Pronašao sam potpunu vrednost nosivosti piste aerodroma Morava:
PCN 35/R/D/X/T Composite
PCN (Pavement Classification Number) je fiksni broj za određenu pistu, dakle za Moravu je numerička vrednost 35
R označava da je u pitanju rigidna površina piste
D označava da pista ima najslabiju kategoriju nosivosti podloge - ,,donjeg sloja"
X označava maksimalni pritisak u gumama 1.75 MPa (254 psi)
ACN broj (Aircraft Classification Number) je relativni i promenjiv broj koji pokazuje pritisak aviona na podlogu. Zavisi od konstrukcije aviona, broja točkova, ..... Za svaki avion je ovaj broj promenjiv i zavisi od trenutne opterećenosti aviona koja je promenjiva (masa goriva, utovarenog tereta i ljudi).
Za isti tip aviona i istu opterećenost se razlikuje ACN broj u zavisnosti od tipa podloge piste.
Zbog razlike u konstrukciji aviona, neki veći avioni i sa većom nosivosti mogu imati manji ACN broj od manjih. Npr. na moje veliko iznenađenje Il-76T ima ACN za podlogu kao na Moravi 34, što je verovatno posledica velikog broja točkova.
Da bi avion mogao koristiti neku pistu mora imati trenutni ACN broj manji ili jednak PCN broju piste.
ACN vrednosti za neke tipove aviona u tabeli u prilogu, za svaki avion od najmanje vrednosti za prazan avion, do maksimalne vrednosti aviona sa maksimalnom poletnom masom (potpuno natovaren gorivom i teretom), za pistu aerodroma Morava se gleda poslednja kolona - Rigid pavement, D:
Prema ovome, Potpuno natovareni Embraer 195, CRJ 900 i SSJ 100 mogu da slete na Moravu!
Dodatno potkrepljujem grafikonima:
Embraer 195, ACN u zavisnosti od trenutne mase aviona. Za Moravu važi gornja kosa linija na grafikonu, rigidna podloga , najslabije nosivosti.
Pogledajte prilog 143811
SSJ 100, Za Moravu važi kolona pod R i D
Pogledajte prilog 143812
Molim da me neko ispravi ako grešim!
Jedino se ne bih slozio da vojska treba da obsluzuje civilni deo aerodroma. Pravilnije bi bilo obratno da vojska koristi usluge civilnog aerodrama, kao na primer punjenje goriva. Na sta bi to licilo da vojska cija je najvaznija-jedina namena odbrana zemlje radi komercijalne poslove.
Tom aerodromu je napravljen problem kada je Knicko jezero (Gruzansko) formirano.
ACN za E195 je tacno 33, a toliko je i PCN za TWY A. Znaci nije moguce da potpuno natovaren E195 rula tuda, a to je jedini put.Pre vise od godinu dana sam ovde napisao citirani tekst u vezi sa problemom nosivosti piste Aerodroma Morava, a nakon proucavanja problemetike iz licnog interesa.
Vise puta se na razlicitim mestima pozivalo na ovo sto sam izneo i dovodilo se u pitanje.
S obzirom da je ErSrbija u flotu ukljucila Embraer 195, iznecu svoju tvrdnju jos jednom - Embraer 195 bez ogranicenja moze da koristi aerodrom Morava.
Ovo se odnosi na pistu, rulnice, stajanku i terminal.
Objasnjenje za nosivost piste (PCN) i pritisak aviona na pistu (ACN) se nalazi u citiranom tekstu.
Dokazni materijal:
Pogledajte prilog 175413
Pogledajte prilog 175408
Pogledajte prilog 175409
Napomena: izgled povrsina i objekata na vojnom delu aerodroma je izmenjen.
Dogradjen je novi hangar i duplo produzena stajanka u smeru istoka.
Pogledajte prilog 175412
Pogledajte prilog 175411
Svakako, JU doslovno ne zna gde ce pre da koristi E195, sigurno ga nece slati da leti iz Kraljeva. On je mnogo potrebniji u Beogradu.
Ministar je dodao i da je aerodrom „Morava“ dobro urađen, ali da treba da se urade još neke stvari koje su u planu kako bi se, uz pomoć države, podstaklo da ga više koriste ne samo naša već i neke druge strane kompanije, kao i da bude više kargo prevoza.Vesić: Od 1. januara veće plate zaposlenima u Aerodromima Srbije
Na aerodromu „Morava“ kod Kraljeva potpisan je kolektivni ugovor kojim je za zaposlene u javnom preduzeću „Aerodromi Srbije“, u okviru koga posluju aerodromi Konstantin Veliki u Nišu, Morava u Kraljevu i Ponikve u Užicu, obezbeđen niz pogodnosti među kojima i povećanje plate od deset odsto od 1...www.politika.rs
Jako loše istraživanje. Vrlo je tendenciozno. Problem je nelojalna konkurencija i monopol države nad aerodromom. Low-cost kompanije bi sigurno htele da lete sa aeodroma, ali ako se pita Srbija i mezimica AirSerbia to nije moguće. RyanAir vapi za ovakvim aerodromima. Peđa Voštinić, moj dobri prijatelj, treba da skrene fokus sa Vučića i loše investicije i targetira pravi problem - AirSerbia.Letovi samo do Istanbula: Da li je Aerodrom Morava "najveći fijasko u istoriji" Kraljeva
Regionalni portal koji prati dešavanja u vazdušnom saobraćaju “ZamaAero” piše da je Aerodrom Morava u Lađevcima “najveći fijasko i propust u istoriji regiona”.n1info.rs
Nije "Air Serbia" problem. Otkako je "A.S." dobila letove iz Niša, broj putnika je samo porastao.Jako loše istraživanje. Vrlo je tendenciozno. Problem je nelojalna konkurencija i monopol države nad aerodromom. Low-cost kompanije bi sigurno htele da lete sa aeodroma, ali ako se pita Srbija i mezimica AirSerbia to nije moguće. RyanAir vapi za ovakvim aerodromima. Peđa Voštinić, moj dobri prijatelj, treba da skrene fokus sa Vučića i loše investicije i targetira pravi problem - AirSerbia.
Е то аналитичмар не зна или не капира, или намерно не пише, јер зна д аће бити цитиран од истих таквих шарлатана као што је и он сам.Па не могу да лете док се не изгради нова писта.