[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=372220#p372220:1otmwdts je napisao(la):
miki_ns » 18 Feb 2016 10:13 pm[/url]":1otmwdts]
Kao prvo i ja volim da letim sa Tesle, i uvek prvo gledam kako može s njega da se ode negde (nisam ludak koji voli da vozi 280 km do Budimpešte umesto 90 do Beograda), ali kako se ponuda jeftinih letova smanjuje umesto da se povećava (i to u godini enormnog pada cena nafte, šta li nas tek čeka ako počne da poskupljuje) to za neke destinacije prosto naprosto nije uopšte prihvatljiva opcija. Ako ja za razliku karte platim sasvim pristojan hotel i to za 5 dana jasno je da se neću odlučiti da letim sa Tesle jer mi razlika u putu do aerodroma ne proizvodi toliki trošak. I nisam nikome od putnika nabijao na nos odlazak u Budimpeštu (mada sada kada pročitam kraj rečenice zaista zvuči tako, ali nije to bila namera), ja sam se prosto sa rezignacijom obraćao onima koji sistematski deluju na smanjenje mogućnosti jeftinijih letova iz Beograda. Isto tako prosto ne shvatam da neko misli da low cost nema šta da traži na Tesli koji nije dostigao ni procenjeni kapacitet. Pa u BG kad prodje jutarnji špic odlazaka, skoro 2 sata nema nijednog odlaska (low costerima se inače može ponuditi jeftinija cena i ako se odluče za manje privlačne time slotove). Tokom dana imate zgusnute letove na po 5 min, pa onda pauze po 45 min, uveče opet po 2 sata između letova. Sve to govori da postoji više nego dovoljno mesta da se uglave dodatni letovi, da postoji izražena želja, ali ne postoji.
Sve što si rekao stoji ali da bi neki prevoznik otvorio liniju sa bilo kog aerodroma u Srbiji nije dovoljna samo puka želja za tom linijom.
Meni je veoma teško da odgovaram na poređenja Budimpešte i Beograda odnosno na pitanja tipa: "Kako iz Budimpešte može jeftino da se leti a iz Beograda ne može". Postoje neki razlozi za to, među tim razlozima možda i jeste generalno loša strategija razvoja avio saobraćaja u Srbiji ali nije to jedini razlog. Sto puta je rečeno, Budimpešta je turistički centar svetskog kalibra, nekih desetak svetlosnih godina ispred Beograda. Za takvim centrom postoji ozbiljna city break potražnja i normalno je da će i legacy i lowcost prevoznicima Budimpešta biti mnogo zanimljivija od Beograda jer imaju mnogo više potencijalnih putnika za tamo.
Drugi razlog je taj što je najveći istočnoevropski lowcost prevoznik (Wizz) mađarska kompanija sa sedištem u Budimpešti. Njihova glavna baza je BUD pa je sasvim normalno da tu imaju najveći broj linija. Kada bi neko u Srbiji osnovao lowcost prevoznika bilo bi svašta nešto na Tesli ali u Srbiji ga niko neće osnovati - zato što je sve politika, zato što ne postoji državna strategija, zato što je tržište veoma siromašno a turistički potencijal nikakav. Čak ni Hrvatskoj sa onolikim milionima turista svake godine nije uspelo da iznedri nekog krštenog domaćeg lowcostera, čemu onda Srbija da se nada...
Treći razlog je dijaspora. Koga npr. prevozi Ryanair u i iz Budimpešte? Osim turista, tu su stotine hiljada Mađara koje su u proteklih desetak godina emigrirale u Veliku Britaniju. Pa su tu njihova rodbina i prijatelji koji ih posećuju. Vize im nisu potrebne, automatski imaš ogromno tržište za lowcost. Sad to uporedi sa srpskom zajednicom u Velikoj Britaniji koja je toliko "značajna" da čak ni British Airways nema interes da leti u Beograd, dovoljan im je blok sedišta na letu Er Srbije.
Četvrti razlog je proste ekonomsko-političke prirode. Mađarska je razvijenija zemlja od Srbije i njeno tržište je mnogo manje siromašno od srpskog. Mađarska je članica EU i NATO što samo po sebi generiše određenu tražnju za letovima, doduše ovde nema kolača za lowcost već prevashodno za legacy prevoznike ali opet utiče na ponudu.
Sad sve to uporedi sa Beogradom pa opet postavi pitanje: "Zašto može Budimpešta a ne može Beograd?" Pa eto zašto, iz barem 5-6 razloga od kojih ne idu svi Srbiji ili Beogradu na dušu.
I sad, naravno da na Tesli ima onoliko prostora za još letova i za lowcost slotove van špiceva. Pitanje je, da li to nešto donosi samo po sebi? Ljudi stalno zaboravljaju da ne postoji bilo kakva formalna prepreka da npr. Ryanair uzme i bazira 5 aviona u Beogradu i otvori 15 linija. Srbija je potpisnica ECAA i sve što Ryanair ili bilo koji drugi prevoznik iz ECAA zone treba da uradi je da podnese zahtev za AOC. I dobiće ga bez problema. Ali Ryanair to ne čini, pitanje je zašto. Ljudi naravno imaju instant objašnjenje a to je Air Serbia i njen povlašćen status na Tesli. To objašnjenje je pogrešno. Lowcost prevoznici imaju svoj tržišni segment na koji ne utiču beneficije koje legacy prevoznici eventualno dobijaju od svojih vlada. Štaviše, lowcosteri se bore za svoje parče beneficija pa ako ga ne dobiju onda računaju da li je tržište samo po sebi dovoljno jako da može da im puni avione na nekoj liniji. To je vrlo jednostavna stvar.
Tako je Wizz, u vreme kada je imao neke beneficije na Tesli, razvio veću mrežu linija nego što mu je tržište samo po sebi nudilo. Onda su izgubili te beneficije i redukovali su mrežu na onaj nivo koji im tržište samo po sebi nudi. I pogledaj gde idu te linije, isključivo prate dijasporu. Iz Beograda nemaš lowcost let prema city break destinacijama kao što su Barcelona, Rim ili Prag - tržište je toliko jadno da ne može da generiše čak ni sezonsku potražnju za ovakvim linijama a mi bismo hteli 40-50 destinacija iz Beograda. Pa ne može, nema odakle jbg.
To je ujedno i odgovor zašto npr. Ryanair ne dolazi u Srbiju, ili zašto EasyJet nije uspeo. Nemaju šta da razvijaju. Air Serbia pokriva glavna čvorišta srpske dijaspore, Wizz pokriva ta ista čvorišta na sekundarnim aerodromima (polovina linija iz Beograda su im zapravo "klonirane" linije Er Srbije), turistički segment gotovo da ne postoji, za šta onda da se bori Ryanair? Oni će jedino doći u Beograd u sklopu neke velike bitke protiv Wizza i eventualno mogu da ih zamene u Beogradu. I možda može Eurowings nešto da uradi kao Luftikina ćerka. Sve drugo će biti ad hoc ili sezonske linije, Srbija je takvo tržište i šta da se radi.
Mi možemo sutra da dekretom ukinemo Er Srbiju, uvedemo ne znam kakvu liberalnu politiku na aerodromima, dovedemo koncesionare, uradimo ovo i ono - letovi iz Beograda opet neće biti u cenovnom rangu sa onima iz Budimpešte niti će ponuda biti približna onoj koju ima Budimpešta. To nikada neće biti, barem ne dok Budimpešta opet ne završi iza neke gvozdene zavese a Beograd ostane izvan nje.