Iz ugla putnika (dakle, ne stručnjaka), sistem bivšeg Beovoza nasuprot sistema BG:Voza + šta dalje
Beovoz
Prednosti:
-Visoka dostupnost na teritoriji gotovo celog grada Beograda, sa prigradskim naseljima i susednim gradovima (Pančevo, Stara Pazova, Valjevo).
-Integrisanost većine gradskih stanica u sistem.
-Veliki broj putnika.
-Visoka komercijalna potreba.
-Izuzetan marketing, naročito u prvim godinama (ko se seća!). "Beovoz" je 1995-96. godine bio predstavljen u medijima kao svojevrsni gradski metro i privukao je ogromnu pažnju.
Mane:
-Niska taktnost.
-Netačnost.
-Estetski izgled garnitura (naročito u završnoj fazi, isti problem je nasledio i BG:Voz). :laugh:
-Nije bio integrisan u tarifni sistem beogradskog javnog prevoza.
-Očajno stanje pojedinih stajališta.
BG:Voz
Prednosti
-Visoka taktnost.
-Tačnost.
-Visoka komercijalna potreba.
-Integrisan u sistem beogradskog javnog prevoza.
Mane
-Očajan marketing: nije nebitno, jer imam utisak da bi uz malo reklame barem 5-10% putnika više koristilo ovaj prevoz umesto drugih.
-Za sada postoji samo jedna linija.
-Nije rešeno pitanje tarifiranja.
-Pokriva samo teritoriju grada Beograda.
-Očajno stanje pojedinih stajališta+niska iskorišćenost stajališta koja imaju dobre mogućnosti ("Vukov spomenik").
-Estetski izgled garnitura (nasleđen od Beovoza).
Šta dalje
Trenutno aktuelna ideja o kombinovanju dve linije BG:Voza (Batajnica-Ovča i Resnik-Prokop) sa prigradskim "ostacima" nekadašnjeg Beovoza (Vojlovica-Ovča, još ranije najavljena Mladenovac-Resnik i - pretpostavljam po toj logici - Stara Pazova-Zemun) nije dobra. Moj predlog bi bio da se upotrebi bečki model funkcionisanja S-Bahn-a, gde pojedine linije imaju različit terminus na svaka 2-3 polaska. Tako bi recimo aktuelna linija od Ovče do Batajnice na svaka tri polaska mogla da povezuje Staru Pazovu i Pančevo, a druga linija bi se "račvala", u smislu da bi jedan od tri polazaka "zaobilazio" Prokop i išao direktno u Vračarski tunel. Ovo bi, naravno, smanjilo taktnost, ali bi povećalo broj putnika. Nezavisno od BG:Voza, mogla bi se uvesti i jedna linija, koja bi povezivala Pančevo i Valjevo (kao u vreme "Beovoza"), ali uz uslov da ima nižu taktnost.
Naravno, rešenje za tarifiranje bi moglo da bude to da se Mladenovac, Pančevo i Pazova proglase nekom trećom zonom.
Na ovaj način bi se optimizovala upotreba svih centralnih gradskih stanica, pre svega govorim o "Vukovom spomeniku", koji - što reče neko - trenutno koristi možda 10% svojih kapaciteta, ali bi svakako povećao i taktnost "Prokopa", koji zaista u ovom trenutku ni izbliza ne ispunjava zacrtane kapacitete.
Ovo što dalje govorim je shodno trenutnim najavama. Već je najavljeno da će se rekonstruisati pruga od Rasputnice G do Resnika, što, ako bude rađeno kao pruga do Pančeva, treba da obuhvati i revitalizaciju stanica, a sličan plan postoji i za smer do Pazove. Kako je rekonstrukcija stanice na Novom Beogradu predviđena projektom o izgradnji multifunkcionalnog objekta na tom mestu, ostaje jedino da se "nezavisno" reši pitanje "Karađorđevog parka" i "Pančevačkog mosta", koje su u očajnom stanju.
Ovo bi sve moglo da se uradi postepeno, ali svakako u velikoj meri ovaj sistem može biti postavljen tako da se i dalje razvija nezavisno od (eventualnog) metroa. Ključna prednost u tom pogledu je da infrastruktura već postoji i da vozovi već postoje.
I ključno: ŽESTOKA marketinška kampanja da se ljudi kojima bi to odgovaralo, prebace na BG:Voz.