Šta je novo?

Beogradska tvrđava i park Kalemegdan

Ovaj jugozapadni deo tvrđave nije jedini koji je ugrožen. Proširenjem ulice šteta bi se napravila duže cele njene trase kroz tvrđavu jer je ovde sve prepuno ostataka iz niza raznih epoha. Od neolita pa nadalje. Evo kakvo je danas stanje. Pošto su počeli od Vidin kapije. I, koliko mogu da procenim spolja, već su uspeli da dođu u sukob sa ljudima koji je rekonstruišu. Ili bi bar trebalo da bude tako pošto nije jasno kako je moguće odraditi obe suprotne stvari na istom mestu.

IMG_5028.JPG


Kad su nedavno pravili ovaj most naspam semafora ovde sam, u jarku, našao ostake zidova bukvalno ispod trave.

IMG_5030.JPG


Pa onda imate ovaj bedem koji je presečan. Ovo je zamišljeno da se po izmeštanju puta rekonstruiše i ponovo dogradi (građenjem tunela ispod Kalemegdana) posto je duboka osnova skoro sigurno očuvana. Ako kako ako ga Šapić dodatno poruši i sa strana i po dubini, ili makar samo bedem prekrije gigantskim obimom saobraćaja?

IMG_5038.JPG


IMG_5040.JPG


Pa onda na Dunav kapiji postoji bedem koji se takođe i danas pruža ispod puta (porušeni deo levo od otvora). Pa je onda tu i dubok kanal prekriven kaldrmom koji ide kroz Dunav kapiju, koji je pri niskom vodostaju bio uvek prometna ulica do obale reke, a pri višem vodeni kanal koji je vodio do jezera i unutrašnjeg pristaništa u njemu. Beskrajno zanimljivo, fantastični magnet za turiste i zarada za gradsku kasu kad bi se sve to rekonstruisalo. Ako ga Šapić ne uništi.

IMG_5050.JPG


IMG_5052.JPG


Pa kad se ide dalje, dolazi se do bastiona severistočnog fronta koji je izgledao ovako, bez prekida ispod broja 2 ( i još uvek izgleda tako ispod površine puta)

IMG_5105.JPG


Ali on sada počinje da izgleda ovako

Kopaju i odmah bacaju šljunak da se ne vidi šta su otkopali.

IMG_5061.JPG


Međutim čak se i u ovako plitkoj rupi odmah može videti da su već došli do vrha nekog bedema ili zida.

Pravilno poslagane cigle na dnu

IMG_5069.JPG


Cigle i sa strane

IMG_5076.JPG


Dalji problem je međutim kako proširiti prolaz kroz bastion severoistočnog fronta. Što je bez daljeg rušenja nemoguće.

IMG_5065.JPG


Upravo sada se radi skup i veliki projekat rekonstrukcije ne samo Vidin kapije nego i okolnih bedema i bastiona. Dozidali su ruševnu ivicu bedema i otkrili deo kamene ispune.

IMG_5079.JPG


Ovo gore sad treba rekonstruisati tako da se ponovo dozidaju okrnjeni delovi u smeru na levo, i vertikalno završi tik pored puta. Isto to i sa ovim drugim, severnim licem bedema. Treba ga dozidati ka putu.

IMG_5088.JPG


Ali kako kad im je Šapić upravo ušao u gradilište i idući u suprotnom smeru iskopao deo zasute zemlje, takođe došavši do kamene ispune bedema? Jer on OVUDA hoće da provuče svoje proširenje!

IMG_5087.JPG


Dakle ovde Šapić hoće da kopa u levo (na gornjoj slici), a Zavod da dogradi bedem u desno ...?

Možda će ko ljudi da se pobiju, da podele junački megdan, pa ko jači? A nas da pozovu da gledamo i sudimo?

Prekinuti bedem koji se DO SADA popravljao i zidao kao što po skelama vidite. Ali šta sada? Kraj?

IMG_5094.JPG


Ako ovo dopustimo onda smo stvarno ovce, a oba "Zavoda za zaštitu" bolje da se više javljaju.

IMG_5081.JPG
 
Postoji simbioza izmedju Sapica i vlasnika automobila u Beogradu i predgradjima.
Vlasnicima automobila treba sve vise prostora, on im ga daje.
Niko da im objasni da je takva ekspanizja automobilizma nemoguca u Beogradu.
 
