Šta je novo?

Autobusi

Od kog proizvđača autobusa bi grad trebao da kupi 100 novih zglobnih vozila na gas.

  • Solaris

    Glasovi: 238 95,2%
  • BMC

    Glasovi: 12 4,8%

  • Ukupno glasača
    250
Pored 5-6 zglobnih Japanaca koje je Novi Beograd rashodovao u poslednjih mesec dana, možda i manje, danas je rashodovan i jedan od preostala dva IK201 u tom pogonu, 1112.
Kakva je svinjarija to sa naprasnim uklanjanjem Japanaca i IK-201 po svaku cenu... nestvarno. Može nebo da pada na glavu, oni nastavljaju ono što su zamislili nekakvom zelenom degendom. Proteklih par nedelja prevoz ne liči ni na šta i to se bukvalno odjednom survao - tamo negde u decembru-januaru na solidnom minusu i sa svim prazničnim gužvama je (suprotno zdravom razumu) funkcionisao neupredivo bolje, a sada u ovim idealnim uslovima za buseve ljudi stoje na glavi jedni drugima. Sve to jer je njima palo na pamet da uklanjaju i ne održavaju vozila pre nego što su nova stigla (i još bitnije - pre nego što proverimo kako će se pokazati i u kom režimu će uopšte moći da rade u BG uslovima, ali dobro - to će se ionako videti posle izbora, koga zabole da misli toliko daleko).

Sa Solarisima uopšte ne stoji dobro situacija u poslednje vreme. Očigledan je takođe iznenadni drastičan pad u održavanju - za protekla tri meseca sam ih video triput više u kvaru nego za prethodnih osam godina zajedno. Svaki drugi ili ima problem sa vratima, ili se golim okom vidi (a u vožnji oseća) da nema dovoljnu visinu na osovinama, kočnice su počele da nabadaju, čuju se zvukovi koji nikada ranije nisu... Sada kada stignu turski mezimci održavanje Solarisa će biti samo gore, a oni neće moći da se budže štapom i kanapom i delovima s drugih modela kao ranija vozila. Svaki jači kvar povlačiće duga stajanja u garaži i duge postupke nabavke delova (u verovatno nedovoljnoj količini, jer ti busevi neće biti prioritetna inventarska stavka).

Pored Solarisa od zglobova u većem broju ostaje još samo ona prva generacija niskopodnih Ikarbusa koja je u takvom stanju da joj usput otpadaju branici, poklopci motora, delovi maske, registarske table, a spolja poklopci nad glavom. Magična simfonija sačinjena od treskanja svega što može i struganja harmonike o asfalt. Umeju da voze čak do prve bandere, a onda se vrate za garažu, jer dosta je bilo za danas, probaćemo opet sutra. Bilo koji IK-201 ili Japanac je i na tri točka udobniji i bezbedniji i pouzdaniji od toga, ali eto... ostaće ovi skrndelji zato što im iza slova E piše veći broj.
 
Ja sam čuo da je jedno skinuto sa 27e a jedno sa 89.
Te dve linije bi trebalo da imaju zglobna vozila (kao i 43, 53, 83, 601...), a ne da se skidaju i ova solo. Zar nismo skoro baš ovde čitali kako taj pogon ima neki neviđeni višak vozila s kojima ne zna šta će ionako i da će da rashoduje tipa par desetina komada, a dobije desetak? Kako sad nemaju dva?

Naravno, ni o nedostatku vozača niko nije razmišljao, a to je pitanje koje je prvo moralo da se rešava. Bez toga ćemo samo presipati iz šupljeg u prazno, a stvarnog pojačanja linija neće biti.
 
Nemaju dva vozača. Mi nemamo problem vozila, nego vozača. Pisao sam ranije o tome, ali da podsetim, jer se izgleda negde izgubilo u međuvremenu.

Mi konstantno sve više i više kuburimo sa vozačima i pisao sam da će nam to jednom doći na naplatu, i to ponajviše zbog sulude želje aktuelne vlasti da pokaže kako je bolja od Đilasa. A kako to drukčije izvesti nego kupovinom fizički većeg broja vozila. A kako je to jedino izvodljivo kupovinom solo autobusa, tako je i učinjeno. Tu ndolazi i ona njihova čuvena teorija po kojoj svaka linija može da bude solo linija i da sve što je potrebno je da se stavi više solo vozila umesto zglobnih. E sad, kako se na sve ovo nadovezuje i zapošljavanje većeg broja ljudi na kancelarijskim poslovima, i to sa dobrim platama, a ne u sektoru održavanja i među vozačima, i ovo malo što je ostalo da radi, polako odlazi ko može, i to u inostranstvo, zato što ovde obavljaju daleko odgovoriniji posao od kancelarijskih, a primaju manju platu nego što bi trebalo za to, dolazimo do sledeće situacije. Zglobni autobusi, po zakonu prirode, počinju da završavaju svoj radni vek, a kako novih koji bi ih zamenili nema, na njihovo mesto dolaze solo vozila. A kako nemamo dovoljan broj vozača, tako faktički imamo isti broj vozila na ulicama, ali manji kapacitet, dok višak vozila koji su kupili, stoji u pogonima. I tako, u konačnom zbiru, iako izgleda da su poboljšalji uslugu, jer su kupili više vozila od Đilasa, oni su ustvari unazadili uslugu, jer 1 zglob 1 solo vozilo. Sa ovim zglobnim vozilima će se koliko - toliko situacija vratiti na stanje pre dolaska "Kineza", ali i dalje neće biti unapređenja.​
 
