Reporter „Blica“ na najvećem evropskom sajmu elektronike
3D televizori stižu u naše domove
Autor: biljana tasić | 09.09.2009. - 05:00
Sajam IFA je, koji je pored CeBIT-a, najveći sajam potrošačke elektronike na svetu, ove godine je obeležila 3D televizija.
Opšti utisak nakon zatvaranja sajma je da se ta industrijska grana i te kako dobro nosi s kriznim vremenima - nijedan veliki izlagač nije propustio da prikaže niz noviteta. Sa svim u ponudi, od ogromnih flet ekrana najnovije generacije do najmanjih TV mobilnih telefona, od prenosnih plejera do kompletnih sistema za kućni bioskop, IFA je ostala vrhunac u ponudi potrošačke elektronike svake godine. Prototipove televizora u raznim dimenzijama, s raznim tehnologijama prikaza 3D slike prikazalo je pet ključnih proizvođača: Samsung, Sony, Panasonic, Philips i LG. Sliku u tri dimenzije već gledaju stanovnici Japana, a kod nas se dolazak 3D televizora očekuje 2010. godine.
3D slika
Ovogodišnji sajam je bio posvećen trodimenzionalizaciji reprodukcije videa i zvuka (nametnuto od strane japanskih proizvođača), LED Backlight televizorima (koje forsiraju južnokorejski tehno-giganti), bežičnom prenosu HD slike u kućama, internetizaciji televizora, stanjivanju dimenzija televizora i „zelenjenju“ televizora, odnosno proizvodnji modela koji troše znatno manju količinu električne energije od prethodnika.
Ono što smo uspeli da zaključimo kada su nam se utisci sa sajma slegli jeste da će predstojeće mesece - kada je reč o tržištu televizora i srodne opreme - obeležiti pojava prvih komercijalnih 3D uređaja, posebno televizora s mogućnošću prikazivanja trodimenzionalne slike.
Uz to, prikazani su i Blu-ray playeri koji će biti „kompatibilni“ s reprodukcijom trodimenzionalne slike, ali i ponešto uređaja za audiofile koji su u mogućnosti da reprodukuju 3D zvuk...
Backlight osvetljenje
Posebnu pažnju, na tradicionalnim konferencijama dan pre otvaranja sajma, privukao nam je Samsung koji je predstavio seriju televizora započetu modelom B8000 u kojoj su spojene sve tehnologije koje su na prošlom berlinskom sajmu proglašene kao trendovske: ultratanak dizajn, povezivost s internetom, prepolovljena potrošnja struje i - svakako - LED Backlight osvetljenje ekrana koje donosi „belju“ belu boju i „crnju“ crnu na LCD televizore.
Novi formati
Takođe izdvajamo Philips koji je predstavio i prvi LCD u razmeri stranica 21:9. Ovaj ultrawide televizor prilagođen je formatu u kojem se snima i reprodukuje većina holivudskih blockbastera, a posebno je zanimljivo da je Philips na svom izložbenom prostoru predstavio i prototip 3D televizora s 21:9 formatom stranica.
Japanci već gledaju 3D
Panasonic je na sajmu upriličio i najatraktivniju demonstraciju 3D televizora - u Full HD rezoluciji tako smo na dijagonali od 54 inča imali priliku da vidimo 3D snimak otvaranja Olimpijskih igara u Pekingu i trailer nadolazećeg bioskopskog hita Avatar, što je delovalo impresivno uprkos činjenici da smo u ekran morali da gledamo sa posebnim naočarima koje su namenjene takvom prikazu. Isto su, ali uz malo drugačije kadrove i uz nešto manje dijagonale prikazivali i Sony, LG, Samsung i Philips, a Sony je objavio i da će prve modele 3D televizora imati u komercijalnoj ponudi već iduće godine.
Samsung, za razliku od gromoglasne Sonyjeve najave, u Japanu već prodaje svoje 3D televizore za praćenje eksperimentalnog signala, a Panasonic je u Berlinu najavio da će mu se pridružiti. Ova kompanija je takođe malo predvidivo pokazala i najveću plazmu na svetu, ove godine s dijagonalom od 150 inča i prototip LCD-a s frekvencijom osvežavanja od 600 Hza, ali LG je pokazao i prvi konkretan model televizora namenjen tržištu koji radi na 400 Hza.
Ifa u brojkama
Po broju posetilaca (220.000 njih je posetilo IFA), broju izlagača (1.240) i izložbenoj površini IFA sajam je nešto manji od CES-a.
Koliko je ovaj sajam velik (jedan od najvećih ove godine) pokazuje i to što se održava u tridesetak velikih hala. Optoma, Sony, JVC, Onkyo, LG, Epson, Logitech, Loewe, Samsung, Sennheiser, Teac, Toshiba, Harman Kardon samo su neki od proizvođača koji su predstavili novitete na ovogodišnjem sajmu.
Kako stvarno izgleda 3D prikaz
Kada bismo vam rekli da je 3D prikaz najrealnije iskustvo gledanja televizije ili filma koje čovek može da doživi i da sve vreme dok gledate isti osećate kao da ste sa glumcima ili da se čak pomalo uplašite onog trenutka kada protagonisti potrče ka vama, ne bi bilo dovoljno da objasnimo kvalitet i doživljaj 3D prikaza.
Naime, novinari koji su bili na sajmu IFA imali su priliku da pogledaju trejler za sportske igre u Pekingu 2010. godine na kom su predstavljene brojne sportske discipline koje ćemo videti sledeće godine. Na nas je najjači utisak tokom prikazivanja 3D filma ostavila fudbalska utakmica jer je malo falilo da i mi zakoračimo u teren i počnemo da šutiramo loptu.
Tehnika prilagođena ljudima
Kompanija Samsung Electronics pokrenula je veliku kampanju kako bi podigla svest o emocionalnom doživljaju i „ljudskom dodiru“ svojih digitalnih proizvoda, izjavio je na sajmu IFA Yoon Bookeun, predsednik sektora Visual Display u kompaniji Samsung.
Predsednik Yoon je dodao da kompanija Samsung svoju posvećenost podiže na viši nivo u cilju kreiranja proizvoda koji omogućavaju razmenu ličnog iskustva i izražavanja ličnog stila pod sloganom „Digitalni humanizam“. Reč je o jedinstvenom programu koji pridaje veći emocionalni značaj digitalnim medijima. Digitalna tehnologija je veoma efikasna i pogodna, ali nedovoljno prenosi ljudsku toplinu i emocije. Da bi potrošači voleli digitalne proizvode, oni moraju da budu napravljeni tako da inspirišu ljudsko srce, rekao je predsednik Yoon.
Izvor: Blic
http://www.blic.rs/blic_it.php?id=109924
Kasnimo. Gadno. Bar su konačno poslali osobu koja ume da napiše čitljiv IT tekst umesto čuvenih њњњ tekstova