Šta je novo?

Avijacija - razno

miodrag-tomic.jpg
 
direktor":2si4guj6 je napisao(la):

Miodrag Tomić.
Bio je jedan od prvih šest starešina vojske Kraljevine Srbije poslatih u Francusku 1912. godine na obuku za pilote.
Kao pilot učestvovao je u oba Baklanska, u odbrani Srbije 1914-15, iznad Albanije 1915 i 16 zatim na Zapadnom frontu u Francuskoj, na Solunskom i u konačnom oslobađanju Srbije. Pored nebrojeno mnogo sati leta, najrazličitijih opasnosti i svega što je sve preživeo, uspeo je i da obori tri neprijateljska aviona. Ostao je u aviaciji i dočekao Drugi svetski rat (jedini od prve šestorice pilota) u činu pukovnika, na položaju kraljevog adjutanta. Rat je proveo u zarobljeništvu, a posle je emigirao u Ameriku. Umro je u Čikagu 1962. Fotografija sama govori o brojnim odlikovanjima...

1915, Tomić za komandama Blerioa XI, (dvosed). "OLUJ" je bio naš prvi avion naoružan mitraljezom.
avion-oluj2_zps6b7e6680.jpg


Na ovom Tomićevom Njeporu je nakon sletanja izbrojano 18 rupa od metaka
TOMIC-Spomenica_02_zpsf867812f.jpg


Tomić sa francuskima pilotima na Solunskm frontu
TOMIC-Spomenica_03_zps8e988007.jpg


Tomić ispred svog SPAD VII
TOMIC-Spomenica_0_zpsa0ec8ecc.jpg


Posle rata, kao potpukovnik i pukovnik, kraljev adjutant
TOMIC-Spomenica_01_zps369f294e.jpg


Fotografije preuzete iz "Spomenice", autora Nenada Mikluševa.
 
пилoт нaд Србиjoм...

Нoћaс сaм прeлeтeo прeкo мoje Србиje. Двaнaeстoг мaртa уjутрo у 01:03 биo сaм тaчнo изнaд Mлaдeнoвцa. Нa висини oд 33.000 стoпa. Нe мoжeш дa зaмислиш кaкo je лeпa мoja Шумaдиja сa 10.000м висинe. Прeкo Бeoгрaдa, Mлaдeнoвцa, Крaгуjeвцa и Нишa, прeмa Сoфиjи.

Лeтим пo свим кoнтинeнтимa свeтa, aли сaмo мojи српски грaдoви сjaje у нoћи тoплинoм кoja мoжe мoje срцe дa угрeje. Oсeћao сaм сe вeличaнствeнo. Фрeквeнциja 123.775. Рeкao сaм :

”Дoбрo вeчe вaм жeлим Бeoгрaдe и пунo пoздрaвa, Cargolux 794, висинa 33.000 стoпa, курс кa Бeoгрaду.„

Кoнтрoлoр je биo збуњeн и ниje знao штa дa ми кaжe. Oчeкивao je стрaни aвиoн кojи сe oбрaћa нa eнглeскoм jeзику. Нa њeгoвo изнeнaђeњe тo je биo Србин у Бoeингу 747-400 кojи први пут у свoмe живoту види свojу oтaџбину сa сaмo свoгa српскoгa нeбa.

Moje нeбo миришe лeпшe нeгo билo штa нa oвoмe свeту. Moje нeбo, мoja прoшлoст, прoклeтa српскa душo, прoклeти живoтe. Луxeмбург - Aбудaби, први пут у мoм тридeсeтдругoм лeту прeлeћeм мojу мaлу oтaџбину зa 20 минутa, мoje кoрeнoвe, мoje нaслeђe и културу, мojу oгрoмну Србиjу, мojу нaду.

Кoнтрoлoр ми oдгoвaрa : ” Дoбрo вeчe Cargolux 794, кo стe ви гoспoдинe?„ Ja му сe прeдстaвљaм пуним имeнoм и пoрeклoм, a oн кaжe,: ” Жeлим ти зeмљaчe дa joш 30 гoдинa лeтиш успeшнo изнaд српскoг нeбa, жив биo.„

Кришoм сaм плaкao у нoћи дa мoj кoлeгa ништa нe примeти. Штa oн знa штa je Србин, српскa душa, љубaв прeмa нaпуштeнoj зeмљи, слoмљeнo срцe сирoмaшнe шумaдиjскe душe, кoja свoje кoрeнoвe никaдa нe мoжe дa зaбoрaви и кoja нoси вeчнe бoлoвe у грудимa oд oнoгa дaнa кaдa je свoje oгњиштe нaпустилa, прoклeти живoтe. Oву нoћ нeћу никaдa зaбoрaвити.

