potrosnja je najmanja kada se vozi oko 60-70km/h u šestoj. npr na mom dizellu je to oko 4l.
na 80km/h to je oko 4.5l na 100km oko 5l, na 120km/h oko 5.5l... kasnije počinje brže da raste pa je na 140km/h oko 6.5 i tako dalje...
ovde govorimo o kontinualnoj vožnji bez kočenja u krivini i naglih ubrzavanja.
ali kočnje u krivini ne zavisi od puta (govorimo o ljudima koji ne voze ekstremno brzo pa da ne mogu sa 120km/h da prođu krivinu pa moraju da koče) već je to vozačko neznanje.
kamioni nisu problem za potrošnju jer ih voze profesionalci koji po pravilu ne koče u krivinama.
problem su neznalice na drumu i naravno uključivanje i isključivanje sa puta kad kolona usporova, kao i traktori i sl.
auto put je naravno mnogo bezbedniji i brži ali donosi i troškove putarine i veće potrošnje.
dakle to je dosta bolji put ali i puta za bogatije. što bi naš narod rekao, koliko para toliko muzike.
što se tiče prosečnog dnevnog saobračaja na godišnjem nivou požega-boljare, on svakako ne bi bio preko 7000 vozila a bilo bi super ako bi u dužem periodu imao i 5000 vozila.
neka je putarina na tom delu 3€ za automobile i neka bude prosečna 5€ kada se uzmu u obzir i kamioni i autobusi,
i prosečno 7000 vozila na dan.
dolazimo do cifre od 12.7M € bruto prihoda od putarine tj za 50 godina oko 640M €.
dakle tom dinamikom trebalo bi nam 150 godina da ga otplatimo, bez ikakvih kamata, troškova održavanja, troškova naplata putarine.
samo problem je i što ni jedan AP ne traje 150 god a posebno ne preko peštera.
ibarska je stara 50 god i koliko puta je već asfaltirana i rekonstruisana.
ako uzmemo da su svi torškovi (kamate, održavanje, naplata putarine) oko 3% vrednosti objekta (kamata 2%, sve ostalo 1%) to je oko 45M godišnje.
za 50 godina to je 2.250M € + izgradnja 1.500M € što je ukupno 3.750M €.
da uzmemo da je putarina dranje za taj deo npr 10€ za tih 107 km, potrebno je da 50 godina imamo promet od preko 50.000 vozla dnevno da bi se to ispatilo.
ili ovako, sa optimističnim prometom od 10.000 vozila na dan (to je nivo BG-ČA trenutno), trebalo bi da putarina bude 50€ samo za taj deo.
i to da nema poreza tj da je putarina oslobođena PDV-a.
mislim da je sada sve jasno zašto niko normalan to neće izgraditi.
da analiziramo crnogorce, izvor (
http://autoput.me/):
put dužine 41 km, košta 800M €.
piše da je prosečan promet 5.1-8.3k vozila dnevno.
uzmimo da je 8.000.
i uzmimo da je putaria pljačka tj da je 5€ za 41km. to je 14.6M € godišnje bruto prihoda.
dakle 57 godina da bi se otplatilo.
ako uzmemo troškove kamate i održavanja, putarina mora da bude makar 10€ da bi se to ikada otplatilo.
i naravno da neko natera puškom ljude da idu tuda masovno i plaćaju toliku putarinu.
i sada da rezimiramo, kada bi se taj put izgradio Beograd - Bar, samo na putarinu biste morali dati 40-50 € do mora i toliko još za gorivo.
u oba smera dakle 200€. amortizaciju vozila ne računam.
i onda priča kako će beograđani ići na vikend na more...
koliko ljudi ima para da baci 200€ na put, i koliko onih koji imaju te pare neće odleteti ko gospoda za te pare avionom na neko more.
ne govorim do kojih evropskih gradova sve možete odleteti za ispod 100€ avionom.
a kamioni gde je putarina puta 5 u odnosu na putniča vozila, koji će to prevoznik dati 1000€ više da bi otišao do bara i vratio se i uštedeo ukupno 8 sati kad će samo na granici izgubiti toliko.
dakle BG-Bar je nekih 5Milijardi € trošak izgradnje.
3% troškovi, dakle 150M € godišnje
optimistički 10.000 vozila na dan celom trasom.
neka je putarina 50€
to je bruto prihod 182M € tj kad platite troškove ostane 32M € godišnje.
tim tempom, otplatio bi se za 156 godina ako do tada automobili ne budu leteli pa put postane beskoristan.