Šta je novo?

Avijacija - razno

[EKSKLUZIVNO] Kako je pilot USAF-a izbegao četiri Nevine rakete aprila 1999. godine

Svakog marta prisećamo se, obeležavamo i podsećamo detalja vezanih za NATO kampanju protiv SR Jugoslavije nazvanu „Allied Force“. Kako godine prolaze sve je manje novih informacija, otkrića i drugačijih perspektiva. Tango Six je uvek vodio računa da prenese one najinteresantnije i manje poznate.

Do sada se o ovom ratu na Zapadu dosta pisalo, kod nas u mnogo manjoj meri, ipak mnogi događaji i dalje nisu razjašnjeni kao ni mnogi detalji koji su vezani pre svega za protivvazduhoplovna dejstva. Retka prilika da se o tome nešto više sazna svakako jesu odlikovanja vojnih pilota NATO-a na osnovu kojeg se može zaključiti da im je na nebu iznad SRJ bilo veoma neugodno i da su vrlo često bili u opasnosti da budu oboreni.

Tango Six danas ekskluzivno donosi jedan takav nov i interesantan komad informacije.

Tragom odlikovanja

Tragom odlikovanja
Vazdušni rat iznad Savezne Republike Jugoslavije 1999. godine ostaće upamćen kao jedan od najneravnopravnijih u istoriji svetskog ratovanja, tehnička i tehnološka premoć jedne strane bila je u tom sukobu veoma izražena, verovatno kao nikada do tada. Generacijski jaz između oružanih sistema kojima su raspolagale snage napadača i branioca bio je još veći nego, na primer, iznad Kuvajta i Iraka 1991. godine jer je između ostalog za samo osam godina vazduhoplovna tehnika značajno napredovala.

S jedne strane imali smo najjači svetski vojni savez NATO predvođen Sjedinjenim Državama koji je upotrebio najsavremeniju vazduhoplovnu tehniku, pojedine tipove i po prvi put, poput strategijskog bombardera B-2. Njima se suprotstavila skromno opremljena Protivvazduhoplovna odbrana Vojske Jugoslavije koja je raspolagala raketnim i radarskim sistemima koji potiču iz 60-tih, 70-tih i u manjoj meri iz 80-tih godina 20. veka.

Najviše uspeha jugoslovenska PVO imala je u dejstvima raketnim sistemom S-125 “Neva“ (NATO oznaka SA-3 “Goa“) kojim je bila naoružana 250. raketna brigada (rbr) sa osam raketnih i dva raketno-tehnička diviziona koji su branili širi deo Beograda. Takođe, Nevu je posedovao i 450. raketni puk (rp) iz Kraljeva sa četiri raketna i jednim raketno-tehničkim divizionom. Tokom rata zvanično znamo da je 250. rbr imala 31 gađanje uz utrošak 54 rakete dok je 450. rp imao 19 gađanja sa 39 raketa.

Nevom su oborena jedina dva borbena aviona za koje postoje materijalni dokazi i koje je NATO zvanično priznao. Oba aviona, po jedan F-117A i F-16C pogodio je 3. raketni divizion 250. rbr i to prvi 27. marta a drugi 2. maja. Nekoliko aviona je sasvim sigurno oštećeno, u zapadnim izvorima mogu se naći podaci da su među njima bila i dva F-117A.

Tango Six je pronašao odlikovanje kapetana RV SAD (USAF) Roberta Valdmana, pilota F-16 koji se tokom operacije “Saveznička snaga“ (Allied Force) nalazio u 78. ekspedicionoj lovačkoj eskadrili, 31. vazduhoplovnog ekspedicionog puka, vazduhoplovna baza Avijano, Italija. Vazduhoplovnu medalju (Air Medal, First Oak Leaf Cluster) kapetan Valdman dobio je zato što je, kako se navodi, 28. aprila 1999. dva puta izbegao da bude oboren, uspešno se odbranivši od čak četiri rakete RS S-125 “Neva“.

