Šta je novo?

Beogradska tvrđava i park Kalemegdan

Ideja da Etnografski muzej ima neku vrstu spoljne galerije na Kalemegdanu je sjajna. To je upravo ona vrsta sadržaja koja mu idealno pristaje. Jedino što u početku ne bih išao na replike čitavih kuća, pošto za njih treba i dosta prostora, pristup, čuvari, a sve zajedno prilično košta (još ćemo mi sto puta plakati za prostorom koji će oduzeti Zahin projekat). Mene su u muzeju uvek privlačile replike unutrašnjosti kompletnih tradicionalnih soba iz raznih krajeva. To je najbolji način da se donekle oseti način života koji je u njima vođen. Kalemegdan ima čitavu gomilu mračnih bočnih prostorija po raznim prolazima. A upravo su one idealne da se tu postave replike ovakvih soba. Naravno, iza stakla i gvozdenih rešetaka. Lepota je što se ovde, za razliku od jarko osvetljenog i artificijelnog ambijenta muzeja, praktično neće videti ni staklo i rešetke. Pogledajte slike i zamislite uobičajeni mračni i dugački prolaz neke od kapija. Sa dobrim, toplim i isključivo indirektnim osvetljenjem koje simulira vatru sa ognjišta ili sveće i petrolejke, čitav prolaz će oživeti, biti osvetljen pre svega svetlom koje dopire iz njih. Ako se dobro uradi, doživljaj može biti stvarno izuzetan, kao da gledate u prozor vremeplova. Pri tome masivne zidine svuda naokolo daju autentičnost postavci koju je nemoguće postići u muzeju, dok one daju život kamenu oko njih. Ovakva kombinacija, jedan savremeni koncept muzeja na otvorenom, ne može a da ne ostavi utisak na svakoga ko dođe u posetu. Bar je tradicija nešto čime možemo da se pohvalimo. Uz povremenu vrlo prigušenu izvornu muziku, i isto tako tihu, na ivici čujnosti, zvučnu pozadinu sa šumovima iz prirode i seoskog zivota, noćna šetnja kroz tvrđavu će postati nešto sasvim drugo ...

IMG_8491_resize.jpg

IMG_8503_resize.jpg

IMG_8498c_resize.jpg

IMG_8499_resize.jpg

IMG_8502_resize.jpg

IMG_8505_resize.jpg

IMG_8506_resize.jpg

IMG_8550_resize.jpg
 
Једино ме занима по ком резону је поставка приватних кућа обичног становништва из разних крајева Србије, како кажеш, "садржај који идеално пристаје Калемегдану" који је војни објекат.

Нити имају географску одредницу која их спаја, нити наменску ... ако се већ каже да је нешто "идеално" ...
 
Ako otvorite Google Earth i pogledate donji grad, videcete temelje austrugarskih kasarna iz 1790te.

To je moguce videti samo u odredjenim snimcima google eartha, na ovom trenutnom se vidi.
Ja sam odusevljen da postoje i dalje ti tragovi!
 
Da li su to temelji zgrada koje su podigli austrijanci u 18. veku, ili temelji zgrada vojske Kraljevine Srbije i Kraljevine Jugoslavije?
Ili je to sve jedno te isto?
 
Pravda za Kelte ! :mrgreen:

Nije sa Kalisa, vec je projekat za Adu Huju, mada mi cela prezentacija izgleda neozbiljno, verujem da je i zastarela, ali kao ideja mozda nije losa.

267x190_Kelti116.jpeg


Arheološki park – keltsko naselje Singidunum na Adi Huji u Beogradu

Gradska opština Palilula (Beograd) i InTER su potpisali sporazum o strateškom partnerstvu na razvoju prvog Arheološkog parka u Srbiji, rekonstrukciji keltskog naselja Singidunum na lokalitetu Ada Huja u Beogradu. Ostali partneri u projektu su Arheološki institut Univerziteta u Beogradu i Privredna komora Srbije. Iako je projekat još uvek u fazi programiranja, Luka Beograd dodelila je zemljište na Adi Huji u Beogradu. Pored toga, izrađen je promotivni film, a projekat je promovisan i na Međunarodnom sajmu turizma u Milanu (Italija) i Beogradu (Srbija). Projekat je prepoznat kao podrška kandidaturi Beograda za Evropsku prestonicu kulture 2020.
http://www.lokalnirazvoj.org/sr/plans/details/6
 
@Relja,
Pozicija temelja srusenih objekata odgovara poziciji kasarna koje su austrijanci izgradili u 18om veku.
 
stf":2ex8gb5v je napisao(la):
Једино ме занима по ком резону је поставка приватних кућа обичног становништва из разних крајева Србије, како кажеш, "садржај који идеално пристаје Калемегдану" који је војни објекат.

