Delija":31sztn21 je napisao(la):
А на тренутак сам помислио да макар овим послом са Ер Србијом Вучић неће издати Србију кад оно хоће да нас олакшају за профитабилно и перспективно предузеће од националног значаја какво је Аеродром НТ.
https://www.facebook.com/notes/asns-ab/ ... 3735566595
Re-post sa SSC-a...
--------------
Na prvo čitanje neko bi zaista mogao da zaključi da je sa saopštenjem sindikata sve u redu i da tu nisu čista posla.
Međutim, na drugo čitanje, ovo se može protumačiti i kao neverovatno fer odnos Etihada prema državi Srbiji. Da bi se razumelo treba se zapitati šta je alternativa?
Etihad definitivno pravi regionalni Hub u Beogradu. Za to mu treba adekvatna zemaljska podrška koju će oni u svakom slučaju napraviti.
Mogu da je naprave tako što će početi da uvećavaju ASGH (Air Serbia Ground Handling). Koliko ja razumem ASGH je danas jako mala firma koja opslužuje tek deo letova Er Srbije.
ASGH će u tom slučaju narasti u veoma ozbiljnog igrača koga će naravno početi da koriste i strane kompanije, u to možemo da budemo sigurni.
Šta će se u tom slučaju dogoditi sa AB? Verovatno jedna od dve varijante. U prvoj varijanti oni postaju ozbiljna firma i rade paralelno sa ASGH, sve kompanije su adekvatno opslužene. Na žalost, verujem da je ovaj scenario malo verovatan iz prostog razloga što AB trenutno praktično ima monopol.
Uz dužno poštovanje prema menadžmentu AB handlinga (ko god da je to), na osnovu iskustva koje imamo sa ostalim državnim firmama, znamo da je profesionalni menadžment za njih prilično apstraktna stvar i da oni jedino mogu da opstanu sa monopolom.
U drugoj varijanti, oni sigurno neće moći da pariraju ASGH a sa dolaskom, recimo Swissport-a (što je takođe veoma moguće) dobili bi smo još jedan JAT pritisnut od profesionalnih igrača.
Najsposobniji/najbolji ljudi će svakako biti preuzeti od ASGH/Swissport, oni manje sposobni će postati "stub" firme koja treba da se bori za udeo na tržištu. Srećno im... naravno da u tom slučaju to neće moći da funkcioniše i da će ta služba početi da sisa novac.
S druge strane, svi znamo da, bez obzira što AB funkcioniše sa profitom, to čini iz prostog razloga što ima potpuni monopol a ne zbog toga što je lider u industriji i svojom vanrednom ponudom i optimizovanim procesima poslovanja postiže fantastične rezultate.
AB je učinio neke pozitivne korake prethodnih godina u smislu praćenja osnovnih trendova, a to smo primetili jedino jer mu je društvo pravio JAT & Co.
Svaka inicijativa pa i najmanja u ovom slučaju je bila WOW.
Ako realno pogledamo, sve što je uradio ili sada radi AB je očajno sporo... Godinama čekamo na nove fingere, godinama čekamo rekonstrukciju "dela!!!" T2, još ni ceo T2 nije završen a T1 nije ni dodirnut.
U stvari tek u prethodnih par meseci se vidi da je neko dobio bičem po zadnjici, pa je to počelo malo brže.
Er Srbiji će u narednim godinama trebati ozbiljan partner, neko ko ozbiljno može da isprati planirani rast. AB je trenutno daleko od bilo kakvog tranzitnog aerodroma, da se ne varamo.
Ako nastavi da se razvija ovim trendom bojim se da ćemo običan "food court" čekati jedno dve godine, da ne spominjem tranzitni hotel, i ostale ozbiljne sadržaje.
AB je fin mali gradski aeordrom i ništa više od toga. Do sada i nije bilo potrebe da bude više od toga jer nije imao avio kompaniju za drugo. Međutim, igra se očigledno menja, i dinamika mora da se promeni.
Šta je dakle alternativa, s obzirom da je JU postala kompanija sa profesionalnim vođenje, možemo da budemo sigurni da će oni svoje ciljeve isterati na ovaj ili onaj način.
Da li je alternativa da pored postojećeg nikne još jedan novi aerodrom ostavljajući trenutni aerodrom da se i dalje "razvija" kao gradski?
Er Srbija ne može ništa pametno da uradi sa T1 jer tamo skoro da ničeg i nema, T1 može jednostavno samo da sruši i da pravi ponovo. Da, da, check-in, dragulj arhitekture - mogu da ga pretvore u lep resotran ili muzej Er Srbije, sve ostalo je potpuno van-vremensko i van-funkcijsko, jednom rečju prevaziđeno.
Sve u svemu najracionalnije rešenje jeste da se i aerodrom da na koncesiju (što je samo po sebi vrlo dobro - bez zaduživanja) a samim tim bi smo se još jače vezali za Etihad i Etihad bi imao još veći motiv da aerodrom razvije a ne uguši.
Floskula o monopolu i teranju drugih kompanije je priča za sebe. Šta bi AB mogao da uradi? Da poveća takse i tako otera LCC u Niš? To i nije tako loše neko bi rekao.
Floskula o smanjenju prihoda budžeta, ma hajte molim vas... ako AB dobije hotel i sve potrebne sadržaje, postane tranzitni aerodrom u pravom smislu reči i nagura broj putnika na 10-15 miliona (što realno kao tranzitni može). Budžet samo može da ima veće koristi od toga nego što ima danas ukupno od aerodroma.
I da se razumemo, ne radi Etihad ovo zato što nas mnogo voli, već zbog toga što misli da može lepo da zaradi na tome i traži najbrži i najracionalniji način da do toga dođe.
Sindikati naravno treba da brinu o tome da radnici ne budu šikanirani a ne o strategiji razvoja određene firme. Ono što takođe upada u oči je da jedna mala firma ima čak 4 sindikata ... pretpostavljam da neko tu prima lepe naknade...
Da li neko zna da li je neki sindikat nekada štrajkovao jer radnici nisu dobili neko usavršavanje ili nešto slično što bi im pomoglo da postanu skuplji na tržištu? Nekako mi se čini da su sindikati shvatili svoju funkciju kao telo koje brine o svinjskim polutkama i da se stvari slučajno ne promene, jer ko zna da li je to na bolje ili lošije. To nikako nije njihov posao.
Ovo polako počinje da liči na situaciju u Zagrebu, a verovatno će biti rešeno na isti način po sindikate.