Šta je novo?

Aerodrom Nikola Tesla - (Avijacija)

Да ли неко зна баш ме интересује, који је то авион јуче -11.01.о.г. у 03:19 минута узлетео са аеродрома Никола Тесла ? Бука од мотора авиона ме пробудила и прозори су се и затресли, а станујем на Бежанијској коси неких 200 метра удаљен од зелене пијаце. Гледао сам у ред летења-одласци, није га било. Претпоставио сам да је био неки транспортни авион, можда неки Антонов 70 или слично?
 
Jednostavno, fasada nije gotova :) Dobro pogledajte sliku i videcete da se crne lajsne još uvek postavljaju preko belih.

Npr. sva polja gde piše "Aerodrom" su već uokvirena crnim lajsnama, dok od "Nikole" već ima dosta linija koje su i dalje bele.

Verovatno koriste dizalice da ih montiraju.
Ja se bojim da to ovde nije problem, a nadam se da grešim. Koliko ja vidim na ovoj slici, ova crna "Pukotina" je sa obe strane oivičena belim lajsnama - najbolje se vidi pri vrhu, gde nije prozor. Stoga se plašim da će i po završetku fasade da postoji cik-cak linija deblja od svih ostalih ovde gde je već. To od početka stoji tako. Zaista se nadam da će na kraju sve biti ujednačeno, ali meni, bar za sada, na osnovu dostupnog materijala, ne sluti na dobro
 
Да ли неко зна баш ме интересује, који је то авион јуче -11.01.о.г. у 03:19 минута узлетео са аеродрома Никола Тесла ? Бука од мотора авиона ме пробудила и прозори су се и затресли, а станујем на Бежанијској коси неких 200 метра удаљен од зелене пијаце. Гледао сам у ред летења-одласци, није га било. Претпоставио сам да је био неки транспортни авион, можда неки Антонов 70 или слично?

Čuo sam ga i ja i zatim otišao na Flightradar da proverim. Odmah sam pomislio da je neki kargo Antonov po prethodnom iskustvu. Takođe, po prethodnom iskustvu, očekivao sam da možda neću ništa naći jer takvi avioni često polete ili slete sa ugašenim transponderom, ali kada postignu visinu upale transonder i postanu vidljivi.
Tako je bilo i ovaj put. Nakon oko 10 min, nakon što sam ga čuo, avion se pojavio i na Flight Radar-u.

Reč je o An 72 azerbejdžanskog ratnog vazduhoplovstva, koji je iz Beograda odleteo u smeru jugoistoka. Let je na Flightradaru bio označen kodom kao AZAF003 (koliko se sećam)
 
Reč je o An 72 azerbejdžanskog ratnog vazduhoplovstva
Interesantno, možda nosi neku municiju iz Krušika za našeg brata Ilhama Alijeva? An-72 je suviše mali za nešto ozbiljnije a i u tom slučaju bi pretpostavljam išao na Batajnicu a ne na Teslu.
 
Takođe, po prethodnom iskustvu, očekivao sam da možda neću ništa naći jer takvi avioni često polete ili slete sa ugašenim transponderom, ali kada postignu visinu upale transonder i postanu vidljivi.
Tako je bilo i ovaj put. Nakon oko 10 min, nakon što sam ga čuo, avion se pojavio i na Flight Radar-u.
Za takve avione je mnogo bolji ADS-B Exchange jer prikazuje i avione kojima je ADS-B transponder iskljucen, prikazuje i vojne avione i helikoptere, kao i sve avione koji ne zele da budu vidljivi iz bilo kog razloga. Na primer, velika vecina privatnih aviona koje koriste politicari se ne vide na FR24, ujedno i avion preCednika, ali se itekako vidi na ADS-B Exchange.
 
ISPRAVKA!

Reč je o IL-76 azerbejdžanskog ratnog vazduhoplovstva.

Greškom sam napisao An jer je on pomenut u prethodnom postu koji sam citirao.
Čim sam ga čuo pomislio sam da je Iljušin zbog karakteristine buke koju pravi, pri tome je verovatno pravio zaokret iznad grada pa se mogao relativno dugo čuti verovatno u većem delu grada i uz zatvorene prozore.