Нити имају географску одредницу која их спаја, нити наменску ... ако се већ каже да је нешто "идеално" ...

Uklapa se po tome što ovakve tvrđave u centru modernih gradova ljudi danas percepiraju pre svega kao muzej i simbol grada, dakle simbol života i trajanja ljudi na nekom mestu, a ne kao vojni objekat. Tvrđave su davno izgubile vojni značaj. Takođe, tokom najvećeg dela Evropske istorije zidine su opasivale grad ili naselje, mesto u kome i oko koga se živi, a ne nekakav "vojni objekat" u savremenom smislu, jer stroga podela u kome je "vojska" i "vojno" jedan ogromni i otuđeni entitet strogo odvojen od civilnog, postoji samo u jednom kratkom periodu moderne istorije koje zauzimaju velike nacionalne države sa velikim stajaćim vojskama. Pre toga utvrđene zidine oko ili blizu mesta gde se živi su bukvalno mogle predstavljati razliku između života i smrti, pa su ljudi to smatrali nečim što njihovo, socijalnim, trgovačkim, religioznim i kulturnim središtem mesta ili oblasti gde žive. Sem toga, tvrđava je obično bila jedina trajna struktura koja traje vekovima, na neki način markirajući poziciju naselja, sve ostalo je bilo prolazno i efemerno. Sve ovo predstavlja razlog zašto se one danas ne posmatraju kao vojni objekti nego kao "stari grad", mesto života, sa svim asocijacijama koje to podrazumeva. Potpuno je logično predmete koji odslikavaju taj stari način života staviti u stari objekat, pogotovo ako je on monumentalan i autentičan, objekat koji su neki slični ljudi iz tog vremena stvarno gledali svojim očima.

I na kraju, moderna muzejska praksa smatra da je kontekst, odnosno ambijent u kome se muzejski predmeti izlažu, ponekad isto toliko vazan kao i sam predmet. Postavljeni u sterilnom, apstraktnom geometrijskom ambijentu moderne zgrade, pretrpanoj haotičnim skupom neobičnih objekata koji zajedno više asociraju na stovarište nego na sliku iz života, ni približno ne ostavljaju onako moćan utisak koji bi imali u skromnijem, njima primerenijem ambijentu, postajući ponekad i pomalo komični. Zbog toga se sada rade upravo ovakve stvari kao što je ova koja je predložena. Muzeji izlaze izvan svojh prostorija, u susret ljudima, prave se skromnije ali češće tematske prezentacije, i veoma se vodi računa o kontekstu izlaganja i efektu koji se postiže. Kvalitet na račun kvantiteta.

Što se tiče geografske odrednice, bolje bi bilo da su ovakve izložbe na nekoj planini. Međutim pošto ljudi neće samo zbog toga da idu na planinu, a u Beograd ionako dolaze, onda je bolje da bude u Beogradu. A u njemu je opet Kalimegdan verovatno logičnije mesto za male izložbe muzeja starina nego što su to mnoga druga. I zbog prigodnijeg ambijenta i zbog unapred formiranih očekivanja i raspoloženja ljudi koji su rešili da odu do njega.
 
И поред свега, те куће никада нису постојале на Калемегдану те сам Калемегдан није ништа природнија локација за поставку од самог Етнографског музеја. То је далеко од "идеалног".
 
Mislim da je stf u pravu, kontekst koji je Zuma postavio nije ni meni previse ubedljiv, a sve to lako moze da se pretvori u kich. Ako vec u gornjem gradu na otvorenom, onda bolje u kontekstu privremene postavke, gde bi, recimo, imali obicne kocke u koje moze da se virne kroz staklo i posmatraju etno interijeri kao na slikama iz muzeja. Bez zidanja, kada dosadi, onda se sklone.

