Šta je novo?

Autoput Miloš Veliki / A2: Beograd-Požega-Boljare (Koridor 11)

Nekad davno sam prvi put pisao, pre neki dan opet: u Požegi je katastrofa u najavi po puštanju ap!
Deonica kroz Tatojevicu i Gorobilje je u naselju, gde na svakih 30m ima po ulaz sa obe strane. Pored kuća koje su delovi seoskih domaćinstava, ima i firmi. Svako uključenje i isključenje sa tih ulaza, neminovno će usporavati saobraćaj. Još kad se nađe neki traktor...
To je tako nekoliko km. Petlja na Ariljskoj rampi je komplikovana i morala bi se prepraviti i dodati jedan kružni tok sa ariljske strane.
Da ima pameti, bar jednu traku bi produžili ka Užicu i na nekom najpogodnijem mestu uradili priključak postojećem putu.
Sve to, uz naplatnu rampu, može ozbiljno da zakomplikuje stanje, bar u vršnim danima.
Nama sada stasava jedna generacija vozača koja zna da vozi samo po autoputu. Takvih dnevno gledam na desetine, ako ne i stotine. Znaju da na ap ispritiskaju dugmiće, drže svoju traku, vrv i tu uz pomoć elektronike, a kada se nađu u realnom dvosmernom, pa još gustom saobraćaju, pogube se. Takvih je mnogo na putu ka Zlatiboru i približavanjem autoputa Zl, biće ih sve više. Oni su glavni uzročnici kolona, tvrdim.
 
Taj neophodni kt označio sam sa 1.
2 i 3 će biti važni kasnije, kada se izgradi obilaznica oko Požege (nikad).
A koliko će obilaznica oko Pž ka Kosjeriću biti bitna, videće se već prvih dana kada proradi autoput. Naglo će skočiti saobraćaj sa te strane. Mnogo cementa iz Titana odlazi preko Bukova krivinama usponima, lošim putem ka Valjevu.
IMG_20230106_092337.jpg
 
Да има памети направили би петљу за раздвајање АП на оба крака. По логици ствари увек ће више саобраћаја бити ка Ужицу, како год било, ако успеју до краја 2024-те стићи до Пожеге ја ћу бити пресрећан!
 
Ako ikad nekome padne na pamet da posumnja u ono što pišem, neka upored ovaj Srđanov snimak sa mojim mišljenjem o mogućnosti parcijalnog otvaranja i opisom deonice od petlje do tunela Kratovska stena na magistrali. 🤣
 
Apsolutno tačno. Ekstremno opasno mesto, naročito u smeru ka Uzicu. Kada npr jedan kamion stoji i čeka levo skretanje, nemoguće ga je videti od krivine. Koja je brza! Ko ne poštuje ograničenje, a okolnosti one koji ne znaju unapred rizik vuku na to, u velikom problemu je momentalno.

Užasno mesto.
 
Ако се добро сећам по уговору, рок за деоницу до Пожеге је септ 2023. Како од тога нема ништа, ко ће сносити одговорност? Они који су радили геофизичка бушења за сондирање терена на тунелима? Извођач? Пројектант? Инвеститор за лоше вођење пројекта? Или ће бити крив НИКО, тачније народ који ће кроз кредит све брљотине платтити?
 
Rok za zavrsetak radova po ugovoru je juli 2022. god. Ako budemo imali srece, rok ce biti probijen "samo" 50%. Bilo bi dobro da znamo koliko smo vise platili ovaj autoput od predvidjenih 450 miliona evra.
 

Izgradnja autoputa Pakovraće - Požega do kraja godine pod znakom pitanja​

* Očito je da problema u izvođenju projekta ima a da li je to vezano za nedovoljan broj radnika, tempo koje sprovodi izvođač radova ili zaista komplikovan teren na kome se izgradnja sprovodi, zasad ostaje bez zvaničnog objašnjenja
Izgradnja autoputa Pakovraće - Požega do kraja godine pod znakom pitanja