31408132_10216609280247446_8371059605442134016_o.jpg

Četvorostruka dobrodošlica za Valdmana iznad Srbije

U obrazloženju odlikovanja navodi se da je Valdman toga dana u svom F-16 leteo kao broj 2 u formaciji od 4 aviona koji su u tzv. SEAD (Supression of Enemy Air Defence) misiji štitili bombardere B-2 kao i druge američke avione koji su napadali kritične ciljeve u centralnim i severnim delovima SR Jugoslavije. Po ulasku u vazdušni prostor SRJ na njegov F-16 su ispaljene dve rakete sistema Neva nakon čega je pilot preduzeo odgovarajuće protivmere odnosno lansirao mamce manevrišući avionom kako bi izbegao rakete.

Ubrzo zatim, ka avionu kapetana Valdmana su ponovo poletele dve rakete zemlja-vazduh koje je ovaj put lansirao drugi raketni divizion PVO Vojske Jugoslavije. I ovoga puta se američki pilot uspešno odbranio a time nije spasao samo sebe već i svoje kolege iz formacije.

Još dokaza posredstvom odlikovanja
Britanski časopis Air Forces Monthly preneo je 2001. godine informaciju da je, tada major Džerald Gudfelou, koji je u to vreme bio izvršni oficir komandanta 28. bombarderkog puka iz baze Ellsworth, Južna Dakota, za učešće u operaciji “Allied Force“ odlikovan ordenom DFC – Distinguished Flying Cross. Gudfelou je dobio medalju kao član posade strategijskog bombardera B-1B iz sastava 77. ekspedicione bombarderske eskadrile, 2. vazduhoplovne ekspedicione grupe, i to na prvom borbenom zadatku ovih bombardera iznad SRJ koji je izvršen aprila 1999.

Major Gudfelou je bio oficir zadužen za ofanzivne sisteme aviona a nevolje posade B-1B u kome se nalazio (drugi avion u formaciji) počele su kada je, posle prvog napada na zemaljske ciljeve, nakon izbacivanja 32 bombe Mk-82 od po 207 kg, došlo do zaglavljivanja vrata unutrašnjeg spremišta ubojnih sredstava čime je onemogućeno dejstvo bombama. Gudfelou je uspeo da popravi kvar, bombe su mogle biti odbačene ali se vrata bomboluka ipak nisu zatvorila.

Posada je i pored toga odlučila da nastavi let ka sledećoj meti i nakon što su dejstvovali, ovoga puta s 40 Mk-82, ubrzo su ka njima poletele dve rakete zemlja-vazduh. Koristeći mamce (vučeni mamac AN/ALE-50) sistem za protivelektronska dejstva i manevrišući avionom, prva raketa je uspešno izbegnuta ali je u toku manevrisanja na bombarder krenula i druga raketa koja je takođe zbog preduzetih protivmera promašila.


Agresivno manevrisanje i otvorena vrada spremišta naoružanja uticale su na to da je avionu hitno bio potreban susret sa letećom cisternom. Ova misija trajala je 14 sati a na povratku u bazu posada je imala još jedan peh, u avion je udarila munja kojom prilikom je otpao deo horizontalnog stabilizatora a na sletanju u englesku bazu vidljivost je bila izuzetno slaba.

Pored majora Gudfeloua koji je dobio DFC, ostatak posade B-1B je zbog ovog zadatka dobio godišnju nagradu General Ira C. Eaker Award. Na kraju da dodamo i da se u toku operacije “Allied Force“ B-1B pokazao kao veoma koristan, ovi bombarderi imali su manje od dva procenta naleta savezničkih aviona ali je njihov udeo u dejstvima ubojnim sredstvima iznosio više od 20 posto.

https://tangosix.rs/2018/24/05/eksk...egao-cetiri-nevine-rakete-aprila-1999-godine/

Meni zanimljiv pogled na desavanja, koji otkriva jos neke detalje oko agresije
 
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=icZyYJoZ91w[/youtube]
 
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=wdU1WTBJMl0[/youtube]

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=069y1MpOkQY[/youtube]

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=6Oe8T3AvydU[/youtube]
 
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=dGXahSnA_oA[/youtube]

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=72hlr-E7KA0[/youtube]
 
Kad smo kod aviona i MIG-ova ovi naši još ne poleteše ?
 
