sreda 10.09.2014. | 09:37
Emirati bliži Surčinu od Nemaca
Izvor: Danas
http://www.b92.net/biz/vesti/srbija.php ... _id=898076
Ko će biti novi vlasnik beogradskog aerodroma pitanje je kojim se bave slovenački mediji, nakon što je ljubljanska vazdušna luka prodata kompaniji Fraport.
Po ljubljanskim izveštajima, Fraport je zainteresovan i za Teslu, čime bi kompletirao regionalni portfolio aerodroma u svom vlasništvu koji bi se protezao od Ljubljane, preko Beograda pa do Sofije.
Međutim, uprkos tome što se Vlada Srbije odavno ovim povodom nije zvanično oglašavala, gotovo je sigurno da će umesto Nemaca u Surčin (po drugi put) doći Arapi.
Nakon što je Etihad, avio-gigant iz Ujedinjenih Arapskih Emirata, preuzeo manjinski paket, ali i kompletno upravljanje Jat ervejzom, koji je preimenovan u Er Srbiju, objavljeno je da su kompanije iz te zemlje zainteresovane da preuzmu i sam aerodrom. S obzirom na sve dosadašnje najave investicija iz UAE, ovo nikog nije začudilo. Prema dosadašnjim informacijama, Vlada Srbije ipak nije spremna da aerodrom proda, kao što su to uradili Slovenci, već da ga investitoru da pod koncesiju na najverovatnije 20 godina, tokom kojih bi on imao pravo da ubire sav prihod. Zauzvrat, država bi zahtevala da ulagač u Surčinu izgradi drugu pistu, treći terminal koji bi koristila isključivo Er Srbija, obnovi prvi terminal, izgradi hotel i najveći regionalni kargo centar. Ukupan iznos ovih investicija bi bio oko milijardu evra.
Radi jasnijeg uvida u odnos veličina, ceo ljubljanski aerodrom Fraportu je prodat za 234,4 miliona evra.
Prema ranijim navodima, građevinski gigant Arabtek je zainteresovan da preuzme na sebe realizaciju ovakvog aranžmana, zajedno sa još jednom kompanijom iz Emirata, čije ime nije objavljeno. Ovi investitori su letos već bili u Vladi Srbije na inicijalnim pregovorima oko mogućeg koncesionog ugovora, zbog čega eventualni pokušaj Fraporta da se "umeša“ u posao oko preuzimanja "Nikole Tesle“ i to klasičnom kupovinom aerodroma, ne deluje izgledno.
S druge strane, prodaja aerodroma Emiratima, u situaciji kada je vodeći avio-prevoznik u državi već pod upravom kompanije iz te države, zasigurno neće naići na podršku na Zapadu, gde se već kritički gleda na prodaju Jata Etihadu. Tome zasigurno doprinosi i to što je nakon formiranja Er Srbije, koja beleži odlične poslovne rezultate, aerodrom "Nikola Tesla“ podigao cenu taksi za niskotarifne prevoznike za čak 40 odsto, što je navelo čelnike mađarskog Viz era da sasvim otvoreno optuže beogradsku vazdušnu luku da radi u interesu Er Srbije, a na štetu "lou-kost“ kompanija. Viz er je u međuvremenu ukinuo linije za Oslo i Brisel, a posle njega su i brojni drugi niskotarifni prevoznici odlučili ili da odu iz Srbije ili da ukinu pojedine linije i smanje obim saobraćaja. Između ostalog, to su učinili Izi džet, Džermanvings i Norvidžan, mada bar u određenim slučajevima razlozi nisu bili vezani za odnos aerodroma i nacionalnog avio-prevoznika.
Konsultant za strana ulaganja Milan Kovačević smatra da Srbija uopšte ne treba da prodaje beogradski aerodrom, jer on već sada pozitivno posluje, već da bi trebalo da postavi profesionalni menadžment, koji će unaprediti poslovanje i tako pribaviti sredstva za eventualna proširenja i unapređenja.
"Najgore bi bilo kada bi se aerodrom prodao suvlasniku Er Srbije, jer bi to štetilo ostalim avio-kompanijama ili bi se barem stekao utisak da to njima šteti ili da može da im šteti", tvrdi Kovačević.
Upitan da li bi se isti argumenti primenjivali i da je, na primer, Lufthanza kupila Jat, a Fraport kupio aerodrom, Kovačević nema dileme.
"Ja bih se bunio. I tada bih se bunio kao i sada, jer aerodrom može da se razvija samo ako svima pruža usluge pod istim uslovima. Ovako će se uvek pronaći način da se pomogne Er Srbiji, a ako se to i ne dogodi, ostale avio-kompanije će sigurno verovati da će aerodrom hteti da pronađe način da pomogne nacionalnom prevozniku", tvrdi Kovačević.
Ovaj stručnjak smatra da ne bi bilo dobro ni da se Fraportu proda aerodrom, kao što su to uradile slovenačke vlasti, jer smatra da je "Nikola Tesla“ već sada uspešan aerodrom, kojem nije potrebna dogradnja kapaciteta "kada ni ovi nisu do kraja iskorišteni“.
"U svakom slučaju, ako se išta bude prodavalo, neophodno je da to bude urađeno uz potpuno javni tender", kaže Kovačević, koji dodaje da veruje da će uprkos ovim argumentima, Vlada ipak prodati aerodrom, kao i što će prodati "sve što može“.