Zanimljivo da sam noću kada nema spoljašnje buke, a uz otvorene prozore, više puta sasvim jasno čuo An-12 koji su samo u preletu iznad grada na velikoj visini, nakon nekoliko potvrda uvidom na Flightradaru to više ne radim jer kada čujem taj karakterističan zvuk odmah znam da je An-12 u preletu na preko 10 000 m visine.
 
Poslednja izmena:
Za takve avione je mnogo bolji ADS-B Exchange jer prikazuje i avione kojima je ADS-B transponder iskljucen
Када на авиону не ради транспондер (ADS, Mode A/S), једини начин да се детектује да нешто постоји у ваздуху је примарни радар. Међутим, тада једино можемо да знамо да је у ваздуху неки метални објекат, као и његов правац и брзину, ништа друго, чак ни величину тог објекта.

Разлог зашто се на неким сајтовима виде подаци о неким летовима, а на другима не, је што примењују различите филтере (или их не примењују уопште). Међутим, сви ти сајтови, укључујући и ADS-B Exchange раде на принципу кооперативног надзора (cooperative surveillance), што ће рећи да у авиону мора да буде уређај који ће да сарађује, одговара (transpond) упитима других уређаја.
 
Takođe, po prethodnom iskustvu, očekivao sam da možda neću ništa naći jer takvi avioni često polete ili slete sa ugašenim transponderom, ali kada postignu visinu upale transonder i postanu vidljivi.
Tako je bilo i ovaj put. Nakon oko 10 min, nakon što sam ga čuo, avion se pojavio i na Flight Radar-u.
ne pale transponder nego imaju samo ModeS pa treba visina i vise risivera da se locira multilateracijom

In some regions with coverage from several FR24-receivers we also calculate positions of non-ADS-B equipped aircraft with the help of Multilateration (MLAT), by using a method known as Time Difference of Arrival (TDOA). By measuring the time it takes to receive the signal from aircraft with an older ModeS-transponder, it's possible to calculate the position of these aircraft. Four FR24-receivers or more, receiving signals from the same aircraft, are needed to make MLAT work. MLAT coverage can only be achieved above about 3,000-10,000 feet as the probability that four or more receivers can receive the transponder signal increases with increased altitude.
 
Bolje bi im bilo da su letove upravo pokrenuli do Niša, koji ozbiljno ima problem sa gašenjem linija.
 
Ova ekspanzija me gotovo zabrinjava, metodom "ko visoko leti, nisko pada" (pun intended).
 
Beogradski aerodrom je u prošloj godini bežao Zagrebu za 2,487 miliona putnika. To je manje nego u 2019 kad je razlika bila 2,724 što je očekivano zbog ukupno manjeg prometa na oba aerodroma u odnosu na 2019.

Kad pogledamo broj najavljenih novih linija za oba aerodroma realno je da Beograd ove godine odmakne Zagrebu za rekordnih 3 miliona putnika. Ove podatke sam stavio na jedan cenjeni avio sajt (ne, nije Purgerov) ali mi je tamošnji urednik obrisao prognozu. Nadam se da će preživeti ovde da proverimo za godinu dana da li se moja prognoza o razlici obistinila.

Kad pogledate sve licitacije na prvoj strani, i najslabija prognoza za BEG za ovu godinu je 6,11 miliona, dakle Nikola Tesla mora da doda barem pola miliona putnika u odnosu na prošlu da bi se to ostvarilo. Najveća prognoza je 8,14 miliona, znači bar 2 i po miliona više! Biće zanimljiva 2023.
 
преглед броја путника од оснивања 1962. године до данас (са мојом прогнозом за 2023.):

aerodrom 1962-2023.jpg


као и преглед од 2000. године до данас:

aerodrom 2000-2023.jpg
 
Tu smo negde sa 6.78, ja sam prvi predložio glasanje i odmah stavio 6,8. Mislim da će biti još poneka najava do letnje sezone i šansa za preko 7 miliona ali sa druge strane recesija je vrlo moguća makar u nekim zemljama.

Koliko god delovalo neverovatno da recimo recesija u Australiji pogodi broj putnika u Beogradu, to je nažalost vrlo moguće. Ako recimo neka firma iz Sidneja propadne ili otpušta radnike, naš čovek koji je dobio otkaz će preskočiti put za Srbiju i umesto toga ostati recimo u Palm Beach-u (Gold Coast, ne Florida). Dakle pratite evropsku i globalnu ekonomiju da bi znali kako će biti stanje na aerodromu.
 
