Jesu Solarisi istrošeni, ali će mnogo značiti Novom Sadu, naročito ako im odrade dobar remont u SDT-u. Uz to je teren u Novom Sadu znatno lakši nego u Beogradu i to će im dodatno produžiti radni vek. Po meni su Solarisi odlična stvar za Novi Sad, dok ona nabavka Hess Scania nema nikakvog smisla, vozila stara 16 godina, ovlašćeni servis ne postoji u Srbiji i upitno je gde će i kako nalaziti delove za ta vozila. Ali i te Hess Scanie su sigurno bolje od starih Neobusa jer su te buseve ipak održavali Švajcarci, a uz to imaju i klimu.
Svaki skoriji potez vlasti bio je kontroverzan pa ni ovaj ne iznenađuje.
Sa jedne strane bolje da završe u Skoplju i Novom Sadu nego na otpadu ili boga pitaj gde, sa druge ne treba ni drugi grad u zemlji da postane beogradski otpad.
Niti Beograd na kraju krajeva treba da izbegne remont sopstvenih najboljih vozila u momentu kada mu kvalitetna i kapacitetna vozila najviše trebaju za režimske zamene tramvaja i trola, kada kuburi sa nedostatkom zglobnih vozila i vozača, neadekvatnim privatnaim vozilima na potezima (što nije uopšte ili je manje izraženo u NS i pored toga što i on već neko vreeme u krizi).
Takvoj nameni upravo i dolikuje mid-life refurbishment pod nadzorom originalnog proizvođača. Ako ni to neće, mogu da ih privatnici remontuju da bi ih terali do Ekspa, kada bi ih grad naterao na veći udeo zapadnih vozila (uz gotoco potuno ptoterivanje niskobudžetnih iz pogona GSP).
Kako stvari stoje mudrije bi bilo isterati Šapićštajna (i saradnike) iz grada, nego pustiti da izvozi seoske kobile iz našeg sela da bi nam uvalio turske rage. Kad već pokušava da vlada feudalno, nek bar snosi i jednako surove posledice (nek samo pokuša da se iživljava nad Bujanoc i Medvegja).
Niko ne osporava da je Strela u pogledu održavanja, modela vozila, uvođenja i produžavanja linija itd. na samom vrhu među privatnicima.
Ono što bode oči je da se jedna mala firma kroz godinu i po dana sa jednog poteza proširila na veliki deo grada i planira se širenje na još više gradova. Umesto unapređenja GSP-a, kupovine kvalitetnih vozila za isti, povećanja plata vozačima, unapređenja uslova rada, uvođenja novih linija i zapošljavanja više voznog osoblja, GSP je zarad Strele i drugih namerno uništen i doveden u poziciju manjinskog prevoznika.
Bode oči što bi ta Strela mogla da pukne zajedno sa SNS-om koji ju je i doveo do pozicije koju ima. Strela ne može da glumi GSP jer je taj GSP građen i stvaran decenijama da bi bio velika i jaka firma, a jedna vlast ga je upropastila, jer se nijedna prethodna vlast nije toliko osilila na gradski prevoz zarad ličnih interesa.
Ljudi u GSP-u koji su pokušavali da ukažu šta se radi i sprema su dobijali otkaze.
Lično nemam razloga toj Streli da želim loše poslovanje, ali upamtite da bi mogli da dožibe fijasko zajedno sa SNS-om čime bi njihove linije bile možda u goroj poziciji od Lastinih.
Da je blagovremeno planirao ulaganja u širenje kapaciteta postepeno bi smanjivao udeo privatnika i pored zatvaranja starih pogona GSP. Ključ je u proporcionalnom nadomeštanju izgubljenih kapaciteta.
Strela se jeste ugurala toliko da je sad d*pe žulja, ali u celoj je priči grad najkrivlji za ovakvo stanje, a ne samo od gorepomenutog.
Neki gradovi poput Perta i Singapura jesu privatizovali kompletan prevoz, ali nisu vozne parkove i infrastrukturu.
