Šta je novo?

Aerodrom Konstantin Veliki - Niš

[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=396176#p396176:2yobulv2 je napisao(la):
JohnnyLee » Wed Jul 06, 2016 9:51 pm[/url]":2yobulv2]Војвођани имају Београд, са којим су врло добро повезани
To sam i ja hteo da napišem, ali daj reci ti Vojvođaninu da mu u perspektivi nešto zavisi od Beograda :lol:
Šalim se, naravno, oni su izuzetno povezani sa aerodromom (štaviše, geografski je u Panonskoj niziji), ovi sa severa mogu da idu u Mađarsku ili u Temišvar. Naravno, plus bi bila železnička veza, ali sad odoh već u offtopic.
 
Ako bude low cost sa BEG onda smo namireni, ako ne bude onda je malo veće cimanje, ali nismo gadljivi ni na Budimpeštu, Temišvar i Osijek. Za Budimpeštu je već sad OK čak i iz NS (u poređenju sa niškim aerodromom je čak i bliži, za sve severnije od Novog Sada je to naravno samo još više izraženo) jer je sve auto put, ova druga dva nije baš tako komforno.
 
Vazdušnom linijom od Novog Sada do Budimpešte je 250 km, a do Niša 260 km.
Autoput je i do Budimpešte i do Niša.
Ako se ide do Budimpešte, Osijeka ili Temišvara treba preći i granicu.
Tako da ja iskreno ne vidim ništa sporno u lowcost letovima iz Niša.
 
http://tangosix.rs/2016/11/07/mali-aero ... g-trzista/

Kopiram deo koji se odnosi na Niš.

Niš sa najboljim modelom
Niški aerodrom je također godinama lutao.

Jat i Montenegro su otvarali i realtivno brzo zatvarali linije za Zurich, Paris i Tivat. 2010. Windjet je otvorio „egzotičnu“ liniju bez ikakvih potencijala za Forli i ekspresno je ugasio. Potom je lokalna vlast financirala Montenegro sa vrlo velikim sredstvima za održavanje svakodnevne linije prema Podgorici koja se konektirala na većinu letova ove kompanije. Linija je trajala od 2010. do 2013. no malen broj point to point putnika, malen broj konekcija u Podgorici, ali i prevelik avion za tu liniju, rezultirao je financijskim krahom linije usprkos velikoj subvenciji. Odlaskom Montenegra aerodrom je gotovo ostao bez letova i pao sa 22.000 godišnjih putnika (2013.) na samo 1.000 (2014.).

I potom, ogromna promjena.

Aerodrom je ekstremno spustio aerodromske takse, sveo ih daleko ispod granica isplativosti i 2015. doveo prvog LCC prijevoznika Wizzair koji je otvorio linije za Basel i Malmo. Taman kad je u proljeće ove godine Wizz najavio liniju za Dortmund samo par dana kasnije oglasio se i Ryanair te najavio letove iz Niša. Tada je bilo jasno da će Rayanair rat koji vodi sa Wizzom u Sofiji, Bucharestu, Temisoari i drugih desetak aerodroma prebaciti i na Niš, naravno u manjem obimu.

Svima je bilo jasno da prve najave neće biti i posljednje, tj. da Ryanair ima naviku objavljivati nove linije svakih par dana kako bi dodatno iskoristio medijsku pozornost. Wizzair je odgovorio po oprobanom ključu iz Budimpešte i povećao broj linija. Na koncu u vrlo kratko vrijeme dobili smo 4 linije Ryanaira, te 5 linija Wizzaira. 7 od tih 9 linija kreće od 8 do 11 mjeseca. Naravno, profitirat će u prvom redu putnici zbog rata u cijenama kojeg je Ryanair već najavio, te sam aerodrom. I tu je Niš odradio odličan posao.

Neovisno jesu li sami pokazali inicijativu i odigrali „igru“ sa „naivnim“ Wizzairom ili su samo iskoristili Ryanair i tijekom pregovora „pročitali“ da će se desiti paneuropski rat Ryanaira i Wizza od ovog ljeta, Niš je prigrabio ovu priliku po onoj narodnoj „dok se mačke tuku miševi kolo vode“. Uz ove linije RusLine je otvorio i sezonsku charter liniju prema Rusiji.

