Šta je novo?

Aerodrom Nikola Tesla - (Avijacija)

Ti samo braniš stanovište da je catchment area relativna stvar i zavisi od mnogo faktora. Aerodromi ne moraju biti u istom okrugu da bi bili konkurentni. Mozda su avioni iz Niša puni ljudi iz Beograda, Skoplja i Sofije jer je Malme veoma daleko a cena iz Niša za traženi datum im je bila značajno niža nego iz svog grada. Srbija treba da ulaže u mrežu konkurentnih aerodroma, ne da sve pare gura na Teslu i Air Serbiu koja ubi sa cenama.
Porast broja destinacija iz Niša bi povećao i broj putnika iz drugih gradova koji imaju već ustaljene aerodrome. Dva sata od Skoplja i Beograda, tri sata od Sofije i Prištine, a Malme je svima dosta daleko, baš kao i u perspektivi London, Pariz, Moskva, Larnaka...
 
Ako je tako onda nema potrebe za hipotetičkom pričom. Wizz će prepoznati potencijal i krenuti da otvara linije kao lud. Što ne otvore oni, otvoriće drugi prevoznici i INI će očas posla stići na 50 avio operacija dnevno. Imaju taksu od 3 evra po putniku i logiku koja kaže da ako sa INI ide neka ruta svi u krugu od 300 kilometara će je koristiti ili barem ozbiljno razmotriti. Uspeh praktično zagarantovan.
 
Nije hipotetička priča, ali ceo slučaj je vrlo moguć i vredi ga istražiti akademskim metodama. Niš ima vezu autoputem ka nama a imaće i ka drugim ovim gradovima. Sigurno će moći da privuče deo putnika, bar stotinak hiljada godišnje iz toh područja plus još toliko lokalaca i eto 200 000, brojka koju Tuzla ima već danas samo sa tim Wizzom. A gde je Tuzla? Kakve su njene drumske veze sa ostatkom BiH i sa Hrvatskom i Srbijom?
A što se tiče BEG njemu treba napraviti pravi diskontni terminal gde će low costerima biti pruženi isti uslovi koje im pruža i Niš, a i ovde bi to delimično pokrivao Grad iz svog budžeta. Dakle njjednostavniji terminal bez aviomostova i gomile free shopova. Samo sanduk sa atraktivnom ponudom za prevoznike što za rezultat ima veoma niske cene, koje T1 nikad nije mogao da pruži. Nešto što bi omogućilo većem broju građana da putuje avionom.
To su zapravo već trebali da urade do sad i da krenu sa temeljnim renoviranjem T1.
 
tragac":wpg1qazc je napisao(la):
A što se tiče BEG njemu treba napraviti pravi diskontni terminal gde će low costerima biti pruženi isti uslovi koje im pruža i Niš, a i ovde bi to delimično pokrivao Grad iz svog budžeta. Dakle njjednostavniji terminal bez aviomostova i gomile free shopova. Samo sanduk sa atraktivnom ponudom za prevoznike što za rezultat ima veoma niske cene, koje T1 nikad nije mogao da pruži. Nešto što bi omogućilo većem broju građana da putuje avionom.


Eto, baš to treba. A s obzirom na ogroman višak prostora (znatno veći nego u Surčinu),to isto može da se uradi u Batajnici. Ili u Kovinu.
 
према Извештају о конкурентности у сфери туризма и путовања Светског економског форума, Србија је по аеродромској инфраструктури 111 у свету (од 141 земље)
 
Ja navijam za Kovin, odrastao sam uz zvuke aviona sa obliznjeg aerodroma. A nalazi se na ispod 45 min. od PA mosta.

Na zalost, mislim da to nije realno.
 
Za sada ANT svaki dr. aerodrom doživljava kao suparnika ,
a doči ce vreme kada ce shvatiti koliko je važno imati blizu dobrog ,,pomočnika,,

Za sada prvo vojska mora sa se oduči šta može realno da izdržava Kovin ili Batajnicu
Sobzirom da su se u svim raspravama ,,zalepeil,, za Batajnicu
i ako je ona zbog blizine ANTa (presedanja) naj povoljnija za low coust i cargo
preostaje samo Kovin ...
Kada malo splasne euforija oko Er Srbije , setice se da aktiviraju neku našu avio kompaniju van IATE
znači low cost kojoj ce trebati jeftin (lending) aerodrom a koristice ga i dr.
a odakle bi i i odredjen procenat ,,doturatli,, ANTu putnike
iz (Niša) bližih destinacija koje imaju bar sportske aerodorme.