Napisao sam da sam naleteo na ostatke zidova odmah ispod trave kad se pravio mali pešački most naspram semafora kod Nebojša kule. To je takođe na trasi proširanja ulice. Sad sam našao i slike. Ovo samo kao usputna ilustracija koliko je ovde bukvalno svaki metar zemljišta pun ostataka građevina iz niza raznih perioda, često i odmah ispod površine zemlje. Kao što je recimo obična požutela trava letos pokazala verovatnu lokaciju katoličkog manastira i crkve nešto dalje, takođe u Donjem gradu.

IMG_8313.JPG


IMG_8314.JPG


IMG_8315.JPG


IMG_8316.JPG


IMG_8317.JPG


IMG_8319.JPG


IMG_8322.JPG
 
Mislim da Vesicevu ekipu uopste ne zanima taj katolicki manastir, oni poene ne dobijaju od pape vec od ljudi iz Borce ili sremcice koji imaju po 4 automobila u dvoristu.
 
Je l' neko pisao Zavodu za zaštitu spomenika (republičkom, oni su nadležni za tvrđavu)? Sa sve slikama, i da se remete arheološki slojevi. Imajući u vidu da je ulica stara i njena sama podloga je već sad arheološki sloj, a pošto tad nisu vodili računa o arheologiji, u podlozi su izmešani i stariji slojevi. Ovo pišem jer oni vole da kažu kako to nije arheološki sloj, kako bi ljudi koji ne znaju odustali. Onda, kad su informisani i kad ne urade ništa, sledeća adresa je tužilaštvo jer u tom trenutku i Zavod krši zakon.
 
Mislim da Vesicevu ekipu uopste ne zanima taj katolicki manastir, oni poene ne dobijaju od pape vec od ljudi iz Borce ili sremcice koji imaju po 4 automobila u dvoristu.

To je bio samo primer koji pokazuje da se i objekti 300 godina stari i posle tih 300 godina ovde mogu naći veoma bizu površine. Dovoljan je i plitko nasut put da bi ih oštetio ili trajno sakrio. Pa kako je toliko vremena opstala ta crkva, tako ovuda može biti i mnogo drugih stvari o kojima ne znamo ništa. Kao dodatak gomili za koju znamo da je ovde.
 
Ne razumem šta žele da postignu sa ovim sem što uništavaju nešto najvrednije što imamo? Nema nikakvog benefita 100m još jedne trake pa suženje. Jedino ako žele da prošire svuda al to zahteva seču drveća i uništavanje vidljivog bedema. Pa nisu toliko bahati valjda?
 
Ne razumem šta žele da postignu sa ovim sem što uništavaju nešto najvrednije što imamo? Nema nikakvog benefita 100m još jedne trake pa suženje. Jedino ako žele da prošire svuda al to zahteva seču drveća i uništavanje vidljivog bedema. Pa nisu toliko bahati valjda?
Treba im. Treba im, pa otimaju. Misle da ce time da jako poprave saobracaj u Beogradu.
Jedna njihova pogresna odluka vuce 5 novih pogresnih odluka i tako dalje.
Doslo je do lancane reakcije, odnosno pozitivne povratne sprege u propadanju Srbije.
Sada cemo propadati sve brze i sve jace, sa sve vise zrtava,
 
Rušiće bedem sigurno. Ovom bolesniku niko očigledno ne može da stane na put, pa neće ni neki tamo "raspali" bedem.
Time se io podize rejting u narodu. Kaze jedan deda juce u tramvaju "Vucko radi po svome, nista mu ne mogu".
To prikrivanje zlocina u NS, narod shvata kao odraz veliek politicke snage.
 
Voli nas narod kada neko ne j*** zivu silu. Ima nesto magijsko u nasem dnk koje nas uvek vuce na dno, uz naravno "pomoc" sa strane koju smo uvek dobijali kada je trebalo
 
За ово сам спреман да одем лично тамо и да прекинем радове, попијем пријаву, шта год. Лакше ми то него после да до краја живота на сваких пар дана гледам и ову нашу колективну срамоту а њихов злочин.


Делује да је "неко" мало зауздао Гангул-пашу у овом незгодном периоду по њих.
 
Voli nas narod kada neko ne j*** zivu silu. Ima nesto magijsko u nasem dnk koje nas uvek vuce na dno, uz naravno "pomoc" sa strane koju smo uvek dobijali kada je trebalo

Ne treba stalno kriviti narod. Postoji sasvim objektivan razlog zašto im ovo treba. Mislim da je važno da motivi budu sasvim jasni što većem broju ljudi, jer je onda lakše predvideti šta eventualno nosi budućnost i na čemu će insistirati, a na čemu neće.