To je kao kad bi Solarisi ostali na istim linijama i u istim pogonima, samo bi kolektiv bio Strelin, Keolisov, Transdevov umesto GSP-ov. Pogoni su im manji, neretko ispod 100 vozila (u Singapuru neki drže po svega dve jake linije, a imaju i posebne parkinge razbacane po gradu opremljene eventualno samo stanicom za pranje i/ili pumpom za gorivo, analogno prostoru za gariranje vozova) u cilju mitigacije mrtve kilometraže. Nemaju ni sulude starosne granice.
Ako smo išta zaključili iz eksploatacije Solarisa to je da nova zapadna vozila i pri drastičnom padu održavanja posle 7-8 godina mogu lako da preguraju 15 godina iživljavanja sa ispadanjem vrata i lomljenjrm šipki bez kompromitovanja karoserije, dok upravo niskobudžetna ma kakva bila posle 3-5 godina postaju teški krševi. To je specifičnost beogradske eksploatacije i daljim padom kvaliteta razlika može postati samo još veća.
Sa ovim se apsolutno slažem, kukaju što kasni nabavka, a nije to Bmc da stigne za 3 meseca od kad ga naruče.
Tog Citara naručuje cela Evrope i ne može da stigne preko noći, jasno stoji u dokumentima vezano za tendere da je rok isporuke Citata 12 meseci.
Imali su vremena na pretek da naruče nove za GSP, ali su obarali i Solaris. Imala je vremena i Strela i za nove zglobne Citare na prvom tenderu, kamoli za polovne. Umesto da sada čekaju u redu za bonove samo bi zviznuli zglobne sa poteza 600 sve na 88. 52 bi mogla da sačeka.
Pa upravo im je Grad i izašao u susret znajući da će da dugovlači s GSP-om. Jedino se prešao što im je dozvolio da prelaznim periodom upropaste pola linija solo vozilima.
Zglobni BMC-i, bar ovi dizelaši kod Niš ekspresa, teške taljige sa mog aspekta kao putnika. Možda karoserija nije loša u smislu ukupne čvrstine, al vešanje je takvo da imam osećaj da sam se vozio u kočijama koje vuku pobesneli konji. BMC se u GSP-u nije pokazao dobrim, barem koliko mogu da čujem od kolega. Uvaljen je i sad tu nema pomoći. Tramvaji mogu biti i daleko veći problem, ako ne budu valjali, dok trole treba da ostanu, jer prosto imamo mrežu, pa neka slobodno dovezu i Bozankaya trolejbuse. Elektro buseve možemo da ubacujemo na mesto konvencionalnih, tamo gde to u ovom trenutku ima smisla spram dostupne tehnologije, a po pitanju punjenja i ostvarive autonomije. Trole stvarno nema nekog posebnog smisla menjati električnim autobusima, ako se infrastruktura već poseduje.
Božanke samo zglobne. Dosta nas je Điki namučio solo klepetušama.
Njih za prvo vreme nek proberu za 22, a posle može neki IMC Solaris ko u Italiji. Ostalo može zglob, čak 19, 28 i 40, posebno ukoliko spoje zvezdarski sa vračarskim pravcem (19 skoro pa kratki obrt, kružna 40, 28 do Jerkovića). Nek ih rasture posle 10 godina, doćiće neko kršten da uzme i zglobne Solarise. Po tome smo decenijama iza manjih rumunskih gradova poput Kluža i Brašova, Budimpeštu, Bukurešt i Sofiju da ne pominjem.
Свакако ће свако каснити када је гужва, али они и када није гужва иду када желе. Све Стрелице зглобне линије (101, 601, 704, 706, 73) имају знатно мање зглобова него када их је гсп одржавао. Ништа не фали двовратном цитару, али слати га на зглобну линију где има путника за зглоба је недопустиво.
Свакако су још почетком године знали да добијају линије које добијају, могли су сигурно да се снађу и можда да плате више да набаве неке са краћим временом испоруке, али што би се они трудили када ће и овако и онако проћи некажњено.
Не разумем опсесију еко бусевима, немају никакву предност у односу на троле, а скупљи су, скупље је одржавање, а и краће трају.
Ma najgore što nisu ni polovne hteli da se ne bi cimali s nabavkom dva puta u roku od par godina, a grad im dozvolio i solo. Neka, ako se sad nije naučio nikad neće.
Trebalo je da im da do znanja da ko ne želi da ispuni uslove gubi liniju u korist GSP pa da vidimo.