Šta je novo?

Aerodrom "Morava" Kraljevo

Kako je meni receno trebali su da dobiju paralelan kolosek iz stanice Mrsać ili Adrani cak, ali se odustalo zbog mosta. Mislim da ŽS Mrsac ima tenkovsku utovarnu rampu za potrebe Jarčujka, ali nisam siguran.
 
Pronašao sam potpunu vrednost nosivosti piste aerodroma Morava:

PCN 35/R/D/X/T Composite

PCN
(Pavement Classification Number) je fiksni broj za određenu pistu, dakle za Moravu je numerička vrednost 35
R
označava da je u pitanju rigidna površina piste
D označava da pista ima najslabiju kategoriju nosivosti podloge - ,,donjeg sloja"
X označava maksimalni pritisak u gumama 1.75 MPa (254 psi)

ACN broj (Aircraft Classification Number) je relativni i promenjiv broj koji pokazuje pritisak aviona na podlogu. Zavisi od konstrukcije aviona, broja točkova, ..... Za svaki avion je ovaj broj promenjiv i zavisi od trenutne opterećenosti aviona koja je promenjiva (masa goriva, utovarenog tereta i ljudi).
Za isti tip aviona i istu opterećenost se razlikuje ACN broj u zavisnosti od tipa podloge piste.
Zbog razlike u konstrukciji aviona, neki veći avioni i sa većom nosivosti mogu imati manji ACN broj od manjih. Npr. na moje veliko iznenađenje Il-76T ima ACN za podlogu kao na Moravi 34, što je verovatno posledica velikog broja točkova.

Da bi avion mogao koristiti neku pistu mora imati trenutni ACN broj manji ili jednak PCN broju piste.

ACN vrednosti za neke tipove aviona u tabeli u prilogu, za svaki avion od najmanje vrednosti za prazan avion, do maksimalne vrednosti aviona sa maksimalnom poletnom masom (potpuno natovaren gorivom i teretom), za pistu aerodroma Morava se gleda poslednja kolona - Rigid pavement, D:


Prema ovome, Potpuno natovareni Embraer 195, CRJ 900 i SSJ 100 mogu da slete na Moravu!

Dodatno potkrepljujem grafikonima:

Embraer 195, ACN u zavisnosti od trenutne mase aviona. Za Moravu važi gornja kosa linija na grafikonu, rigidna podloga , najslabije nosivosti.


Pogledajte prilog 143811

SSJ 100, Za Moravu važi kolona pod R i D

Pogledajte prilog 143812

Molim da me neko ispravi ako grešim!

Pre vise od godinu dana sam ovde napisao citirani tekst u vezi sa problemom nosivosti piste Aerodroma Morava, a nakon proucavanja problemetike iz licnog interesa.

Vise puta se na razlicitim mestima pozivalo na ovo sto sam izneo i dovodilo se u pitanje.

S obzirom da je ErSrbija u flotu ukljucila Embraer 195, iznecu svoju tvrdnju jos jednom - Embraer 195 bez ogranicenja moze da koristi aerodrom Morava.
Ovo se odnosi na pistu, rulnice, stajanku i terminal.

Objasnjenje za nosivost piste (PCN) i pritisak aviona na pistu (ACN) se nalazi u citiranom tekstu.

Dokazni materijal:

Screenshot_20231004-191848.jpg


Screenshot_20231004-190749.jpg


Screenshot_20231004-190827.jpg


Napomena: izgled povrsina i objekata na vojnom delu aerodroma je izmenjen.
Dogradjen je novi hangar i duplo produzena stajanka u smeru istoka.
Screenshot_20231004-191642.jpg


Embraer 195 ACN.png
 
Poslednja izmena:
Hvala ti na ovome, vrh! Veoma korisno za pogledati!!!

Prijatelj mi je rekao (radio u toj firmi) da su imali teske muke kada je obnovljena svetlosna signalizacija. Bukvalno je imalo nekoliko instalacija uradjenih od 60-tih na ovamo, sve u prekidima. Tom aerodromu je napravljen problem kada je Knicko jezero (Gruzansko) formirano.
 
Poslednja izmena:
Da li neko zna koliko je aerodrom Morava udaljen od najbližeg izlaza sa budućeg autoputa A5? Da li su prilikom projektovanja mislili o tome?
 