I koja je budućnost Niša? Za razliku od Tuzle koja je „lojalna“ Wizzairu Niš će iskoristiti rat Wizza i Ryanaira te na tome kratkoročno, ali vjerojatno i dugoročno profitirati. Uvjeren sam da ova količina linija neće biti konačna i vrlo je moguće da će i Wizz i Ryanair bazirati avion u Nišu u idućih godinu dana. To bi značilo 40-tak tjednih letova iz Niša i potencijalnih pola milijuna putnika. Niš je već najavio da je u pregovorima sa Norwegianom i easyJetom oko pokretanja letova, što mi ne djeluje previše ostvarivo, ali nije i nemoguće. Daleko realnije je pokretanje LCC linija Pegasusa za Istanbul, Pobede za Moskvu i Eurowingsa za Cologne i Stuttgart.

Uz ove linije Niš bi morao dati sve od sebe da uvjeri Republiku Srbiju da otvori PSO liniju za kratke letove Niš-Beograd, a koje bi mogla odraditi ili Air Serbija ili po istom modelu kao i u Osijeku, tj. da neka firma poput Trade aira leti sa malenim avionom u code-share sa Air Serbijom.

Iskreno, Air Serbijina inercija prema Nišu nije za osuđivanje, već inercija Republike Srbije koja već nije uvela PSO za liniju Niš-Beograd, ne bi li Air Serbija smanjila rizik pokretanja takvih feeding letova. Naravno, ova linija bi imala zanemariv broj point to point putnika, ali bi bila vrlo korisna kako za povezanost Niškog okruženja sa jednim hubom i vezama prema Svijetu, tako i za samu Air Serbiu i dodatnu feeding liniju. Ukoliko se to u kratkom vremenu ne ostvari onda Niš mora potražiti alternativu u letovima za Beč (Air Berlin/NIKI, Adrija, Austrian ili Air Serbia), Munchen (Lufthansa, Adria ili Air Serbia) ili Zurich (Swiss, Adria ili Air Serbia). Uz to Niš bi morao imati sezonsku liniju za Tivat (Montenegro, Air Serbia ili neki charter prijevoznik), te nekoliko chartera za Grčku, Tursku ili Tunis. Sa ovakvim izvjesnim razvojem događaja Niš će već u ovoj godini bitno prestići brojku od 100.000 putnika, koja je sa pozicije od prije godinu dana bila utopistička, možda čak i luđačka nerealnost. U doglednoj i vrlo bliskoj budućnosti Niš bi mogao dostići i 500.000 putnika.

Naravno, postavlja se pitanje odakle ti putnici, ako ih do sada gotovo uopće nije bilo?

Prvenstveno Niš će zadržati na svom aerodromu putnike koji su do sada putovali iz Sofije, Prištine i Skopja. Novim linijama, posebno Ryanaira privući će i putnike iz Kosova i Makedonije koji te linije nemaju iz Skopja i Prištine. Preuzet će i dobar dio putnika sadašnjih brojnih autobusnih linija prema Europi obzirom da gotovo za isti novac putnik može putovati malo više od sat vremena umjesto predugih 10 i više sati. Nadalje, nije zanemariv i broj putnika iz Beograda koji će se odlučiti putovati 2 sata autoputom do Niša kako bi koristili jeftine kate koje nemaju u Beogradu (naravno za one linije koje LCC nema u BEG). Svi oni koji slijepo vjeruju da se tako nešto neće desiti i da je to prevelika inkomodacija za nešto malo ušteđenog novca, neka dođu na zadarski aerodrom i pogledaju kolika masa putnika sa zagrebačkim registarskim oznakama koristi Ryanairove i druge linije iz 300 km udaljeno Zadra.

U tom kontekstu, za razliku od Tuzle, vidim da Niški model ima vrlo dobru budućnost i isti je model koji trebaju pratiti ostale zračne luke u regiji. Sa realnih 500.000 putnika Niš bi i uz niske takse LCC-ima bio profitabilan i jedini je od malenih aerodroma u regiji koji ima šansu u kratkoročnom periodu prerasti u samoodrživ aerodrom.

