filozof":3d7c8mxd je napisao(la):
Ovaj krak od Užica do Kotromana je veliko bacanje para. Da se razumijemo, meni lično ovo odlično odgovara jer sam Hercegovac i imam kuću u Trebinju, ali po mom mišljenju saobraćaj na ovoj dionici ni približno ne opravdava pravljenje autoputa. Bilo bi dovoljno da se postojeća magistrala ispegla na pojedinim dionicama, doda treća traka gdje je potrebno (na usponima) i ja bih bio prezadovoljan. Ovako je ovo bacanje para pored toliko hitnijih projekata (i ekonomski isplativijih).
Logika kojom se u ovom slucaju vodi vlast u Srbiji je spajanje auto putem krajnje istocne sa krajnjom zapadnom tackom drzavei time omogucavanje Turskim kamiondzijama puni tranzit do BiH, odnosno do federacije i Sarajeva pre svega! Taj interes se poklapa i sa Turskim interesom, a i sa interesom, prvenstveno Bosnjackog naroda u BiH, kao tradicionalno dva naroda istorijski vec znamo kako povezana! To je definitivno najbliza trasa, a i daleko povoljnija nego ona varijanta preko Cg, Albanije, Grcke ili Makedonije i Bugarske! E sad u samoj Bih su suprostavljeni interesi jer Muslimani zele iskoristiti ovu priliku i povezati Tuzlu i Sarajeva kao dva najveca urbana i industrijska centra u Federaciji, a suprotno njima Srbi idu na varijantu da put prodje prostorima istocnog dela RS i poveze prostore koji su do sada bili u dalekom zaostatku po razvijenosti u odnosu na druge delove RS a i Bih gledano u celini!
Srbija i onako namerava praviti auto put do Uzicai povezati i Taru i Zlatibor. Jeste da se moglo tamo dalje graditi i neki drugi profil, ali pare se ubiraju od putarina na auto putevima iskljucivo. /ne racunajuci neke dodatne naplate tunela ili vinjetama/. Ocigledno je da Srbija tranzitno zeli izaci do svakog pojedinacnog komsije u profilu auto puta, a i iskoristiti priliku da Turska i isfinansira i verovatno i izgrade ove deonice, pa da se verovatno kasnije ustupe concesije na odredjeni niz godina! Sto i jeste najbezbolnija varijanta!
Sa druge strane i Muslimani u Sandzaku bi bili mnogo bolje povezani po izgradni planiranog ap preko Pestera i Ivanjice do Pozege i dalje ovom trasom do Sarajeva! Bez obzira sto je blizi put dolinom Lima, taj put je vrlo krivudav i opasan kao i vecina puteva u tim planinskim predelima. Trenutno se oni solidarisu sa Sarajevom prvenstveno iz politickih razloga, a manje iz ekonomskih! Isto kao sto rade i Srbi preko Drine sa Beogradom!
Znam da se u mnogim situacijama sukobljava ekonomska racunica sa velikim, posebno putnim, infrastrukturnim objektima, kao i u ovom konkretno slucaju, ali i ranije sam ovde pisao o tome, pa cu ponoviti i sad.
Ako se gleda striktno izgradnja Auto puteva/cesti u Hrvatskoj onda je to finansijski usko gledano bila skoro katastrofa, tokom gradnje i neposredno po zavrsetku, pa i skoro do danasnjih dana! To su bile stotine miliona eura dospelih na naplatu, grcali su od muke, od prevelikog zalogaja!
Sa druge strane Hrvatska danas ubira preko 15 milijardi eura od turizma! Niko me nemoze ubediti da bi mogli ostvariti i polovinu od tog novca bez ovakve putne povezanosti, bez obzira na sve aerodrome, luke i prethodne magistralne puteva kojim je Hrvatska raspolagala! Sav taj dodatni masovni razvoj je prvenstveno omogucen izgradnjom, pre svega Dalmatine!
Znam da ce te sad svi reci da je potencijal Tare, Zlatibora i podrinja neuporedivo manji nego Jadranske obale, znam i da ce i tranzit biti nuporedivo manji, ali znam i da je i Hitler pravio ap kad gotovo i nije bilo auta, pa je preporodio Nemacku, bar u tom smislu.
Putevi su bukvalno krvotok i to je preduslov svakog drugog napretka, svestan sam da se tri puta mora meriti pre nego se osece da ne bude po onoj narodnoj"skuplja pita nego tepsija" ali ako se nekada ne pogura i malo rizikuje, nikad se nece nista ni uraditi, a i Srbi i Muslimani ce tuda voziti sa debelim zadovoljstvom, a da im nece ni pasti na pamet danasnji stavovi!