Šta je novo?

Beogradska tvrđava i park Kalemegdan

Nisam siguran , ali zakljucujem po razlici
da je u predhodnom periodu put i stepenište ka Vodenoj (Savskoj) kapiji bio zatrpan
mozda upravo zbog sleganja terena kako Relja kaže
al eto srecom naknadno je ponovo u funkciji :)
 
Pa i 80 tih su sanirali kliziste .moguce da je zbog toga .meni je palo na pamet da je uradjeno zbog narodnih heroja poslije vidim da je to bilo prije toga.Inace i sad klizi dosta kkupa fali u zadbje vrijeme sta rade jedu ih
 
dsc04106.jpg
 
direktor":2ixfhs5b je napisao(la):

I naravno, između tvrđave i Dunava je samo zeleni park. Sve je to donji Kalemegdan, a samo ušće dve reke kao simbol i samo srce grada, pripada svima koji tu žele da dođu. Tvrđava se vidi sa svake tačke. Nema ni sportskog centra, ni terena, a pogotovo nema ničega ni nalik na Zahin tržno-poslovno-svaštarski centar. Ali zato Dunav ulazi sve do kapije Karla VI, most sa nje ide preko vode, i postoji posebno zaštićeno jezerce za čamce i posebne priredbe na vodi. Nikad više.
 
Evo lepe slike. Nema fabrike, nema zoološkog vrta, nema visokog drveća. Ovo je retka prilika da naslutimo kako je stanovnicima Beograda morala izgledati tvrđava, a kako je Beograd izgledao onima na njoj tokom najvećeg dela njegove istorije. Pogledajte koliko je ovo dominantan položaj, a vidik potpuno otvoren. Sa jedne strane se vide močvare budućeg Novog Beograda, sa druge obala Dunava, a između njih ušće. Teren postepeno pada ka Dunavu. Nigde nema velikih prepreka. Ovo je ono na šta sam mislio tokom stare rasprave o Zahinom centru. Gledano sa tvrđave na bregu, priobalje Save i Dunava je doživljavano kao jedna neprekidna, nerazdvojna i uvek kompletno vidljiva celina. Velika je šteta onim prvim objektom Zahinog centra zaklanjati Dunav iole više nego što je već zaklonjen zgradom Beka.

kalemegdan192930.jpg
 
http://www.novosti.rs/vesti/beograd.74. ... njeg-grada

BEOGRADSKE PRIČE Zaboravljena svetla Donjeg grada
Zoran Nikolić | 29. januar 2015.

Beograđani nedovoljno koriste dragocen prostor u samom centru prestonice. Do Drugog svetskog rata Donji grad imao je isključivo vojnu funkciju, a Nemci su ovde planirali da naprave memorijalni park

Nema stanovnika glavnog grada koji barem nekada nije bio na Kalemegdanu i prošetao najlepštim gradskim parkom. Istovremeno, uz lepote Beogradske tvrđave, bezmalo da niko nije sišao dole, do Donjeg grada.

Sve što većina zna o tom prostoru jeste da pogled završava na velikoj, zelenoj površini. I to je, uglavnom, to.

O prošlosti ovog, veoma važnog dela grada razgovarali smo sa dr Markom Popovićem, naučnim savetnikom Arheološkog instituta SANU. On nam unosi drugačije svetlo u posmatranje Beogradske tvrđave, jer počinje priču sa činjenicom da je tokom prvih decenija 20. veka "običnim ljudima" ovde pristup bio zabranjen.

Nepoznanica

- Beograđani i njihovi gosti su Donji grad doživljavali kao veliku nepoznanicu - govori dr Popović za "Beogradske priče". - Oni su mogli da posete samo deo Gornjeg grada, jer je ostatak bio u nadležnosti ondašnje vojske. Prvi deo je uređen i otvoren 1926. godine, i to je prostor koji danas okružuje spomenik "Pobednik" i plato gde je sada zgrada Zavoda za zaštitu spomenika, a nekada je bio Vojni muzej.

Druga polovina Gornjeg grada ostala je u nadležnosti Vojske kraljevine SHS (potonje Jugoslavije), a u Donjem gradu se, između dva rata nalazio niz vojnih objekata, i, naravno, civilima u taj prostor nije bio dozvoljen pristup.