Pojacava se 36 i 38 L/A zbog otvaranja pruge do Novog Sada. Sada ce obe linije ici duplo cesce. Videh da je bilo, neka Igor brise
 
Poslednja izmena:
Videh da 89 sada ima jedan polazak manje svaki sat. Red voznje je sada identican periodu kada je NBGD drzao 89, nadam se da ce dolaskom BMC zglobova 89 se vratiti u svoj stari pogon.
 
_20220316_120742.JPG
 
Evo ponovo nema šihte na liniji 307 kao što je nikad nije bilo pre kovid pandemije, izgleda da je još dosta vozača otišlo iz gsp-a. Bukvalno se preskače jedan polazak na liniji, eto tako samo ne dođe bude i to je to, tada čekaš 20 minuta na autobus, umesto da jednostavno ako nema vozača redukuju polazak i naprave novi red vožnje, da se ne bi pravila rupa na liniji
 
Haos će tek da bude, zglobovi očigledno neće skoro. Samo je Karaburma ove nedelje otpisala 3 Japanca i 2 IK201.
 
Pa dobro... zašto i ne bi? Očigledno nedovoljnom broju ljudi smeta skandaloznost činjenice da se najopuštenije sukcesivno povlače stariji autobusi po nekom godišnjem planu s rukama preko ušiju i vikanjem lalala uprkos tome što je u međuvremenu došlo do nekog odlaganja isporuke novih (na stranu to što ni tada ne bi trebalo da žure s tim). Jasno je meni da oni, tupavi i kratkomisleći kakvi jesu, nisu finansijski ni predvideli ovakvu situaciju, ali istrajavanje u tom planu bez obzira na nove okolnosti je neverovatno. Umesto da se digla frka oko ovoga na šta liči prevoz od sredine februara i da se zaustave ti suludi postupci, ljudi se verovatno primaju na neke sviće dizginemo priče, iako se praktično administrativno uklanjaju busevi koji u većini nisu ni manje, ni više ispravni nego što su bili u prethodnom periodu (i svakako nisu svi postali nebezbedni u tolikom broju odjednom). Nek idu peške kad su glupi ko tocilo, šta da se radi. Kad do sada nije niko reagovao, neće ni do trećeg aprila, a posle je ionako nebitno.

Inače, mislim da je još @Alex_BG skretao pažnju na to kada je još počelo, ali je prošlo nezapaženo. U međuvremenu je čak i meni slabije upućenom u detalje postalo očigledno šta je u pitanju i da bukvalno odjednom nedostaje par desetina zglobova na ulicama.

Priča o vozačima je posebna, tu se podosta slažem sa @solecar i uopšte ne vidim da će se taj problem u dogledno vreme rešiti. Periodi neposredno posle dobijenih izbora su najpogodniji za drastične i nepopularne poteze, te ja zbog problema s vozačima ne bih isključio ni neke formalne redukcije redova vožnje u narednom periodu.
 
Videh malopre Japanca 851, pored običnih zalepljene mu probne tablice, koji je razlog za to? Pretpostavljam da ga spremaju za otpad, pa neće da plaćaju registraciju.
 
Kod mene na 305, od ponedeljka stavljaju druga vozila umesto redovnih, uvek različita.
Umesto Higera #3521 i #3524 voze #752 i #164, koji je u baš lošem stanju.
Red vožnje nije diran za sada ali se svakako desi da ne pošalju šihtu.
Ubedljivo najgora kojima sam se ove nedelje vozio su Conecto modeli iz 2003. #162 i #176... Rende je nažalost za njih.

Primetio sam da su jedino 311 pored moje dirali, što se tiče vozila.
Nema #3445 a umesto njega je #184.
307. je dobila Higera #3500, pored #3423 #3454 #3531.

Danas su se kod skretanja za Kružni put sudarili bočno kamion i #3520, ne videh sa koje linije, tako da jedan manje.
 
