Morava je, koliko sam ja upoznat, prevashodno vojni aerodrom. To je i najveci problem u njegovom razvoju za civilnu upotrebu. Otvaranje Morave za civile je pocelo tokom Tadicevog mandata kada su mislili da nam vojska vise nije potrebna. Ponikve su blizu granice i vojna funkcija aerodroma otpada a pista je duga 3 kilometra, jedino je beogradska pista te velicine.
Morava je vojno - civilni aerodrom.
Bolje reci funkcionalno, a i pravno postoje dva aerodroma (dve ,,firme").
Vojni aerodrom ,,Ladjevci"
Civilni aerodrom ,,Morava"
Ova dva aerodroma funkcionisu odvojeno ali dele deo zajednicke infrastrukture. Na prvom mestu pistu zatim i aerodromsku kontrolu leta, meteorolosku sluzbu...
Vojni aerodrom ima svog komandanta. Civilni svog direktora.
Aerodromi jedan drugom ne smetaju i prostorno su odvojeni, ulazi su odvojeni. Jedino sto prostorno dele pistu.
Pista je valjda vlasnistvo Ministarstva odbrane.
Vojna straza cuva Ladjevce i pistu. Civilna cuvarska sluzba Moravu.
Mislim da bi integracija mogla da bude i veca u cilju smanjivanja troskova i bolje usluge oba aerodroma. Prvenstveno mislim na stvaranje mogucnosti da vojska komercijalno opsluzuje neke potrebe Morave.
Recimo da vojska pruza komercijalnu uslugu punjenja goriva za civilne avione jer mogucnosti punjenja goriva civilnih aviona na Moravi sada nema. Potrebno je samo malo volje. Vojska na aerodromu Ladjevci ima pumpu i cisterne. Trebalo bi samo da se formira cena i da se napravi mogucnost komercijalnog pruzanja usluge. MO npr. ima uslugu iznajmljivanja vazduhoplova (recimo za snimanje filma) i formiranu cenu, posalje se zahtev i MO ga odobri. Zasto isto ne bi moglo biti napravljeno i za punjenje aviona gorivom?
Takodje bi se troskovi oba aerodroma mogli smanjiti pistojanjem npr. zajednicke vatrogasne sluzbe i sl.
Pista nije duga 3 km, vec 2260 m.
Blizina granicne linije sa KiM nije problem za vojni aerodrom. Slicno je udaljen od granicne linije kao i Nis ili Batajnica. Svakako izvan dometa dalekometne klasicne ili raketne artiljerije. Sa druge strane, upravo blizina problematicne linije razgranicenja ga cini pogodnim za jurisnu helikiptersku i avionsku eskadrilu, kao i za eskadrilu bespilotnih letelica koje se na njemu baziraju.
Aerodrom je idealno postavlje u odnosu na geografiju Srbije.
Dodatno u Kraljevu je komanda 2. Brigade KOV.
Takodje i komandni centar VOJIN (radarski nadzor zemlje) kao i nedaleko baza raketne PVO kod Kragujevca (verovatno uskoro FK-3)
Jedino sto je vojska izgubila formiranjem Morave je nekoliko betonskih kaponira (hangara) za borbene avione, na cijem mestu je izgradjen terminal i stajanka Morave.
U potencijalnim ratnim uslovima, izgradnja dodatne infrastrukture aerodroma Morava je samo prednost za vojsku, jer bi vojska tada koristila potencijale Morave kao dodatak na svoju vec postojecu infrastrukturu.