Šta će biti sa stazom?
http://us10.campaign-archive1.com/?u=40 ... 0b0aa79111 (ceo tekst)
Gradonačelnik Siniša Mali najavio je rekonstrukciju 200-300 metara promenade uz reku Savu, gde se nalazi i najkorišćenija biciklistička staza u gradu. Iako planovi nisu dostupni javnosti na uvid,
spominje se da će biciklistička staza postojati i nakon rekonstrukcije. Ostaje, međutim, da vidimo u kom obliku, tj. da li će biti dovoljno prostora, te mogućnosti za bezbedno mimoilaženje pešaka i biciklista ili će većina ove javne površine uz reku biti pokrivena privatnim objektima.
Alternativna ruta u toku rekonstrukcije promenade
Deo promenade od Brankovog do Starog savkog mosta biće zatvoren u toku rekonstrukcije tih 200-300 metara, što može trajati čak do kraja leta.
Zato je pripremljena mapa ispod, kao pokazatelj alternativnih putanja kroz Karađorđevu ulicu, Ulicu braće Krsmanovića, Mostarsku i Hercegovačku ulicu, koje će biciklisti i biciklistkinje koristiti dok je biciklistička staza zatvorena. Ova putanja je najkraća i najlogičnija alternativa. Mapa ujedno predstavlja i predlog saobraćajne signalizacije, koju bi Sekretarijat za saobraćaj trebalo da postavi u toku izvođenja radova na promenadi uz Savu, kako bi se podigla bezbednost biciklista na deonici kojom će oni tih dana saobraćati.
Gradski Sekretarijat za saobraćaj može primeniti mere koje će u Karađrođevoj ulici, Ulici braće Krsmanovića, Mostarskoj i Hercegovačkoj ulici povećati bezbednost biciklista, ali verovatno neće, jer ni trenutni sekretar za saobraćaj Dušan Rafailović nema volje za to. Njegovu izjavu da će se biciklisti ozbiljno „umešati“ među druge učesnike saobraćaja možemo da zaboravimo kao slatkorečivost u toku Evropske nedelje mobilnosti, među biciklistima takođe poznatog kao dana dodvoravanja evropskim partnerima iz oblasti saobraćaja na osnovu izmišljenog napretka.
Poznato je iz iskustva da gradski Sekretarijat za saobraćaj od vajkada ne brine o bezbednosti biciklista: ne bave se poboljšanjima uslova za bicikliranje beogradskim kolovozima i ignorišu činjenicu da neki građani i građanke koriste bicikle kao prevozna sredstva na tim kolovozima, zajedno sa autima. Zajednica biciklista postoji, pa otuda i konstruktivni predlozi koji slede.
Predlog I: Regulacija i upozorenja
U Karađorđevoj ulici, kod ukrštanja sa putem koji preko pružnog prelaza vodi ka Beton hali, treba postaviti privremene semafore koji će regulisati kretanje pešaka i biciklista. Tako bi biciklisti koji se kreću Karađorđevom ulicom iz smera Ade Ciganlije mogli bezbedno da pređu ulicu koristeći biciklistički prelaz, koji bi privremeno bio označen uz pešački prelaz i tako se uključe na biciklističku stazu uz reku. Pred svaku raskrsnicu sa drugim ulicama i pred svaku devijaciju puta koja može smanjiti preglednost, trebalo bi postaviti saobraćajne znake I-16 "biciklisti na putu", što je sve označeno da mapi prikazanoj iznad.
Onako kako se postavlja privremena signalizacija radi preusmeravanja automobilskog saobraćaja u toku izvođenja radova u nekoj ulici, na isti način bi trebalo da bude postavljena i ova signalizacija koja bi služila biciklistima, u toku izvođenja radova na rekonstrukciji dela promenade uz Savu, zbog koje će biti zatvorena i najkorišćenija biciklistička staza u gradu.
Tako bi bilo da se biciklistički saobraćaj uvažava, ali nažalost, umesto toga možemo samo da se nadamo dobroj volji gradskih funkcionera, koji svojim delanjem zastupaju samo onu kategoriju učesnika u saobraćaju koja se prevozi autima, dok su pešaci i biciklisti duboko na dnu liste prioriteta ili, kako izgleda, čak ni ne postoje na bilo kojoj listi. Tome svedoči i tri godine zatvorena nizvodna strana trotoara na Brankovom mostu, za koju je popravka najavljena tek za sledeću godinu.
Predlog II: Unapređenje bezbednosti
Gore predložena signalizacija dovela bi do poboljšanja u smislu regulacije saobraćaja i povećanja vidljivosti biciklista u Karađorđevoj, Ulici braće Krsmanovića, Mostarskoj i Hercegovačkoj, što bi najmanje trebalo uraditi u toku izvođenja radova na rekonstrukciji dela promenade uz Savu i zatvora biciklističke staze za to vreme, jer će biciklisti koristiti ovu najkraću i najlogičniju rutu kao alternativu.
Ali, kada bismo imali sreće da u našem gradskom Sekretarijatu za saobraćaj postoji volja za istinska unapređenja bezbednosti biciklista, u gore navedenim ulicama bile bi primenjene i mere koje bi bezbednost bicikliranja digle na viši nivo. To bi se moglo uraditi npr. obeležavanjem biciklističkih traka sa piktogramom bicikla V-25.5 u okviru kolovoza, pa možda i postavljanjem montažnih ivičnjaka VII-8 radi zaštite biciklističke trake od kretanja automobila ili čak postavljanjem razdvajajućih ograda VII-9. Tako označene biciklističke trake ulivale bi se u raskrsnice na isti način kako se ulivaju automobili. Biciklisti bi na kolovozu bili vidljiviji i bezbedniji.
Ovakve meru moguće je primeniti jer su sve u skladu sa pravilnikom o saobraćajnoj signalizaciji, a pogotovu sada kada se obnavlja asfalt u Karađorđevoj ulici, pa horizontalna signalizacija još uvek nije vraćena. U toku rekonstrukcije dela promenade uz Savu, automobilski saobraćaj mogao bi da bude vođen tramvajskim šinama kroz Karađorđevu ulicu, a da uz ivicu kolovoza budu označene i zaštićene biciklističke trake, na gore navedeni način. Isto je moguće uraditi i u Ulici braće Krsmanović i Mostarskoj, koje su jednosmerne i dovoljno široke, pa i u Hercegovačkoj ulici za koju se takođe planira rekonstrukcija i regulisanje parkiranja. Moguće je, samo što se borimo sa nedostatkom volje da se u ovom gradu uradi išta za bicikliste od onoga što je negde drugo logično i normalno.
-----------
Deo savske promenade biće rekonstruisan, a biciklisti od toga neće imati ništa.
Zapravo, nadamo se da će biciklistička staza na tom mestu nakon rekonstrukcije biti što sličnija dobroj postojećoj i da se ubuduće nećemo sudarati sa konobarima na toj trasi, budući da se za to mesto spominju neke "spore", te zamenska "brza" biciklistička staza koja će ići zakrivudati kroz blokove budućeg novog naselja. Pak, nejasno je o čemu se radi, jer definicija "spore" i "brze" biciklističke staze u zakonima i pravilnicima ne postoji.