Ovih dana sam malo gledao gde bi lako i brzo moglo da se napravi još biciklističkih staza a da se pritom ukombiju i rekreacija i putovanje.
Prvi i osnovni korak bi bilo asfaltiranje zemljanog puta na spoljnom nasipu Ade, pored Save. S ovom stazom, ne samo da bi se dobilo još ruta i prostora za vožnju, nego bi se omogućilo biciklistima koji su ''u tranzitu'' da prođu Adu brže i lakše nego kroz Makiški krak, koji je često pun ljudi i raznih prepreka. Pošto na tom nasipu zapravo ima dve staze koje su odvojene, automobilski saobraćaj koji ide ka splavovima bi mogao da se reguliše ili tako što bi se on obavljao na drugoj, paralelnoj stazi koja se nalazi odmah pored, ili tako što bi koristio isti asfalt koji koriste i bicikli ali samo uz dozvolu i nadzor. Stubići, čuvar ili tako nešto, čisto da ne bude konflikta i opasnosti od previše automobila.
Pogledajte prilog 6
Pri kraju staze se nalazi vodovodsko postrojenje koje blokira prolaz uz reku. Ali se ono može obići asfaltiranjem već postojećeg zemljanog puta koji ide okolo. Takođe bi trebalo asfaltirati malu zemljanu stazicu koja spaja savski nasip sa ''krajem'' jezera, gde je džet ski. To je ovaj mali plavi krak. Elem, od početka staze, kod golf terena i čamaca za Blokove, sve do Obrenovačkog bilo bi 5 km za asfaltiranje.
Pogledajte prilog 5
Od tog ukrštanja na SOP valjalo bi da se nastavi još 5 km staze sve do Ostružnice, iz više razloga. Time bi i ona i sva ona naselja na putu do nje postali direktno povezani sa Adom...
Pogledajte prilog 4
...ali bi se time ujedno otvorila mogućnost za novi krak koji bi mogao da vodi do Železnika. Iznosio bi 4 km i premda bi bilo malo pipavo sprovesti ga u onom krajnjem delu (zbog otpada i nadvožnjaka pred ulaz u Železnik) svakako bi puno značio ljudima koji tamo žive i kojima je Ada bukvalno na pljuvometar ali džaba kad je saobraćaj do onde užas za bicikl.
Dalje, povezivanjem Ostružnice otvorila bi se mogućnost da se poveže i Sremčica, i to prelepim šumskim putem koji vodi od okretnice 92ke do skretanja za Veliku Moštanicu na desnoj strani i uspona ka Sremčici na levoj strani. Išao sam ovim putem pre dve godine i bio je jedan od najboljih na kojima sam vozio. I po stanju kolovoza i po ambijentu. Ali mu fale znakovi i staze koje bi naterali vozače da malo više paze u krivinama, pošto se opuste zbog manjka auto saobraćaja pa zaborave da ima i biciklista iza ugla. Ovim krakom bi se i Sremčica i Velika Moštanica povezale sa Adom.
Pogledajte prilog 3
Kad smo već kod Sremčice, tu je i Lipovička šuma. Koja po svojoj dužini ima jedan već asfaltirani put koji ide od oboda Železnika, pored Sremčice, uništene vojne kasarne, sve do Ibarske magistrale. I po onome što znam, njega već koriste džogeri i šetači. Ako bi se umesto postojećeg ukrštanja sa Ibarskom napravio podzemni prolaz, taj put, ili bar staza, bi mogao direktno da se spoji sa ulicama sa druge strane Ibarske. I time bi i Rušanj dobio biciklističku vezu do Ade.
Pogledajte prilog 1
Pogledajte prilog 2
Izgradnjom ovih
28 km staza direktnu i bezbednu biciklističku vezu sa Adom dobili bi :
Makiš (od Ade do Ostružnice),
Ostružnica,
Železnik,
Sremčica,
Velika Moštanica i
Rušanj. A rekreativci iz drugih delova grada bi dobili još prelepog prostora za vožnju i opuštanje.
U narednom postu ću da predstavim ideje i za Novobeogradsku stranu.