Šta je novo?

Autoput Beograd - Temišvar

Da se razumemo, zellje, sta je bolje i sta ce biti cesto nisu isto.

Ono sto ce sigurno biti je AP BG-ZR-NS.
Takodje, verovatno ce biri i TM-VS-BG.
Bice i BP KI-SO.
Rumuni koji zele iz TM na zapad ka HR, SLO, IT, FR, ESP,... ce koristiti brzi put preko Kikinde do AP, pa onda na NS, Fruskogorac i dalje a ZG, pod uslovom da se granicne procedure ubrzaju bar deset puta.
 
Bolje bi bilo da te pare ulože u železnicu do tih gradova, zatim železnički most Kovin-Smederevo i pravljenje normalnog železničkog pravca i osovine od Segedina pa kroz Banat i dalje dolinom Morave.
Na žalost, taj pravac je zanemaren, a daleko je jeftiniji za gradnju i što je bitnije, zaobilazi BG i NS.

EU je u ovom konkretnom slučaju nebitna, ni RO ni BG nisu deo Šengena, još uvek je prisutna "tvrda" granica. Kao i prema Srbiji.
Da, u pravu si, a i kod nas ovi eu ne čekaju sa nama bednicima.
 
U ovoj zemlji se malo toga i radi i gradi kako treba, tako da verujem da ćemo sigurno dobiti još par nepotrebnih autoputeva da bi neko mogao da seče vrpce i slika se, a mi naravno natovarili na leđa još par stotina miliona evra duga...
 
Ne fantaziraj, nije potpisan ugovor. Potisali su "sporazum o utvrđivanju detalja za povezivanje auto-puta Beograd-Vatin (RS) i auto-puta Temišvar-Moravica (RO)". Ili u prevodu na srpski neobavezujući sporazum čisto za slikanje pred novinarima.
Još uvek nije kasno da se izabere povoljniji i funkcionalniji pravac.
E pa vidis za Rumune je ovaj pravac preko Vatina isplativ i funkcionalan, i sta cemo sad?

Oni su imali desetak definisanih varijanti i zamisli sve su se zavrsavale u Vatinu, nijednu nisu planirali ka Zrenjaninu, sta ti to govori??? Ovo je jedini pravac koji su uzimali u obzir.
To mozes videti na slici ispod. Odabrana je roza varijanta i buduci autoput ce se ukljucivati na njihov A1 (madjarska granica - Bukurest) sa istocne strane Temisvara. Takodje se vidi na drugoj slici da je definisan i kruzni put oko Temisvara.
harta-autostrada (1).jpg


Ne samo da autoput pocinje sa istocne strane Temisvara, vec je i njihov granicni prelaz Moravica planiran istocno od Vatina !!! Znaci nasa ruta ce morati na malu ispravku jer je granicni punkt planiran istocno od postojeceg puta, dok je u nasim postojecim planovima to bilo sa zapadne strane.

6005270WhatsAppImage20220623at74300PM.jpeg

Poenta i jeste da fokus treba da bude na povezivanju Novog Sada i Zrenjanina sa Temišvarom pre nego Beograda.
Dakle poenta je da se gradi autoput preko ZR do NS, i onda na sve to da tranzit ide Fruskogorskim koridorom, koji je da te podsetim brzi put drugog reda a ne autoput, umesto da se autoput direktno poveze na BG obilaznicu i postojecu infrastrukturu (A2,A3) kao najbitnije saobracajno cvorsite u zemlji, jel sam dobro razumeo?

I poslednji argument u prilog puta preko Zrenjanina. Ukoliko gledamo tranzit rumuna prema Italiji na primer, bliže im je i brže doći do autoputa Bg-Zg (u teoriji) preko autoputa do Zrenjanina, dalje do Novog Sada i onda preko Fruškogorskog do Rume, nego da idu južno do Beograda, pa na tu čuvenu obilaznicu za koju svi znamo da neće biti dovoljna ni saobraćaju samo sa Koridora X.