Kovin je svakako prvi u ,,kombinaciji,, sa ANTom zbog svih prednosti i daleko je ispred Niša na listi
 
Ми заправо не разумемо колико својом љубављу према политичком регулисању економије и живота у целини, и наклоношћу ка привреди Брежњевљевог или у бољем случају Кардељевог типа, ка монополима, договарању, спречавању иницијативе и конкуренције, штедњи кроз избегавање инвестиција, ка отезању и спорости (спорост се на турском каже - јавашлук), условљавамо стално заостајање сопствене земље у односу на околне, и на све друге.

Свако истраживање попут овог које помену ЏониЛи ставља нас у сличан положај, на дно или близу њега. Рекао бих, с правом. Бојим се да ће Србија кроз пет-шест година бити најсиромашнија и најнеразвијенија земља Европе, један кроз један.

(активирајте све аеродроме, све пруге, узорите све њиве, запослите народ...)
 
Ja sam više za to da svaki prevoznik koji leti iz Srbije dobije svoj aerodrom i terminal. Onaj sa najviše operacija naravno dobija počasnu lokaciju to jest Batajnicu, a mogli bismo i vladu i predsedništvo da preselimo tamo kako ne bi gubili vreme u transferu.
 
Па, то би било идеално, били бисмо најконкурентнији у авио-превозу.
Али то је немогуће.

(Иронија зарад ироније - која поништава смисао ироније: највећа замка у савременој књижевности. И на интернет форумима.)
 
Пантограф":2x2e43oa je napisao(la):
...(активирајте све аеродроме, све пруге, узорите све њиве, запослите народ...)

Jok , nego treba odma svi da mremo a takvim ,,istražiteljima,, da prepišemo svo vlasništvo i upravljanje
eto na ANTu glavnu reč vode arapi i drparoši, baš nam je super....
neka ,neka ih još po malko ..... pa ce se sami izduvati...
 
Пантограф":1cgo4pj3 je napisao(la):
Па, то би било идеално, били бисмо најконкурентнији у авио-превозу.
Али то је немогуће.

(Иронија зарад ироније - која поништава смисао ироније: највећа замка у савременој књижевности. И на интернет форумима.)

Samo da kažem da mi nije bila namera da se cinično odnosim prema tvom prethodnom postu (koji u potpunosti podržavam) već samo da izrazim određenu dozu nevere ovom pričom Batajnica/Kovin koja se svako malo pojavljuje. Dakle, vojska koju pas nema za šta da ujede sad treba da napusti svoju glavnu avio bazu i ulupa ozbiljne pare da je preseli u Kovin. A sve to da bi država koju pas nema za šta da ujede ulupala ozbiljne pare u pretvaranje te baze (ogromne površine i sa dve piste) u civilni LCC aerodrom kroz koji će godišnje prolaziti, koliko, pola miliona putnika?

I sve to treba da se radi u situaciji kada Tesla, ovako skarabudžen kao što jeste, može opušteno da primi dodatnih par miliona putnika godišnje. A Srbija, koja trenutno ima jedan i po funkcionalan civilni aerodrom i jedan koji nezavršen zarasta u korov, sad odjednom treba da otvara drugi beogradski aerodrom i na njega onako dirigovano prebaci LCC prevoznike. Zašto tačno? Zato što se nekom mnogo sviđa vizija Beograda sa dva aerodroma? Pa nije ovo Istanbul, za ime sveta. Koji grad u regionu ima poseban LCC aerodrom? Eno primer iz Bukurešta, gde je sav saobraćaj objedinjen na OTP iako je BBU imao 2,5 miliona putnika i samo pet godina pre nego što je ostao bez svih njih uložio je ogromne pare u rekonstrukciju čitavog aerodroma. Eno primer iz Budimpešte, gde na BUD postoji zaseban socijalni LCC terminal i onoliki Wizz i onoliki Ryanair i ko sve ne, uredno lete sa tog terminala. OTP ima 8,5 miliona putnika, BUD ima više od 9 miliona, a Beograd koji još nema 5 miliona treba svoj saobraćaj da razdvoji na dva aerodroma?