A zar su trebali zar to nije bila izlozba maketa kolekcije av av modeli 1:1
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=554194#p554194:3jjicilz je napisao(la):
Žika » 24 Јул 2018 09:02 pm[/url]":3jjicilz]Kad smo kod aviona i MIG-ova ovi naši još ne poleteše ?
Ремонтују се.
октобар/новембар о.г.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=554194#p554194:1uwbla1y je napisao(la):
Žika » Уто Јул 24, 2018 8:02 pm[/url]":1uwbla1y]Kad smo kod aviona i MIG-ova ovi naši još ne poleteše ?
Полетели за сад један двосед и један једносед из донације :wink: Надам се на јесен да ће летети свих 6.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=556594#p556594:3o07suuf je napisao(la):
milanche » 02 Авг 2018, 23:25[/url]":3o07suuf]https://youtu.be/7an589-B2v4

Zanimljivo da su nasli i plote nemacke koji su bombardovali Beograd i njih intervjuisali

мени је просто невероватно да су комунисти направили документарац од одбрани Београда 6. априла
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=557500#p557500:2mwkh7ae je napisao(la):
JohnnyLee » 06 Aug 2018 12:01 pm[/url]":2mwkh7ae]
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=556594#p556594:2mwkh7ae je napisao(la):
milanche » 02 Авг 2018, 23:25[/url]":2mwkh7ae]https://youtu.be/7an589-B2v4

Zanimljivo da su nasli i plote nemacke koji su bombardovali Beograd i njih intervjuisali

мени је просто невероватно да су комунисти направили документарац од одбрани Београда 6. априла

Lovačka odbrana Beograda, otpor posade monitora "Drava" i žrtvovanje poručnika Spasića i Mašere su uvek bili isticani kao herojski primeri iz Aprilskog rata.
I u vojnoj literaturi i časopisima (npr. "Front") se pisalo o odbrani Beograda, bilo je i stripova ("Nikad robom" je čak imao i epizodu sa Srpskom Avijatikom na Solunskom frontu). Pisalo je i u "Zabavniku"...
Čovek sa početka dokumentarca, Mihajlo Nikolić, pilot 6. puka, je posle rata bio pukovnik u avijaciji. Milutin Grozdanović, Arsenije Boljević takođe, Milisav Semiz je bio pilot u JATu. Pa čak je i Jovan Kalember (otac Srđana, košarkaša Zvezde i reprezentativca), koji je leteo još u Srpskoj vojsci na Solunskom frontu, bio pukovnik posle rata....Ima još primera. Pa i Dušan Simović se vratio u Jugoslaviju...
Na kraju filma se kaže i da u Beogradu, na Konjarniku, postoji ulica "10 avijatičara" u čast poginulih pilota 6. puka (ispravnije bi bilo 11, jedan je doleteo iz 2. puka i poginuo). A film je iz 1978. godine.
Po Jugoslaviji su postavljani i spomenici avijatičarima poginulim u Aprilskom ratu i delegacije RV i PVO su polagale vence na 6. april...

Tako da, jesu Kluz (potpuno zasluženo) i Čajavec (khm, khm) dobijali najviše pažnje, ali nije da se nije smelo pričati i pisati o herojima Aprilskog rata.
Jedan od razloga što se nije previše pričalo je što su se neki piloti 6. puka našli na drugoj strani (npr Todor Gogić - u četnicima, a za jednog sam pročitao da je čak prišao Ljotićevcima, ali mislim da to nije provereno), ili su iz logora u Nemačkoj otišli u emigraciju.

PS: ako uzmemo da je su sve što je nastalo, stvoreno, izgrađeno, napravljeno, objavljeno... itd. u periodu 1945.-1991. - da su "napravili komunisti", bićemo u velikom logičkom problemu :D
 
од Грузије само један, јер их толико имају, и још 2 нова

Послато са Nokia 7 plus уз помоћ Тапатока
 
relja":20sanmwv je napisao(la):
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=557500#p557500 je napisao(la):
JohnnyLee » 06 Aug 2018 12:01 pm[/url]":20sanmwv]
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=556594#p556594 je napisao(la):
milanche » 02 Авг 2018, 23:25[/url]":20sanmwv]https://youtu.be/7an589-B2v4

Zanimljivo da su nasli i plote nemacke koji su bombardovali Beograd i njih intervjuisali

мени је просто невероватно да су комунисти направили документарац од одбрани Београда 6. априла