autor teksta

Demostat | Beograd6. Jul 2022 | U fokusu
* Pomeranje zadatih rokova za završetak deonice Preljina - Požega je učestala pojava. Iako je bilo najavljeno da će kompletna deonica biti u potpunosti završena do kraja 2021. godine, Demostat je 2. septembra prošle godine pisao da do toga ipak neće doći tako brzo
Obim radova na izgradnji deonice autoputa između Pakovraće i Požege je veoma niskog intenziteta i u ovom trenutku je neizvesno da li će se kompeletan autoput do Požege izgraditi do kraja tekuće godine, kako su to najavljivali nadležni, saznaje Demostat.
Iako je zvaničan rok za završetak deonice autoputa od Preljine do Požege sredina 2023. godine, obilazeći to gradilište krajem februara Tomislav Momirović, ministar saobraćaja, građevine i infrastrukture izjavio je da je u planu da “cela deonica do Požege bude puštena do kraja ove godine”. Prethodno bi, u periodu između oktobra i novembra, na toj veoma zahtevnoj deonioci Koridora 11, trebalo da budu završeni tuneli Laz i Munjino brdo. Na toj trasi dosad je jedino izgrađena deonica od Preljine do Pakovraće koja je puštena u saobraćaj 30.januara.
Da bi smo proverili da li će rokovi koje je najavio Tomislav Momirović biti ispunjeni, kontaktirali smo nadležne u resornom Ministarstvu, saobraćaja, građevine i infrastrukture kao i u Javnom preduzeću “Putevi Srbije”. Međutim, do predaje ovog teksta uredništvu Demostata nismo dobili odgovore na postavljena pitanja da li će radovi na izgradnji tunela Laz i Munjino polje biti završeni do novembra a kompletna deonica od Pakovraće do Požege do kraja tekuće godine, ili kako je pre toga bilo najavljeno u julu 2023. godine.
Prema saznanjima Demostata, nakon pitanja koje smo poslali nadležnima a na koja odgovore nismo dobili, na gradilištu autoputa od Pakovraće do Požege se pojavilo nekoliko mašina ali je intezitet radova i dalje veoma nizak. Takođe, na svom Instagram profilu oglasio se resorni ministar Tomislav Momirović koji je napisao da je deonica od Pakovraće do Požege najzahtevnija deonica na autoputu “Miloš Veliki” jer od ukupne dužine trase, čak polovina su mostovi, tuneli i nadvožnjaci”. Ministar Momirović je dodao da je teren na kome se izvode radovi “veoma nepovoljan, ali se ne odustaje - cilj je da se što pre završi autoput Miloš Veliki do Požege”. Kao što se iz napisanog može videti nje rečeno kada bi radovi čak ni okvirno trebalo da budu završeni. Očito je da problema ima a da li je to vezano za nedovoljan broj radnika, tempo koje sprovodi izvođač radova ili zaista komplikovan teren na kome se izgradnja sprovodi, zasad ostaje bez zvaničnog objašnjenja.
Inače, pomeranje zadatih rokova završetka deonice Preljina - Požega je učestala pojava. Podsećanja radi, iako je bilo najavljeno da će kompletna deonica biti u potpunosti završena do kraja 2021. godine, Demostat je 2.septembra prošle godine pisao da do toga ipak neće doći tako brzo.
Sredinom juna 2021. predsednik Srbije Aleksandar Vučić je izjavio da mu je obećeno da će radovi na autoputu od Preljine do Požege biti završeni do decembra te godine. Nepunih deset dana kasnije, u medijima su se pojavile informacije, da će radovi ipak potrajati do januara ove godine. U međuvremenu je došlo do novog pomeranja, te je ponovo predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio da će kompletan autoput do Požege biti izgrađen do polovine ove godine. S obzirom da smo već u julu tekuće 2022, lako se da videti da taj kao i prethodno svi drugi zacrtani planovi nisu ostvareni.
Stručna javnost je pak, u više navrata isticala da je deonica prilično teška za izvođenje radova i da prioritet treba da bude njihov kvalitet a ne postavljanje teško ostvarljivih rokova. Ništa se ne dobija ako se žuri sa završetkom a posao ne bude urađen kako treba zbog čega bi ono što je rđavo napravljeno moralo da bude i popravljano.
Podsećanja radi, izgradnja autoputa od Preljine do Požege počela je u maju 2019. godine. Dužina te deonice iznosi 30,9 kilometara dok je vrednost radova 450 miliona evra. Izvođač radova je kineska kompanija Čajna komjunikejšns end konstrakšn kompani a deonica od Preljine do Požege biće deo autoputa Beograd - južni Jadran u dužini od 258 kilometara, kao i budućeg autoputa Beograd - Sarajevo, s obzirom da je u planu da se od Požege izgradi još 60 kilometara.
Na autoputu Preljina - Požega biće tri tunela, 32 mosta, 11 nadvožnjaka i tri petlje. Ta deonica će povezati Čačak, Lučane i Požegu i dva okruga, Moravički i Zlatiborski. Kroz Čačak će prolaziti 15,5 kilometara autoputa, i kod tog grada će se Moravskim koridorom povezati Koridor 11 i Koridor 10.
 
Не могу да пронађем комерцијални уговор са роковима, можда неко други успе!
 
