Šta je novo?

Aerodrom "Morava" Kraljevo

Ер Србија није ЈКП, па да ради све што јој држава каже. иако је у већинском власништву државе, она се бави строго комерцијалним принципима. једноставно, Краљево са садашњом пистом нема неку претерану перспективу, и зато су му једина шанса ПСО летови. а ПСО одлучује држава, не компанија
 
на основу општих кретања путника, дијаспора, трговина и слично. Ер Србија може да да неки предлог, али је држава та која одлучује
 
Pa, nije sporno da država odlučuje, to sam i napisao u predhodna dva posta. Ali, neće Vlada Srbije da vrši ispitivanje tržišta kada to već radi Air Serbia za svoje potrebe. Oni predlože linije, a Vlada onda te linije dotira.
 

... Kako je navedeno u studiji o proceni uticaja na životnu sredinu, za projekat fazne rekonstrukcije Aerodroma Ponikve, rekonstrukcija će se raditi u pet faza, počev od sanacije poletno-sletne staze, okretnice rulne staze potrebne za okretanje aviona Airbus A320neo, osnovne staze, sistema za odvodnjavanje i kablovske kanalizacije ...

Kakva je ovo logika? Za Moravu kojoj je potrebna nova rulna staza se planira samo dogradnja postojeće platforme za parkiranje aviona, a aerodrom Ponikve, koji je i bliži BEGu vazdušnom linijom i kojem gravitiraju manje ljudi u okolini dobija petostruki plan?

Da li zna neko šta Er Srbija ima u planu sa Embraer'ima što se tiče Morave? Kol'ko sam čuo bih mogli već sad da polete sa KVO...
 



Kakva je ovo logika? Za Moravu kojoj je potrebna nova rulna staza se planira samo dogradnja postojeće platforme za parkiranje aviona, a aerodrom Ponikve, koji je i bliži BEGu vazdušnom linijom i kojem gravitiraju manje ljudi u okolini dobija petostruki plan?

Da li zna neko šta Er Srbija ima u planu sa Embraer'ima što se tiče Morave? Kol'ko sam čuo bih mogli već sad da polete sa KVO...

Nek se prvo napuni ATR
 



Kakva je ovo logika? Za Moravu kojoj je potrebna nova rulna staza se planira samo dogradnja postojeće platforme za parkiranje aviona, a aerodrom Ponikve, koji je i bliži BEGu vazdušnom linijom i kojem gravitiraju manje ljudi u okolini dobija petostruki plan?

Da li zna neko šta Er Srbija ima u planu sa Embraer'ima što se tiče Morave? Kol'ko sam čuo bih mogli već sad da polete sa KVO...
Morava je, koliko sam ja upoznat, prevashodno vojni aerodrom. To je i najveci problem u njegovom razvoju za civilnu upotrebu. Otvaranje Morave za civile je pocelo tokom Tadicevog mandata kada su mislili da nam vojska vise nije potrebna. Ponikve su blizu granice i vojna funkcija aerodroma otpada a pista je duga 3 kilometra, jedino je beogradska pista te velicine.
 
Morava je, koliko sam ja upoznat, prevashodno vojni aerodrom. To je i najveci problem u njegovom razvoju za civilnu upotrebu. Otvaranje Morave za civile je pocelo tokom Tadicevog mandata kada su mislili da nam vojska vise nije potrebna. Ponikve su blizu granice i vojna funkcija aerodroma otpada a pista je duga 3 kilometra, jedino je beogradska pista te velicine.

Morava je vojno - civilni aerodrom.
Bolje reci funkcionalno, a i pravno postoje dva aerodroma (dve ,,firme").

Vojni aerodrom ,,Ladjevci"
Civilni aerodrom ,,Morava"

Ova dva aerodroma funkcionisu odvojeno ali dele deo zajednicke infrastrukture. Na prvom mestu pistu zatim i aerodromsku kontrolu leta, meteorolosku sluzbu...

Vojni aerodrom ima svog komandanta. Civilni svog direktora.

Aerodromi jedan drugom ne smetaju i prostorno su odvojeni, ulazi su odvojeni. Jedino sto prostorno dele pistu.

Pista je valjda vlasnistvo Ministarstva odbrane.

Vojna straza cuva Ladjevce i pistu. Civilna cuvarska sluzba Moravu.

Mislim da bi integracija mogla da bude i veca u cilju smanjivanja troskova i bolje usluge oba aerodroma. Prvenstveno mislim na stvaranje mogucnosti da vojska komercijalno opsluzuje neke potrebe Morave.
Recimo da vojska pruza komercijalnu uslugu punjenja goriva za civilne avione jer mogucnosti punjenja goriva civilnih aviona na Moravi sada nema. Potrebno je samo malo volje. Vojska na aerodromu Ladjevci ima pumpu i cisterne. Trebalo bi samo da se formira cena i da se napravi mogucnost komercijalnog pruzanja usluge. MO npr. ima uslugu iznajmljivanja vazduhoplova (recimo za snimanje filma) i formiranu cenu, posalje se zahtev i MO ga odobri. Zasto isto ne bi moglo biti napravljeno i za punjenje aviona gorivom?
Takodje bi se troskovi oba aerodroma mogli smanjiti pistojanjem npr. zajednicke vatrogasne sluzbe i sl.

Pista nije duga 3 km, vec 2260 m.