Moja Србиja,вeличaнствeнa у нoћи oбaсjaвa нeбo кao дa je пун мeсeц, кao дa je дaн, a ja прeпoзнajeм грaдoвe и сeлa кao дa вeћ пo стoти пут лeтим прeкo свoje кoлeвкe. Нe трeбa ми дaн дa бих видeo рeкe, плaнинe, кoтлинe и српскe рaвницe.

Oсeћaм мojу Moрaву кaкo пулсирa у свoм кoриту. Видим Aвaлу, миришeм Кoсмaj, Злaтибoр ми сe смeje у лицe, зeмљo мoja. Српскo прoлeћe миришe. Moje срцe жeли нaпoљe из груди.

Нисaм биo спрeмaн нa oву eксплoзиjу oсeћaњa и eмoциja. Прoклeтa слoвeнскa душa мe мучи и нe дa ми мирa у oвoj нoћи. Пoдсeћa мe кoликo љубaви je у стaњу дa aкумулирa и рeпрoдукуje у oним мoмeнтимa кaдa смo рaњиви и слaби.

Ипaк сaм збoг тoгa срeћaн, jeр тo мe рaзликуje oд oстaлих eврoпљaнa. Joш увeк сaм у стaњу дa пaтим и плaчeм кaдa ми je дo тoгa. To je нaшa снaгa.

Mи нисмo збoг тoгa слaби, ми смo живe душe сa свим врлинaмa и мaнaмa. Mи знaмo дa нoсимo нaшe бoлoвe и рaдoсти нa нaшeм бeдру. To нaс чини jaчим у пoрeђeњу сa oстaлим свeтoм. ”
http://www.dobroizsrbije.com/%D0%B4%D0% ... 0%BE%D0%BC
 
Директоре, руке ти се позлатиле. Ово ми је било потребно да прочитам...
 
Evo i članka o supruzi Miodraga Tomića, Danici Tomić (ima par grešaka, ali nema veze)

http://www.novosti.rs/vesti/zivot_+.303 ... u-oblacima

Danica našla sreću među oblacima
Marija Dedić | 26. jun 2014.

Danica Tomić, naša prva žena pilot: Znanje je "krala" od supruga, majora Miodraga Tomića, pilota sa najvećim brojem pobeda u Prvom svetskom ratu. Godine 1928. godine letela nad provalijom dubokom 2.500 metara


U vreme kada je ženama bilo mesto u kući, kada je vrhunac zabave bio izlazak na korzo, a dometi se merili veštinom savladavanja recepata, Danica Dženi Tomić maštala je o nebeskim visinama. Neustrašiva, ambiciozna i strpljiva, dugo je čitala knjige o avionima i letenju koje je mogla da pronađe, dok nije došlo vreme da i sama sedne u pilotsku kabinu. Godine napornog rada su se isplatile - ušla je u istoriju kao prva žena pilot u našoj zemlji! Bilo je to tridesetih godina prošlog veka, u doba kada je i u svetu vazduhoplovstvo važilo za mušku profesiju.

Udata za komandanta 6. vazduhoplovnog puka, majora Miodraga Tomića, Danica je bila u prilici da uživa u privilegijama koje njegova pozicija donosi. Mogla je da vreme troši kod modistkinja naručujući novu čipku iz Pariza, dok čeka da se dragi vrati kući. Ali, nije htela. Na zemlji se osećala kao ptica u kavezu. Miris benzina i ulja bili su joj draži od toaletne vodice, a brujanje motora zvučalo je kao najlepša muzika. Znanje je krala od Miodraga, pilota sa najvećim brojem vazdušnih pobeda u Prvom svetskom ratu. A on je nije sputavao.

I tako je 1928. godine, na proslavi 15. godišnjice aerodroma Beograd, privukla pažnju prestoničkih novinara kada je letela nad provalijom, dubokom 2.500 metara. Njene akrobacije ostavile su novinare bez daha. U časopisu "Ilustrovani list" objavljena je njena fotografija ispred aviona i tekst: "Gospođa Danica Tomić, supruga majora Tomića - prva žena u našoj zemlji koja je letela nad provalijom od 2.500 metara. Ona je prva žena u nas koja je pravila lupinge, što je okretanje aviona u vazduhu, i druge akrobacije".

