[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=780388#p780388:26hct7rh je napisao(la):
Bender Rodriguez » Sub Okt 03, 2020 6:33 am[/url]":26hct7rh]Trece, to sto BMCovi imaju problema sa turazom ne menja cinjenicu da su mutanti kante. I ovo malo sto vozi na ulicama je vec odavno zrelo za otpad a jedini razlozi sto ih GSP i dalje vozi je sto ima delova za njih na pretek. Ono... kao sto si pre 20 godina imao delova za Wartburg na pretek. Ali to nije znacilo da je dobar automobil, nego da narod nije znao i imao za bolje, pa se akale starudije dok im dusa ne ispusti. Slicno je i sa Ikarbusima u GSPu.
Cetvrto, imaa iznas moje slike kako izgleda ta "gospodska voznja" u jednom od mutanata. Da je ovo 2010. godina pa i da razumem toleranciju i odbrani mutanata. Ali 2020. je, a ta vozila su em zastarela, em neudobna.
Menja utoliko što se od jednog promptno gine, a od drugog je vožnja (nekima) neudobna. To je najveća razlika koja može postojati. Naravno, može čovek da strada i zato što mu je pala cigla na glavu nakon što se sapleo o neravan kolovoz, ali ne bih baš da idemo u tom pravcu diskusije. Tvoje fotografije sam primio k znanju i zato sam se i ogradio da ima zapuštenijih primeraka. Dakle, ne govorim o žmurenju na probleme, već o njihovoj smislenoj gradaciji.
Posebno bih se pozabavio ovim o zastarelosti i neudobnosti. Zastarelost jeste argument najviše u tehničkom smislu, znači niskopodnost i manji stepen zagađenja životne sredine su svakako plusevi. Čak i to samo do neke granice - kako je krenulo, kapiram da će neki E8 motor sa pripadajućim hladnjakom zauzimati pola autobusa, a da ćemo ostale delove i rezervoar držati u krilu, kao nagradu za to što smo uspeli da sednemo, jer progres. Već sada su zadnji delovi pojedinih modela autobusa potpuno nepodnošljivi i na granici neupotrebljivosti.
Kod neudobnosti se još više komplikuje stvar i tu su odličan primer ovi odurni čajnobusi. Prvo, da bi ti nešto bilo udobno ili neudobno prethodno treba da uđeš u njega. Ovaj npr. može da primi u proseku minimum desetak putnika manje nego klasičan solo autobus, što znači da ti na oko 7 autobusa fali jedan. Putnik ti zato kasni na posao/u školu i moraće da igra baraž sa putnicima koji će tek pristići za plasman u prvo kolo kvalifikacija za ulazak u naredni autobus, isti takav. Znači, već si blizu da anuliraš uštedu na utrošnju goriva plus moraš da angažuješ još 2-3 vozača po busu. Naravno, ovi to nisu uradili i zato smo u decembru i u februaru imali osetno gori prevoz nego prošle godine u isto vreme, a sve ganc nove autobuse. Već dugo živimo ovu kovid realnost, još uvek je manje putnika, pa su ljudi zaboravili na šta je to ličilo kada su svi radili u punom kapacitetu i svi išli u škole.
Dakle, nekako se izboriš da uđeš. Uzmimo da ti zapadnu treća vrata u gužvi - jedan klaustrofobičan pakao. Sveprisutni boks motora na kome nemaš za šta ni da se uhvatiš, za disanje poželjan položen kurs za ronioca, neka svetlost od pozadi dopire na nedostižnom horizontu, ali treba da budeš visok dva metra da bi te obasjala. Za to vreme u tzv. mutantu imaš mesta da sedneš, da stojiš kao čovek, dovoljno prostora da se mimoiđeš između sedišta, da otvoriš prozor normalnih dimenzija koji zapravo ima efekta. Ukratko, da se osećaš kao čovek (ne mora baš gospodin). To je ogromna razlika.
Naravno, kineska šklopocija ima prozore na kipovanje, za koje smo imali 6-7 godina da se uverimo na Solarisima da su očajno rešenje. Naravno br. 2, Kinezi sve prave manje i lošije, pa su čak i ti prozori bez efekta kod njih - manji i lošiji.
Sedišta vrlo neudobna i nabijena, tamo gde su okrenuta jedno ka drugom gaziš onog koji sedi naspram. Doduše, ovo je problem koji dele sa novijim modelima Ikarbusa. Zaista me zanima pod 1) odakle dolaze sedišta ovog tipa i zašto je njihov tvorac bio sadista i pod 2) čemu služe sedišta u koja ne može da stane osoba prosečne visine.
Uopšte neću ni da pominjem druga nezgrapna rešenja, jednu sveukupnu tesnoću, niti to što se neki već tresu kao da imaju prevaljenih milion km, ali hoću nešto drugo i verovatno najozbiljnije. Dva puta mi se desilo na liniji 53 (to je ona druga) da se autobus tog tipa (verovatno ne isti) napunio nekim dimom i u njemu odjednom bukvalno nije moglo da se diše. Dakle, ne onaj konstantan, ali podnošljiv miris goriva, već iznenadan i vrlo jak nalet neprijatnog mirisa u krcatom autobusu koji i inače ima problem sa ventilacijom. Jedan od ova dva slučaja je čak neko prijavio na onaj sajt i to je bila situacija kada je vozač odbio da odmah zaustavi autobus i otvori vrata (nemam pristojnih reči da komentarišem taj potez, pa zato u ovom čaršafu relativno brzo prelazim preko njega). To je bilo par dana pred vanredno stanje i verovatno niko nije ni trepnuo na tu prijavu. Siguran sam npr. da u GSP-u znaju za taj problem i da se dešavalo još X puta, jer nema šanse da sam ja toliki maler da sam u kratkom roku dva puta naleteo na pojavu retku poput Halejeve komete. Taj neki progres i bezbednost na prvom mestu.
Ja zaista ime ovih autobusa ne mogu da stavim ni tri reda blizu rečenice u kojoj postoji reč udobnost. Ko može, kapa dole, ne sumnjam da oci spremaju još hrpu ovakvih nabavki, pa će uživati u njinim blagodetima. Postoji nešto što je stvar dopadanja i nedopadanja, ali postoji i stvari koje su jasno i direktno merljive. Grejanje, klima, dihtovanje i ostalo su stvar održavanja, ali loše prostorno projektovan autobus je nepopravljiva šteta, teret za ceo sistem prevoza, i na to se prvo mora paziti pri kupovini.