SNS živi od prodaje zemljišta u Beogradu. Što skuplje zemljište i što vrednije za grad u urbanističkom smislu, to više imaju nameru da ga prodaju za investitorima najprofitabilnije namene (a ne za one Gradu stvarno potrebne) budući da je onda i profit prodavca zemljišta najveći, a potražnja investitora sigurna, bez obzira na stanje naše ili strane ekonomije. Zato su prvo krenuli od rečnih obala. Beograd na vodi se otimanjem zemljišta Sajmu već proširio prema Adi Ciganliji, pa su tako obe obale Save ili već izgrađene ili u planu. Sada isti proces prodaje zemljišta i pogrešne vrste izgradnje kreće na obalama Dunava. Od K-distrikta pa preko Marine Dorćol i dalje nizvodno. Isto i u Zemunu počevši od hotela Jugoslavija, sa DVE kule, pa dalje na obe strane. Čak je i čuveni park na ušću već administrativno "obrisan", tj pretvoren u građevinsko zemljište.

I naravno, zato sad imaju veliki problem. Jedini preostali "urbanisti" u Beogradu su investitori, a njima su najprofitabilnije ogromne zgrade i što gušće spakovani ljudi. Međutim stari deo grada infrastrukturno ne može da izdrži toliko povećanje i apsolutnog broja stanovnika, i broja biznisa, i njihove koncentracije. Još gore, obale reka bi zbog jedinstvenih ekoloških, rekreativnih i vizuelnih vrednosti i ogromne buduće potražnje građana za takvim, inače retkim a svima neophodnim sadržajima, MORALE da budu NAJMANJE zauzete stacionarnim objektima, tj najslobodnije i sa najviše javnog i zelenog prostora, a ne NAJVIŠE zauzete. A pogotovo ne i najvišim objektima u gradu baš u njegovom starom delu, tako da prave dugački, neprovidni betonski zid koji će ograđivati sve reke u gradu, sprečavajući strujanje vazduha i pogled svima drugima. To je bukvalno sve obrnuto u odnosu na ono kako je bilo predviđeno i kako treba da bude, očigledna urbanistička travestija i zločin prema gradu.

Prva od niza budućih loših posledica činjenice da istorijski deo grada to infrastrukturno ne može da izdrži je haos u saobraćaju. On je i ranije bio loš, što je normalno u starim delovima gradova (zato se broj stanovnika u njima ograničava i niskom gradnjom), ali kad se na obalama izgradi sve to što nameravaju, saobraćajni haos će se biti opšti, sveobuhvatan i na potpuno novom nivou ludila. Još je gore po saobraćaj što centar sa uskim ulicama presecaju čak dve velike reke, a mi dovoljno mostova zbog ovakve apsurdno pogrešne izgradnje na obalama više ne i možemo imati. Takođe, skupe stanove na obalama kupuju bogati, a oni se isključivo voze automobilima. To je pitanje stila života koji je, u toj socijalno "elitnoj" grupi, tako duboko i od rođenja ugrađen da ga je skoro nemoguće promeniti. Oni se neće gurati po "smrdljivim sredstvima masovnog prevoza". Dakle automobilski saobraćaj će zbog svega toga biti još veći tačno tamo gde za to, posle OVAKVO naopake izgradnje, prosto nema mesta.

Jedno što se do sada planiralo da se ovaj veliki problem saobraćaja u starom gradu reši je tunel od Ekonomskog fakulteta do Dunava. Ali on je ne samo veoma daleko od završetka (a zavisi i od još nepostojećeg mosta), nego postoji i jasna granica koliko samo dve tunelske trake po smeru mogu da pomognu ako su obale reka načičkane novim, gusto pakovanim, stambenim košnicama-kulama kojima tu nikako nije mesto. Zbog svega toga žele da urade ono što mogu već sad, a to je da direktno saobraćajno povežu svoje sadašnje i buduće kule uz obale Save i Dunava. Jedino je tu ravnica, pa tako zaobilaze ulični haos na brdu. Tako će bogataši sa obale moći lagodno da se međusobno posećuju vozeći po ravnom, bukvalno kroz tvrđavu, zaobilazeći pritom uske ulice i siromahe zaglavljene u saobraćajnom haosu gornjeg dela grada.

