Šta je novo?

Aerodrom "Morava" Kraljevo

Pronašao sam potpunu vrednost nosivosti piste aerodroma Morava:
PCN 35/R/D/X/T Composite
PCN
(Pavement Classification Number) je fiksni broj za određenu pistu, dakle za Moravu je numerička vrednost 35
R
označava da je u pitanju rigidna površina piste
D označava da pista ima najslabiju kategoriju nosivosti podloge - ,,donjeg sloja"
X označava maksimalni pritisak u gumama 1.75 MPa (254 psi)

ACN broj (Aircraft Classification Number) je relativni i promenjiv broj koji pokazuje pritisak aviona na podlogu. Zavisi od konstrukcije aviona, broja točkova, ..... Za svaki avion je ovaj broj promenjiv i zavisi od trenutne opterećenosti aviona koja je promenjiva (masa goriva, utovarenog tereta i ljudi).
Za isti tip aviona i istu opterećenost se razlikuje ACN broj u zavisnosti od tipa podloge piste.
Zbog razlike u konstrukciji aviona, neki veći avioni i sa većom nosivosti mogu imati manji ACN broj od manjih. Npr. na moje veliko iznenađenje Il-76T ima ACN za podlogu kao na Moravi 34, što je verovatno posledica velikog broja točkova.

Da bi avion mogao koristiti neku pistu mora imati trenutni ACN broj manji ili jednak PCN broju piste.

ACN vrednosti za neke tipove aviona u tabeli u prilogu, za svaki avion od najmanje vrednosti za prazan avion, do maksimalne vrednosti aviona sa maksimalnom poletnom masom (potpuno natovaren gorivom i teretom), za pistu aerodroma Morava se gleda poslednja kolona - Rigid pavement, D:


Prema ovome, Potpuno natovareni Embraer 195, CRJ 900 i SSJ 100 mogu da slete na Moravu!

Dodatno potkrepljujem grafikonima:

Embraer 195, ACN u zavisnosti od trenutne mase aviona. Za Moravu važi gornja kosa linija na grafikonu, rigidna podloga , najslabije nosivosti.


Pogledajte prilog 143811

SSJ 100, Za Moravu važi kolona pod R i D

Pogledajte prilog 143812

Molim da me neko ispravi ako grešim!
"Prema ovome, Potpuno natovareni Embraer 195, CRJ 900 i SSJ 100 mogu da slete na Moravu!
 
Poslednja izmena:
"Prema ovome, Potpuno natovareni Embraer 195, CRJ 900 i SSJ 100 mogu da slete na Moravu!
A ko ce da leti sa tim avionima za KVO? Koja to kompanija koja ima ikakav interes da leti za KVO ima u floti E195 ili CRJ900? SSJ100 necu ni da razmatram.

Dok ne budu mogli da slete A320 i B738 nema nista od KVO.
 
Да има потенцијала, нашле би се компаније. Нит потенцијала, нит професионалног менаџмента. За Виз и Рајан џаба градимо писту.
 
Postoji li neka fizička t.j. geografska prepreka da se produži i proširi pista?

To je preduslov za bilo šta sem kosmodroma.
 
Postoji li neka fizička t.j. geografska prepreka da se produži i proširi pista?

To je preduslov za bilo šta sem kosmodroma.

са изузетком села Доња Катрга и Обрва, нема никаквих препрека да се продужи постојећа/изгради нова писта, која је и својевремено планирана

"Prema ovome, Potpuno natovareni Embraer 195, CRJ 900 i SSJ 100 mogu da slete na Moravu!

у неком фантазијском сценарију, могли би Луфтханза, Остриан или КЛМ да лете за Мораву. евентуално Ер Монтенегро у име Ер Србије. док се не уради писта за минимум 737/320, нема ништа од нових компанија
 
To sam citirao iz tudjeg posta, a što se tiče nove piste 4.000/45m, kargo centra i intermodalnog terminala to je sasvim drugi projekat i pitanje je da li je to neophodno uzimajući u obzir novu geo-političku situaciju.

Sada će se raditi ono što je najavljeno pre još dve godine.
 
Prilog glupost, ljudi nabrajaju koje bi linije voleli a nisu svesni da pista moze da tezinski podnese samo ATR 72 i slicne avione.
 
Pariz jeste daleko, ali Rim, Beč, Cirih i Grčka mogu da budu opcije, kao i Tuska.
 
@dragan nije isto sedeti u ATRu ili širokotrupcu kakve ima AirSerbia u floti.

Kao da porediš voznju od 10 sati u luksuznom automobilu sa voznjom od 3h u Fiat Puntu bez ikakve zvučne izolacije.

Leteo je ATR i do Berlina iz Beograda i utisci nisu baš najbolji.
 
Letela je Arkia ATRom od Beograda do Tel Aviva 2017.
Oko 4ipo sata je trajao let.

Tako da sve može
 
Pa, koliko se leti do Istambula?
KVO-IST je 727km. Taj let ima block time 2h15'. To je maksimum, vise od toga je zaista preterivanje.

Ovo je slika sta upada u 2h15' od Kraljeva. Od Turske jedino Istanbul moze, sve ostalo (Izmir, Ankara) je predaleko.
Screenshot 2023-05-18 at 12.29.44 AM.png
 
Pa, koliko traje let do Čikaga? . . Svi gore nabrojani letovi su ispod 3h.
Kako mozes da poredis let mlaznim sirokotrupcem i let minijaturnim propelercem?!

Tri sata na ATR72 gotovo niko ne leti, pa nece ni Air Serbia. To je mucenje za putnike.

Pritom, Morava nema mogucnosti za gorivo, pa se time dodatno smanjuje dokle moze da doleti ATR iz Kraljeva jer mora da nosi dodatno gorivo za ferry let do Beograda.
 
Letela je Arkia ATRom od Beograda do Tel Aviva 2017.
Oko 4ipo sata je trajao let.

Tako da sve može
Taj let nije mogao biti putnicki. Pun ATR72 ima teorijski dolet od 1528km. Korisni dolet je oko 10% manji, dakle 1375km.

Arkia je gotovo sigurno taj let letela praznim ATR-om. Jedino tako su mogli da imaju dolet za TLV-BEG bez medjusletanja.
 
Vrh