Meni i dalje ima vise smisla da te etno kuce budu koncentriane u zooloskom vrtu kada budu islelili zivotinje i skinuli ograde iza kojih su one zatvorene. Tamo bi ovako neko ekperimentisanje moglo da se dozvoli, vise nego u gornjem gradu, cak bi se uklapalo i ako pocne da podseca na kich. Kuce bi bile bezbednije od varvarizma (sto je uvek realna opasnost, nazalost), mogle bi cak i ulaznice da se naplacuju ili barem bolje kontrolise ko ulazi i izlazi, dobili bi nesto sto lici na donji grad.
 
Kazete da bi te etno kuce sto predlaze Zuma bile kitch.

A Etno sela koja se grade po Srbiji nisu Kitch?
 
Ne, nismo to rekli.

Zumin predlog je otprilike kao kada bi sagradili selo Sirogojno negde u Banatskom ritu. Nema konteksta. Kada nema konteksta, predlog postaje kič.
 
Kalemegdan kao vojno utvrdjenje uvek je u sebi imao ne samo objekte za privremeni smeštaj
vec je imao i objekte gde su bile smeštene porodice privelegovanih članova uprave utvrdjenja

Naj živopisnije su opisane kuce iz Turskog perioda u ne malom broju knjiga o Beogradu

Sobzirom da nece skoro biti uslova da se umesto zoo vrta podigne živi stari grad
za male pare prošarati sa par znaćajnijih prikaza sadržaja ,,kulisnih,, kuca starih ..Kalemegdanaca,,
što bi imalo više smisla nego one nakaradne Terazije na NBgdu
 
Na Kalemegdanu ima toliko toga sto moze da se ozivi, treba samo birati sta zelimo da izgradimo ponovo.

Austrugarske kasarne?
Despotov dvorac?
Turske vojne objekte?
Stare kuce u donjem gradu?
Stara pravoslavna mitropolija?
Itd...
 
Despotov grad moze da se uradi u 3d varijanti i onda da se postave urwedjaji i navece da se upali cisto da se vidi kako bi to izgledalo ,nesto kao sto su to predvidjeli za trajnov most
 
Ne treba da budemo preveliki čistunci jer tako ništa nećemo postići, pogotovo ne u Srbiji kakva je danas. Predlog da se jedan deo mračnih rupa po kapijama i bedemima pretvore u male etno izložbe i replike tradicionalnih soba je pre svega ostvariv, jeftin, postiže maksimalni efekat, pa čak i, suptrotno ovome što se sugeriše, jeste trend koji je prihvaćen u svetu.

Te rupe se u svakom slučaju moraju srediti. Trenutno se oseća jak zadah memle, ponekad i mokraće, mračne su i neprijatne. Nisam jednom video plašljive poglede koje stranci, pogotovo devojke, bacaju na njih. Očigledno da nisu baš preterano sigurne da li se javnim službama na mestu gde su došle može verovati da su iz njih isterali manijake, pacove, zmije, slepe miševe i ostale košmarne stvari koje devojke sanjaju. Ovim se jedan veliki problem rešava takoreći usput, tj jedna investicija istovremeno postiže više efekata. Plus, i to VELIKI plus, što je jeftino, jer jer je izložbena prostorija već gotova, ne treba je praviti niti zauzima dodatni otvoreni prostor. Ima ga malo, a biće ga još MNOGO manje ako ovi stvarno krenu da prave stotine hiljada kvadrata poslovnog prostora i dovode još stotine hiljada ljudi željnih zabave, provoda i kupovine (a ne Kalemegdana), uz prateći ulični cirkus prodavaca i zabavljača koji uvek sledi mase. Tako da za ambicioznije muzejske postavke otvorenog prostora ustvari neće ni biti, pa je ovo idealni kompromis.

Dalje, stvari treba gledati relativno, a ne apsolutno. Dakle ne, da li Kalemegdan odgovara originalnom ambijentu ovih soba, već da li su druga mesta bolja? U ovom slučaju, da li je izlog u Knez Mihajlovoj bolji? Ili bilo koje slično mesto u centru, sa velikim prometom ljudi? Kad se objekt kao što su drvene vile stavi u takav izlog, u kontekstu fensi ulice i artificijalnog urbanog prostora on postaje pre svega art objekt, nešto sasvim suprotno od željenog. To je očigledno još gore.