Pa dobro... zašto i ne bi? Očigledno nedovoljnom broju ljudi smeta skandaloznost činjenice da se najopuštenije sukcesivno povlače stariji autobusi po nekom godišnjem planu s rukama preko ušiju i vikanjem lalala uprkos tome što je u međuvremenu došlo do nekog odlaganja isporuke novih (na stranu to što ni tada ne bi trebalo da žure s tim). Jasno je meni da oni, tupavi i kratkomisleći kakvi jesu, nisu finansijski ni predvideli ovakvu situaciju, ali istrajavanje u tom planu bez obzira na nove okolnosti je neverovatno. Umesto da se digla frka oko ovoga na šta liči prevoz od sredine februara i da se zaustave ti suludi postupci, ljudi se verovatno primaju na neke sviće dizginemo priče, iako se praktično administrativno uklanjaju busevi koji u većini nisu ni manje, ni više ispravni nego što su bili u prethodnom periodu (i svakako nisu svi postali nebezbedni u tolikom broju odjednom). Nek idu peške kad su glupi ko tocilo, šta da se radi. Kad do sada nije niko reagovao, neće ni do trećeg aprila, a posle je ionako nebitno.

Inače, mislim da je još @Alex_BG skretao pažnju na to kada je još počelo, ali je prošlo nezapaženo. U međuvremenu je čak i meni slabije upućenom u detalje postalo očigledno šta je u pitanju i da bukvalno odjednom nedostaje par desetina zglobova na ulicama.

Priča o vozačima je posebna, tu se podosta slažem sa @solecar i uopšte ne vidim da će se taj problem u dogledno vreme rešiti. Periodi neposredno posle dobijenih izbora su najpogodniji za drastične i nepopularne poteze, te ja zbog problema s vozačima ne bih isključio ni neke formalne redukcije redova vožnje u narednom periodu.
Sve su to nepredviđene posledice višegodišnje prakse. Nije do ovakvog stanja došlo preko noći, iako je sada već postalo dramatično. Ne samo što se već pola veka odlaže promena osnove JGP sa autobuskkog sistema na metro (+fider=manja kilometraža=mimo čepova=veća srednja brzina=manje vozila=manje vozača), u poslednje vreme praktično čini sve da se prevoz upropasti (uvođenje antbiotika koji mlate praznu slamu, minibusa koji su najneefikasniji po pitanju broja putnika po vozaču a čije je uvođenje posledica loše urbanističke politike, pomeranje ili produženje zbog molova i sličnih p**darija, pravljenje monstruma što obara srednju brzinu i samim tim povećava potrebu za vozilima, samim tim i vozačima), već su privatnici samo pogoršali stanje obimnom primenom solo vozila na velikom broju linija, što zahteva veliki broj zaposlenih, iako imaju na raspolaganju i zglobne modele. Eno onaj Isuzu Citiport, šta mu fali?

Dakle, egzodus radne snage za boljim uslovima rada samo je neželjena okolnost koja do koje je moglo da dođe, a koju SJP-ova mađeha - Grad Beograd nije sprečio blagovremenim akcijama. Trola 28 je jedna kap u beogradskom moru. Možda bi neka akcija na nivou grada urodila plodom. Ovo više ne može da se podnese.
 
Zglobnim autobusima kod privatnika fali to što bi bili plaćeno kao da su solo vozila, zato što se plaća po traženom tipu vozila za liniju (solo ili zglob), kao i po dužini linije, odnosno po broju pređenih kilometara, po fiksnoj ceni po kilometru. Tako da, može privatnik da istera zglobno vozilo, ali ako je SJP propisao da na liniji treba da saobraćaju solo vozila, platiće propisanu cenu za solo vozilo, te se tako privatniku ne isplati da tera zglobna vozila.
 
Dok plata vozača ne bude bar 120000 tako će biti. Neka orijentacija bi trebalo da bude da vozač autobusa u gradakom primi dve prosečne plate, a da se firma prema njemu ne osnosi kao potrošnom materijalu. Nekad je možda moglo tako, danas više ne može. Okolnosti su se bitno promenile
 
Pa dobro... zašto i ne bi? Očigledno nedovoljnom broju ljudi smeta skandaloznost činjenice da se najopuštenije sukcesivno povlače stariji autobusi po nekom godišnjem planu s rukama preko ušiju i vikanjem lalala uprkos tome što je u međuvremenu došlo do nekog odlaganja isporuke novih (na stranu to što ni tada ne bi trebalo da žure s tim). Jasno je meni da oni, tupavi i kratkomisleći kakvi jesu, nisu finansijski ni predvideli ovakvu situaciju, ali istrajavanje u tom planu bez obzira na nove okolnosti je neverovatno. Umesto da se digla frka oko ovoga na šta liči prevoz od sredine februara i da se zaustave ti suludi postupci, ljudi se verovatno primaju na neke sviće dizginemo priče, iako se praktično administrativno uklanjaju busevi koji u većini nisu ni manje, ni više ispravni nego što su bili u prethodnom periodu (i svakako nisu svi postali nebezbedni u tolikom broju odjednom). Nek idu peške kad su glupi ko tocilo, šta da se radi. Kad do sada nije niko reagovao, neće ni do trećeg aprila, a posle je ionako nebitno.