I sada dok se čeka da se planina smiluje i popusti svi drugi projekti na tom pravcu čekaju i tapkaju u mestu.Zašto na primer nisu projekat u delu oko Požege izdvojili u poseban lučni projekat recimo Arilje-Zlakusa.
To bi finansijski znatno lakše izgurali,malo pojeftinili oba projekta koji sada egzistiraju a svima bi bilo korisno i Uzicu,Zlatiboru a i privredi Ivanjice i Arilja....Zašto moraju ti megalomanski projekti za koje ke izvesno da nema realizacije još godinama.
 
Apsolutno, ključno zapažanje! Nije toliko problem (jaste, ali hajde, to je druga priča) probijanje roka na ovoj deonici. Problem je što ništa drugo nije započeto, ne radi se eksproprijacija, tenderi, ugovaranje. Umesto toga, projekti se atomiziraju na sve manje i manje deonice i njihove poddeonice.

Dok to ne postane neprihvatljivo, tako će biti.

Recimo deonica Arilje-Mačkat apsolutno bi morala odavno da je u fazi bar tendera, ako ne ugovaranja ili starta radova.
 
Apsolutno, ključno zapažanje! Nije toliko problem (jaste, ali hajde, to je druga priča) probijanje roka na ovoj deonici. Problem je što ništa drugo nije započeto, ne radi se eksproprijacija, tenderi, ugovaranje. Umesto toga, projekti se atomiziraju na sve manje i manje deonice i njihove poddeonice.

Dok to ne postane neprihvatljivo, tako će biti.

Recimo deonica Arilje-Mačkat apsolutno bi morala odavno da je u fazi bar tendera, ako ne ugovaranja ili starta radova.
To je otprilike kao i crnogorsko stanje trenutno. Samo mi nismo zaduženi toliko jednim projektom.
Ali ono, ako ništa, i auto-put do Požege je potpuno različit doživljaj nego Ibarska magistrala i mnogo skraćuje u pogledu putovanja ka Crnoj Gori. U sezoni kad se putuje je, deluje mi, najgore je tu zapravo od Pakovraća do Požege. Ostatak mi, nekako, i ne pada teško.
 
Ja mislim da ce posle Moravskog koridora i ovog auto puta do Pozege, nastati ozbiljan zastoj u gradnji auto puteva u ovom kraju, a i sire. Auto put ka Zrenjaninu je na dugom stapu i ne mislim da ce skoro zapoceti. Mnogo su zagrizli, svet ulazi u recesiju, krediti, materijal, radovi, sve je jako poskupelo, tako da zapoceti projekti Loznica - Sabac - NS, moravski i AP do Pozege, brzi putevi Lajkovac - Valjevo i Pozarevac - Golubac, kao i mali auto put Sid - Sremska Raca, su sve sto cemo mi videti do 2030. godine, ja nista vise ni ne ocekujem.
 
Пошто сам се јуче, дакле на један од ударних дана, враћао "изужица" могу рећи да сам и поред велике гужве релативно добро прошао. Негде до Овчар бање сам ишао у јако дугој и спорој колони. просечна брзина ми је тада била око 50км/ч што је значајно спорије него што се у него нормалније време иде, али када се израчуна нисам изгубио више од 5 минута. Неким чудом сам код Овчар Бање изашао из те споре колоне, ваљда сам испрезтизао оне најспорије, и одједном ми се отворио пут све до кружног тока у Паковраћу. Тамо је био застој, али опет нисам изгубио више од 5 минута. На аутопуту до Прељине ми и није била велика гужва, али након Прељине сам све време возио у колони, углавном у левој траци, али брзина којом сам се кретао је готово све време била 110-130 тако да се не могу жалити. Чеона рампа код Обреновца је имала две ЕНП траке, крајњу леву и крајњу десну док су све остале радиле "са чикицом" на семафору. На тим тракама је било по преко 20 аутомобила док сам ја прошао кроз десну ЕНП без чекања. Следећи чеп ми је наишао на завршетку Милоша великог где сам се искључио на обилазницу ка Батајници и изгибио опет можда 5 минута. Све у свему кад се сабере нисам изгубио више од 10-15 минута у односу на неки опуштенији дан.
 
Ja sam juče iz Gornjeg Milanovca išao za BG. Skroz lagano, vreme putovanja standarnih 1h 30mins od adrese u GM do adrese u BG.
U 18h pokret iz GM, 19.30hrs BG. Saobraćaj pojačan ali daleko od zasićenja.

Na rampi Obrenovac je bilo po 15ak vozila po rampi, ENP bez problema prolaz.
 
Vrh