Naravno, možemo pokušati sa pravim muzejom na otvorenom, na nekom daljem i mnogo prigodnijem mestu. Ali tako dobijamo Staro Terazije kod buvljaka. Iako ideji da se na nekom mestu rekonstruiše stari ambijent samoj po sebi ne fali ništa, oni koji su smislili repliku Terazija su bili savršeno nesposobni da shvate da uspeh takvog poduhvata zavisi pre svega od stalno postojećeg i uvek donekle novog programa i atrakcija koje tamo postoje. Za to je potrebna besprekorna organizacija, dakle čitav tim organizatora, pa tim kreativnih ljudi, pa radnika-izvođača, biznis plan i pre svega ogromna količina para. Iako muzejska postavka ima nešto malo skromnije zahteve, posvećeni "muzej na otvorenom" koji se ovde predlaže je u osnovi sličan. Uz sve to treba računati da dobar deo ljudi jednostavno ne želi da putuje tako daleko zbog, po njima, "perifernih i usputnih aktivnosti". Ako je blizu i usput, u redu, inače ne. A još ako se plaća, zaboravi na to.

Zbog ovakvih stvari danas se smatra da muzeji moraju agresivno da idu u susret ljudima, da idu tamo gde se oni nalaze, umesto da čekaju da im ljudi dođu na noge. Tako jedna jedina "Noć muzeja" napravi veću posetu nego čitav ostatak godine. Ljudi su odrasli i formirani u kulturi reklama i sadržaja koji im se uvek agresivno nameću, pa im je default pre da se brane, nego da nešto aktivno traže. Usputni "etno izlozi" i "etno sobe", u odgovarajućem, opuštenom ambijentu Tvrđave i na mestima gde ionako prolaze, se u tu filozofiju veoma dobro uklapaju.

Da li je ovako nešto na Kalemegdanu kič? Bilo bi bolje da to bude poseban muzej na otvorenom, profesionalan i posvećen samo ovome. Ali ako to ne može, ovo je prva sledeća najbolja stvar. Najvažniji kriterijum je ipak uticati na ljude da prihvate neke kulturne sadržaje koje društvo smatra vrednim. Drugim rečima od originalnog konteksta eksponata vaznije je da se oni nađu u ambijentu u kome su ljudi prijemčivi, raspoloženi za njih. Kad ljudi odlaze na Kalemegdan, radni dan je završen, a oni su opušteni, raspoloženi i otvoreni za nova iskustva. To je, usput, jedan (mada ne jedini) od dobrih opštih kriterijuma šta na Kalemegdanu može da bude. Stvari koje ne ometaju a mogu da koriste takvo raspoloženje. Za razliku od gradskih ulica ovde će ljudi duže zastati, biti spremniji da dozvole da na njih utiče ono što vide, da se prepuste slobodnim asocijacijama ili da nauče nešto što nije "bitno". Zbog vrlo sličnog mehanizma, klasifikujući stvari ne po tome kakve su stvarno, već kako se uklapaju u njihov lični svet, njihove navike i potrebe, tvrđava se ne vidi, tj ne oseća, kao vojni objekat, već pre kao nešto slično ovome: "Stari, otvoreni i zeleni deo grada sa zidinama gde sam opušten i bez obaveza". Fokus je više na starini, parku i posebnom osećanju nego na nečemu konkretnom. Nema tu puno analitike i strogosti u klasifikaciji. Po tom, subjektivnom kriterijumu, ovo je idealno mesto za male etno sobe. U trenutku kada je čovek spreman i ima vremena za "stare sadržaje", nalazi ih na mestu koje je "staro". Ova veza je za sam početak dovoljna. Ko bude zainteresovan, potrudi se da ode u muzej.

I pre svega drugog. Ovo se, sa malo para i malo održavanja, može napraviti da izgleda veoma, veoma dobro. Svi koji nisu profesionalni istoričari ne razmišljaju tako precizno tražeći tačan istorijski kontekst svakog predmeta. Polazeći od subjektivnog centra, samog sebe i sopstvenog položaja u vremenu, sve ostalo je jednostavno istorija i stapa se jedno u drugo. Zbog toga su vizuelna upečatljivost ambijenta i postavke, kontekst tvrđave i ova slobodna međusobna veza svega što se davno dogodilo sasvim dovoljni za ovako neformalnu priliku. Nema kiča zato što ne postoji namera da se neko prevari ili nešto lažno predstavi. To je mesto u kome se očekuje da se ovakve stvari mogu videti, isto kao što se očekuju knjige, suveniri i turist biro. Ljudi koji su živeli u vreme ove tvrđave koristili su ovakve sobe. Ne isti ljudi, i na raznim mestima, ali to je valjda očigledno.
 