Lovačka odbrana Beograda, otpor posade monitora "Drava" i žrtvovanje poručnika Spasića i Mašere su uvek bili isticani kao herojski primeri iz Aprilskog rata.
I u vojnoj literaturi i časopisima (npr. "Front") se pisalo o odbrani Beograda, bilo je i stripova ("Nikad robom" je čak imao i epizodu sa Srpskom Avijatikom na Solunskom frontu). Pisalo je i u "Zabavniku"...
Čovek sa početka dokumentarca, Mihajlo Nikolić, pilot 6. puka, je posle rata bio pukovnik u avijaciji. Milutin Grozdanović, Arsenije Boljević takođe, Milisav Semiz je bio pilot u JATu. Pa čak je i Jovan Kalember (otac Srđana, košarkaša Zvezde i reprezentativca), koji je leteo još u Srpskoj vojsci na Solunskom frontu, bio pukovnik posle rata....Ima još primera. Pa i Dušan Simović se vratio u Jugoslaviju...
Na kraju filma se kaže i da u Beogradu, na Konjarniku, postoji ulica "10 avijatičara" u čast poginulih pilota 6. puka (ispravnije bi bilo 11, jedan je doleteo iz 2. puka i poginuo). A film je iz 1978. godine.
Po Jugoslaviji su postavljani i spomenici avijatičarima poginulim u Aprilskom ratu i delegacije RV i PVO su polagale vence na 6. april...

Tako da, jesu Kluz (potpuno zasluženo) i Čajavec (khm, khm) dobijali najviše pažnje, ali nije da se nije smelo pričati i pisati o herojima Aprilskog rata.
Jedan od razloga što se nije previše pričalo je što su se neki piloti 6. puka našli na drugoj strani (npr Todor Gogić - u četnicima, a za jednog sam pročitao da je čak prišao Ljotićevcima, ali mislim da to nije provereno), ili su iz logora u Nemačkoj otišli u emigraciju.

PS: ako uzmemo da je su sve što je nastalo, stvoreno, izgrađeno, napravljeno, objavljeno... itd. u periodu 1945.-1991. - da su "napravili komunisti", bićemo u velikom logičkom problemu :D
кул, хвала за инфо

Послато са Nokia 7 plus уз помоћ Тапатока
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=558599#p558599:pij07nqv je napisao(la):
JohnnyLee » Pet Avg 10, 2018 10:23 pm[/url]":pij07nqv]од Грузије само један, јер их толико имају, и још 2 нова
U pravu si! :wink: Čak sam pročitao TS članak gde lepo napisaše da sad Gruzija ima samo jedan, al sam zaboravio na to.
 
A sto kupuju polovan jedan jel tolika kriza
Poslije ce biti veselo sa odrzavanjem
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=558610#p558610:3fgbbhc7 je napisao(la):
direktor » Pet Avg 10, 2018 11:56 pm[/url]":3fgbbhc7]A sto kupuju polovan jedan jel tolika kriza
Pa da zamene 3 postojeća Hjui-ja (Bell 412) u inventaru.
Neće biti kriza sa održavanjem zato što Pume ipak potiču od istog proizvođača kao Gazele, a naši ljudi imaju iskustva s njima i njihovim delovima. Uz to, dosta je to korišćen i rasprostranjen helikopter koji će još dugo da se koristi.
A dobro će nam doći, ne samo za redovne potrebe MUPa nego i za spasilačke akcije. Ako im se ugrade dizalice onda bi one mogle da se šalju u takve misije brže, lakše i jeftinije nego teške vojne Mi-8ice i 17ice.
 
Jasno meni to a zar nisu naruceni neki novi helici i za mup i za vojsku bjese nekih 16 kom a jedan Je valjda gotov
 
Naručeno je 9 Eurocoptera H145, 6 komada za Vojsku i 3 za MUP. Isto za SAR i medicinske operacije. Da li su ovi MUPovi zamišljeni kao zamena za Bell 206, ili kao dodatak njima, to već ne znam. Mada mislim da su i ti Bell 206 jako stari, skoro pa kao ovi Hjui (412).

Edit - Evo sad proverih, Bell 206 su iz 1980. Dakle tek za koju godinu mlađi od 412, i podjednako zreli za penziju. Tako da pretpostavljam da su H145 zamišljeni kao njihova zamena. A Pume kao zamena za Bell 412.
 
Vrh