Novinari jesu bili zadivljeni, ali ne i Danica. Umesto da uživa u pohvalama, nastavila je da vredno radi na ostvarenju sna. Imala je sreće - u jesen 1930. godine u "Politici" je objavljen oglas Društva rezervnih letača za prijem kandidata u civilnu pilotsku školu u Beogradu. Konkurs je bio otvoren i za žene i muškarce, pa se, uz podršku supruga, Danica prijavila.

Nije bila jedina žena - društvo su joj pravile Kristina Gorišek i Zagorka Plećević. Mada je Kristina bila iskusnija, a Zagorka napravila prvi uspešni samostalni let, Danica je dozvolu dobila godinu dana pre njih, 1933. godine. Bila je bolja i od mnogih muškaraca, pa je tako, na predlog nastavnika, među prvima u svojoj klasi, izašla na završni ispit. Praktični deo ispita trajao je oko sat i 30 minuta, a članovi komisije, sastavljene od oficira iz Komande vazduhoplovstva, bili si iznenađeni veštinom kojom Danica upravlja avionom. Ocenili su da "kandidat leti vrlo mirno, sigurno, staloženo i sa veoma retkim samopouzdanjem". Tako se Tomićeva upisala u istoriju kao prva žena u Jugoslaviji sa dozvolom turističkog pilota.

Tokom Drugog svetskog rata, major Tomić je, kao i većina jugoslovenskih pilota, pao u zarobljeništvo. O Danici se gubi trag sve do kraja rata, kada su, pretpostavlja se, zajedno otišli u "obećanu zemlju", Ameriku. I u zaborav.

KUMOVALE AVIONIMA

Koliko su žene u našoj zemlji volele da se vinu pod oblake, dokazuje njihovo interesovanje za letenje. Prva žena na ovim prostorima letela je još pre Prvog svetskog rata, doduše kao saputnica poznatog ruskog pilota Masljenikova. Ostala je upamćena kao gospođica M. Živković. Druga gospođica, ali Dunđerski, takođe je ušla u istoriju jugoslovenskog vazduhoplovstva - kao kuma. Ona je krstila prvi avion "Udruženja rezervnih avijatičara" i nazvala ga je "Naša krila".





PRVI BORBENI LET

Do početka Drugog svetskog rata odškolovano je na desetine žena pilota koje su 1939. godine, zbog predstojećeg rata, sve morale da prođu vojni deo obuke, održan u Smederevskoj Palanci na tamošnjem aerodromu. Posebno se izdvaja Marija Draženović koja je postala pilot kao tinejdžerka - imala je samo 15 godina. Ona je tako vešto upravljala avionom, da publika koja je prisustvovala polaganju, nije mogla da poveruje kada je videla da iz letelice izlazi žensko, i to devojčurak. Za vreme Drugog svetskog rata prevozila je poštu i lekove, ali osećala se obespravljeno jer su na borbene zadatke leteli isključivo muškarci. Marija nije krila nezadovoljstvo, pa je komandant 113. lovačkog puka odlučio da je povede na pravi ratni zadatak - bombardovanje nemačkog voza kod Vinkovaca. Bio je to prvi borbeni let jedne žene na Balkanu. Marija je u istoriju upisana i kao prva žena ratni pilot u našem ratnom vazduhoplovstvu. Do danas je ostala i jedina.
 
Леп чланак Директоре, плусићћћ

На жалост не може да се прочита на овом сајту:

404
Oops, you've encountered an error
It appears the page you were looking for doesn't exist. Sorry about that.

Почетна страна | Contact Webmaster
 
Da je bilo sreće, bilo bi proizvedeno više od 12 komada prve (maltene prototipske) serije...
Iako se u američkim i nemačkim projektnim borima i fabrikama u to vreme daleko odmaklo, sovjetski Jakovi i britanski Moskitosi su u ratnim godinama koje su sledile pokazali da drvene i mešovite konstrukcije pokrivene platnom mogu da budu itekako upotrebljive....
 
Dokumentarac o snimanju čuvenog filma "Bitka za Britaniju" iz 1969, verovatno najboljeg filma o avijaciji.

Narator i voditelj je Majkl Kejn koji je i glumio u filmu, a u dokumentacu govore i tehnički savetnici - učesnici bitke, kao i statisti koji su i sami doživeli bombardovanje Londona (meni je mnogo ličilo na "našu" 1999-tu).

