Opstrukcija kip luftera (slikano juče):
^^^Kada vazduh struji prilikom kretanja vozila ne može da prodre u putnički salon jer udara u nagnuto staklo. Pošto se stvara vrtlog, odbija se, te deo struje biva izbačen napolje što rezultira malim udelom vazdušne struje probijene na desnom kraju luftera u putnički salon, što, konkretno u ovom slučaju biva izbačeno napolje zbog štita šipke mehanizma vrata/držača separator stakla, odnosno rukohvata. Funkcionalno ovaj tip luftera vrđi ulogu pasivnog hlađenja spoljne oplate karoserije. Gurnite ruku kroz kip lufter pa ćete osetiti koliko duva, ne unutar nego izvan vozila, naravno više nego kad su lufteri zatvoreni. Ovo stvara i parazitski otpor fazduha koji izaziva veću potrošnju goriva (što, iako beznačajno po poluobrtu, vremenom nagomila troškove). Sa druge strane klizni lufteri usisavaju vazduh direktno u putnički salon koji efektivno provetravaju, ujedno smanjujući parazitski otpor duž karoserije vozila. Čak i u ovom slučaju, da ispred vrata nije kip već klizni lufter preko separator stakla bi duvao hladan vazduh.
Vozio se juče s tri Solarisa na 23. Jednom nisam ni video broj, jedan od prva dva je 3124 (ne sečam se koji) dok je treći bio definitivno 3130. Taj sa slike bio je prvi. U njemu je klima radila kao da nije (duvala relativno topao vazduh na 5cm od otvora), a kao što se na slici može videti ni lufteri nisu bili od pomoći. Drugi je imao šipku iza trećih vrata van ležišta, sa gurnutim papirom. U 3130 nije radila klima. Pitam se da li bi Vesić dozvolio da tako održava svoju klimu u kolima ili ne daj bože kod kuće?
Autobus sam po sebi ne predstavlja nikakav problem, niti ponuda proizvođača, već zapravo tenderska dokumentacija. Nije tražen takav nego ovakav. Ovo je standardna konfiguracija jer se podrazumeva propisno održavanje klima uređaja u vozilu opremljenom istim. Dakle grad je kupio takve autobuse koje državno preduzeće nije u stanju da održava, niti je grad doneo propisa o povlačenju vozila sa neispravnom klimatizacijom iznad određene spoljne temperature (tretiranje neispravne klime kvarom vozila koji ugrožava postizanje željenog nivoa prevozne usluge).
Nova, klimatizovana vozila delimično nude lošiji komfor obavljajući određeni procenat polazaka sa neispravnim ili isključenim sistemom klimatizacije, za razliku od starih bez klima uređaja. To je porađavajuća posledica kombinacije pogrešne pretpostavke (uvek ispravna klima, klima=komfor) i hroničnog nemara (neredovno održavanje).
Vezano za nabavku 100 zglobnih autobusa na gas, izgleda hoće po svaku cenu da se reše svih dizela do 2027. Ako ćemo prema Vesićevoj najavi GSP neće imati više od 400 zglobnih autobusa sa motorom SUS (sada ima oko 430, odnosno 450 sa privatnicima, dakle očekuje se pad broja), a solo hoće da obore s 350 na ne više od 200 (s privatnicima 400). Ovo je interesantno, jer prema nacrtu unapređenja mreže linija JLPP do 2033. u planu je promena udela transportnog rada podsistema, odnosno vozila prema tipu pogona. Praktično se sabiraju CNG, E-bus i trole uz smanjenje ukupnog broja vozila drumskog podsistema (i značajno povećanje šinskog). Kosmaj 2 predviđen je za 250 vozila na tri pogona (trole, E-bus i CNG), od toga zaokruženo 150 trola (solo+zglob=75+75, isto zaokruženo), 25+25 elektro i 50 zglobnih zbog solo Kosmaja 1. Kad se sve sabere ispada 500 zglobnih i 500 solo s trolama, elektro i privatnicima. Danas zglobna drumska vozila čine svega 30% inventara (462 od 1576 autobusa i trola) čiji prosek kvare trole i E-busevi tako da je najavljeno značajno unapređenje u sistemu sa manjim udelom drumskog podsistema.
Ali opet, znate kako to kod nas biva, prvo da vidimo šta će od navedeno i biti realizovano.