi postaju sve veći i skuplji i postaju sve veći faktori centralizacije i neravnomernog razvoja.

Pa se dođe u situaciju da sve stane od gužvi. Ali to ne znači da staje samo običan lik koji se vraća s posla. Staju i dostave i lanci snabdevanja, javni prevoz, komunalne službe, turisti koji bi da koriste javni prevoz ali on ne radi, staju hitne službe, radovi i radnici... staje sve. Odnosno sve ispašta. Onda država/grad (kod nas nema konkretne razlike, jer sve vodi istih par ljudi na vrhu stranke) ulažu milijarde da prave nove tunele, obilaznice, metroe, rekonstrukcije... da bi se sve to ublažilo. I onda taman ono više BDPa što je doneo rast tog grada, bude u nekoj meri poništeno tim novim skupim merama da se reše njegovi problemi.

Zato je bolje ići na ravnomeran razvoj i decentralizaciju. I mislim da će u ovom veku to sve više dolaziti do izražaja, kako se sve više budu uvećavali nedostaci centralizacije, megalopolisa i megalomanije. Naravno, ništa od toga neće se neće dešavati preko noći. Ali od nečega mora da se krene. A obuzdavanje megalomanija i alavosti tamo gde još nije počela gradnja a planira se, jeste jedan od načina.
 
Može, čak bih mu dao i da gradi kulčine ako želi, jer manje mi je zlo da ih gradi tamo nego u Nemanjinoj pa da ruše ili zagrađuju Kasarnu 7. puka i Stari GŠ. I da se nadvijaju nad zgradom naše Vlade i MSP (kakvi god bili ljudi unutra, ali ipak su to institucije ove zemlje i ne može prekoputa prostorija gde se okuplja Vlada da bude hotelska soba).
 
Vrh