- I tada je Beogradska opština ulagala značajan napor da Tvrđava bude oslobođena vojnog prisustva, najzad, Beograd je dobio drugačiji strateški značaj posle Prvog svetskog rata jer je prestao da bude pogranični grad, a granica je premeštena visoko ka severu. Tako je 1936. godine oslobođena Zindan kapija, Istočna kapija sa Despotovom kulom i tokom naredne dve godine tu su se odvijali značajni konzervatorski radovi. Današnja kosturnica branitelja Beograda iz Prvog svetskog rata smeštena je u Jakšićevoj kuli, koja je upravo tada obnovljena.

Stanovnici glavnog grada ovu promenu ispratili su uz veliko oduševljenje. Sa uređenjem Savskog šetališta, kada su kroz Kralj kapiju mogli da dođu do Pobednika, dobili su prelepo mesto sa raskošnim pogledom na Savu

i Ušće.

- Tako je bilo do 1941. godine - nastavlja dr Popović. - U međuvremenu se razmišljalo šta učiniti sa Donjim gradom, jer je bilo jasno da će vojska napustiti Tvrđavu. Tada je rođena još jedna, po mom mišljenju, stravična ideja - da na ovom mestu nikne veliki olimpijski stadion. Što je bilo još go

re ovaj plan je favorizovala tadašnja jugoslovenska vlada. Čak je bio ura

đen i projekat sa tribinama i

izgledom stadiona koji je sačinio ondašnji nemački arhitekta Verner Marh. Plan je podrazumevao da premeste kapiju cara Karla Šestog. Beogradska kulturna javnost burno je reagovala, oštro suprotstavljena takvom skrnavljenju prostora Tvrđave, u jesen 1940. godine, ali je izvesno da bi ta građevina bila podignuta da nije izbio Drugi svetski rat.

Sa okupacijom, sve je krenulo drugim putem...

Bombe ruše kasarne

- Nemački avioni bombardovali su Donji grad odmah na početku rata, pa su vojni objekti bili porušeni - dodaje dr Popović. - Tada stupa na scenu nemačka ideja uređenja ovog prostora, koja je osmišljena kao uvertira za njihovu konačnu pobedu u ratu.

Naime, Beograd je, prema nacističkim zamislima, bio važna upravna tačka na dunavskom delu Rajha, pa je Beograd, u čast velikog austrijskog vojskovođe Eugena Savojskog trebalo da ponese ime "Princeugenštat". U centru te ideje Donji grad trebalo je da bude pretvoren u memorijalni centar, a da ovde bude naseljavano nemačko stanovništvo, baš kao što su to radili Austrijanci tokom njihove vlasti od 1717. do 1739. godine.

- U zimu 1942. godine Nemci raščišćavaju ceo prostor Donjeg grada i do kraja godine potpuno su ga parkovski uredili. Ostala je Kapija cara Karla Šestog i zgrada u kojoj se, prvo, verovalo da je bila Karađorđeva topolivnica, ali se ispostavilo da se u njoj nalazila turska vojnička kuhinja napravljena oko 1820. godine. U tom zdanju danas se nalaze naučnici Istraživačkog projekta Beogradske tvrđave.

Nemci su tada, uz saradnju sa Nedićevim službama zaštite spomenika, na čelu sa Batom Jovanovićem, dobro restaurirali Severoistočni bedem Donjeg grada i Kapiju Karla Šestog. Uređeni su i parkovi na tom prostoru.

- Ni to nije dugo potrajalo i publika još nije bila ni puštena u taj deo, kada je usledilo savezničko bombardovanje u aprilu 1944. godine. Tada saveznici bacaju dva "tepiha" bombi, prvi ispod "Pobednika" a sledeći u blizinu Istočnog podgrađa i na Kapelu Svete Petke. Posle toga, sve što su Nemci uradili, bilo je u velikoj meri razoreno i zasuto ruševinama.

Komunisti i Narodna Tvrđava

POSLE dolaska komunističke vlasti, godinama ništa nije promenjeno, sve dok nije stigla 1952. godina.

- Novouvedena gradska uprava te godine proglašava Tvrđavu "Narodnim parkom Kalemegdan". Sve do 1989. godine Donjem gradu nije poklanjana ni pažnja, niti je sprovedeno adekvatno održavanje. Tako je, na nesreću sugrađana, ponovo zaživela stara ideja održavana između dva rata - da se u Donji grad ne silazi. Na tom prostoru stvorena je samonikla šuma sa žbunjem.

To je bilo mesto gde su ljubavnici sa nerešenim stambenim pitanjem tražili mesto u grmlju gde će se sakriti od očiju voajera, ali i mesto gde su voajeri tražili svoje izazove.