@JohnnyLee hvala na grafikonima. Po ovome se tacno vidi cilj NATO agresije na Srbiju. Da bi nas usporili sa rastom.
Srecom od 2014. smo bas uhvatili dobar zalet sto se tice aerodroma. Iskreno ti zelim da ti se ostvari prognoza :cool:
 
преглед броја путника од оснивања 1962. године до данас (са мојом прогнозом за 2023.):

Pogledajte prilog 152389

као и преглед од 2000. године до данас:

Pogledajte prilog 152388
Jasno se vidi da nagib grafika zapravo predstavlja nastavak na deo 2018-2019, tj. da je ocekivano da rast bude procentualno isti, dakle %2018-2019 bi trebalo da bude isti kao %2019-2023. Odatle dolazimo do neke granice od oko 6.75 miliona, koliko vec iznosi moja procena :)
 
Kad već kačimo grafikone, evo i mojih ruku delo. Ovo je razlika između broja putnika na aerodromima u Beogradu i Zagrebu tokom godina. Izbacio sam 2020 i 2021 jer su besmislene.

Beograd je 2009 imao nekih 321 hiljada putnika više od Zagreba. Amaterski analitičar iz Zagreba, znate da govorim o Purgeru, tvrdio je da će Zagreb stići Beograd zato što Hrvatska ulazi u NATO, pa zato što će ući u EU, pa kad su dobili novi Terminal u Zagrebu, pa dolazi Rajaner... Datume tih događaja dodao sam da pokažem kako se upravo suprotno dešavalo, Beograd je povećavao prednost u tim godinama i godini posle toga. Recimo oni ulaze u EU u aprilu 2013 a Beograd povećava razliku 2013 pa još više 2014.

Verujem da će tako biti i ove godine, moja prognoza je da će razmak biti rekordnih 3,1 miliona putnika iako je ovo godina kad je Hrvatska ušla u Šengen i počela da koristi Evro. Džaba ti komšija sve to kad Beograd raste još brže i ni jedan od tih događaja ne može da smanji razliku. Uostalom razlika se od 2009 do 2023 skoro 10 puta uvećala u korist Beograda:

BegZagGap.JPG
 
Zagreb je aerodrom koji stagnira, u svakom smislu te reci. Ako pogledas samo rast 2010.-2019. videces da on iznosi samo ~60%, dok je kod Beograda cini mi se negde oko ~130%.
 
Aerodrom Nikola Tesla definitivno kida ali to je zato sto dozivljavamo sveopsti bum.
Ja sam licno dao malo konzervativnije cifre nego sto sam mozda trebao.
Plasio sam se da ne naleti jos neki ovaj kraken virus pa da bude delimicno usporavanje.

Ipak kad pogledas najavljene letove/linije za Aerodrom Nikola Tesla deluje kao da cemo razvaliti.
 
Hrvatska ima 8 međunarodnih aerodroma, pri čemu splitski i Dubrovački imaju tek nešto neznatno manje putnika.

Tih 8 aerodroma je u 2019. imalo 11.5 miliona putnika.

Dakle naravno da beogradski raste jer samo on praktično i može da raste.
 
Hrvatska ima 8 međunarodnih aerodroma, pri čemu splitski i Dubrovački imaju tek nešto neznatno manje putnika.

Tih 8 aerodroma je u 2019. imalo 11.5 miliona putnika.

Dakle naravno da beogradski raste jer samo on praktično i može da raste.
To je tacno, ali svrsishodno je praviti poredjenje po istim parametrima. Dva glavna grada, dva aerodroma i njihov razvoj u izolaciji.
Porediti Beograd sa celom Hrvatskom cija se ekonomija zasniva na turizmu u apsolutnim brojevima nema nikakvog smisla.
 
Колеге, 'ајте ми да се манемо поређења за Хрватском. Да не узимамо Шћурица, да не гледамо шта пише да не посећујемо сајт. То су моје жеље у Новој години, коју свима честитам.

Ми имамо много својих проблема који захтевају много енергије. А енергију расипамо на то што наше проблеме не решава.
 
Vrh