Ne fantaziraj, nije potpisan ugovor. Potisali su "sporazum o utvrđivanju detalja za povezivanje auto-puta Beograd-Vatin (RS) i auto-puta Temišvar-Moravica (RO)". Ili u prevodu na srpski neobavezujući sporazum čisto za slikanje pred novinarima.
Još uvek nije kasno da se izabere povoljniji i funkcionalniji pravac.
E pa vidis za Rumune je ovaj pravac preko Vatina isplativ i funkcionalan, i sta cemo sad?
Oni su imali desetak definisanih varijanti i zamisli sve su se zavrsavale u Vatinu, nijednu nisu planirali ka Zrenjaninu, sta ti to govori??? Ovo je jedini pravac koji su uzimali u obzir.
To mozes videti na slici ispod. Odabrana je roza varijanta i buduci autoput ce se ukljucivati na njihov A1 (madjarska granica - Bukurest) sa istocne strane Temisvara. Takodje se vidi na drugoj slici da je definisan i kruzni put oko Temisvara.
Ne samo da autoput pocinje sa istocne strane Temisvara, vec je i njihov granicni prelaz Moravica planiran istocno od Vatina !!! Znaci nasa ruta ce morati na malu ispravku jer je granicni punkt planiran istocno od postojeceg puta, dok je u nasim postojecim planovima to bilo sa zapadne strane.
Poenta i jeste da fokus treba da bude na povezivanju Novog Sada i Zrenjanina sa Temišvarom pre nego Beograda.
Dakle poenta je da se gradi autoput preko ZR do NS, i onda na sve to da tranzit ide Fruskogorskim koridorom, koji je da te podsetim brzi put drugog reda a ne autoput, umesto da se autoput direktno poveze na BG obilaznicu i postojecu infrastrukturu (A2,A3) kao najbitnije saobracajno cvorsite u zemlji, jel sam dobro razumeo?
I poslednji argument u prilog puta preko Zrenjanina. Ukoliko gledamo tranzit rumuna prema Italiji na primer, bliže im je i brže doći do autoputa Bg-Zg (u teoriji) preko autoputa do Zrenjanina, dalje do Novog Sada i onda preko Fruškogorskog do Rume, nego da idu južno do Beograda, pa na tu čuvenu obilaznicu za koju svi znamo da neće biti dovoljna ni saobraćaju samo sa Koridora X.
Ja sam se i pre mesec dana uverio da na putu Zrenjanin - NS ima rumunskih vozila, italijanskih vozila, kao i kombija koji verovatno voze na toj relaciji.
Ako obilaznica nije dovoljna da primi sav saobracaj, onda je ne treba izbegavati, vec dalje ulagati u nju, izgraditi trecu traku tamo gde je to moguce, zavrsiti beogradsku SMT da se maksimalno smanji lokalno opterecenje itd. Svakako se nece zavrsiti ovaj auoput pre 2030. godine.
Rumuni, koji su sa 20 mil. ljudi tri puta veca nacija nego mi, ne gravitiraju samo prema Italiji, vec i prema Bugarskoj, a u letnjoj sezoni dosta putuju ka Grckoj. Zato mi put preko Vrsca deluje kao zlatna sredina. Ja u ovom autoputu pre svega vidim tranzitni potencijal, a ne toliko medjusobno ojacavanje privrednih i istorijskih veza Temisvara sa Zrenjaninom i Novim Sadom, pa da to uzmem kao opravdanje da pored tih gradova prodje autoput. Kada i ako ikada postanemo clanica EU, kada se otvore vrata za jos veca ulaganja i ukine granica, itekako bi imalo smisla napraviti brze puteve u Vojvodini ka HUN/RO radi lakseg regionalnog povezivanja, ali to u ovom momentu nije u planu.