Ma ok sa tim izlozbama u prolalizima, i do sada su se tamo nalazile neke prodavnioce suvenira, a i pisacke na vecini mesta nema. Meni mozda ta postavka sa srpskom sobom i alatima obicnog coveka od pre 100-200 godina ne izgleda tako impresivno. Mozda kada ne bi bila stalna postavka bi moglo da prodje, ali da stalno tu stoju mi ne izgleda zanimljivo. Mislim da to za pocetak treba nama da bude interesantno a ako bude nama bice i strancima. Bitno je da se nas narod edukuje da zna sta imamo i odakle smo, pa ce onda i vise turista dolaziti kada bude imao ko da im isprica sta sve imamo i ko smo mi. Mislim da bi postavke vezane za Vincansku kulturu, koja je u blizini Beograda a vezana je isto za zivot pored reke, bila interesantnija. O toj kulturi vecina nas zna malo ili povrsno cak i na wikiliks strani je to 3-4 strane, sto je nista. Samo na toj prici bi mogli da izgradimo turisticke ture.
 
Naravno, i Vinčanska kultura. To se uklapa u ovaj koncept. Sećam se izložbe iz 2008. u Galeriji Srpske akademije nauka. Tada su napravili rekonstrukciju jedne tipične kolibe iz tog vremena, zatim ognjišta i nekih drugih prostora u kojim su ljudi provodili vreme. Najveća gužva je uvek bila ispred tih eksponata. To je upravo ovo o čemu pričam. Ljudima su interesantni zato što nije u pitanju tek puki skup starih predmeta iste vrste. To je apstrakcija. Jednu sobu i predmete u njoj povezuje samo čovek koji je u njoj živeo, a to je ljudima mnogo zanimljivije. To je maltene prozor u život predaka, dok izdvojeni predmeti nekako više govore o samima sebi, teže je zamisliti kontekst. Prema takvim isečcima iz života ljudi imaju emotivan a ne intelektualan odnos, upoređuju ih sa svojim navikama i običajima, sa dnevnom sobom u kojoj oni sami žive. A posle izložbe toliki trud uludo propada, i ovu kolibu je teško ili nemoguće videti ponovo. Ti mali, zavučeni prostori na Kalemegdanu su zgodni da se ovakve stvari pokažu ne mestima gde ima mnogo ljudi u prigodnom raspoloženju.

Ovo sa sobama je inače samo primer nečega što verujem da ima prednost zato što bi bilo najzanimljivije i nama i turistima. Međutim na takva mesta u Tvrđavi isto tako može doći bilo kakav sadržaj naših muzeja, bilo šta što ima veze sa identitetom i tradicijom ovih prostora. Zaštita i popularna verzija prezentacije dela muzejskih sadržaja, sa naglaskom na naš identitet i tradiciju, bi tako mogao postati jedan od novih "ratnih" zadataka tvrđave.

Što se tiče stalne ili promenljive postavke, promenljiva je naravno bolja. Predložio sam stalnu samo iz praktičnih razloga. Ovi naši nemaju para da menjaju postavke ni u sopstvenom muzeju, ni dva metra od mesta gde ionako provode 8 časova dnevno, pa nešto ne vidim kako bi to uspeli redovno da rade na Kalemegdanu. Ovako se postavi neprobojno staklo i debele gvozdene rešetke, pa kad i ako uspeju od nekoga da isprose dodatne pare, onda stave nešto drugo.

Uostalom, kad malo razmislim, ja bih bio nešto srećniji i kad bi bar sve te rupe očistili, vrlo diskretno osvetlili, i stavili u svaku jedan video projektor povezan u privatnu WiFi mrežu. Onda mogu polako da ih popunjavaju i nečim konkretnijim.

