Šta je novo?

Autobusi

Od kog proizvđača autobusa bi grad trebao da kupi 100 novih zglobnih vozila na gas.

  • Solaris

    Glasovi: 295 95,2%
  • BMC

    Glasovi: 15 4,8%

  • Ukupno glasača
    310
Данас нисам ушао у Соларис да му ради клима, а променио сам их три.
 
Поражавајуће за ГСП у овом веку. У старим Икарбусима сам макар могао да отворим прозор широм и луфтирам главу :D Данас ми је пријала једино вожња у трамвају 2.
 
Još bolja varijanta u tim Ikarbusima je bio šiber na krovu koji je dobro obavljao posao. Samo ne znam dokle će da uzimaju autobuse za tim smešnim prozorčićima kao da živimo u Norveškoj.
Da li ćemo doživeti nekad da uzmu buseve sa prozorima primerenim našem podneblju, kao u Budimpešti.

IMG_6821.jpg
 
Za Kosmaj svaka čast, bukvalno u svim busevima rade klime, a starije buseve bez klime gotovo da ne izbacuju u saobraćaj, čak i u svim ikarbusima 112m i le u kojim sam se vozio je radila sasvim dobro klima i radila je naravno u svim higerima, a čak je i u mercedesu gb. 184 radila klima kad sam se sa njim vozio.
 
Kosmaju je lako jer su solo pogon i imaju gro Higera, koji su pri tom još i novi. ZWa sada su u prednosti u odnosu na ostale, i dobro je dok je tako. Kroz par godina ćemo videti kakvo će biti stanje.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=860558#p860558:11gztqfs je napisao(la):
Dejan011 » Pet Jun 25, 2021 11:44 pm[/url]":11gztqfs]Još bolja varijanta u tim Ikarbusima je bio šiber na krovu koji je dobro obavljao posao. Samo ne znam dokle će da uzimaju autobuse za tim smešnim prozorčićima kao da živimo u Norveškoj.
Da li ćemo doživeti nekad da uzmu buseve sa prozorima primerenim našem podneblju, kao u Budimpešti.


file.php
Sve je to u normalnom svetu, kod nas bi glave pa čak do struka virili kroz prozor širom raširenih ruku. :bash:
 
IMG-66fa18d0fa0c833d7c5ad93ad4080da8-V.jpg

Zna li neko koji ovo tip autobusa?
Foto je vidno kolorisan pa je moguće da se neko igrao u f-shopu...
 
Vezano za luftere, nabavka pogodne konfiguracije od strane pametnih komšija nije novi fenomen. Još od 2004. nabavljaju se niskopodni zglobni autobusi sa velikim lufterima, poput ovog Volvoa 7700A (B7LA):
url=https%3A%7C%7C%7C%7Cinstagram.flwo4-1.fna.fbcdn.net%7C%7Cv%7C%7Ct51.2885-15%7C%7Ce35%7C%7C71734016_164326047965767_6402521832652794579_n.jpg%3Ftp%3D1%26_nc_ht%3Dinstagram.flwo4-1.fna.fbcdn.net%26_nc_cat%3D107%26_nc_ohc%3DTBkKs2gj82wAX8LjaDP%26edm%3DAABBvjUBAAAA%26ccb%3D7-4%26oh%3Dd4d8aa51ea395e310add5df5ff381653%26oe%3D60DF0D22%26_nc_sid%3D83d603


Za razliku od nagibnih luftera klizni ne ometaju strujanje vazduha ka unutrašnjosti putničkog salona (više duva/veća promaja bez usporavanja vazduha nagnutim staklom). U Budimpešti se klime uključuju iznad propisane temperature a lufteri zaključavaju. Na temperaturi višoj od propisane klima sa uočenim anomalijama pri radu (slabo hlađenje ili nedovoljno duvanje obično izazvano nedostatkom gasa ili zapušenim filterima, čitaj nemarnim "održavanjem") smatra se kvarom vozila koje se potom isključuje iz saobraćaja. Kod nas samo KT4 tramvaji imaju velike otvore na prozorima, koji bez troškova i zagađenja vrše ulogu efektivnog hlađenja čak i pri visokim temperaturama.

S obzirom na veličinu predstojećih nabavki ovog puta zaista ne sme doći do odabira nepovoljne opreme.