Eno je Atina sa 15 miliona putnika, nema LCC aerodrom. Eno ga Beč sa 22 miliona putnika, nema LCC aerodrom. I sad treba Srbija sa svojih 5 miliona putnika da bude pionir u takvoj vrsti šmekerisanja, ponavljam, dok joj u isto vreme INI plače za investicijama i prevoznicima a KVO truli i prekrivaju ga ruzmarin, snegovi i šaš.

Eto, zbog toga sam napisao prethodni post.
 
@beowl

Беч има Братиславу.
Немам ја ништа против да се сагради лоукост терминал на Тесли, али мислим да су ограничења капацитета тамо ипак много већа него у Батајници. Требало би урадити студију оправданости и утврдити шта нам се од две опције више исплати. Ја сам готово сигуран да нам скромно улагање у Батајницу омогућава да у дужем периоду избегнемо најскупља улагања у Сурчину (попут изградње друге писте и трећег терминала, који не би био скроман, лоукост, него веома савремен и скуп), тј. да годинама са Тесле убирамо чист профит.
Војска не мора да се сели било где: на оноликом аеродрому има места за још једно ваздухопловство, и за цивилни аеродром већи од Сурчина.
 
Zašto bacati pare na nov ILS, kontrolni toranj, opremu za zemaljsku opslugu kad sve to ima na Tesli. Samo napraviti novi terminal sa najnižim troškovima
i gotova stvar.
 
Fizički ANT nema mesta za novu pistu bez okolnih rušenja
(nece da ruše na Savi ne legalne objekte sa vodo izvorišta, a kamoli oko aerodroma)

Svaki postojeci aerodrom vec ima toranj kaoi pratece objekte čije renoviranje je daleko jeftinije i brže od novozidanih
kao i uvek nije stvar mogucnosti nego stvar odluke
a odluka je ne dozvoliti rast i širenje low costa kod nas.
 
Sabiha Gökçen ima isti broj poletno sletnih staza a ove godine će imati trideset miliona putnika, 6 puta više od Tesle. A prostora za nov terminal na Tesli ma koliko hoćeš bez potrebe za kupovinom dodatnog zemljišta.
 
tragac":2yk9g3ny je napisao(la):
Zašto bacati pare na nov ILS, kontrolni toranj, opremu za zemaljsku opslugu kad sve to ima na Tesli. Samo napraviti novi terminal sa najnižim troškovima
i gotova stvar.


Трагач, у Батајници ПОСТОЈИ ИЛС (а могућ је чак и ГЦА, као на америчким носачима авиона), постоји контролни торањ (са контролором који говори енглески, и генерално опслужен способнијим људима од оних у Сурчину), постоји војна полиција која дужи аутоматско оружје а има и детекторе за метал, постоји особље које би могло да опслужује авионе... и постоје две писте.

Све то, а посебно последњепоменута чињеница, говори ми да би чак и на кратак рок (а свакако на средњи) било јефтиније уложити мало пара у Батајницу.

(А постоји и градски превоз, па чак и пруга до аеродрома.)
 
Taj voz i jeste dobar argumennt ali premali smo mi za dva aerodroma. Pitanje je i pravne prirode,da li se vojni resursi mogu koristiti za upotrebu u civilstvu na taj način. Koliko znam na većini vojno civilnih aerodroma terminal je jasno odvojen od vojnih objekata i pod kontrolom je civilnih vlasti, nema veze sa vojskom.
I da, postoji i ekonomski praktičan razlog a to je da postoji odredjeni broj putnika koji presedaju sa low cost na legacy i obrnuto. Takvi putnici su spremni da promene terminal ali ne i aerodrom iako Bataja nije daleko.
 
Вероватно би морала да се формира нека (цивилна) фирма, која би могла, рецимо, да изнајмљује људство од ВС. Тако би се помогло и војном буџету, а наша (и ЕУ) регулатива би била испоштована.
Иначе, раније је (не знам како је сада) у Аргентини целу цивилну авијацију заправо држала - војска (што је наравно глупост).

Ово "премали смо ми за два аеродрома" по мени није аргумент, јер ми два аеродрома већ имамо, само треба да видимо да ли нам се исплати да један од њих (и то већи) и даље буде само - мртав капитал (неузорана њива).
 
tragac":2hg6nq93 je napisao(la):
...Pitanje je i pravne prirode,da li se vojni resursi mogu koristiti za upotrebu u civilstvu na taj način...