Zbog te ravnice uz obalu je 1936. godine probijena ulica Vojvode Bojovića. To je bilo zbog gradnje Pančevačkog mosta kad su nekako morali napraviti vezu sa njim tako da maksimalni nagib ulica duž čitave te veze Sava-Dunav nigde nije previše strm. Mali nagib je TADA bio nužan zbog trgovine stokom, prevoza teških tereta i slično. Plus što su uz obalu bili industrijski pogoni. I tada se međutim razmišljalo o bušenju tunela ispod Kalemegdana kao boljem rešenju umesto rušenja bedema, ali u to vreme nije bilo dovoljno jeftine i bezbedne tehnologije da se to uradi za novac koji su imali. Zato su i protiv volje probili tu trasu, čuvajući pritom maksimalno koliko se moglo ostatke tvrđavskih bedema da bi jednog dana, kad se napravi ili tunel ili neka druga veza Sava-Dunav, oni mogli biti rekonstruisani.

I to je cela priča. Ovu magistalu kroz tvrđavu nije smislio Šapić, on je samo gura, koncept je urađen još ranije. To vidite po četri trake uz K-distikt koje su do samog kraja K-distrikta napravljene kao široki bulevar iako u severnom smeru ne vode nigde, tj dalje naoko nema mesta za bulevar sa četri trake, a K-distiktu na samom njegovoim kraju ne trebaju četri trake. Međutim te četri trake su oni odavno predvideli da se nastave kroz Donji grad i tvrđavu, pa zatim uz Savu i Beograd na vodi, do Ade Ciganlije i dalje. To je dakle "Obalska magistrala" koja treba da poveže sve njihove nove solitere uz obe reke.

Zato neće biti nimalo lako da se spreči i ova tragična urbanistička, kulturna i nacionalna sramota pred celim svetom. Ipak, očigledna alternativa postoji, pa je to ono čemu treba težiti. Tunel ispod Kalemegdana nema nikakvih mana, a sada ga je lako napraviti, i o tome smo ovde puno pričali. On bi takođe povezao Savsku i Dunavsku obalu, a onda bi se bulevar Vojvode Bojovića mogao ukloniti, donji deo tvrđave rekonstruisati, a ona najzad upisati kao svetska kulturna baština UNESKA. Samo bi pare od turista, kojima bi to bila trajna i najbolja reklama, brzo pokrile troškove ne previše dugačkog saobraćajnog tunela ispod Kalemegdana. Dakle sve je očigledno i lako ostvarljivo, samo da nema još očiglednijih gluposti, korupcije i primitivizma.

Dakle, ovaj bulevar 2+2 žele da nastave kroz tvrđavu:

IMG_3495.JPG


I sad, sve ovo zajedno, samo desno, kako strelica pokazuje, kroz vidljive ostake bedema ... sve unapred pripremljeno za nastavak bulevara.

IMG_3498.JPG
 
Poslednja izmena:
Ја у тој улици никада нисам видео колону аутомобила.​
Zato što si imao alternativu u vidu Pariske i Tadeuša Košćuškog. Ovo je samo početak plan zatvaranja alternativnih ulica za saobraćaj i tramvaj. Da podsetim da je tim planom predviðeno da Pariska ulica postanr pešačka, čime se u dobroj meri obesmišljavaju tramvajske linije 2 i 11, a i sama Tadeuša Košćuškog, jer će ista biti daleko manje korišćena. To je moje viðenje cele ove situacije, što ne znači da aam u pravu ili da ću biti.​
 
Тачно, иза овог Гангулисања се крије и план затварања дела Париске вероватно зарад додавања још баштица.
 
Treba ih pohvaliti za brzo i ispravno reagovanje. Ali nam ostaje da poželimo da se češće ovako ponašaju, a ne samo onda kad im Šapić sasvim bukvalno bagerom uđe u gradilište gde upravo rekonstruišu baš ono isto što on hoće da ruši. To, blago rečeno, baca "izvesnu sumnju" na pitanje da li će se tako ponašati i kad stvari ne budu ovako očigledne i drske.

Ovde vidite dron snimak trenutne faze popravke bastiona broj 2 severoistocnog fronta Beogradske tvrdjave koji se rekonstruiše u okviru rada na Vidin kapiji i okolnim bedemima. Iz vazduha se najbolje vidi koliko tu ima malo mesta da bi se još i ulica proširila, budući da moraju da rade upravo suprotno, da dozidaju i stabilizuju okrnjeni bedem koji u ovakvom stanju postepeno propada.

Bastion 2 severoistocnog fronta tvrdjave i rekonstrukcija Vidin kapije.png
 
Vrh