Ja sam se i pre mesec dana uverio da na putu Zrenjanin - NS ima rumunskih vozila, italijanskih vozila, kao i kombija koji verovatno voze na toj relaciji.
Ako obilaznica nije dovoljna da primi sav saobracaj, onda je ne treba izbegavati, vec dalje ulagati u nju, izgraditi trecu traku tamo gde je to moguce, zavrsiti beogradsku SMT da se maksimalno smanji lokalno opterecenje itd. Svakako se nece zavrsiti ovaj auoput pre 2030. godine.

Rumuni, koji su sa 20 mil. ljudi tri puta veca nacija nego mi, ne gravitiraju samo prema Italiji, vec i prema Bugarskoj, a u letnjoj sezoni dosta putuju ka Grckoj. Zato mi put preko Vrsca deluje kao zlatna sredina. Ja u ovom autoputu pre svega vidim tranzitni potencijal, a ne toliko medjusobno ojacavanje privrednih i istorijskih veza Temisvara sa Zrenjaninom i Novim Sadom, pa da to uzmem kao opravdanje da pored tih gradova prodje autoput. Kada i ako ikada postanemo clanica EU, kada se otvore vrata za jos veca ulaganja i ukine granica, itekako bi imalo smisla napraviti brze puteve u Vojvodini ka HUN/RO radi lakseg regionalnog povezivanja, ali to u ovom momentu nije u planu.
 
Poslednja izmena:
Meni bi bilo drago da se makar jedna od ove dve varijante završi do 2030. To bi bio ogroman uspeh.

Sa druge strane imam apsolutno pravo da iznesem svoje mišljenje i da ga argumentujem.

Fruškogorski koridor neće biti put drugog reda već Ib reda i ne vidim problem da ga rumuni koriste. Koriste ga i sada u šta sam se uverio sopstvevnim očima.
Ako obilaznica nije dovoljna da primi sav saobracaj, onda je ne treba izbegavati, vec dalje ulagati u nju, izgraditi trecu traku tamo gde je to moguce, zavrsiti beogradsku SMT da se maksimalno smanji lokalno opterecenje itd. Svakako se nece zavrsiti ovaj auoput pre 2030. godine.

Obilaznica se gradi toliko dugo i još nije završena i nije je tako jednostavno proširiti zbog velikog broja objekata. Ako ćemo iskreno, Beogradu fali i kvalitetna severna obilaznica, ali to je druga priča.

To što gravitiraju i Bugarskoj apsolutno nema nikakve veze sa Srbijom kao ni sa ovim putem. Grčka je takodje jako upitna, mislim da im je dosta brže preko Bugarske. U tranzitnom smislu najveći benefit za Rumuniju je skraćenje puta ka Jadranu i Italiji.

Još je neko napisao da je put preko Vršca odavno planiran i ucrtan u neke evropske puteve, konkretno E70. Pa zaboga, to valjda može da se promeni. Nećemo se valjda svi u Evropi držati planova od pre xy godina. Demografija, gradovi, političke i ekonomska aktivnost se menjaju te je apsolutno normalno da se i planovi puteva menjaju. Ali ne očekujete valjda da je Tomislav Momirović sposoban da razmišlja o takvim stvarima uopšte i pokrene takvo pitanje.

Napominjem, nemam ništa protiv ove deonice preko Vršca, i radujem se da bude izgradjena, samo iznosim svoje mišljenje da je put preko Zrenjanina (u perspektivi sa autoputem BG-ZR-NS) bolja opcija. Nažalost od države nismo dobili nikakvo objašnjenje zašto je opcija preko Zrenjanina loša, možda zato što ga niko iz Zrenjanina nije ni uputio. Ali ti lokalni političari imaju toliko malo znanja i uticaja na državnom nivou da za 20 godina nisu uspeli da reše ni pitanje vode.
 
E pa vidis za Rumune je ovaj pravac preko Vatina isplativ i funkcionalan, i sta cemo sad?

