Već neki period vozim autobus na liniji 74 (Bežanija - Mirijevo) sa ruskim autobusima Liaz 5292 i srednjepodnim 5256, te sam ovom porukom mislio da prenesem neka svoja zapažanja.
Jedna zanimljiva ali isto tako i naporna linija za vožnju. Prednost je što brzo prođe smena, dinamična je i nikad ne znaš gde možeš da se zaglaviš, tako da mahom se prepustiš situaciji, uživaš i nema neke žurbe i jurnjave za tablicom (i otpravnici su u fazonu kada god došao - dobro došao). Generalno nije za one vozače sa slabijom prostatom usled velikog vremena poluobrta i pomenutog faktora nepredvidivosti. "Terminus" na Bežaniji je blago rečeno jeziv, dok je na Mirijevu solidan (valjda će ove godine otpravnici dobiti uljudnu kućicu). Dosta ležećih policajaca duž trase (čini mi se oko 50 po pravcu), rupa, šahtova koje treba oprezno preći ili obići inače uništi trapove, semafora. Kroz Severni bulevar su najnezgodniji ležeći policajci (pogotovo onaj prvi gledano iz Sv. Nikole ka Ljubice Luković, gde mora da se stane sa autobusom kad se popne). Što se tiče turažnih tablica, za radni dan je solidna, nedeljom onako ali subotom nikakva - tada su mahom sva vozila van turaže tokom dana i vozi se na neki interval i tek uveče ili pred predaju smene se radi neko uklapanje. Preveze se dosta putnika tokom dana u oba smera, još ako nema 25P po Mirijevu ili 75/72 kroz Bežaniju dešava se da se jedva vrata zatvaraju. Neki moj zaključak bio bi da je možda bilo pametnije podeliti liniju (svakako da ima potrebe da vozi kroz Bežaniju i Mirijevo) na neke dve kraće (lokalne) linije koje bi bile pouzdanije ili makar da se skloni sa Severnog bulevara a da tamo prebace nešto drugo (npr. 32, koja navodno ima malo vreme obrta i tokom dana je van turaže, kako čujem od vozača iz Arive). Ovako konzorcijumu Arive odgovara (lepa kilometraža se ostvari), ne reaguju ni iz SJP-a tj. kao da ih je nešto i briga što je van turaže (kad se i druge gradske linije često raspadaju u vršnim satima).
Što se tiče autobusa, niskopodni 5292 iz 2017. godine mi se baš dopada za rad. Nešto više vremena mu treba da uključi i isključi staničnu kočnicu, sporije rade vrata, ali je zato glava mirna. Rasveta enterijera, preglednost retrovizora, povoznost (Mečkina narav
), retarder, komande gasa i kočnice, grejanje i klima su mu neke prednosti koje bih naveo. Putnički prostor je loše organizovan, skučen u zoni III vrata i šteta što nema kamere iznad vrata (znače pri većoj gužvi) i malo veći prečnik okruglog unutrašnjeg ogledala.
Vozio sam i stariji 5256 koji je na zalasku karijere (2011. godište) i koji je prešao oko 725.000 km bez nekog remonta, samo redovno održavanje i dobra nega bivših posada (ima nešto slabiji "kamins" motor i ZF Ecomat menjač, dobra kombinacija). Za razliku od niskopodnog ima doboš kočnice (koje su odlično naštelovane), malo slabije grejaje putničkog prostora (manji broj kalorifera), mnogo brži rad vrata, veće displeje, nešto veći hladnjak i visko ventilator. Rasveta putničkog dela je nešto gora (nema led sijalice) time i preglednost, visoke su stepenice pozadi i nešto sporija izmena putnika, nema staničnu, ručna je mnogo glasna kada se povlači (kada ispušta vazduh iz cilindra), tvrđa pedala kočnice, prebrz rad brisača pri manjoj kiši (ima dve umesto uobičajene tri brzine), dosta deblji i veći volan. Logično, malo više potroši goriva nego mlađi primerak, ali i ide fino iako je slabiji od mlađeg primerka (jedan kolega samo traži da vozi ovaj bus sa fotke, baš ga voli i čuva).