Bukvalno par kilometara, malo vise od duzine piste, ali se nije mislilo o tome i nema ukljucenja/ iskljucenja na onim projektima. To smo mi, cak i da ga samo vojska koristi, verovali ili ne!
1696445787226.png
 
Vrlo bilizu aerodroma ce biti petlja - ulaz na brzi put Kragujevac - Moravski koridor. Taj brzi put se neposredno kod aerodroma spaja sa Moravskim koridorom.


1664120453979.png


Malo je slabije uocljiva pozicija aerodroma, nije lepo ucrtan - plavi simbol na dnu slike.

Severnija petlja (crvena tacka) kod aerodroma je ukrstanje sadasnjeg magistrslnog puta Kraljevo - Cacak i brzog puta za Kragujevac.

Juznija petlja je spajanje Moravskog koridora i brzog puta za Kragujevac.

Terminal Morave je tako okvirno oko 1-3 km udaljen od magistrale Kraljevo - Cacak na severu, autoputa Moravski koridor na jugu i brze saobracajnice Kragujevac - Moravski koridor na zapadu.

Na ovaj nacin aerodrom postaje povezan autoputevima i brzim putevima na sve cetri strane sveta:

Ka istoku autoput + magistralni put: Kraljevo oko 15 km, dalje Vrnjacka Banja, Trstenik, Krusevac....

Ka severu brzi put + magistralni put: Kragujevac oko 30 km, dalje Lapovo, Mladenovac,....

Ka zapadu autoput + magistralni put: Cacak oko 25 km dalje Pozega, Uzice, Zlatibor, Visegrad.....

Od Pozege ka jugu (buduci autoput): Ivanjica, Sjenica...

Od Cacka ka severu Gornji Milanovac, Valjevo,...

Od Kraljeva ka jugu magistralom: Raska, Novi Pazar, Kopaonik, K. Mitrovica...

Do skoro svih navedenih gradova ce zavrsetkom autoputeva i brzih puteva biti manje od sat vremena voznje do aerodroma Morava!

Aerodrom Morava je pozicioniran idealno u sredini trougla koji cine Kraljevo, Cacak i Kragujevac. Od ovih gradova je aerodrom udaljen 20 - 30 km. Sa uskoro duplom putnom vezom autoput/brzi put + magistralni put.
Sva tri grada ravnopravno mogu Moravu smatrati svojim gradskim aerodromom.
 
Poslednja izmena:
Jedino se ne bih slozio da vojska treba da obsluzuje civilni deo aerodroma. Pravilnije bi bilo obratno da vojska koristi usluge civilnog aerodrama, kao na primer punjenje goriva. Na sta bi to licilo da vojska cija je najvaznija-jedina namena odbrana zemlje radi komercijalne poslove.

Upravo obrnuto!
Na sta bi licilo da vojni avion ceka da ga civilni pumpadzija natankuje gorivom?

Da vojska pruza uslugu npr. punjenja gorivom nema nista sporno. Placanje ne bi islo na ruke vojnika pumpadzije vec na racun MO.

Punjenje gorivom vojnih aviona ne bi bilo ugrozeno jer oni uvek moraju da budu puni gorivom ,,do cepa". Ako je u momentu sletanja vojnog aviona cisterna zauzeta punjenjem civilnog aviona nije nikakav problem da se saceka pola sata.

Naime, valjda i u vazduhoplovstvu vazi isto pravilo kao i u kopnenoj vojsci. Vozilo / avion nakon dnevne aktivnosti i voznje mora uvek da bude napunjen gorivom do kraja, makar to bilo samo 5 l goriva. Ovo se radi iz bezbednosnih razloga, kako u rezervoaru ne bi bilo vazduha cime se sprecava samozapaljenje goriva i pozar.
Cak su valjda i konzervirana vozila i ,,krsevi" puni goriva, kako zbog navedenih protivpozarnih razloga, tako i jer prisustvo goriva vrsi konzervaciju rezervoara.

Sto se tice pruzanja usluga vojske civilima, gde ces bolji primer od vojnog zdravstva na celu sa VMA. Pruzenu zdravstvenu uslugu civilu vojska naplacuju po cenovniku od fonda osiguranja (kao u ostalom sto rade i civilne drzavne bolnice), RFZO ili cak i privatnih fondova sa kojima saradjuju. Cak mozes i bez osiguranja i fonda sam da platis uslugu koju zelis...


