[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=813433#p813433:aaofu3c2 je napisao(la):
markomarkovic » Pet Jan 15, 2021 10:30 am[/url]":aaofu3c2]
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=813424#p813424:aaofu3c2 je napisao(la):
branik » Fri Jan 15, 2021 8:32 am[/url]":aaofu3c2]Luksuz je nama svakako ovoliko autoputeva. Moralo bi se to raditi štedljivije. Na kraju će se ispostaviti i da nema dovoljno saobraćaja za sve njih. Treba u analizama jasno definisati koliko od dnevnog saobraćaja čini lokalni, koji nikada neće izaći na autoput. Takvog saobraćaja ima izuzetno mnogo od Mačkata do Požege, kao i na Moravskom koridoru (lokalna naselja su se grupisala uz te puteve i generišu poprilično saobraćaja). A kredite treba vraćati. Onda ćemo da dižemo putarinu pa ćemo još manje saobraćaja da imamo. Izgleda da je motiv za takve planove i gradnju da imamo više od Hrvatske i da sve bude brže, bolje, skuplje...
Ovo je jedno vidjenje, ja bih rekao obratno - luksuz je nemati autoputeve (kao i prugu i ostatak infrastrukture). Npr, luksuz je nemati vodu i kanalizaciju u pola Srbije. A zasto luksuz, pa zato sto tako gubimo najvredniji resurs - ljude.
Moj stav se odnosi na razliku brzih puteva i autoputa. Pri tome, imam pred sobom kao paradigmu tog "brzog", put Batočina - Kg. Slažem se da kružni tokovi na takvom mestu nisu sjajno rešenje, ali bi, takođe, denivelisanje ukrštanja tragično poskupelo priču. I bez toga, put se gradi više od decenije.
Treba, recimo, uporediti prosečni dnevni (godišnji) saobraćaj na putu Ue - Pž i Ue -granica sa BiH. Neuporediva je razlika. Pored prvog, nalaze se gotovo kontinuirana naselja koja generišu popriličan procenat saobraćaja. Uz drugi, do granice gravitira tek koja hiljada ljudi i tek nešto saobraćaja generišu sadržaji Mokre Gore, što je daleko ispod propusne moći tog puta. Zato mislim da je u ovom trenutku čist luksuz graditi bilo kakav put na tom potezu nakon Mačkata. Dotle i jeste, vrv, izvesno da će put nekad stići. A dalje je samo magla i poligon za prosipanje velikih reči u kampanjama, za koje znamo da se neće (bar ne u dogledno vreme) ispuniti.
Najveći luksuz je ulupati pare u put koji kasnije neće moći ni sam sebe da održava, već će još biti i dotiran. Bez bilo kakvog pouzdanijeg znaka iz RS/BiH da će se zakačiti na taj put, ni jedan jedini dinar ne bi trebalo trošiti na to.
Vidimo kako teško napreduje i taj jedan jedini koji se, kao, ozbiljno gradi. Čačkaju kao na nekoliko mesta i na nekim drugim putevima, a svima nam je jasno da para u budžetu nema, a da nema ni prostora za neko novo i veće zaduživanje.
A da je neko odistinski mislio na funkcionalnost, odmah po poštanju MV, čim se videlo da je čačanski Kružni put usko grlo, krenuo bi da radi prioritetno Preljina - Pakovraće. Tih 8 km trenutno je važnije od isto toliko km od Surčina do NBg. Zašto? Zato što je i sada Beograd sa MV moguće ući na više načina i dobro je da postoji ta disperzija saobraćaja kako se nigde ne bi stvarali vršni čepovi (proširivanje naplatne rampe u Obrenovcu i popularizacija ENP dali bi dobre rezultate). Gradnja tog sremskog parčeta neće put učiniti mnogo funkcionalnijim, niti će rešiti osnovni problem - udaljavanje ap od najvećeg dela grada, već će put učiniti dostupnijim nekim delovima Beograda i delimčno rasteretiti 2 najvažnije veze - Obrenovački i Zagrebački.
Tako da smatram i dalje da za neko veliko premrežavanje Srbije autoputevima mi nemamo para. Da li imamo potrebe, potpuno je drugo pitanje!