Oni su imali desetak definisanih varijanti i zamisli sve su se zavrsavale u Vatinu, nijednu nisu planirali ka Zrenjaninu, sta ti to govori???
Svih deset varijanti puta Temišvar Moravica(Vatin) naravno da završavaju kod Vatina. Stvarno mi nije jasno gde si dugo očekivao da završi put do Vatina ?
Ako stvarno želiš da vidiš druge varijante onda ti treba Temišvar - Beograd, zar ne?
Što se tiče isplativosti o tome možemo pričati tek kada vidimo studiju izvodljivosti. Lično sam vrlo skeptičan, jer na tom pravcu nema dovoljno saobraćaja. Da li će ga biti u budućnosti teško je proceniti, ali to sto bi ljudi iz Temišvara išli tim putem na grčko primorje ne obećava mnogo...
 
Poslednja izmena:
И на црногорко, и на хрватско, и на албанско приморје, па ваљда ће и у Београд масовније, кад буде аутоцесте, а и по остатку Србије. Најближе смо земље, а јако слабо се посећујемо.
 
Samo se nadam da će na "poštenom" EU tenderu uspeti da uguraju austrijski PORR.
Samo ukucajte Sibiu-Pitesti ili Sibiu-Boita i gledajte kako treba da izgleda gradilište autoputa, ja uđem pa im se radujem.
Žuti FIDIC, dovoljno vremena za projektovanje (i prateća ispitivanja terena), realni rokovi.
Organizovano gradilište, ravnomerno raspoređena dinamika radova duž trase, nema žurbe, "napadanja kritične tačke" (napadni je odmah jbt, šta čekaš 3 meseca do kraja roka, ah da loš projekat, nedovršena eksproprijacija, neredovna plaćanja, kiša!) i dizanja prašine, ali ni pustara i kašnjenja.
To je A1 deonica Sibiu-Pitešti, lot 1, PORR, dobili su i lot 4 - projektuju, pa krajem sledećeg leta kreće gradnja, lot 5 radi italijanskii Astaldi (webuild), na početku su, ali ima vidljivog napretka, lot 2 su dobili Turci (Čengiz i još 1 msm), lot 3 je još u tenderu.
 
Deonica BP-Pančevo je užasno skupa a ja lično ne vidim veliki potencijal, jer ona rešava samo tranzit koji je minimalan.
Najveći broj vozila terminira u Beogradu.

Најскупљи део тог посла ће бити мост. Тај мост је дужан да буде железнички како би коначно опасне материје престале да иду испод београда у тунелима. Само тај транспорт ће оправдати цену, а поставити додатне саобраћаје траке неће силно поскупети пројекат.
А обилазница око Београда ће генересити саобраћај, јер ће из Румуније моћи да иде роба далеко брже него сада. Мени се чини је тај крак од изузетне важности, и који одавно вапи за израдом.
 
Nemoguće je sad praviti ap trasom postojećeg ka Pa. Tu sad nema meata ni za paralelni lokalni. Kako rešiti sve one raskrsnice?
 
Nemoguće je sad praviti ap trasom postojećeg ka Pa. Tu sad nema meata ni za paralelni lokalni. Kako rešiti sve one raskrsnice?
Paaa,
sad treba iskusno ustvrditi pred kreditorima da Beograd-Temišvar ustvari znači Beograd, GO Zemun, MZ Batajnica i iskoristiti da se zatvori ceo prsten obilaznice.
Pošto smo se na odličnu ideju severne tangente pomokrili kretenskim ograničenjem 50 (kretenski bi bilo i 80).
Što je babi milo... Ali eto prilike da se dodatno osmisli ovaj projekat i premoste Tamiš i Dunav, poveže sa BG-ZR i A1 na još jednom mestu i zaokruži ring road.
Šalu na stranu, mislim da je nulti kilometar ovog projekta istočno od PA i nadovezuje se na sektor C obilaznice kod Starčeva/Pančeva.
A ionako je cela priča oko ovog projekta na dugačkom štapu, neki futur II i pitanje kada će se i isprojektovati, a kamoli graditi.

