Perspektiva niške vazdušne luke „više ne postoji“
Direktor Javnog preduzeća „Aerodromi Srbija“ Mihajlo Zdravković rekao je juče da niško javno preduzeće „Aerodrom Niš“ prestaje da postoji i da bi do kraja sledećeg meseca trebalo da bude pripojeno „Aerodromima Srbije“, na koje je već prebačena imovina niške vazdušne luke.
Ovakav „pravni“ epilog rezultat je prošlogodišnjeg besplatnog ustupanja osnivačkih prava, vlasništva i upravljanja niškim aerodromom Republici od strane grada Niša.
– Posle pripajanja, u Nišu će postojati samo jedno privredno društvo, preduzeće „Aerodromi Srbija“, koje će preuzeti i zaposlene u JP „Aerodrom Niš“. Podsećam da je sedište Aerodroma Srbija preseljeno krajem juna u Niš, odakle će se upravljati i kraljevačkim aerodromom, a u perspektivi i aerodromom „Ponikve“ u blizini Užica i ostalim malim sportskim aerodromima u Srbiji – rekao je Zdravković Agenciji Beta.
Bojan Avramović, bivši direktor Regionalne razvojne agencije „Jug“, koja kroz studije i elaborate uređuje poslovanje niškog aerodroma u redovnom saobraćaju, kazao je da je ovakav formalno-pravni epilog logična posledica pogrešne državne odluke da preuzme niški aerodrom, koji je od 2014. beležio poslovnu ekspanziju i, prema rečima njegovih rukovodilaca, postao samoodrživ.
– Ovo je logičan splet nesrećnih okolnosti. Čudno je jedino što su na ovakve odluke „čekali“ godinu dana. Sve za šta su predstavnici državne vlasti govorili da na niškom aerodromu nije valjalo – sada je dobro, pa se sedište „Aerodroma Srbije“ seli u Niš, a znanje i iskustvo zaposlenih na niškom aerodromu koristi za „Aerodrome Srbije“. Zaposleni u niškoj vazdušnoj luci valjda zato svake srede idu na aerodrom „Morava“ u Kraljevu, kako bi ga na sat vremena otvorili, i pri tom učestvovali u stvaranju iluzije da on funkcioniše – kaže Avramović za Danas.
On smatra da će vlast sada imati problem zbog toga što broj putnika na subvencionisanim letovima „Er Srbije“ koji su započeli ovog meseca već sad nije dovoljan. Mada nema zvaničnih podataka, iz onoga što može da se sazna vidi se da problem sa brojem putnika postoji, i to u „top sezoni“.
– Šta će tek biti sa linijama za Salcburg, Budimpeštu i LJubljanu – koje su najkritičnije, u novembru ili oktobru? Koliko će se praznih sedišta u tim avionima plaćati iz budžeta – pita Avramović.
Danijel Dašić, programski savetnik Nacionalne koalicije za decentralizaciju, koja je članica neformalne Inicijative „Ne damo niški aerodrom“, ocenio je za naš list da pripajanje JP „Aerodrom Niš“ državnim „Aerodromima Srbije“ dodatno pokazuje da „perspektiva niškog aerodroma više ne postoji“.
– Aleksandar Vučić je bio potpuno u pravu kada je na RTS kazao da država ne ume da upravlja (beogradskim) aerodromom i da ga zato daje u koncesiju francuskoj kompaniji „Vansi erport“. Da li su nakon toga predstavnici vlasti završili ubrzani kurs na Univerzitetu „Megatrend“, pa sada to znaju, ili su i dalje ozbiljne neznalice? Biće da je u pitanju ovo drugo, a da je niški aerodrom i dalje dimna zavesa za prikrivanje državnih subvencija „Er Srbiji“ koju je, iz nama još uvek nedovoljno poznatih razloga, neophodno sačuvati po svaku cenu, kao i za ispunjavanje želja „Vansi erporta“, kao koncesionara beogradskog aerodroma i pritajenog vlasnika aerodroma „Adem Jašari“ u Prištini – rekao je on.
Nakon zvaničnog preuzimanja od strane države, u avgustu prošle godine, niški aerodrom je počeo da beleži poslovni pad. U prvih pet meseci ove godine imao je 6,37 odsto manje putnika nego u istom periodu prošle, a u 2018. godini je poslovao sa gubitkom od više od 13 miliona dinara. Aerodrom je prestao da na svom veb-sajtu objavljuje finansijske izveštaje, što je do tada bila praksa, te se poslednji objavljeni izveštaj te vrste odnosio na prvi kvartal prošle godine.
Direktor odbio da odgovori na pitanja Danasa
Direktor „Aerodroma „Srbije“ Zdravković juče nije odgovorio na pitanja Danasa vezana za gašenje JP „Aerodrom Niš“. On tokom prepodneva nije odgovarao na telefonske pozive, SMS poruke i pitanja prosleđena Viberom. Umesto odgovora, stiglo je kratko „uputstvo“ da pitanja prosledimo na oficijelni mejl „Aerodroma Srbije“, što smo pred kraj radnog vremena takođe učinili, ali su odgovori i nakon toga izostali.
https://www.danas.rs/ekonomija/perspektiva-niske-vazdusne-luke-vise-ne-postoji/