Inače, mislim da je još @Alex_BG skretao pažnju na to kada je još počelo, ali je prošlo nezapaženo. U međuvremenu je čak i meni slabije upućenom u detalje postalo očigledno šta je u pitanju i da bukvalno odjednom nedostaje par desetina zglobova na ulicama.

Priča o vozačima je posebna, tu se podosta slažem sa @solecar i uopšte ne vidim da će se taj problem u dogledno vreme rešiti. Periodi neposredno posle dobijenih izbora su najpogodniji za drastične i nepopularne poteze, te ja zbog problema s vozačima ne bih isključio ni neke formalne redukcije redova vožnje u narednom periodu.
Ja još od same nabavke BMC-a i najavljene nabavke Higera sam upozoravao kakva katastrofa se sprema javnom prevozu. Znam da su neki ova vozila dočekali sa oduševljenjem, ali meni su do danas ostala simbol propasti GSP-a. Više puta sam spomenuo da nama prevoz od 2016. iz godine u godinu postaje sve gori, a nameštanjem tendera za BMC i Higer i rashodovanjem pozamašnim brojem zglobova smo dotakli dno dna. Kao sumanuti rashoduju zglobove, a solaći ih zamenjuju već godinama. Najveću cenu ove politike su podnele linije 43, 75, 83, 96, 601, 604, 605, ali i linije 27E, 53 i 89 koje godinama ne mogu da se vrate u prvobitne pogone jer nema zglobova. Ne treba ni da pričam koliko često solaći upadaju na 16, 17, 65, 88, 95 i slične... Koliko tek vozila ni ne izlazi u saobraćaj na čestim linijama (16, 17, 18, 23, 27, 31, 43, 56, 65, 95...) jer je takvim linijama najlakše uskratiti vozila i vaditi se na ispadanje iz reda vožnje. Još pre dve godine sam rekao da je, s obzirom na situaciju sa vozačima, bilo najbolje nabaviti veliki broj zglobova, pa bi na primer na nekoj liniji umesto deset solo vozila moglo da radi sedam zglobnih i smanjili bi automatski broj potrebnih vozača. Ali, moralo je da se dokaže kako jedna vlast može da nabavi više autobusa od prethodne, pa je bio važan samo broj kupljenih vozila, a kakvog su tipa ili ne daj Bože kvaliteta, to je bilo totalno nevažno. Svi znamo u kakvom nam je stanju javni prevoz i da ikarbusima i japancima, u kakvom god da su stanju, nije vreme za rashod, jer mi ni sa 100 BMC-a i rashodovanim zglobovima nećemo biti u nikakvom dobitku. Realna situacija je takva da japanci i ikarbusi moraju da sačekaju sledeću nabavku zglobova ako planiraju da išta poboljšaju. Što se vozača tiče, očigledan je njihov manjak i samo onu publiku na Pinku mogu da farbaju da je sve u redu, ostalima je odavno jasno kako stoje stvari.
 
U Kosmaju planiraju da rashoduju 46 vozila ove godine, ja ne znam samo šta će da vozi onda kad do tad pocrka još jedno desetak Higera. Pa evo juče sam video 6 mutanta gb. 70, 84, 93, 96, 109 i jednom nisam video garažni broj, a bilo ih je sigurno na još linija po gradu što znači da skoro svi izlaze u saobraćaj, a i oni su bili praktično otpisani još dolaskom Higera. Dolazi najverovatnije 12 Ik 112M iz Zemuna, ali i to su sad jako nepouzdana vozila koja malo malo pa crkavaju, gb. 3239 više ne radi, nego što radi na 307, neko vreme bude tu, pa samo nestane na mesec dva dana. Od svih vozila na liniji 307 se ispostavi kao najpouzdaniji ik 112le 3222 koji je skoro uvek na liniji, a i ako nije pošalju ga na neku drugu liniju. I evo jedne tipične stvari za pogon Zemun, autobus iskrivljen kao kifla pokušava da ode do garaže i grebe asfalt https://www.instagram.com/reel/CbNqDz4sUL5/?utm_medium=copy_link
 
Poslednja izmena:
Vrh