Vozači premoreni, putnici ugroženi
Osmočasovno radno vreme utiče na učestalost incidenata u gradskom prevozu zbog umora šofera. GSP: Od početka meseca bilo 13 povreda putnika zbog naglog kočenja
OSMOČASOVNO radno vreme, vožnja u gradskim uslovima bez klima-uređaja i limitirano vreme da stignu od početne do krajnje stanice, samo su neki od problema koji podstiču umor vozača u javnom gradskom prevozu. I sekund neopreznosti može da bude koban, pogotovo po putnike koji se tiskaju u vozilu.
Tako je nedavno zbog naglog kočenja šofera na liniji 31 povređeno nekoliko osoba. Jedna žena je zadobila povrede glave jer je udarila u prednje staklo autobusa.
- Osam sati za volanom po prestoničkim ulicama, to je baš teško - kaže jedan od vozača GSP. - Kreni, stani, koči, pazi na pešake koji prelaze kuda i kako stignu, na bahate sugrađane za volanom koji bi na sve načine da se probiju kroz gužvu... I tako osam sati. Još ako vozilo nema klimu, koncentracija pada, a ugrejana voda ne može ni da me rashladi. Na pojedinim okretnicama nemamo ni toalet, a kamoli mesto gde mogu da se umijem, nalijem flašu hladne vode. Zato i ne čudi što je sve više i više udesa...
Gradskom prevozniku nedostaje 200 vozača, a kada počne sezona odmora, uprkos letnjem redu vožnje i smanjenom broju vozila na ulicama, vozači rade i više nego što je zakonom propisano, kažu predstavnici sindikata.
- Otkako je radno vreme povećano sa sedam na osam časova, često bez zakonom propisanih pauza, udesi su sve učestaliji zbog premora vozača - kaže Nikola Antić, iz SOS sindikata GSP. - Povećali su se i smrtnost i broj profesionalnih oboljenja kod kolega, koji najčešće rade i duže od ugovorenih 40 sati nedeljno. Rasporedi se prave bez poštovanja nedeljnog i dnevnog odmora, koji zakonski iznosi 11 sati, koliko mora da prođe između dve smene. Vozači rade šest dana u nedelji, čime se direktno ugrožavaju tuđi životi. I sve je, kaže, dobro dok neko ne nastrada.
Iz GSP kažu da je od početka meseca bilo 13 povreda putnika, zbog naglog zaustavljanja vozila.
- Razlozi zbog kojih dolazi do ovih saobraćajnih nezgoda je nepažnja drugih učesnika u saobraćaju, a ne umor vozača. Oni su primorani da u ovakvim situacijama vozila naglo zaustavljaju kako bi prvenstveno izbegli veće i teže povrede ostalih učesnika u saobraćaju, kao i veće materijalne štete. Vozači autobusa, trolejbusa i tramvaja rade po mesečnom fondu sati, koji se određuje u odnosu na broj radnih dana u toku meseca, uz poštovanje svih predviđenih zakonskih odredaba - kažu iz ovog gradskog prevoznika.
NIKO NEĆE "VOLAN U RUKE"
U 2017. godini GSP napustilo je 218 vozača, a u prva četiri meseca 2018. već 101 šofer! Ranije, iz GSP u proseku je odlazilo oko 100 vozača godišnje.
Zbog slabog odziva kandidata na oglase za zapošljavanje, koji se neprestano objavljuju, ovo preduzeće pokrenulo je javnu nabavku za uslugu traženja, selekcije i dokvalifikacije vozača D kategorije. Ideja je da na ovaj način u radni odnos prime 200 šofera autobusa i trolejbusa, koji voze za 45.000 dinara mesečno.