Nisu uporedive Alitalia i Er Srbija, ovi prvi su u proteklih 30-ag godina spržili toliko milijardi maraka/evra/dolara, da se to teško može matematički izraziti. Tri puta su dobijali novu šansu, bili čišćeni od dugova, dobijali nova rukovodstva, donosili nove strategije, na kraju dobijali čak i ozbiljne strane partnere... i svaki put im je trebalo manje od godinu dana da ponovo odu pola milijarde evra u minus. Alitalia je priča za sebe, spomenik kojem malo šta može da priđe po monumentalnosti. Er Srbija, da zanemarimo sve ostalo, mnogo je manja i njome se lakše može upravljati i držati pod kontrolom.
Linija za Istanbul ima svoje objašnjenje. Prvo, Er Srbija je tu imala loše termine jer su leteli u pola dana a to nije zgodno sa city break. To nas dovodi do drugog i mnogo važnijeg faktora a to je da Er Srbija nije imala codeshare sa turskim prevoznicima i oslanjala se isključivo na sopstveni marketing da napuni avion što turistima što transfernim putnicima. E, tu su fulali maksimalno. Kod transfernih putnika je već bilo dosta limita zbog pomenutih termina koji su mašili jutarnji talas na BEG, a kod turista (na kojima je čitava linija bez problema mogla da opstane) su spektakularno omanuli. Nisu napravili saradnju sa turoperaterima koji prodaju city break pakete, nisu se reklamirali, štaviše ukinuli su predstavništvo u Istanbulu (gradu od cca 20 miliona ljudi) i kratko rečeno sveli svoju vidljivost u Turskoj na apsolutni minimum. Na kraju su došli politički problemi i teroristički napadi u Turskoj i dokusurili im liniju.
E, sad, koju računicu ima turski Atlas Global da uskoči na tu liniju sa većim avionom (A320) i potuče se sa već prisutnim Turkishem i Pegasusom? Razlika je u tome što Atlas posluje u sklopu najvećeg turskog turoperatera i eto u startu zagarantovanih putnika kroz paket aranžmane (koji se u Turskoj za Beograd prodaju kao alva). Uz to je potpisan codeshare sporazum pa Er Srbija sada može da prodaje karte za celu Atlasovu mrežu (druge gradove u Turskoj, Rusiju i Bliski Istok) a zauzvrat Atlas može da "hrani" neke bitne letove Er Srbije kao što je npr. JFK. Čak je i predstavnik Atlasa na inauguracionom letu prošle nedelje rekao da im je glavni cilj da dovode turiste i prodaju karte za JFK preko Beograda. To su te sitnice koje čine razliku između uspešne i neuspešne linije.
Nisam 100% siguran ali čini mi se da se nešto slično trenutno dešava na liniji za Tel Aviv. Izraelski turisti su potpuno poludeli za Beogradom i njihovi prevoznici nonstop pojačavaju kapacitete prema Beogradu. Priča se da bi i El Al mogao da uskoči na liniju. Za to vreme, Er Srbija muku muči da napuni svoje letove (na TLV ne mogu da šalju ATR, mora bus da ide) - verovatno zbog toga što kao i u Istanbulu nisu razradili marketing niti uspostavili saradnju sa turoperaterima. Nije to neka kosmička nauka ali treba se malo iscimati, razumeti da predstavništva (kancelarije) u drugim zemljama imaju svoj smisao i da ih ne treba tek tako zatvarati, i tako...