Tom aerodromu je napravljen problem kada je Knicko jezero (Gruzansko) formirano.

Za problem koji je nastao zbog jezera nisam cuo.
Ali zato jesam cuo za vojnu ulogu koju ima jezero za aerodrom Ladjevci i vojno vazduhoplovstvo 😁
 
Poslednja izmena:
@vrlenija
To sto je Slobodan usmerio avion u jezero i otisla mu kicma zbog piropatrona nije glavni razlog, vec povecan broj kisnih i maglovitih dana.
 
Pre vise od godinu dana sam ovde napisao citirani tekst u vezi sa problemom nosivosti piste Aerodroma Morava, a nakon proucavanja problemetike iz licnog interesa.

Vise puta se na razlicitim mestima pozivalo na ovo sto sam izneo i dovodilo se u pitanje.

S obzirom da je ErSrbija u flotu ukljucila Embraer 195, iznecu svoju tvrdnju jos jednom - Embraer 195 bez ogranicenja moze da koristi aerodrom Morava.
Ovo se odnosi na pistu, rulnice, stajanku i terminal.

Objasnjenje za nosivost piste (PCN) i pritisak aviona na pistu (ACN) se nalazi u citiranom tekstu.

Dokazni materijal:

Pogledajte prilog 175413

Pogledajte prilog 175408

Pogledajte prilog 175409

Napomena: izgled povrsina i objekata na vojnom delu aerodroma je izmenjen.
Dogradjen je novi hangar i duplo produzena stajanka u smeru istoka.
Pogledajte prilog 175412

Pogledajte prilog 175411
ACN za E195 je tacno 33, a toliko je i PCN za TWY A. Znaci nije moguce da potpuno natovaren E195 rula tuda, a to je jedini put.

Svakako, JU doslovno ne zna gde ce pre da koristi E195, sigurno ga nece slati da leti iz Kraljeva. On je mnogo potrebniji u Beogradu.
 
Е90/95 може да заврши у Краљеву тек када њихов број у флоти Ер Србије дође до 10, па буде луфта. евентуално у некој W комбинацији да лет обављају без позиционог лета као што сада раде
 
Svakako, JU doslovno ne zna gde ce pre da koristi E195, sigurno ga nece slati da leti iz Kraljeva. On je mnogo potrebniji u Beogradu.

Nisam ulazio u komercijalnu analizu isplativosti redovnih letova i opravdanosti istih.

Jednostavno zelim da ukazem da JE MOGUCE po potrebi uspostaviti letove MLAZNIM avionom, do svih evromediteranskih destinacija sa aerodroma Morava.

I to tipom Aviona kojim ErSrbija trenutno raspolaze i koji je u nacelu finansijski isplativ i ekonomican avion.

Da li ce za tim biti interesa je druga tema. Da li ce biti dovoljno Embraera i gde ce biti potrebniji je takodje druga tema.

Licno, nemam sumnje da ce se u doglednoj buducnosti pojaviti npr. neka lokalna ,,sumadijska" turististicka agencija u recimo Kragujevcu i pronaci svoju trzisnu nisu i komparativnu prednost nudeci carter avioaranzmane za letovanje gradjanima Kragujevca, Kraljeva, Cacka sa svog gradskog aerodroma.

Aranzmane sa aerodroma do kojeg od kuce stizu za oko 20 minuta, gde ne treba da ukalkulisu guzvu na Gazeli ili beogradskoj obilaznici, dodatno rezervno vreme zbog letnjih guzvi i haosa na beogradskom aerodromu (,,skrecemo paznju putnicima da na aerodrom dodju xy sati ranije"). Mirno, gospodski, bez tenzije - ,,dodjes, udjes i gotovo"

Licno bih, iako sam iz Beograda, da sada postoji takva ponuda za sledece leto, takav aranzman i sam uzeo u razmatranje umesto gledanja u pasulj sta ce biti sledeceg leta na beogradskom aerodromu.


Sto se tice koriscenja Embraera ErSrbije tice. Neko moje vidjenje:

Mislim da su Embraeri zimi pogodni za Beograd za manje opterece linije, ali leti kada se poveca broj putnika te linije, van sezone operisane Embraerima imaju potencijal da prerastu na Erbas. Embraeri onda leti preostaju za recimo uvodjenje manje opterecenih sezonskih linija iz Beograda, ali postoji prostor i da se iskoriste za sezonske linije iz Nisa i eventualno Kraljeva, koje bi u sezoni, bilo kao redovne ili carter, imale potencijala i opravdanosti.