Niske takse ili čak besplatno letenje iz aerodroma vrlo je hrabar i težak potez kada i ovako imate ogromne dugove, nemate novaca za plaće i režije, a kamoli za investiranje u prijeko potrebnu opremu i dodatnu radnu snagu koja je nužna povećanjem prometa. No, to je onaj magični krug koji morate presjeći da bi krenuli profitirati. Niški model je pokazao da se isto može napraviti sa malo investicije, strpljenja i pameti. Nedostatak letačkih prihoda treba naknaditi velikim brojem putnika koji plaćaju parkiralište, kupuju u duty free i drugim trgovinama, jedu i piju u restoranu, koriste mjenjačnicu, poštu, banku, rent’a’car, turističke agencije, taxi, Internet i niz drugih usluga koje aerodrom može pružiti kada ima mnogo putnika, kao i opskrbom aviona gorivom, cateringom, čiščenjem, popravcima. Povezanost avionima nije samo prihod za zračnu luku nego i za širu društvenu zajednicu koja od prodaje usluga i robe zrakoplovnoj tvrtki i putnicima, dolaskom turista i poslovnih ljudi, te zapošljavanjem lokalnog stanovništva ima velike koristi.

Konačno, nije Niš prvi koji je ovakvom politikom došao do profitabilnosti. Zadar je sličnim modelom to uspio prije par godina i iz razrušenog i opustjelog aerodroma, u okruženju velikih Zagreba i Splita (na samo sat, odnosno dva sata vožnje suvremenim autoputom) napravio profitabilni aerodrom sa pola milijuna putnika. U kombinaciji baziranog LCC (Ryanair), drugih LCC linija (4 LCC uz Ryanair), brojnih charter i leasure linija, te redovnih linija prema hubovima (Zagreb, Frankfurt, Munchen i Varšava).
 
Meni nije sporno da se uvede neka linija Beograd-Niš (na ATR-72, koje Air Serbia planira da izbaci iz primarne flote, ili uz saradnju sa nekom malom firmom). Sporno je još što se ne zna šta će biti sa Kraljevom u celom ovom kontekstu. Užice se daleko veštije profilisalo: neće LC, već generalnu avijaciju i čartere.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=396555#p396555:31gifocs je napisao(la):
Stomatolog » 09 Jul 2016 06:36 am[/url]":31gifocs]Vazdušnom linijom od Novog Sada do Budimpešte je 250 km, a do Niša 260 km.
Autoput je i do Budimpešte i do Niša.
Ako se ide do Budimpešte, Osijeka ili Temišvara treba preći i granicu.
Tako da ja iskreno ne vidim ništa sporno u lowcost letovima iz Niša.


Trenutno stanje je takvo da ko ide iz NS u Niš mora da prodje kroz Beograd i sačeka svoj red da se popne na Gazelu. Ili da se klacka na Kružnom od Resnika do Bubanj potoka. To ččesto oduzima mnogo više vremena nego granični prelazi.
 
прво, Краљево треба да се заврши изградња и опремање зграде, а онда да уведе модел као и у Нишу. дакле, смешно мале таксе (па и 3€ по путнику). Ниш ионако не зарађује на томе, већ на додатним услугама које нуде: услуге 1 и услуге 2, а ту си и цене које плаћају карго и генерална авијација
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=396945#p396945:3ignxsir je napisao(la):
tragac » Tue Jul 12, 2016 12:46 pm[/url]":3ignxsir]
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=396555#p396555:3ignxsir je napisao(la):
Stomatolog » 09 Jul 2016 06:36 am[/url]":3ignxsir]Vazdušnom linijom od Novog Sada do Budimpešte je 250 km, a do Niša 260 km.
Autoput je i do Budimpešte i do Niša.
Ako se ide do Budimpešte, Osijeka ili Temišvara treba preći i granicu.
Tako da ja iskreno ne vidim ništa sporno u lowcost letovima iz Niša.


Trenutno stanje je takvo da ko ide iz NS u Niš mora da prodje kroz Beograd i sačeka svoj red da se popne na Gazelu. Ili da se klacka na Kružnom od Resnika do Bubanj potoka. To ččesto oduzima mnogo više vremena nego granični prelazi.

Zato postoje mnogi koji su zapenili da se uvede redovna železnička linija Novi Sad-Niš. Rešila bi ovaj problem sa 2-3 polaska dnevno. Naravno, kad i ako se završi rekonstrukcija pruge do Niša.
 