Inače, vezano za komšiluk, Budimpešta je od 150 Volvoa 7700A nabavljenih između 2004. i 2006. prvu seriju naručila bez klime što je bilo toliko skandalozno (i pored velikih luftera) da su poslati na montažu, a osim polovnih Saffle 5000A nekolicina polovnjaka 7000A iz Lozane imala je kip luftere i klizna vrata (osim prvih). Danas većina remontovanih (u plavoj "rakun" šemi BKK) i neremontovanih (orginal BKV sa slike) uključujući i one iz Lozane vozi, uz jedan deo prodatih privatnicima koje je moguće videti i u manjim mestima širom zemlje.

Budimpeštu i Varšavu sa dugom tradicijom nabavke novijih vozila sa kliznim lufterima karakterišu uopšteno jače zime a hladinja leta od beogradskih. Njih ne zanima to što je "paklena" Atina primorana na pomenutu konfiguraciju, niti da Beograd pati od "stock/base config" prakse. Jednostavno ljudi vode računa o sopstvenim potrebama.

Budimpešta, Atina, Varšava i ostali poljski gradovi nisu jedini, a osim Đenove i Solun ima takva novija vozila poput ovog Citara G: https://mesametaforas.gr/busgallery/dis ... play_media
 
Problem kod nekih zapadnjackih proizvodjaca je sto prave prozore koji se otvaraju na kip da ne bi udarala promaja. A nemaju u vidu da novo-tropskim podnebljima popit naseg leti treba upravo to - da udari promaja kroz prozor i prostruji kroz celo vozilo.


Mada, ima i toga da zapadnjacki proizbodjaci prave autobuse za zapadnjacke prevoznike koji prioritizuju da im vozila budu ispravna i klime rade. Dok je ovde izgleda bitnije da vozilo ima Wi fi. A klima i ispravnost su tercijarne stvari.
 
Ja baš volim prozore na kip (ventus/nagib), iz razloga što ne duva matorcima direkt u glavu i mnogo manje se zatvara (kao klasične što zatvaraju).

Kod Higera kod kojih je klima jaka je odlično što su baš takvi (sve pohvale i za onaj mali kod motora skroz desno) , i voleo bih i da sledeći modeli imaju iste.
 
I meni je drago zato što i kad neki debili koji redovno otvaraju prozore kad radi klima, otvore ih, opet se klima lepo oseća. Jedina je zamerka što nema ključ za prozore kao na Solarisima.
 
Eto koliko su ljudi različiti. Ja recimo mislim da je to prva stvar koja ni u ludilu ne bi smela da se ponovi ni u jednoj narednoj nabavci. Možda ne možemo da utičemo na to da li će se kupiti Solaris ili neka iransko-kinesko-turska nakalamerija, ali možemo da se izborimo barem za dostojanstvene šibere, jer to je većinom izbor kupca.

Inače, dosta je zabavna ideja da nekome smeta što mu čist vazduh kroz šiber duva u glavu, a ne smeta mu kada koznakadočišćena klima na max duva u istu tu glavu, pogotovo kada se ovako prekomereno i naporno koristi kao u nekim Higerima (jer je ovde sve stvar foliranja i preglumljivanja, a ne korišćenja u skladu s potrebama). Inače, daleko od toga da je otvaranje prozora sa uključenom klimom neka toliko česta pojava o kojoj bi trebalo sistemski da brinemo. Ranije jeste bilo, sada naprosto nije i ostalo je na nivou te neke fraze koja se po automatizmu vergla zajedno sa ostalima iz repertoara Srbi, st***.

Nije svrha prozora da što manje smeta kad je otvoren dok je uključena klima. Jasno je da ovaj šiber na Higerima najmanje smeta, jer je takav da se ništa ne oseća ni kada je otvoren na 12-13 stepeni. Svrha otvorenog prozora je da reguliše sve one vrlo brojne dane između 15 i 25-27 stepeni dnevne temperature. One kada ujutru na posao kreneš u jakni, a kad se vraćaš je taman tako da bi skinuo jaknu ili otvorio šiber kroz koji zapravo ulazi neki vazduh, a ne služi kao ikebana. Svrha otvorenog prozora, na kraju krajeva, nije samo regulisanje temperature, već i najbrža i najefikasnija ventilacija. Naprosto, klima nije zamena za prozor koji se normalno otvara i ne znam kako se uopšte to zapatilo među ovdašnjim svetom. Gradski autobus nije ni turistički/međumesni autobus, a ni kancelarijski prostor na 20. spratu nekog staklenca.

Solaris ili Higer bi, zahvaljujući ovakvim šiberima, trebalo da se smatraju neispravnim vozilima kada u njima ne radi klima na 28+ stepeni recimo. Na istim temperaturama vozila sa normalnim šiberima (češke tramvaje da ne pominjemo) mogu da se podnesu da ti kap znoja ne krene. Tolika je razlika i to se dobro videlo u praksi tokom prošle nedelje.
 