Do tada evo vam i linkova izgradnje kroz Karpate o kojima sam pisao - rumunskog A1, na koji se u suštini priključuje BG-Temišvar.
Sibiu-Pitešti, Lot 1, Sibiu-Boica, koji je pri kraju - rok je april, PORR, nu šću romanješku, ali komentarišu izgleda da bi mogli da ga puste u decembru:


I lot 5, čija je izgradnja počela pre manje od godinu dana, italijanski Astaldi (webuild), rok je 2025. ukupno 4 godine:


Tako bih voleo da izgledaju gradilišta u Srbiji - da se ravnomerno napadnu SVE tačke u realnim i fer rokovima.
Kad stignem, na PO-Golubac možda okačim njegov prirodni nastavak u RO, a to je šnelštrase Krajova-Pitešti.
 
Što bi rekli Rumuni, a mi transkribovali po Vuku: Majmuca vidi, majmuca faće. Bilo bi zaista lepo da vidimo i uradimo isto. Nego, nikako da oni probiju te Karpate, dok smo mi naše junačko Sićevo i Grdelicu odavno prešli.
 
Jedno pitanje ovaj put plavo obeležen oko Pančeva i ljubičastom isprekidano je obilaznica ili?
iMarkup_20221009_140846.jpg
 
Jeste, plavom je obilaznica od bubanj Potoka do Panceva a ljubicastom od Panceva do Borce.
 
Аутопутеви и брзи путеви се праве
1. Тамо где ће имати довољно саобраћаја да могу да кроз 20,30,40 година врате кредит и где могу од путарина да приходују довољно новца за одржавање.
2. На правцу планираног међународног коридора.
3. Да би се неки већи град и индустријски центар боље интегрисао у путну мрежу.

Наш коридор 10 доста зависи од странаца, да нема Турака и Бугара гастоса који транзитирају током лета и још важније, турских, бугарских и грчких шлепера кроз Србију 30% нашег коридора би се распадало јер не бисмо могли да зарадимо довољно за одржавање.
Што се домаћег унутрашњег саобраћаја тиче једине рентабилне деонице коридора 10, деонице које имају довољно возила су Нови Сад - Београд, Београд - Ниш, Рума - Београд. Коридор 10 смо урадили комплетно јер је то важан међународни коридор, није било смисла да га оставимо без северног, јужног и источног крака јер та 3 крака спајају Србију са 3 државе и генерешу више саобраћаја кроз Србију. Не бих да будем птица злослутница и да неком кварим срећу али Београд - Јужни јадран ће имати довољно саобраћаја само до Пожеге, од Пожеге до црногорске границе коштаће много а неће моћи да се покрива. Бојим се да ће нам се поновити барска пруга која нас је скупо коштала а на којој између Ужица и црногорске границе прође само 5 возова дневно и за коју немамо новца за одржавање. Моравски коридор је велико питање, мислим да ће бити на самој граници, мало изнад или мало испод границе рентабилности што се броја возила тиче и то под условом да сав саобраћај са досадашњих путева између Чачка - Краљева и Крушевца пређе на будући ауто-пут. Ауто-пут Београд - Зрењанин је чист губитак, нема и неће бити довољно саобраћаја. Од Зрењанина до Новог Сада има смисла урадити брзу саобраћајницу која би се надовезала на брзу саобраћајницу Нови Сад - Рума и не више од тога. Не знам зашто се на повезивање са Босном ишло са варијантом Сремска Рача. Логичније и много исплативије је ауто-пут Рума - Шабац који се свакако гради да би мачва изашла на коридор продужити до Бијељине преко Дрине. Овако правимо два моста преко Саве и додатне километре. У РС кажу да је прелаз одредила Србија, да смо ми одредили да се иде на спајање код Раче а и нама и њима би реално много више одговарала траса Бијељина - Шабац - Рума. Између Србије и Румуније нема довољно саобраћаја да би се градио ауто-пут ни преко јужног ни преко средњег баната. Од Панчева до Вршца пут је празан. 80% путева у Банату је полупразно. Једина варијанта која би била донекле исплатива и логична је та варијанта 50км брзог пута Зрењанин - Нови Сад јер би тај пут користили и Румуни трасом Зрењанин - Нови Сад - Рума - Батровци.
 