Sa izložbe "Vinča – praistorijska metropola" :

Vinca_07.jpg

6082636424ff94474654af335546986_orig.jpg
 
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_Ffbyy5Ay4I[/youtube]
 
Nazalost mi godinama imamo politicare operisane od kreativnosti i modernih vizija. Sve su neki primitivci na vlasti kojima je licno bogacenje i prosta zabava vrhunac zivota.
 
Formiranje ,,etno soba,, u postojecim a zatarabljenim prostrijama zidinama je mnogo lakše ostvarljivo
i značajno obogatilo i osvežilo sadržaj Kalemegdana

Za prikaz mogu se koristi vrlo jeftini materijali radi dočaravanja stanja
Kalemegdan kroz vekove bi bio mnogo jasniji
jer neki periodi ili nisu mogli biti fizički sačuvani ili su namerno uklonjeni

Naj jednostavniji, naj jeftiniji i naj dostupniji prikaz :)
jesu upravu otvorene sobe smeštene u postojece a zatarabljene prostrije u zidinama
 
Klupa na Kalemegdanu je pretekla do, izgleda, 1950 kada je uklonjena.
Klupa_Vilhelma_II_na_BT_1940_1950.jpg

Samo trudom Marka Popovića koji je uspeo, svojevremeno,da prepoznavši delove klupe na deponiji kamena, gde se isti drobio i koristio u razne svrhe, klupa nam je (sem jednog segmenta ) sačuvana do danas.
Nažalost, jedan deo klupe,tad sačuvan, sa najviše ukrasa, koji je preživeo posleratne vlasti i drobilicu deponije nije se spasao od naše omladine, koja ga je pre par godina iz dosade olupala u delove.
DSCN7715.jpg

DSCN7721.jpg

DSCN7726.jpg

Sve delove sem par krupnijimh smo sklonili i pokušaćemo da klupu rekonstrujišemo (uz rizik da nas proglase za idajnike) i u tu svrhu bi nam mnogo značilo ako forumaši imaju bar neku fotografiju iste.
Ja posedujem samo jednu iz dosta nezgodnog ugla.
Veliki pozdrav
sa fpz beogradska tvrdjava
http://politikin-zabavnik.rs/pz/content ... ?page=4223
kajzerova klupa
 
Jel moze neko od znalaca istorije graditeljstva da kaze nesto o ovom zvezdanom obliku bedema tvrdjave?
koliko krakova je imala, i da li postoji neka veza arhitekata Kalemegdana sa jedanaestokrakim Kipom slobode u Njujorku.

mapa11tu5.jpg


sol2.jpg


Znajuci da su francuske arhitekte taj kip poklonile amerima.
a sasvim "slucjano" na kalemegdanu je spomenik francuskoj, kao i francuska ambasada u blizini..
na kojoj se nalazi kipovi tri zene.. Sloboda-jednakost-bratstvo.

mnogo se ti francuzi nesto petljaju svuda :?

Sloboda-Jednakost-Bratstvo.png


Po obliku slicna Citadela HIll (Fort George) je u Halifaksu/Nova Skotska/Kanada
oko koje su se borili britanci i francuzi.
http://en.wikipedia.org/wiki/Citadel_Hi ... _George%29
http://en.wikipedia.org/wiki/Star_fort
Citadel%20Hill.jpg


ono sto me sad jos zbunjuje- zvezdane citadele su pocele u svetu da se grade u 15 veku, a Kalemegdan/ Singidunum je mnogo stariji..
 
^^ Kalemegdan je puno puta dogradjivan, ojacavan i obnavljan. Zvezdasti deo su dogradili Austrijanci mislim i to tek u 17. veku. Inace taj oblik je uveden sa pojavom barutne artiljerije kako bi djule pogadjalo zidine pod uglom i tako umanjio efekat. Prosto srednjevekovne zidine su bile nemocne pred topovima. Vrlo efikasna tehnologija koja je primenjivana svuda u periodu, pa je moguce videti je sirom sveta.
 
Nema nikakve veze izmeu Beogradske tvrđave i Kipa slobode.

Kip slobode je postavljen u sredini Fort Wood-a, male tvrđave završene 1811 na Liberty Island-u koja je do njegove izgradnje prestala da se koristi. Diogen je objasnio nastanak i svrhu takvog oblika zidina.
Dodaću samo da je manje viši isti princip ponovo "otkriven" i primenjen na olopu tenkova i transportera pešadije u II svetskom ratu.
 
Vrh