Te srednje temperature U Srbiji gotovo više dani nema, ili je ekstremno hladno gde je potrebno grejanje, ili je ekstremno vruće, tako da ja ne primećujem da je nešto mnogo neophodan veliki prozor kad radi klima.
 

Raspisan novi tender za kupovinu 100 zglobnih autobusa na gas u Beogradu - U narednih pet godina u planu nabavka još 500 vozila


Grad Beograd raspisao je tender za kupovinu 100 novih zglobnih autobusa koji će koristiti pogon na prirodni gas, a očekivanja su da će u naredna tri meseca biti izabrana kompanija od koje će Grad kupiti vozila kako bi do kraja godine bila započeta isporuka autobusa, najavio je zamenik gradonačelnika Goran Vesić.

GSP Beograd, inače je početkom marta već jednom raspisao javnu nabavku za kupovinu 100 novih zglobnih autobusa, ali je u maju taj postupak obustavljen.

Prethodnom javnom nabavkom koja je obustavljena predviđena je nabavaka novih niskopodnih zglobnih autobusa. Svi autobusi, kako je tada navedeno moraju biti iste marke i istog tipa. Model koji ponuđač nudi mora biti proizveden u serijskoj proizvodnji.

- Pod terminom nov autobus podrazumeva se nekorišćen autobus proizveden u 2021/22. godini, sa celokupnom novom konstrukcijom i ugrađenim potpuno novim agregatima, sklopovima, podsklopovima, delovima i drugim ugradbenim stavkama. Vozilo ne sme imati više od 2.000 pređenih km prilikom primopredaje - piše u dokumentaciji.

Dodaje se da se zahteva ugradnja standardnog priključka za punjenje gasa tipa NGV 2, montiranog u zadnjem delu sa desne strane vozila. Kapacitet boca za skladištenje komprimovanog gasa na autobusu treba da omogući autonomnost, odnosno eksploataciju do narednog punjenja gasom od minimum 450 km, mereno po metodi SORT II.

Uz autobuse se nabavljaju i dijagnostički uređaji i oprema, a predviđena je i obuka kadrova i tehnička podrška tokom garantnog perioda. Rok za isporuku je od 250 do 330 dana od zaključenja ugovora.

Menja se način finansiranja?


U obrazloženju odluke o obustavi postupka prethodne javne nabavke, vredne 3,6 milijardi dinara bez PDV-a, navodi se da je utvrrđeno da bi "predviđeni vid finansiranja predmetne javne nabavke za naručioca bio nepovoljan."

- Uzimajuću u obzir i ekološke pogodnosti vezane za projekat tzv. "zelene linije" koje bi naručilac mgao da iskoristi u narednom periodu proizilazi da će iste obezbediti finansijske olakšice i uštede u budžetu kroz povarćaj dela investicije. Imajući u vidu gore navedeno, kao i da je naručilac, nakon pokretanja postupka predmetne javne nabavke dobio informativnu ponudu sa povoljnijim vidom finansiranja, u cilju obezbeđivanja ekonomičnijeg trošenja javnih sredstava, poštujuću načelo ekonomičnosti i efikasnosti, doneta je odluka da se obvustavi postupak javne nabavke - stoji u obrazloženju.

U planu novi autobusi i trolejbusi

- Planiramo da u narednih pet godina kupimo još 500 autobusa na prirodni gas, među kojima će biti zglobni, ali i solo autobusi. Svake godine Grad će kupovati po 100 autobusa, kako bismo do 2027. godine imali kompletan vozni park autobusa koji koriste prirodni gas ili pogon na električnu energiju - rekao je Vesić.

Naglasio je da će Grad nastaviti sa kupovinom električnih autobusa, kao i trolejbusa.

- Prema sadašnjim planovima, naredne godine Grad bi trebalo da kupi 40 trolejbusa. Do 2028. godine, kada bude proradila prva linija metroa, odnosno do 2030. godine, kada bude proradila i druga linija metroa, Beograd će imati javni prevoz u kojem nema vozila koja koriste dizel gorivo - rekao je Vesić.

Izvor: ekapija.com
 
Evo zapažanja od danas sa klimatizacijom.

Bez klime su bili : #179 #193 #493 #3203 #3210 #3211 (duva toplo) #3213 #3229 (pokvaren kod Nine Kirsanove).