Pravno ne postoji vlasništvo vojske vec je to vlasništvo naše republike ,
ako postoji bilo koja transformacija takvog vlasništva od kojeg ce samoj republici i nj. stanovništvi biti bolje
ne postoji ni jedna razumna prepreka da se to i uradi :)
 
Vojni aerodromi nisu nikakav kapital (živ ili mrtav) nego resursi koji imaju svoju jasnu namenu. Ta namena nije obrtanje kapitala.

Tesla u svim varijantama mora da dobije nov terminal, ona ne može da se ostavi ovako kako je sada. Prema tome, pošto će u taj aerodrom svakako nešto uložiti tu sasvim fino može da se uglavi i LCC terminal.

Problem lowcost letova u Srbiji nije odakle poleteti nego kakvi su generalni uslovi na tržištu i kakvo je vlasništvo nad aerodromima.
 
Па, знаш и сам да није тако: за авијацију попут српске, Батајница је превелики аеродром. Толике површине никада не могу да оправдају своју намену. Док је постојала СФРЈ, имало је некаквог смисла, сада никако. Дакле, остаје нам капитал. Или голи бетон.

Са друге стране, тачно је, биће нових терминала у Сурчину - али, према актуелним мастерплановима њихова изградња укључује мамутске инвестиције, попут нове писте (ако се не би изградила, ниједна компанија не би имала интерес да користи удаљени Т3, јер би у старту била у подређеном положају у односу на компаније које полећу са Т1 и Т2, због знатно веће потрошње горива - авион кад таксира троши као кад лети).

Искрено, што више одмиче ова расправа, све више ми се чини да сам у праву.
 
мој предлог од јануара прошле године

JohnnyLee":3vh6v720 je napisao(la):
Као што се зна, Ер Србија планира да узме Т1 за своје летове. Поставља се питање шта онда са нискотарифним компанијама које лете из Београда? Може да се Т2 подели на Т2а и Т2б, где би се на А чекирале регуларне авио компаније, са постојећим ценовником, а на Б нискотарифне, које би плаћале нижу цену услуге. Онда, испод Ц капија направити аутобуске капије (Ц7-Ц10) кроз које би путници улазили у аутобусе и ишли до авиона који су постављени на Ц7-Ц10 паркинг позиције.

Ово је најјефтинија варијанта, која ће користити док аеродром не приђе цифри од 8 милиона.

Е, а шта онда? Онда би требало кренути у изградњу новог терминала (Т3), јер баш нема пуно простора за проширење Т1 и Т2. Постоји више локација, а мој предлог су следеће две:
- Преко пута садашњег терминала, на локацији код Б стајанке.
- На месту хангара Јат Технике.

Предности локације Б платформе:
- Постоји стајанка.
- Близина главне зграде, што олакшава и појефтињује изградњу потенцијалне шинске везе између зграда (даљина 300 метара од зида до зида).

Мане:
- Локација зграде ватрогасне службе и службе одржавања, која би морала да се сели.
- Изградња потпуно нових електро и водо инсталација.
- Изградња нове саобраћајнице дужине око 1,5 км око хангара Јат Технике, или тунелске саобраћајнице испод зграда терминала. Друмска даљина између зграда је 3 км.
У првој фази би се селила зграда ватрогасне службе и службе одржавања и почела градња саобраћајнице.


А у другој, изградња остатка саобраћајнице и терминала дужине око 400 м.


Предности локације хангара Јат Технике
- Постоји сва комунална и електро инфраструктура.
- Постоји саобраћајна веза са главним путем.
- Релативна близина главне аеродромске зграде (око 700 метара преко стајанки и 1,5 км путем).
- Постоји стајанка, која би морала да се мало прошири.

Мане:
- Хангар Јат Технике који би морао да се сели.
- Хангар за мање авионе који би морао да се сели.
- Изградња нове рулне стазе за прилазак Техници и терминалу.

У првој фази би се селили постојећи хангари, градила би се нова стајанка за потребе Јат Технике и нова рулна стаза за прилазак Техници и терминалу.


У другој фази би се изградио терминал 420 м дужине.


Видећете да је стајанка дугачка 70 м, што је и више него довољно за све авионе који сада лете ка Београду.
Оригинално, терминал је замишљен без авио мостова, јер је првенствена његова замисао нискотарифни саобраћај. Уколико би се градили авио мостови, онда је најбоља варијанта два, јер су на њој авиони нормални на зграду, јер би авиони на Б стајанци били постављени укосо у односу на зграду, што компликује изградњу авио мостова.
 
Vrh