U svakom slucaju s obzirom na tcrdnje ,,da ErSrbija ne zna gde ce pre da stavi Embraer", namece se jednostavan zakljucak:
Er Srbiji su potrebni dodatni Embraeri!
 
Poslednja izmena:
Ministar je dodao i da je aerodrom „Morava“ dobro urađen, ali da treba da se urade još neke stvari koje su u planu kako bi se, uz pomoć države, podstaklo da ga više koriste ne samo naša već i neke druge strane kompanije, kao i da bude više kargo prevoza.
 
Ministar je dodao i da je aerodrom „Morava“ dobro urađen, ali da treba da se urade još neke stvari koje su u planu kako bi se, uz pomoć države, podstaklo da ga više koriste ne samo naša već i neke druge strane kompanije, kao i da bude više kargo prevoza.

MORAVA JE NEŠTO NAJBOLJE ŠTO SE, UZ AUTOPUTEVE, CENTRALNOM DELU SRBIJE DESILO

Zato, stop taktiziranju, započeti projekti, nova avio pista, moraju što pre da se završe, i nove avio linije uspostave jer, statistika opominje, dok drugi avio centri rekorde obaraju, opstrukciona politika prema MORAVI, posledično (između ostalog) utiče i da stanovnika okruženja, svake godine, bude sve manje i manje.
MORAVA airport - catchment area.jpg

Najbolja, centralna pozicija, najbolja saobraćajna povezanost, blizina najpoznatijih i najposećenijih srpskih turističkih i privrednih centara, u trouglu tri najvažnija centralna šumadijska grada, Kragujevca, Čačka i Kraljeva, civilni aerodrom MORAVA gravitaciono (treba da) opslužuje korisnike avio usluga administrativnog regiona 'Šumadija i zapadna Srbija', teritorije veličine, gotovo kao, Slovenija.

izvor: www.facebook.com/AERODROMMORAVA/photos/a.615594545186313/3901076213304780/?type=3


p.s.
S obzirom da je predmet ove stranice Aerodrom MORAVA, tj. sve teme vezane za civilni avio saobraćaj ovog aerodroma, a da se, posebno u poslednje vreme, sve više javno prezentuju aktivnosti vojne baze 'Lađevci', to bi bilo poželjno da se otvori posebna stranica, koja bi se specijalizovano bavila vojnim pitanjima, a koja bi mogla da se zove ' AVIO BAZA LAĐEVCI ' ili generalno, za sve avio baze u Srbiji, ako kao takva ne postoji, 'VOJNI AERODROMI' .
 
Mislim da je Aerodrom Dubinje pored Sjenice bio puno bolje opcija za ovaj dio Srbije i citavom shirem regionu, nego li ovaj pored Morave. Sa slike jasno se vidi da postoji jedan veliki radius u kom ne postoji komercijalni aerodrom, a ovaj pored Morave trebalo bi da ospsluzuje stanovnishto koje ionako je lako povezano sa autoputevima prema Nish i prema Beograd gde vec postoje veci aerodromi.

Druga prednost koja nudi ovaj pored Sjenice, je da mozda bi mogao da funkcionishe neka Turkish Airlines linija za Istanbul, pa tako povezati se sa vishe gradova iz sveta. Ali drzava Srbija ne razmishlja na ovakav nachin, nazalost.

Cak i kad bi se izolovano pogledala mapa Srbije, vidi se da aerodrom Dubinje nudi bolje teritorijalna ditribucija aerodroma negoli ovaj moravski. Severni dio Crne Gore nema ni jedan aerodrom, a Sjenichki bi mogao da preuzme opsluzivanje dio tog stanovnishta.

Mozda bi bilo dobro da se ponudi nekom privatnom operateru aerodroma, recimo kao turski TAV u Makedoniji, pa mozda i proradi shto da ne. Drzava nema shta da izgubi, ne bi se potroshio ni dinar iz budzeta. Investicija aerodrom Morava ionako je propala investicija, nije kako shta se ocekivalo, samo nema ko da to saopshti srpskoj javnosti.



