Три милиона евра за 150 станица за бицикле
Изабрани оператер имаће задатак да угради станице и да их шест година одржава. – Највише би их требало да буде на Новом Београду, Старом граду, Палилули, Савском венцу и Вождовцу
Аутор: Дејан Алексићсреда, 21.11.2018. у 08:51
(Фото Д. Јевремовић)
Град ће убрзо расписати конкурс за оператера за систем јавних бицикала и он ће у потпуности да заживи од 2018, најављивали су крајем 2016. градски оци. Још тада се помињало да ће бити оспособљено 150 станица за изнајмљивање јавних бицикала, уз напомену да ће коришћење у првих пола сата бити бесплатно.
Година из тадашње најаве је на измаку, а ове станице Београђани и туристи нису угледали. Да ће ипак бити помака са мртве тачке, надлежни су сигнал коначно дали прошле седмице усвајањем одлуке о постављању система јавних бицикала на територији Београда.
Идеја је да се у наредне три године за 150 станица са укупно 1.500 бицикала издвоји три милиона евра, односно сваке по један милион. Тако би се сваке од наредне три године радило по 50 станица и куповало по 500 бицикала. Тендер за овај посао требало би да буде расписан до краја године и да се почетком 2019. добије оператер који ће се тиме бавити и који ће бити партнер граду.
Станица за јавне бицикле у Хелсинкију (Фото Д. Мучибабић)
План о увођењу 150 станица за бицикле усвојен је још прошле године и њиме је предвиђено да део двоточкаша буде и на електрични погон. Ти електрични бицикли имали би мотор чија снага не прелази 350 вати, максималну брзину не већу од 25 километара на час и техничке карактеристике прилагођене топографским условима Београда.
Како је раније указано, на конкурс за постављање станица и изнајмљивање бицикала моћи ће да се пријаве правна лица и предузетници који су се већ бавили овим послом и то у најмање два града.
Изабрани оператер, према ранијим најавама, имаће задатак да угради станице и да их шест година одржава. Највише ових станица требало би да буде на Новом Београду, Старом граду, Палилули, Савском венцу и Вождовцу.
Оне ће моћи да се постављају на трговима, у пешачкој зони, парковима, градским шумама, на скверовима... На станицама ће бити постављен и пано са информацијама о броју пунктова, графичким приказом на мапи града, о броју слободних бицикала, а требало би да буду уграђени и читачи платних картица и уређаји за наплату услуге готовином.
Идеја је да се изради и апликација за телефоне посредством које ће бициклисти добијати информације о најближим станицама, али и да се систем јавних бицикала интегрише у јавни превоз.
Јавни бицикли у Пекингу (Фото М. Галовић)
Да би изнајмљивање бицикала имало смисла и да би ово средство превоза постало популарније у Београду, план је да се уреде и паркиралишта и мрежа стаза за бициклисте. Намера надлежних је да ова паркиралишта пре свега буду инсталирана код јавних установа – уз судове, општине, пијаце...
Неки од ових корака већ су предузети. Од планираних двестотинак паркиралишта, колико су их раније најављивали надлежни, део њих је урађен.
Када је реч о бициклистичким стазама, како је ових дана навео заменик градоначелника Горан Весић, Београд их тренутно има 83 километра, највише на Новом Београду, а план је да се изгради око 120 километара у наредне четири године. Од тога ће 90 километара ићи по постојећим улицама, а 30 километара ће бити новоизграђено.
– Када то будемо завршили, имаћемо нешто више од 200 километара бициклистичких стаза, што је важно за Београд, али и за постојање еколошке хијерархије у саобраћају – казао је Весић.
Оно што је до сада урађено на престоничким улицама ипак не одушевљава претерано Београђане који свакодневно бициклирају.
Стазе су уређене између Бранковог моста и Поп Лукине, на Бањици у правцу Аутокоманде и Топчидера, у Булевару ослобођења, на Славији, у Рузвелтовој, Таковској...
Критике бициклиста су што је део ових стаза прилично испрекидан, што су лоше урађене и што су игнорисане сугестије о ивичњацима. Једна од већих замерки власника двоточкаша је што, како упорно истичу, предност на градским улицама и даље имају четвороточкаши и паркинзи за аутомобиле.
Последња тачка кључања бициклиста била је вест о одустајању надлежних од уређења бициклистичких стаза на потезу од Рузвелтове до Зоо врта, односно у улицама које би требало ускоро да се реконструишу.
ИЗВОР ПОЛИТИКА
http://www.politika.rs/scc/clanak/41620 ... za-bicikle