21. 03. 2012.| 14:28
Kragujevac za Izraelce efikasniji od Beograda - Izgradnja "Plaza centra" u Višnjici počinje dan nakon dobijanja dozvole
Oko 50 mil EUR i tri godine bilo je potrebno da Kragujevac dobije prvi moderan tržni centar. Toliko je izraelska kompanija "Plaza Centers" koja je juče u srcu Šumadije otvorila svoj prvi šoping centar u Srbiji uložila vremena i novca.
Na izgradnji "Plaza centra" u Kragujevcu, površine 60.000 kvadratnih metara, bilo je anagažovano oko 1.200 radnika, dok će posao u šoping centru dobiti njih od 500 do 700. Trenutno je izdato 94% kapaciteta tržnog centra, a zbog tražnje koja je velika, narednih nedelja on će biti u celini popunjen.
Direktor "Plaza centara" u Srbiji Sagiv Meger kazao je da će "ovaj centar promeniti izgled grada i poboljšati život građana Šumadije". On je podsetio da je prvobitno planirano da se dva šoping-mola grade paralelno u Beogradu i u Kragujevcu, ali da je prevagnuo centar Šumadije "zbog efikasnosti lokalnih vlasti".
- Kupili smo četiri lokacije u Srbiji. Dve u Beogradu, po jednu u Kragujevcu i Kruševcu. Gradska vlast je u Kragujevcu bila brža, i na naše upite i zahteve je odgovarala odmah. Zato smo ovde završili veliku investiciju. Nije moje da zovem i druge kompanije da dođu ovde, ali je današnje otvaranje samo po sebi verovatno preporuka. Naše najbolje iskustvo sa lokalnom samoupravom je što smo uvek brzo dobijali odgovor na svako pitanje. Čak i kada su nam rekli "ne", bili smo zadovoljni jer smo znali na čemu smo. To nije slučaj s ostalim gradovima u Srbiji – rekao je Meger.
Na pitanje kada možemo očekivati početak gradnje dugonajavljivanog "Plaza centra" u Beogradu, u Višnjici, a koji bi, prema najavama, trebao da se prostire na čak 45.000m2, da pored šoping centra ima i hotel od pet zvezdica i toranj sa kancelarijama, Meger za "eKapiju" kaže:
- U Beogradu počinjemo izgradnju čim dobijemo dozvolu. Ako danas dobijemo, sutra već počinje izgradnja. Nažalost, dobijanje dozvola se već suviše odužilo bez nekog specifičnog razloga. Verujem da ćemo u narednih nekoliko meseci nastaviti Višnjica plazu.
Da li to znači da ova izraelska grupa veruje da Beogradu treba još jedan tržni centar i da će, pored "Ušća" i "Delta City"-a i za njih preostati dovoljno kupaca?
- Definitivno da Beogradu treba još šoping centara. Beograd ima nedostatak tržnih centara sa jedne strane, a sa druge strane nedostatak kvalitetnih centara. Kada to kažem, ne mislim samo na kvalitet zgrada, marketinga, već i na kvalitet menadžmenta i ljudi koji vode taj centar. Naš šoping centar nije samo centar kupovine već i zabave – to je način života. Mi smo u ovaj projekat uključili umnogome lokalnu zajednicu i ljude iz Kragujevca, i ne sumnjam da jedan "Plaza centar" nedostaje Beogradu. Onoga trenutka kada ga izgradimo, postavićemo nove standarde.
- Ovo je moja poruka Beogradu, da kada imate efikasnu administraciju, kada imate brze odgovore i kada se lako dolazi do dozvola, tada se lako dolazi i do investicija - rekao je Meger.
Sagiv Meger za "eKapiju" kaže da je u toku izrada Studije izvodljivosti za "Plaza centar" u Kruševcu i da će njegova izgradnja takođe početi u toku ove godine. Kruševac Plaza biće "ritejl park" koji će na jednom mestu okupiti vodeće modne i prehrambene brendove za građane Kruševca po povoljnim cenama.
Veća vidljivost srpskih brendova
U prvoj srpskoj "Plazi" koja se prostire na 65.000 kvadratnih metara oko 26.500 kvadrata zauzimaju prodajni objekti. U šoping centru će biti oko 110 radnji, super market "Idea", prodavnice obuće i odeće poznatih svetskih robnih marki, apoteka, restoran, kao i bioskop sa šest sala, sadržaji za zabavu, odmor i rekreaciju i još mnogobrojni drugi sadržaji. Parking, koji se nalazi u podnožju objekta, ima 650 mesta.
Pored brendova "New Yorker", "Terranova", "Tally Weijl", "Sportina", "Deichman", "Home Center", "Benetton", "Lacoste", "Nike", "Adidas", "Asics", "Aldo", "Bata", "Dexy co", "Chicco", primetili smo i da je mnogo više pažnje, nego što je to slučaj u sličnim centrima u Beogradu, poklonjena srpskim brendovima. Tako se rame uz rame sa nabrojanim radnjama nalaze robne marke "Luna", "Nicolas", "Konstantin"...
Direktora "Plaza Centara" za Srbiju smo stoga pitali, koliko se o tome vodilo računa i koliko je teško ući u njihov centar?
- Mi imamo čist i profesionalno otvoren tržišni pristup za sve. Za nas nije bitno čiji je brend koji će se naći u centru, sve dok taj brend može zadovolji naše kriterijume i sve dok možemo da uspostavimo obostrano-korisnu saradnju sa tom kompanijom.
Prvi Cineplexx u Kragujevcu
Kragujevac je i prvi grad u Srbiji, osim Beograda, koji će imati Cineplexx, bioskop najnovije digitalne i 3D tehnologije. U Srbiji Cineplexx nastupa kao zajednički projekat austrijske kompanije "Cineplexx" i srpske kompanije "MCF MegaCom Film", i sa manjinskim partnerom, hrvatskom kompanijom "Kontinental Film".
Posetioci "Plaza šoping centra" biće u prilici i da uživo prate dešavanja iz čuvene Metropolitan opere, ali i neke od bitnih sportskih mečeva.
Inače, izgradnja ovog objekta u naselju Stara radnička kolonija u Kragujevcu je počela 2008. i trebalo je da bude završena za 18 meseci, ali je zbog svetske ekonomske krize i problema sa prvobitno izabranim izvođačem radova koji nije mogao ispoštuje rokove, gradnja obustavljena na proleće 2009. godine.
Izborom drugog izvođača radova, firme "Tehnobeton" iz Varaždina, radovi su nastavljeni najesen 2010. godine. Za izgradnju objekta u Kragujevcu kompanija "Plaza Centri" zakupila je od lokalne samouprave 2,5 hektara zemljišta na 99 godina i po ceni blizu 20.000 EUR po aru.
J.Đ.