 
1706823033931.png


Ova mapa je ipak malo preciznija, makar daje pravu mapu države. Druga dobronamerna napomena je da u srpskom jeziku postoje slova š, č,... koja su lako dostupna i na tastaturama.

Što se tiče samog aerodrom kod Sjenice on nije u upotrebi dosta dugo, a kao i Morava bio je vojni aerodrom. S tim što je Morava postala i civilini aerodrom. O isplativosti te investicije u novi terminal bismo mogli diskutovati svakako, ali reći da Dubinje ima više smisla od Morave je neozbiljno sa bilo koje tačke da se pogleda. Niti bi neko imao interesa da preuzme takav aerodrom, niti postoji dovoljan broj putnika, niti bi Turkish ikada otvorio liniju prema tom aerodromu. Tuskih nije leteo ni za Tuzlu kada je bila na vrhuncu moći, no leteo bi za Sjenicu koja ima ispod 15k stanovnika. :ROFLMAO:
Da ne pričamo o zimskim uslovima u tom kraju i koliko bi to dodatno otežalo operacije.
Ukoliko se mislilo na povezanost bošnjačke zajednice sa Turskom, veza postoji i sada sa Morave ili iz Beograda. Beograd je daleko najbolje povezan grad ex-yu sa Istanbulom. A, ako se ne varam po samom kapacitetu i broju polazaka, linija Beograd-Istanbul je najfrekventija koji bilo koji grad iz ex-yu ima sa nekim drugim gradom. U rangu sa Zagreb - Frankfurt.

Ukoliko bi se izgradio brzi put Novi Pazar - Kraljevo, aerodromi Morava i Nikola Tesla bi svakako bili još bliži svima u Raškoj oblasti ili Sandžaku.

Lep pozdrav
 
Da li postoji veza javnog prevoza sa Aerodroma Morava do bilo kog obližnjeg grada? Bus? Taxi? Ugovoren prevoz? Da li ima bilo kakve naznake, interesovanja, želje pa makar kod javnosti da se uspostavi neka linija (ukoliko je nema)
 
иду таксисти из локалних градова и то је то. за сада нема никаквих планова за тако нешто, а ни интереса, с обзиром да имају само 2 недељна лета целе године и још 2 у сезони. и то АТР-ом. у теорији, могли би локални аутобуси Чачак-Краљево и градски превоз из Краљева да иде до тамо, али као што рекох, нема интереса
 
A osnova im je AŠP-ovo "istraživanje". To na stranu, saglasan sam da su performanse aerodroma od 2019. godine sramotno loše.
 
Jako loše istraživanje. Vrlo je tendenciozno. Problem je nelojalna konkurencija i monopol države nad aerodromom. Low-cost kompanije bi sigurno htele da lete sa aeodroma, ali ako se pita Srbija i mezimica AirSerbia to nije moguće. RyanAir vapi za ovakvim aerodromima. Peđa Voštinić, moj dobri prijatelj, treba da skrene fokus sa Vučića i loše investicije i targetira pravi problem - AirSerbia.
 
Jako loše istraživanje. Vrlo je tendenciozno. Problem je nelojalna konkurencija i monopol države nad aerodromom. Low-cost kompanije bi sigurno htele da lete sa aeodroma, ali ako se pita Srbija i mezimica AirSerbia to nije moguće. RyanAir vapi za ovakvim aerodromima. Peđa Voštinić, moj dobri prijatelj, treba da skrene fokus sa Vučića i loše investicije i targetira pravi problem - AirSerbia.
Nije "Air Serbia" problem. Otkako je "A.S." dobila letove iz Niša, broj putnika je samo porastao.
Problem je upravo nepoznanica iz ugovora sa "Vinci"-jem.
 
Па не могу да лете док се не изгради нова писта.
Е то аналитичмар не зна или не капира, или намерно не пише, јер зна д аће бити цитиран од истих таквих шарлатана као што је и он сам.
 
RaynAir i slicnih vape za alternativne aerodrome pored velikih centara, a ne za ovakvih gde i primarni nemoze da uspostavi minimalni obrt saobracaja. U Srbiji mozda samo Batajnica pored Beograd ako nekad bude se koristila za komercijalne svrhe, pa mozda preuzme dio jeftinog saobracaja.
 
Vrh