[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=822177#p822177:3tkka6fo je napisao(la):
Drakche » Чет Феб 11, 2021 8:22 am[/url]":3tkka6fo]Razlog zasto obnovljene fasade na starim zgradama izgledaju "jeftino" ili sterilno, bez obzira sto su svi elementi i dalje tu, je taj sto
- "oronulost" fasade cini da zgrada deluje autenticnije, bolje se slika, ima jaci efekat, obnovom zgrada gubi deo svoje cari.
To ne znaci da zgrade treba ostaviti da propadaju, vec da se obnovom nesto dobija, a nesto gubi. Simple as that.
- Drugo, danas se korste drugaciji materijali (farbe) koje imaju drugaciji efekat. Nece, dakle, fasada izgledati radikalno bolje, samo zato sto smo odabrali drugaciju kombinaciju boja. Na staroj fotki skole u Subotici fasada deluje kao da je od kamena, a na novoj kao da je taj "kamen" okrecen.
Mislim da ce novokrecene fasade losije da stare u odnosu na predhodne verzije.
Postoje nacini da se zgrada obnovi i ujedno zadzi duh proslosti, ali to zahteva vecu strucnost i skuplje materijale.
Slažem se da "oronulost" utiče na percepciju, ali putovao sam po Pragu, Rimu, Trstu i video mali milion potpuno renoviranih palata i zgrada koje ne "strče" ovako, ubeđen sam da je do kvaliteta materijala, i do kvaliteta samih radova. I slažem se da ne ih ne treba ostavljati da propadaju.
I ovo što si rekao za renovirane fasade me najviše plaši, jer će lošije i brže da stare i samim tim oronuti 3-4 puta brže nego stare fasade, pa samim tim ne vidim neku preteranu poentu u takvu obnovu, ukoliko će fasada da propadne za 15-tak godina, prosto bolje uraditi kvalitetnije i ne misliti na tu fasadu ako Bog da narednih 75-100 godina. Nego raditi popravke i rekonstrukcije na svakih 20 godina.
Takođe, video sam različit kvalitet radova i renovacija i u Subotici, i u Srbiji, što znači ako neko malo ozbiljnije pristupi ovome dobijamo drugačiji rezultat. Npr. Subotička sinagoga jedna od najlepših sinagoga u Evropi, a mislim da je i jedna od najvećih ne držite me za reč, urađena je u zajedničkom projektu sa Mađarskom vladom i očigledno da se pazilo da se uradi kako treba. Čak mislim da je jedan deo konzervatora i stručnjaka bio i iz Mađarske.
A o secesiji u Subotici ću pisati u nekom drugom postu, i mislim da je veoma zanimljivo se malo zaintresovati za Secesiju, pogotovo Mađarsku verziju, i izvući neke pouke, sa našim pokušajem razvijanja autentičnog nacionalnog stila tkz. srpsko-vizantijskog pogotovo u profanoj arhitekturi, elem da se vratim na temu.
Mislim da je zgrada narodnog muzeja u BG urađena veoma kvalitetno, barem za moje laičko oko, očigledno se može, e sad žasto su ovo izuzeci ane pravilo to je druga priča.
Čitao sam malo u vezi ovih fasada, i našao sam da je ovaj "šablon" i ako poznat još od antike, tek u Renesansi zaživeo, pogotovo u civilnim zgradama, i onda polako od Italije se širi Evropom, gde u 18. i 19. veku postaje maltene pravilo (uz razne varijacije doduše). Možemo videti na zgradi prvo ovu "soklu" (nadam se da koristim pravu reč?) koja je u visini podrumskih prostorija, koja je "rustična" (na eng. Rustication ceo članak na Wikipediji) gde se ti prizemni delovi igrađuju ili od neke vrste kamena, gde je ta spoljna strana namerno ostavljena tako "rustična" ili nepravilna, sa veoma upadljivim teksturama, naravno ovo se u novije vreme ne gradi isključivo od kamena zbog očiglednih razloga, već se koriste razne imitacije sa ciglama ili štukaturom-štukom (Stucco, to je neka posebna vrsta maltera za ukrašavanje kako eksterijera tako i enterijera), i mislim da su ove imitacije kod nas u 95% slučajeva u Srbiji na zgradama (i ako nije pravi kamen, kvalitet tih radova od pre 100 ili više godina je FANTASTIČAN).
Ovaj prizmeni deo, pored teksture uglavnom treba da oslikava "težinu" zgrade, masivnost, a onda postepeno kako se ide od dole, ka gore, zgrada treba da dobija "smireniju" i "lepršaviju" dimenziju nekakvu vrstu lakoće, pa drugi nivo ima ove horizontalne "rustične" elemente koji su ovog puta potpuno glatki, ali takođe imaju dosta duboke "fuge" koje se gore iznad prozora završavaju u "V" obliku i ustvari simbolizuju svod ili luk.
A ovi "rustični" horizontalni elementi, na neki način imitiraju kamene blokove, ovde konkretno su neprekidni, negde su pravougaonih oblika i razne druge varijacije.
Zatim ide drugi sprat na zgradi narodnog muzeja, koji je od neke vrste fasadne crvene cigle/opeke, koliko mi se čini, sa opez zasebnim stilovima oko prozora, i sve tako do samog vrha. Uglavnom to je neki princip, tu ima milion varijacija i podgrupa, materijala ali to je neka norma koja se uspostavljena bila u arhitekturi, pogotovo monumentalnih zgrada i zgrada državnih institucija. Takođe to sam zaboravio, ivice i ćoškovi su veoma naglašavani, ovim "rustičnim" elementima, tako se između ostalog stvarao kontrast, stepenovanje i jasna silueta građevine.
Tako da mislim da je ova zgrada veoma veoma lepo rekonstruisana, i da se nije išlo u neka kič ostvarenja, poštovana je to stepenovanje, nije se izdrkavalo sa bojama, korišteni su očigledno bolji materijali i tehnike, i ta stepenitost i skladni prelazi od dole ka gore su veoma lepi.
Primeri jedne Italijanske palate.
To su samo neki od primera i varijacija, i ogroman broj ovih nisu od kamena, već "imitacije" od maltera i raznih nekih opeka/cigli.