Blizina granicne linije sa KiM nije problem za vojni aerodrom. Slicno je udaljen od granicne linije kao i Nis ili Batajnica. Svakako izvan dometa dalekometne klasicne ili raketne artiljerije. Sa druge strane, upravo blizina problematicne linije razgranicenja ga cini pogodnim za jurisnu helikiptersku i avionsku eskadrilu, kao i za eskadrilu bespilotnih letelica koje se na njemu baziraju.

Aerodrom je idealno postavlje u odnosu na geografiju Srbije.
Dodatno u Kraljevu je komanda 2. Brigade KOV.
Takodje i komandni centar VOJIN (radarski nadzor zemlje) kao i nedaleko baza raketne PVO kod Kragujevca (verovatno uskoro FK-3)

Jedino sto je vojska izgubila formiranjem Morave je nekoliko betonskih kaponira (hangara) za borbene avione, na cijem mestu je izgradjen terminal i stajanka Morave.

U potencijalnim ratnim uslovima, izgradnja dodatne infrastrukture aerodroma Morava je samo prednost za vojsku, jer bi vojska tada koristila potencijale Morave kao dodatak na svoju vec postojecu infrastrukturu.
 
Poslednja izmena:
Ponikve su blizu granice i vojna funkcija aerodroma otpada a pista je duga 3km . .
Da, blizu granice ali sa Republikom Srpskom, pa ako nekad zatreba vojsci . .
IMG_20231004_061940.png
 
Ovo sto je napisao @vrlenija je potpuno na mestu. Jedino se ne bih slozio da vojska treba da obsluzuje civilni deo aerodroma. Pravilnije bi bilo obratno da vojska koristi usluge civilnog aerodrama, kao na primer punjenje goriva. Na sta bi to licilo da vojska cija je najvaznija-jedina namena odbrana zemlje radi komercijalne poslove.

Da, blizu granice ali sa Republikom Srpskom, pa ako nekad zatreba vojsci . .
U ratnim uslovima vojska ima pravo da koristi sve u cilju odbrane zemlje. Po teritoriji Republike Srpske se krecu strane vojne formacije.
 
Па одавно војска ради комерцијалне послове.
 
Е, стварно... па ЈНА је изнајмљивала "Јакове" фудбалским клубовима, а Ан-12 летели редовне карго линије за ЈАТ, кад смо већ код авијације.
 
U komercijane svrhe samo ako poboljsava borbenu gotovost. Iznajmljivanje aviona i pilota da on uveca broj naleta se ne moze porediti sa otvaranjem benziske pumpe i trgovinom goriva zato sto ce to smanjiti troskove civilnom aerodromu.
 
Изнајмљивање није било "да се повећа борбена готовост", него за паре - генерали су гадљиви на лову мало мање од тебе и мене.
И у војна одмаралишта сам ишао као клинац са родитељима, само смо плаћали пуну цену (конкретно, три пута скупље у Купарима) као цивили.
 
Poslednja izmena:
Opet ne razumes sustinu, pilot ce leteti tudjim parama, slozices se to je bolje nego da vojska placa, jer piloti moraju da lete bez obzira na sve.
 
Е, кад тако лепо напишеш, остаје ми само да се сложим да не разумем суштину...

Узгред, нпр. скопски аеродром Петровец је такође био војни, па је војска, рецимо, била задужена за чишћење писте од снега. Итд. Све то може и данас.
 

Ovo sam snimao pre par meseci sa civilnog dela. Zaboravlja se nekoliko cinjenica, aerodrom je izgradjen kao vojni, sa svom pratecom infrastrukturom, ne kao Ponikve i Dubinje i to kako mi je receno po tadasnjim NATO standardima. Bukvalno sve, cak se islo dotle da se dovede paralelan kolosek sa pruge Kraljevo-Cacak sto tada nije ucinjeno. U blizini aerodroma su smesteni pomocni objekti za gorivo, za popunu UbS-a, razne jedinice...! Da ne pisem gde se sta nalazi, verovatno je bolje i nakon toga se uselila Air Serbia (aerodromi Srbije) na drugom kraju aerodroma za vreme Sutanovca u objektu koji je najvecim delom napravljen 60% od prodaje vojne kasarne u Grosnici dobavljacu FIAT-a. Ako treba neko dublje objasnjenje, a da je za javnost mozemo da polemisemo. Ko ce kome sta da sipa i odakle.
 
Па ето. Тај објекат, јасно је, не може без војске и то му је основна сврха. Камо среће да су довели и пругу - као што су је довели до Батајнице - могла је да послужи и цивилима.

Некад су, иначе, и цивилни авиони кочили падобраном; Јатова "каравела" га је имала. Авијација је, увек, помало војна колико и цивилна.
 
Па ето. Тај објекат, јасно је, не може без војске и то му је основна сврха. Камо среће да су довели и пругу - као што су је довели до Батајнице - могла је да послужи и цивилима.

Некад су, иначе, и цивилни авиони кочили падобраном; Јатова "каравела" га је имала. Авијација је, увек, помало војна колико и цивилна.
Šteta za prugu, mogla je tada vojska to da uradi da se ne oseti, ali to je nasa glupost i megalomanija, napravis dva pomocna aerodroma sa duzom, sirom i pistom vece nosivosti od maticnog, ali zna se sada da je to uradjeno zbog sporazuma sa NATO. Znacila bi im pruga sigurno, posebno je mogla da pomogne 1999. godine. To je bukvalno par kilometara najvise pet i most preko Z. Morave.

@ogixxl
Kako mislis? Trebalo bi da jesu.
 
Vrh