Proredili red vožnje i ostavili vozila koja nemaju hlađenje.
Pa to samo kod nas ima :D
 
Opstrukcija kip luftera (slikano juče):
20210628_101034_1200.jpg

^^^Kada vazduh struji prilikom kretanja vozila ne može da prodre u putnički salon jer udara u nagnuto staklo. Pošto se stvara vrtlog, odbija se, te deo struje biva izbačen napolje što rezultira malim udelom vazdušne struje probijene na desnom kraju luftera u putnički salon, što, konkretno u ovom slučaju biva izbačeno napolje zbog štita šipke mehanizma vrata/držača separator stakla, odnosno rukohvata. Funkcionalno ovaj tip luftera vrđi ulogu pasivnog hlađenja spoljne oplate karoserije. Gurnite ruku kroz kip lufter pa ćete osetiti koliko duva, ne unutar nego izvan vozila, naravno više nego kad su lufteri zatvoreni. Ovo stvara i parazitski otpor fazduha koji izaziva veću potrošnju goriva (što, iako beznačajno po poluobrtu, vremenom nagomila troškove). Sa druge strane klizni lufteri usisavaju vazduh direktno u putnički salon koji efektivno provetravaju, ujedno smanjujući parazitski otpor duž karoserije vozila. Čak i u ovom slučaju, da ispred vrata nije kip već klizni lufter preko separator stakla bi duvao hladan vazduh.

Vozio se juče s tri Solarisa na 23. Jednom nisam ni video broj, jedan od prva dva je 3124 (ne sečam se koji) dok je treći bio definitivno 3130. Taj sa slike bio je prvi. U njemu je klima radila kao da nije (duvala relativno topao vazduh na 5cm od otvora), a kao što se na slici može videti ni lufteri nisu bili od pomoći. Drugi je imao šipku iza trećih vrata van ležišta, sa gurnutim papirom. U 3130 nije radila klima. Pitam se da li bi Vesić dozvolio da tako održava svoju klimu u kolima ili ne daj bože kod kuće?

Autobus sam po sebi ne predstavlja nikakav problem, niti ponuda proizvođača, već zapravo tenderska dokumentacija. Nije tražen takav nego ovakav. Ovo je standardna konfiguracija jer se podrazumeva propisno održavanje klima uređaja u vozilu opremljenom istim. Dakle grad je kupio takve autobuse koje državno preduzeće nije u stanju da održava, niti je grad doneo propisa o povlačenju vozila sa neispravnom klimatizacijom iznad određene spoljne temperature (tretiranje neispravne klime kvarom vozila koji ugrožava postizanje željenog nivoa prevozne usluge).

Nova, klimatizovana vozila delimično nude lošiji komfor obavljajući određeni procenat polazaka sa neispravnim ili isključenim sistemom klimatizacije, za razliku od starih bez klima uređaja. To je porađavajuća posledica kombinacije pogrešne pretpostavke (uvek ispravna klima, klima=komfor) i hroničnog nemara (neredovno održavanje).

Vezano za nabavku 100 zglobnih autobusa na gas, izgleda hoće po svaku cenu da se reše svih dizela do 2027. Ako ćemo prema Vesićevoj najavi GSP neće imati više od 400 zglobnih autobusa sa motorom SUS (sada ima oko 430, odnosno 450 sa privatnicima, dakle očekuje se pad broja), a solo hoće da obore s 350 na ne više od 200 (s privatnicima 400). Ovo je interesantno, jer prema nacrtu unapređenja mreže linija JLPP do 2033. u planu je promena udela transportnog rada podsistema, odnosno vozila prema tipu pogona. Praktično se sabiraju CNG, E-bus i trole uz smanjenje ukupnog broja vozila drumskog podsistema (i značajno povećanje šinskog). Kosmaj 2 predviđen je za 250 vozila na tri pogona (trole, E-bus i CNG), od toga zaokruženo 150 trola (solo+zglob=75+75, isto zaokruženo), 25+25 elektro i 50 zglobnih zbog solo Kosmaja 1. Kad se sve sabere ispada 500 zglobnih i 500 solo s trolama, elektro i privatnicima. Danas zglobna drumska vozila čine svega 30% inventara (462 od 1576 autobusa i trola) čiji prosek kvare trole i E-busevi tako da je najavljeno značajno unapređenje u sistemu sa manjim udelom drumskog podsistema.

Ali opet, znate kako to kod nas biva, prvo da vidimo šta će od navedeno i biti realizovano.
 