Београд - Јужни јадран ће имати довољно саобраћаја само до Пожеге, од Пожеге до црногорске границе коштаће много а неће моћи да се покрива.
Bilo bi dovoljno saobraćaja i za deonicu "Požega - Užice - Zlatibor" (petlja Mačkat) i to je trebalo prvo graditi umesto skupe deonice prema CG koja će da završi na Pešteri.
 
ауто-пут. Ауто-пут Београд - Зрењанин је чист губитак, нема и неће бити довољно саобраћаја.

Zasto insistiras na broju vozila. Lepo si napisao tacku 3. koja je ovde od presudnog znacaja. Kad krene mega tovacnica Linglong neces moci da obidjes nikog na BG - ZR jer ce kamioni zagusiti saobracaj. A Linglong ce uskoro da krene tako da se sa autoputem/brzim putem vec debelo zakasnilo.
 
Prvo, mislim da se ova tema lažno oživljava. Drugo, Banat nema ni 1km autoputa, a za neke doktore su neki regioni Srbije izgleda čist trošak, pa daj da ih se rešimo poklonom drugima kojima neće biti trošak, umesto da slučajno država ne baci koji dinar na njih. Jbt 3/4 sveta bi sve dalo da ima tako plodnu zemlju ko Banat, a ovde se neki prema njemu odnose ko suvišni trošak gde najjeftiniji da volovske zaprege vuku kočije po blatu da se ni za asfalt ne trošimo, da bi nam ostalo više da se krademo.
 
А ништа брза саобраћајница? Нека унапређена магистрала? Или ауто-пут или воловске запреге? Средине нема.
 
@Cheyenne

Upravo tako. Broj kamiona na obe deonice je i sada prilično velik. Ne treba zaboraviti da Zrenjanin ima i drugih fabrika (izvoznica) ček puno više od Požege i Užica, ali je izgleda bitnije dovesti auto/brzi put do Zlatibora ili do nekih drugih mesta.

Kao šte zemljani kaže, u Banatu nemamo ni jedan jedini kilometar autoputa, a ranije smo kao regija bili jedni od najredovnijih platiša i poreza prema državi.

Danas je inače izašao intervju gradonačelnika Zrenjanina koji je izjavio da se nada da će za naredne 2 godine završiti 3,7 kilometara obilaznice oko grada. Stvarno, mene bi bilo sramota izaći u javnost sa takvom izjavom.
 
А ништа брза саобраћајница? Нека унапређена магистрала? Или ауто-пут или воловске запреге? Средине нема.

Nisam ja osporio brzu saobracajnicu ni prema BG ni prema NS. Potrebne su dodatne dve trake iz jednostavnog razloga da bi se kamioni/traktori mogli obici. Glup razlog, ali to je realnost.
 
