Dozvolite mi da se na ovoj temi u jednom postu osvrnem i na krak od ovog autoputa, od Cacka ka Pojatama, tj Moravskom koridoru koji je danas poceo da se gradi uz prisustvo predsednika Srbije, američkog, britanskog ambasadora i sl. Jedna kratka rekapitulacija. Do 90ih čini mi se da su uglavnom domaće firme gradile autoputeve, posle 2000-e preko tendera Svetske Banke, Evropske Investicione Banke i sl, su posao izvođača dobijale uglavnom strane, evropske (uz izuzetak Integrala malo u Grdeličkoj i malo na Istočnom kraku pri kraju), a nakon 2010-ih imamo i direktno finansiranje stranih zemalja u izgradnji autoputeva, poput Azerbejdžana gde je izvođač njihova firma Azvirt, zatim Kine gde su izvođači CRBC, Shangdong, i sada Amerike (i ne znam kakvu, ali neku vezu imaju i Britanci) gde je izvođač njihova firma Behtel. Što je meni i logično ako neka zemlja daje pare da traži da i njena firma bude glavni izvođač. Međutim, mislim da se ovde prvi put dešava da sem izvođača iz tih zemalja, pored predsednika se propagiraju i proizvođači građevinske opreme iz tih zemalja, pa na slici pored samog predsednika možete videti zvanice sa jaknama američkog CAT-a i britanskog JCB-a. Zapravo, meni je ovo pokazatelj da ona britansko-američka priča o slobodnom tržištu, slobodnoj konkurenciji itd, kod njih samih ne pije vodu, te da oni ovde imaju jedan patriotski pristup gde njhove izvođače prate i njihovi proizvođači opreme. Ovo prvi put primećujem, jer ranije u slučaju Azernejdžanaca i Kineza nisam primetio takav patriotizam, ili sa druge bi strane rekli protekcionizam. Čak i kada sam bio u Kini, koja se uveliko gradila, viđao sam velikim delom Zapadne proizvođe mašina, kojima su Kinezi slobodno i otvoreno dozvolili da prodaju opremu i uživaju prihode od ekonomskog rasta Kine. Takođe, primetio sam da i kineske kompanije koje kod nas grade zadnju deceniju, kupuju veoma tržišno, a ne patriotski, opremu koja im je najpovoljnija. S obzirom da je moj deda jedno vreme bio direktor velikih rudnika uglja oko Tuzle u Bosni, i da znam priču da je uz američke kredite za rudnike, dal 60-ih, ili 70ih išla i obaveza da se kupi američka oprema za te rudnike, znatiželjno sam pitao Kineze zašto oni nemaju istu strategiju da za njihove kredite je obaveza da se kupuje njihova oprema (koja je sada u klasi kvaliteta sa američkom i drugima, te to nije razlog), tj zašto se njihovim parama kreditira proizvodnja američke opreme, ali odgovor nisam dobio. Tako sam bio svedok situacije da je Kina zapravo otvorenija nego Amerika, koja je mnogo više pričala o otvorenosti tržišta i sl, nego što to vidimo da praktikuje. Sem toga na snimku, predsednik Srbije kaže "znaš ti Drobnkak da je ovaj JCB bager pre neki dan vozio Džonson (koji je sada pobedio na britanskim izborima)". I to je vrlo logično da britanski premijer promoviše britanski proizvod JCB, tu takođe vidimo jedan patriotski čin britanskog premijera, slično kao što je Trampova deviza: America on the first place. E sad, ja sam razmišljao, zašto se Amerikanci sa prvim finansiranjem autoputa u Srbiji pojavljuju sa svojim CAT jaknama, a Kinezi nisu forsirali svoje proizvođače (ok, Azeri ih nemaju) ne samo ovako prilikom ceremonija, već su i kupovali razne kineske, američke, evropske... mašine, tj nije bilo uniformnosti u njihovoj politici opremanja ovde (iako sami proizvode sve moguće vrste opreme).
E sad malo o pomenutim proizvođačima, u kojima sam detaljno istraživao i pisao u svom master radu:
1. britanski JCB (skraćenica od imena osnivača Joseph Cyril Bamford) je prvi u Evropi proizveo 1953-e mašinu - kombinirku (traktor koji ima napred utovarnu kašiku, a nazad bagersku ruku), ali je bila prototip pa se spore sa američkim CASE-om čija je kombinirka bila prva (jer CASE je prvi počeo da fabrički sa garancijom proizvodi 1957-e). I JCB je u svetu do danas ostao poznat po tome. Međutim JCB bageri, koje Vučić u videu pominje da vozi Džonson na 15:35
https://www.youtube.com/watch?v=ioXHi09fdP0, sam iz više izvora čuo (čak i samih engleskih) da su nižeg kvaliteta. Za druge proizvode, JCB je takođe nižeg ranga ili ih ne proizvodi poput buldozera, znači oni su fokusirani na srednje ili male gradske mašinice.
2. američki CAT je druga priča, Holt je pre više od 100 godina počeo da proizvodi poljoprivredne traktore sa gusenicama za močvarno zemljište, a onda je posle njegove smrti postao Wall Street bankara priča, pa je kupovinom na desetine drugih proizvođača doša danas u poziciju da u ponudi ima sve vrste rudarsko-građevinskih mašina. Ali buldozer nije izmislio CAT vec njihov jedan izvođač Le Tourneau, koji je na njihove traktore guseničare stavljao napred nož i nazad ripere, kako je nastao buldozer. Zatim 1920ih kupuju jednog američkog proizvođača grejdera, pa 1947-e ulazi na tržište skrejpera, pa utovarivača itd, dok za većinu drugih proizvoda kaskaju, te na tržište bagera ulaze tek 1972-e, ali ne baš previše uspešno, pa prave zajedničku firmu sa japanskim Micubišijem da bi naučili bolju tejnologiju hidraulike, a zanimljivo je da je Jugoslavije pre njih pravila kombinirke, naime prva CAT-ova kombinirka izašla je tek 1985-e. Tako da su oni kupovinom preko 30 proizvođača danas jedan od najvećih proizvođača, ali kičma su im buldozeri, u drugim proizvodima (bageri, kombinirke, utovarivači, mini mašine, valjci...) nisu tako dominantni, prisutni su i na tržištu energetike, generatora, i zadnjih decenija imaju najveće prihode, mada je to teško reći jer nije uporediv proizvodni program svih proizvođača u svetu