Naravno, najveća draž je u kadrovima sa restauracije, farbanja i snimanja filma na kojima se vide Spitfajeri, Harikeni, Hejkeli i Buchoni - Meseršmiti 109 koji su pravljeni u Španiji, a igrom slučaja imaju iste motore kao i Spitfajeri - Rols Rojs Merlin, umesto nemačkog DajmlerBenc DB601, koji se i vizuelno razlikovao po izvrnutom V-rasporedu cilindara.

Samo za sladokusce
http://www.youtube.com/watch?v=-oq4bijjlOM
 
http://www.b92.net/biz/vesti/srbija.php ... _id=894145

Srbija | nedelja 31.08.2014. | 11:28
Stigao Putinov poklon, MiG-ovi lete
Izvor: Tanjug

Sva tri aviona "mig 29" kao i "migovi 21" od sutra biti na raspolaganju, nakon što su za njih stigli akumulatori u Beograd, koji su donacija Ruske Federacije.

"Mi smo raspisali tender, ali predsednik Ruske Federacije Vladimir Putin lično je insistirao da nam se to donira i to nam je sinoć stiglo u Beograd", rekao je premijer Srbije Aleksandar Vučić.

Kako je objasnio, sada je potrebno 36 sati da se sve pripremi i ti avioni će već sutra u ovo vreme biti na raspolaganju.

"Veoma sam zahvalan predsedniku Putinu na poklonu", rekao je Vučić i dodao da će sada, zahvaljujući ruskoj donaciji, a kad je reč o "policijskom patroliranju", Srbija prvi put nakon dugo vremena imati pun suverenitet na srpskom nebu.
 
10352203_572968386162241_3120678965941130954_n.jpg

nekad imali somborski areodrom 2005 neko bi u normalnoj drzvi odgovarao za ovo zato smo mi izgovr za drzavu :bash:
ima li slika ovoga dok je bilo cjelo
 
Lepe li kasarne i aerodroma
 
direktor":3mpshzii je napisao(la):
10352203_572968386162241_3120678965941130954_n.jpg

nekad imali somborski areodrom 2005 neko bi u normalnoj drzvi odgovarao za ovo zato smo mi izgovr za drzavu :bash:
ima li slika ovoga dok je bilo cjelo
Mil-2_AMSJ.JPG
 
Pa nekih 30 godina uz redovno odrzavanje , zanm za taj u muzeju ,mogli su ga prodati a ne ovako razlupati
 
direktor":1wll9v6x je napisao(la):
10352203_572968386162241_3120678965941130954_n.jpg

nekad imali somborski areodrom 2005 neko bi u normalnoj drzvi odgovarao za ovo zato smo mi izgovr za drzavu :bash:
ima li slika ovoga dok je bilo cjelo

Direktore, od kada je ova fotografija?
 
Pa napisah 2005 imas li koju sliku ovih helica u akciji , sramota da vise nemamo ni jedan
 
Zbog specifičnog stila pisanja nisam shvatio... :)
Nemam fotke.
A evo objašnjenja sa sajta Muzeja vazduhoplovstva:
http://www.muzejvazduhoplovstva.org.rs/ ... z=sr&id=55
Mi-2

Milь Mi-2


Prototip ovog višenamenskog lakog helikoptera prvi put je poleteo septembra 1961. godine. Ubrzo po uvođenju u serijsku proizvodnju ona je iz Sovjetskog Saveza 1965. prebačena u poljsku fabriku PZL i do 1992. kada je proizvodnja ugašena proizvedeno je više od 5.250 aparata. Bio je to prvi laki helikopter u svetu koji je imao turbomotore snage umesto dotadašnjih klipnih, tako da je po svojim karakteristikama pre mogao da se svrsta u srednje helikoptere kakav je bio Mil Mi 4. Široko je korišćen kako u vojne tako i u civilne svrhe, a čak je razvijena i poljoprivredna verzija. Pored dva pilota, može da ponese 6 do 8 putnika ili teret odgovarajuće težine - sve ukupno do 700 kg, a neretko korišćen je i za osnovnu obuku pilota helikoptera.

Jugoslovensko ratno vazduhoplovostvo je 2. septembra 1969. godine iz Poljske nabavilo prve od ukupno 15 ovih helikoptera za transport lakih tereta (uglavnom medicinskog materijala), kao i za službu traganja i spasavanja. Tokom zadnjih godina korišćeni su u dežurnoj službi Auto-moto saveza Jugoslavije za prevoz medicinskih ekipa ili povređenih u saobraćajnim nesrećama (četiri povređene osobe i sanitetski pratilac).