Fascinira lakoća s kojom se ljudi na forumu BEObild mire sa mogućnošću da im se loukost letovi izmeste iz Beograda...
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=396948#p396948:10u5icij je napisao(la):
JohnnyLee » Tue Jul 12, 2016 12:54 pm[/url]":10u5icij]прво, Краљево треба да се заврши изградња и опремање зграде, а онда да уведе модел као и у Нишу. дакле, смешно мале таксе (па и 3€ по путнику). Ниш ионако не зарађује на томе, већ на додатним услугама које нуде: услуге 1 и услуге 2, а ту си и цене које плаћају карго и генерална авијација
Evo ovde iz teksta sheme aerodroma u bivšoj Jugoslaviji. Autor je skicirao poluprečnike od po 100 km, što je po njemu optimalna distanca koju aerodrom treba da pokriva.
RegijaAerodromi.jpg
Postoje ukupno dve "rupe": severna Vojvodina - koja nije problematična zbog veza iz Mađarske i Rumunije, i centralna i zapadna Srbija, upravo gde je Kraljevo. Niški model bi upalio, ali čisto sumnjam da bi oni trebalo da pucaju na Wizzair i Ryanair. Ne verujem ni da će Pegasus, oni su već "bliži" Nišu.
Bolje im je da gađaju Eurowings, Easyjet i neke kompanije koje se ovde još nisu profilisale, a imale bi šta da ponude.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=396958#p396958:1wh76tre je napisao(la):
Пантограф » Tue Jul 12, 2016 1:59 pm[/url]":1wh76tre]Fascinira lakoća s kojom se ljudi na forumu BEObild mire sa mogućnošću da im se loukost letovi izmeste iz Beograda...
Pokretanje avio-saobraćaja iz drugih gradova ne podrazumeva i iseljenje dotičnog iz Beograda.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=396960#p396960:3027rezl je napisao(la):
DzonTravolta » 12 Јул 2016, 14:02[/url]":3027rezl]Niški model bi upalio, ali čisto sumnjam da bi oni trebalo da pucaju na Wizzair i Ryanair. Ne verujem ni da će Pegasus, oni su već "bliži" Nišu.
Bolje im je da gađaju Eurowings, Easyjet i neke kompanije koje se ovde još nisu profilisale, a imale bi šta da ponude.

заправо, за Пегазус је најбоље да лети за Краљево

[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=396958#p396958:3027rezl je napisao(la):
Пантограф » 12 Јул 2016, 13:59[/url]":3027rezl]Fascinira lakoća s kojom se ljudi na forumu BEObild mire sa mogućnošću da im se loukost letovi izmeste iz Beograda...

ја сам и за Београд и за Ниш и за Краљево, па нека бира ко одакле хоће да лети
 
заправо, Краљево-Истанбул би сигурно имао 90% попуњеност 3 пута недељно
 
U pravu si, ali Niš već pregovara sa Pegasusom. Nedavno se spominjala (u kampanji doduše) neka neimenovana nemačka avio-kompanija, koja bi za početak napravila vezu Frankfurt-Kraljevo-Istanbul.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=396963#p396963:2jdq75xz je napisao(la):
DzonTravolta » 12 Jul 2016 01:06 pm[/url]":2jdq75xz]
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=396958#p396958:2jdq75xz je napisao(la):
Пантограф » Tue Jul 12, 2016 1:59 pm[/url]":2jdq75xz]Fascinira lakoća s kojom se ljudi na forumu BEObild mire sa mogućnošću da im se loukost letovi izmeste iz Beograda...
Pokretanje avio-saobraćaja iz drugih gradova ne podrazumeva i iseljenje dotičnog iz Beograda.


Слажем се ја с тим, али има и ових којима би то исељавање било сасвим ОК.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=396968#p396968:344jnp5p je napisao(la):
JohnnyLee » 12 Jul 2016 01:15 pm[/url]":344jnp5p]заправо, Краљево-Истанбул би сигурно имао 90% попуњеност 3 пута недељно


А Сјеница - Истанбул можда и још бољу попуњеност.