У ГСП се неводи рачуна ни о виталним компонентама возила, битним за кретање, смањење трошкова, понекад и безбедност, а камоли о климама. Апсурд је очекивати да, возило са неисправном климом сматрају за неисправно, а може да иде. Много промена ту мора да настане и дубинских резова да се направи.
Те набавке делују амбициозно, просто не верујем да ће се спровести у том обиму. За наредну годину планирано 40 трола - а да ништа није урађено. Шта мисле, да оду у продавницу и узму са рафа?
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=860966#p860966:3bguoq0a je napisao(la):
KizaNoSleep » Pon Jun 28, 2021 11:21 pm[/url]":3bguoq0a]Evo zapažanja od danas sa klimatizacijom.

Bez klime su bili : #179 #193 #493 #3203 #3210 #3211 (duva toplo) #3213 #3229 (pokvaren kod Nine Kirsanove).

Proredili red vožnje i ostavili vozila koja nemaju hlađenje.
Pa to samo kod nas ima :D
Ja se vozio sa 3210 prošle nedelje i radila je klima super, ne znam da li si bio unutra pa si video, ili samo nagađaš po prozorima. Ali svakako taj broj na potezu 300 je mizeran, jer do pre 2 godine nisam znao šta je to klima u autobusu.
 
Весић наложио хитну контролу рада клима-уређаја у градском превозу

Наложио сам секретаријатима за јавни превоз и инспекцијске послове да одмах почну контролу рада клима-уређаја у јавном превозу, рекао је Горан Весић гостујући у јутарњем програму ТВ Пинк.

Он је свим превозницима, градским и приватним, поручио да ће Град оштро кажњавати превознике у чијим возилима не раде клима-уређаји.

– Невероватно ми је да сваког лета имамо исту причу. Неки не укључују климу како би штедели гориво, а неке не интересује да поправе климе. А зашто би када се власници и директори тих компанија возе у климатизованим колима? Не знам како их није срамота. Важно је да зараде на превозу људи, да наплате сваки динар од Града, а када треба да укључе климу имају стотину изговора. Кажњаваћемо их, а моја порука приватним превозницима је да им ускоро истиче уговор и да Град неће убудуће да ради са онима који су бахати и не поштују Београђанке и Београђане. Они вас плаћају, наше грађанке и грађани, и третирајте их као људе – рекао је Весић.

Заменик градоначелника је објаснио да се током летњег реда вожње на градским линијама налази укупно 1.136 возила и то 736 возила градског превозника ГСП и 400 возила приватних превозника док на приградским линијама превоз путника обављају 242 возила Ласте, Ластре и Стреле.

– Јутрос рано сам имао састанак у ГСП-у. Од 736 возила, 569 су аутобуси, 70 тролејбуси и 98 трамваји. Према извештају који су ми поднели, клима-уређаји су исправни у 425 аутобуса, свакодневно поправљају клима-уређаје у 7-8 аутобуса, тако да ће за десет дана клима-уређаји радити у 500 аутобуса, односно у свим аутобусима у којима је то технички могуће. Поред тога, ГСП у возном парку има око 100 аутобуса који немају фабрички урађене климе и који су старији од десет година. Они ће бити замењени у првој половини наредне године са нових 100 аутобуса, за чију куповину смо расписали тендер. Сваког дана, током лета, за излазак на трасу припремимо 600 аутобуса, да би Београђане превозило 569 – рекао је Весић.

Када је реч о тролејбусима, Весић је истакао да су клима-уређаји исправни у 53 возила и свакодневно се поправљају по три возила, тако да ће за 6-7 дана климе радити у свим тролејбусима.

– Што се трамваја тиче, у старим не постоји начин да се угради клима, тако да клима-уређаји раде само у 30 нових трамваја. Много већи проблем је 400 аутобуса приватних превозника у којима у скоро половини, односно у преко 190 возила не раде клима-уређаји. Имају рок, као и ГСП, да поправе клима-уређаје. Тамо где су клима-уређаји исправни, а не укључују их како би штедели на гориву, већ од данас ће бити казни. Стварно ми није јасно какви су то људи и како их није срамота да не укључују клима-уређаје или их не поправљају. Нека се они возе тим аутобусима – поручио је Весић.

izvor: beograd.rs
 
A možda da se sete da isključe grejanje iz radijatora koje duva i u Higerima, ik 103, ik 112le?
 
Sutra je 1. jul a klime su trebale još u martu da se pripreme za leto.
Prazna lima znači da je negde porozna i da ispušta freon što oped dovodi do toga da u sistem uđe vlaga. A vlaga znači smrt za kompresor i za filter klime/koji ima ulogu da izvlači vlagu iz freona kada radi klima.
Sve se radi nakaradno, klima uređaj mora da bude ispravan 365 dana i isto tako i sistem za grejanje.
 
Vrh