Izloženi primerak (evidencioni broj 12513, fabrički broj 541307129) korišćen je kao sanitetski helikopter. U registar letelica JRV upisan je 17. januara 1970. i tokom službe naizmenično je bazirao u Batajnici i Nišu sve do oktobra 1987. godine kada je rashodovan, da bi marta 1989. bio predat Muzeju.

Tako da su helikopteri nabavljeni za vojsku, a posle vojne upotrebe su predati civilnim službama u kojima su dočekali kraj resursa, što je i inače bio običaj sa školskim i transportnim letelicama.
 
Hvala na pojasnjenju znaci oni su odradili svoje , nisu morali onda onako da ga olupaju
 
Бивши АМСЈугославије је 1986. године, за 40-то годишњицу постојања, штампао разгледницу са поштанском маркицом са овим санитарним хеликоптером. Може и сад да се купи за 99,- динара на:
http://www.goglasi.com/frame?eid=559956 ... helikopter



Овде има више слика овог санитетског хеликоптера који је у Музеју ваздухопловства:
http://www.muzejrv.mod.gov.rs/pages_fil ... /mi2_.html
 
Гага":ox7u9zz8 je napisao(la):
Бивши АМСЈугославије је 1986. године, за 40-то годишњицу постојања, штампао разгледницу са поштанском маркицом са овим санитарним хеликоптером. Може и сад да се купи за 99,- динара на:
http://www.goglasi.com/frame?eid=559956 ... helikopter



Овде има више слика овог санитетског хеликоптера који је у Музеју ваздухопловства:
http://www.muzejrv.mod.gov.rs/pages_fil ... /mi2_.html

Pozdrav Gago
Na razglednici je Mil Mi-8, a na linkovima ka sajtovima muzeja vazduhoplovstva (množina :roll: ) je Mil Mi-2.
Muzej ima bar jedan Mi-8 koji je izložen izvan zgrade, u zelenoj boji, sa nacrtanim crvenim krstovima i montiranim lanserima raketnih zrna :roll: :roll:

Milsim da Mi-8 koje je vojska dala AMS-u na upotrebu nikada nisu bili obojeni u žuto, kako je to prikazano na ovoj razglednici. Ako jesu, voleo bih da vidim fotografiju.
 
Kad ovo pročita, čovek prosto ne može a da se bar ne nasmeši:

http://www.nydailynews.com/news/world/lost-americans-land-military-choppers-poland-directions-article-1.1935478

Lost American military choppers drop in on rural Poland fields to ask for directions

The Black Hawks and Chinooks landed in Gruta and Nowa Wies in northern Poland as they returned from military exercises in Lithuania. Shocked locals were at first concerned, until they realized it was lost Americans and rushed over to take photos with the crews.
BY Sasha Goldstein, NEW YORK DAILY NEWS, Wednesday, September 10, 2014, 7:20 PM

Residents of Gruta, in northern Poland, pose for a photo with U.S. troops and their Chinook helicopter on Tuesday. Celestyna Cichocka/AP Residents of Gruta, in northern Poland, pose for a photo with U.S. troops and their Chinook helicopter on Tuesday.

A total of 12 American military helicopters, thrown off course by foggy weather, dropped down onto farmers’ fields in rural northern Poland to ask locals for directions.

The appearance of five Black Hawk helicopters and a twin-rotored Chinook helicopter in a Gruta rapeseed field shocked locals, who, after overcoming concern, rushed to the aircraft to snap pictures with the American pilots.

“The Americans came over and asked where they landed,” resident Waldemar Krukowski told TVN24 television. “They wanted to know the name of the village.”

Villagers, at first concerned about the appearance of military choppers, were relieved to learn it was just a bunch of lost Americans. Daniel Zurawski/AP Villagers, at first concerned about the appearance of military choppers, were relieved to learn it was just a bunch of lost Americans.

The crews were returning to a temporary base in Miroslawiec, Poland after completing training at the Saber Junction exercises held in Lithuania. Storms and fog forced six choppers to land in Gruta, while six others dropped down in nearby Nowa Wies, Polish army spokesman Lt. Col. Artyr Golawski told the Associated Press.

Residents in Gruta forked over English pamphlets about the village so the airmen would know where they were — but left the kielbasa and pierogies at home.
A Chinook and five Black Hawks were among the helicopters to land in the Gruta field. A Chinook and five Black Hawks were among the helicopters to land in the Gruta field.

“Those Americans were really heaven sent,” village head Halina Kowalkowska told Bloomberg News. “Now, when I think about it we could have served them some food, but we were in shock and the boys had to go.”

With News Wire Services
 
Vrh