- Na kraju osamdesetih godina prošlog veka, zahvaljujući ideji tadašnjeg direktora Gradskog zelenila, a uz saradnju sa Gradskim zavodom za zaštitu spomenika, odlučeno je da se postojeća parkovska infrastruktura iz 1942. godine obnovi i uredi. Ceo prostor doveden je u uredno stanje uoči NATO bombardovanja 1999. godine.

U međuvremenu je obnovljena i komunikacija između Donjeg i Gornjeg grada, pa postoje staze od Defterdareve kapije, kao i od Kapele Svete Petke, koje se spuštaju naniže, a oživeo je i upečatljiv prostor Velikog barutnog magacina.

Ruševine iz doba savezničkog bombardovanja iz Karađorđeve ulice konačno su raščišćene tokom prve decenije ovog veka, i ovaj prostor dobija drugačije lice.

- Tako je, konačno, uspostavljena tradicionalna pešačka zona između dunavskog i savskog dela grada - zaključuje dr Popović. - Ona je do početka ovog veka bila zapuštena i "dobro je pamtila" bombe još iz doba Drugog svetskog rata.



NIJE EUGEN NEGO KARLO ŠESTI Mnogi Beograđani su kapiju na Donjem gradu zvali Kapijom princa Eugena iako to nije tačno. Kako kaže dr Popović, nema dileme da je kapija postavljena u slavu cara Karla Šestog, čiji monogram postoji na ovom zdanju, a arheolozi su ga detaljno opisali.


VAROŠ NAZVANA PO PRINCU Ideja da Beograd posle Drugog svetskog rata ponese ime "Princeugenštat" ne zvuči nelogično, sa aspekta ondašnjih nacista. Ime grada je prema imenu poznatog austrijskog vojskovođe princa Eugena Savojskog, koji je 1717. godine preoteo Beograd od Otomanske imperije. Istina, na našem podneblju ovo ime je omraženo i zato što su nacističke, SS divizije u Drugom svetskom ratu nosile ime ovog vojskovođe, počinivši neopisiva zverstva na Balkanu.


bgd-kalis-MALA-(2).jpg


bgd-kalis-MALA-%281%29.jpg
 
Zezas da neprepoznajes paviljon cvjeta zozoric sa nekadasnjom tramvajskom okretnicom
danas
slika_1064_paviljon1.jpg
 
relja":2jpqiqdd je napisao(la):

U donjem gradu je postojalo pravo malo naselje. Pitam se kako bi ovo danas izgledalo i kakva bi im namena bila da jos uvek stoje.
 
Drakche":2gzlcgto je napisao(la):
relja":2gzlcgto je napisao(la):

U donjem gradu je postojalo pravo malo naselje. Pitam se kako bi ovo danas izgledalo i kakva bi im namena bila da jos uvek stoje.

Ovo na slici njie bilo naselje već klasična kasarna sa barakama za spavaonice vojnika (strašno me podsećaju na vlažnu, memljivu baraku sa bubnjarom i večitom promajom u kojoj sam ja proveo vojni rok, skoro vek kasnije), magacine, konjušnice... ništa vredno čuvanja.
Pošto je sa podizanjem "Pobednika", plaotoom iznad Beton hale, šminkanjem Zindan kapije i Despotove kule počela demilitarizacija tvrđave, samo je pitanje vremena kada bi vojska napustila i prostor Donjeg grada. Tako bi i ove barake i onih par kasarsnkih zgrada verovatno takođe bile ukonjene da nisu srušene u aprilu 1941, kao što su uklonjene i iz same tvrđave. Vojska je tada već imala ogroman kompleks na Banjici, JNA ga je nalsedila i proširila, ali je takođe i konačno napustila tvrđavu.

Na fotografiji se vidi drvored jablanova duž današnjeg Bulevara vojvode Bojovića.
Bilo bi lepo kada bi se taj drvored obnovio.
 
Jablanovi su bili cesti u bg sad prava rijetkost
 
Znam da su bile kasarne, bilo ih je cak i u gornjem gradu (vidi se na fotografijama),
ali ne mislim da nisu bile vredne za cuvanje (mada ih je bilo par preglomaznih) s obzirom da je tu sada samo "park" koji po sebi nije nista narocito, a ne nesto bolje od starih kasarni.
 
Zahvaljuci njima

dsc05028.jpg


Mi danas slobodno setamo i sjedimo na klupama pod istim borovima

dsc05029.jpg

Izlozba u toku na savskom setalistu

Ala su ga okrpili

dsc05021.jpg


vojni muzej se malo reklamira

dsc05022.jpg


radi se parkic vec dugo dugo vremena

dsc05018.jpg


dsc05019.jpg
 
Vrh