П. С. Из горепостављене мапе се јасно види да би и сомборски аеродром могао да има будућност, ако не сад, а оно за 10-20 година.

Такође, због близине Пожаревца и Браничева, не бих потценио ни линију Ковин - Беч (Братислава).
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=396971#p396971:2tbfw0a0 je napisao(la):
Пантограф » Tue Jul 12, 2016 2:27 pm[/url]":2tbfw0a0]
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=396968#p396968:2tbfw0a0 je napisao(la):
JohnnyLee » 12 Jul 2016 01:15 pm[/url]":2tbfw0a0]заправо, Краљево-Истанбул би сигурно имао 90% попуњеност 3 пута недељно


Сјеница

Infrastruktura obećava
aerodrom-Sjenica-1-620x4001.jpg
:laugh: :laugh:
Izvinjavam se na ovoj pomalo neslanoj šali, ali ljudima iz Sandžaka/Raške oblasti zaista ne bi trebalo da predstavlja problem da dođu do KV.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=396971#p396971:2nuq36qc je napisao(la):
Пантограф » 12 Jul 2016 01:27 pm[/url]":2nuq36qc]
Ковин - Беч (Братислава).

Kovin FTW. Da moj cale moze u papucama da skokne do Beca u kupovinu :D
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=396931#p396931:40c2hrz4 je napisao(la):
DzonTravolta » Tue Jul 12, 2016 11:33 am[/url]":40c2hrz4]

Uz ove linije Niš bi morao dati sve od sebe da uvjeri Republiku Srbiju da otvori PSO liniju za kratke letove Niš-Beograd, a koje bi mogla odraditi ili Air Serbija ili po istom modelu kao i u Osijeku, tj. da neka firma poput Trade aira leti sa malenim avionom u code-share sa Air Serbijom.

Može li objašnjenje šta znači PSO linija? Hvala!
 
Мислим да Ниш има потенцијал када су у питању линје које претежно користе гастарбајтери. Линије које претежно користе туристи и путници у транзиту више одговарају Београду. Рецимо лет за Ларнаку је као створен за БГ када се узме у обзир да да је већина туриста из БГ а сама локација БГ аеродрома је одлична за путнике у транзиту.

Тренутно је проблем локални трансфер до Ниша али постоје добре предиспозиције да се реши. Као добар пример могао би се навести аеродром Бове близу Паризу. Јесте да је Ниш даље али када постоји добра аутобуска веза са аутобусима који иде на сваких 20 мин трансфер и није толико некомфорам. Даље на самом аеродрому постоју огроман паркинг, несразмерно велик за тако мали аеродром и очигледно је да доста путника паркира кола и путује авионом.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=397090#p397090:2you4lqo je napisao(la):
stormbringer » 13 Јул 2016, 10:09[/url]":2you4lqo]
Može li objašnjenje šta znači PSO linija? Hvala!

PSO - public service obligation, одржавање линије од јавног значаја (за које не постоји економска оправданост) чије губитке покрива држава/покрајна/општина путем јавног тендера
 
Ниш је већ деценијама морао имати такву линију: авиончић ујутро и увече за Београд.
 
Da je normalna država voz bi iz Niša do Beograda stizao za dva sata, do Surčina stizao za nekih dva i po sata.
 
Опет треба и једно и друго. Авион ипак лети до Ниша пола сата, па је веза Цирих - Београд - Ниш 100% аваздухом свакако бржа од комбинације авион/воз. То је од немалог значаја за пословне путнике. Уосталом, иако их повезује изванредна пруга, између Беча и Линца лети и авион.
 
Пантограф да ли си преседао негде, при томе не мислим са међународног на међународни, већ са међународног на домаћи? Готово свуда у свету путник мора да изађе из међународне зоне са све пасошком и царинском процедуром, што увек подразумева преузимање пртљага. Када се та формалност обави прелази се у зграду/терминал за домаћи саобраћај и пролази се све од чекирања до укрцавања. Са садашњим мерама безбедности и на домаћим терминалима чекирање се затвара 1 сат пре полетања, што би преведено у временске јединице значило да ти најмање од слетања до полетања треба 1,5-2 сата и то у случају идеалне везе. Са добрим путевима за два сата си таксијем практично стигао на адресу а не на старт лета за други аеродром.
 
Vrh