Zasto insistiras na broju vozila. Lepo si napisao tacku 3. koja je ovde od presudnog znacaja. Kad krene mega tovacnica Linglong neces moci da obidjes nikog na BG - ZR jer ce kamioni zagusiti saobracaj. A Linglong ce uskoro da krene tako da se sa autoputem/brzim putem vec debelo zakasnilo.
За брзу саобраћајницу Зрењанин - Нови Сад и кажем да је најлогичније и да она има смисла. И зато што спаја Зрењанин на северни крак коридора 10 и зато што је и наставак будућег фрушкогорског коридора и квалитетна веза Зрењанина и Новог Сада. И Лонг Лонг у будућности и 70% фабрика у Зрењанину се ослања на излазе према Мађарској и Хрватској, размена је са севером и западом и зато и зато је најлогичније што боље повезати Зрењанин са Батровцина, Келебијом и Хоргошом. Ту правити ауто-пут уместо брзе саобраћајнице је осим што је скупље и много компликованије. Како би се решила наплата путарине? Када се од ЗР дође на каћку петљу право се иде у град а искључења су на новосадску обилазницу паралелну са ауто-путем, не ауто-пут. Дакле, мора чеона наплатна станица. Не може између Каћа и каћке петље јер тиме људе из Каћа тераш да плаћају путарину ако им деоницу која је сада магистрала и једина и најкраћа веза са Новим Садом и која се не плаћа прошириш на ауто-пут. Каћ се третира као део Новог Сада. Не може ни између Каћа и жабаљске раскрснице јер се такође тај део шири на ауто пут па би у том случају и људи из Ђурђева, Жабља, Шајкаша, Титела, Чуруга итд којима је то најкраћа веза са НС морали да плате путарину. Наравно да неће пристати на то. Правити чеона рампу на пола ауто-пута (да се гради ауто-пут) је бесмислено. Друго, ауто-пут се плаћа, брза саобраћајница се не плаћа. Доста и аутомобила а поготово шлепера бежи са ауто-путева тамо где је то згодно да избегне путарину тако да је брза саобраћајница најлогичније и најбоље решење за потез Зрењанин - Нови Сад. За случај ЗР - БГ аутопут нема смисла јер не би покупио сав саобраћај са досадашње магистрале. Ако се направи ауто-пут планираном трасом источно од постојеће магистрале 30% возила на релацији ЗР - БГ ће и даље користити досадашњи пут јер је бесплатан + краћа веза са Новим Београдом и Земуном. Имало би смисла једино постојећу магистралу проширити на 2+2 али проблем је део који пролази између Ечке и Стајићева и потез преко Ченте. Ту би вероватно морало бити нешто рушења у том случају. Најбоље и најјефтиније је на постојећој магистрали где нема објеката на неколико места додати траке за спора возила како би на тим местима аутомобили могли да претичу камионе.
 
Poslednja izmena:
@Cheyenne

Upravo tako. Broj kamiona na obe deonice je i sada prilično velik. Ne treba zaboraviti da Zrenjanin ima i drugih fabrika (izvoznica) ček puno više od Požege i Užica, ali je izgleda bitnije dovesti auto/brzi put do Zlatibora ili do nekih drugih mesta.

Kao šte zemljani kaže, u Banatu nemamo ni jedan jedini kilometar autoputa, a ranije smo kao regija bili jedni od najredovnijih platiša i poreza prema državi.

Danas je inače izašao intervju gradonačelnika Zrenjanina koji je izjavio da se nada da će za naredne 2 godine završiti 3,7 kilometara obilaznice oko grada. Stvarno, mene bi bilo sramota izaći u javnost sa takvom izjavom.
Није се ауто-пут правио до Пожеге него је ауто-пут ту прошао. Исто као што су од ауто-пута Нови Сад - Суботица профитирала мања места уз ауто-пут. Београд - Јужни Јадран је започет и да се ибарска која је најоптерећенија магистрала у Србији избегне и да се повежу Обреновац, Ваљево, Чачак, велика места, и да се иде на бољу везу са ЦГ. Код Прељине и Пожеге 80% саобраћаја са ибарске престаје, део излази у Чачку, један део наставља према Ужицу и Златибору, трећи део се код Прељине искључује према Краљеву. Зато и кажем да од Пожеге до Бољара неће бити довољно саобраћаја а деоница је ужасно скупа. Ту обилазницу око Зрењанина је требало завршити пре 10 година, комолетну обилазницу, боље да су прво урадили то па онда планирали и обећавали остало.
 
Poslednja izmena:
Vrh