Šta je novo?

Славија - Краља Милана - Теразије

Mislim da ako već do sad nisu nabavljali, niti uopšte pominjali mogućnost nabavke tramvaja sa duplim kabinama, da su male šanse da će ih u budućnosti nabavljati, i samim tim je verovatno da bi Slavija služila kao ''okretnica'' za linije u KM.
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=715358#p715358:3copyyly je napisao(la):
Дошљак » Ned Mar 08, 2020 2:48 pm[/url]":3copyyly]А пешачка зона је беспотребна. Боље да осмисле пешачки коридор низ Теразијску терасу до парка и направе прави силазак града на реку.
Bravo! Upravo tako.
 
Питање је и украјања шина из правца Краља Милана у кружни ток, ту би имали "крст" са шинама из Београдске.
 
A opušteno, o tome će da se razmišlja tek kad se raskopaju Kralja Milana i Slavija. :kk:
 
Onda bi mogli da vrate i cuveni potez od crkve Sv Marka do Terazija :) to parce bi resilo dosta isto :)

Ja bi svuda provukao tramvaje...najlepsi, najromanticniji i najekoloskiji vid transporta u urbanoj sredini !
 
Zex, ovaj grad treba i da funkcioniše. Ne samo da bude lep za razglednice.

Samo podsećam. :mrgreen: :mrgreen: Pošto vidim da opet kreće zanošenje.
 
Ако би се уистину, али стварно озбиљно, систематски и смислено, дестимулисало кориштење приватних аутомобила (који, иначе, јесу највећи загушитељи саобраћаја), онда би лепо могли да функционишу и трамваји, и тролејбуси и аутобуси градског саобраћаја...

На жалост, до сада, неку систематску смисленост у решавању било ког питања од тренутних власти у граду не видесмо...

Као, мање-више, ни од претходних, уосталом, у задњих 70-ак година...
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=715387#p715387:wnxoetad je napisao(la):
Bender Rodriguez » 08 Mar 2020 03:30 pm[/url]":wnxoetad]Zex, ovaj grad treba i da funkcioniše. Ne samo da bude lep za razglednice.

Samo podsećam. :mrgreen: :mrgreen: Pošto vidim da opet kreće zanošenje.

Volim sta cu :)
 
Ne znam da li su već viđene.
 

Prilozi

  • Ulica Kralja Milana 01.jpg
    Ulica Kralja Milana 01.jpg
    119,5 KB · Pregleda: 2.980
  • Ulica Kralja Milana.jpg
    Ulica Kralja Milana.jpg
    76,2 KB · Pregleda: 2.980
Obavezno vratiti stare stubove ako će tu prolaziti tramvaj. Ako to ne urade ili provuku tramvaj po spoljnim trakama onda nisu normalni.
Imaju dovoljno materijala (stare slike i neke preostale stubove) da urade sve kvalitetno.
 
Samo da ponovim, tramvaj će na ovom pravcu biti bez kontaktne mreže, i okretaće kod Zoo vrta. Dakle, drugi tramvaji osim novih na baterije neće moći da idu ovom trasom.
 
Vučko, znam da si dobio informacije i uverenja sa vrha što bi rekli, ali ne bih se ja preterano uzdao u to da će ti tramvaji biti bez kontaktne mreže.
Za skoro 10 godina eksploatacije AKSM-2001 trolejbusa, koji imaju baterije za autonomiju kretanja van mreže do 500 metara - što je razdaljina npr od Slavije do Beograđanke - video sam ih da je koriste manje od 5 puta. I svaki put je bilo ili na okretnicama radi premeštanja, ili u skretanju u Dobračinu da ''skrate''. Nikad ih nisu upotrebili da pređu neki deo gde nema struje, da zaobiđu sudar, da zaobiđu drugi trolejbus sa zapetljanim motkama i slično. Nego bi se u tim situacijama uvek naređali i, kao i stariji rođaci Zijače, izvrnuli se na leđa i čekali da ih odvuče kamion ili da se mreža/ulica oslobodi pa da mogu da nastave pod mrežom.

Stoga ja ne bih očekivao previše od GSPa i Beograda, koji i dalje većinu svojih vozila ne može da popravi i održi ako zahtevaju bilo šta složenije od čekića i eksera i tehnologije iz doba Tita. Razvući će oni i šine i žicu, ili neće razvlačiti ništa. Jer znaju dobro kolike su im mogućnosti.
 
Nastavak sa teme o Slaviji, valjda je ovde prikladnije da se o tome piše
(Znam da imamo temu o tramvajima, ali ovo izlazi iz okvira te teme, jer se ne radi samo o tramvajima kao vozilima)

[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=715482#p715482:wukyex19 je napisao(la):
boca-ica » Ned Mar 08, 2020 8:42 pm[/url]":wukyex19]
Super bicemo jedini u svetu koj u 21 veku okretnice i terminale prave u uzem centru grada
dok svi ih se oslobajaju tako sto ih ,,guraju sto dalje iz centra
Zapravo, ja ne vidim problem u uopštenoj ideji da u centru grada bude okretnica. Mislim, u samoj svojoj srži to ne mora odmah da znači nešto loše. U ovom slučaju, najpre zato što je Slavija rub centra, a ne najstroži centar. Veći problem vidim u tome što neko misli da uz pomoć par olinjalih Katica, Čiče i neke krntije koju će GSP izvući iz boga pitaj koje šupe, zameni sve ono što je do pre godinu dana redovno špartalo između Slavije i Studentskog trga. A to je oko 20ak solo i zglobnih trolejbusa i 6 zglobnih autobusa na liniji 31. Dakle pričam o potezu Slavija - St Trg, na kom je uvek radnim danom bilo više od 20 vozila negde duž te deonice. Tih 20-30 vozila su svakog časa opsluživali tih 2 km linije kojima putuje hiljade: posetilaca, radnika, studenata, stanovnika, turista od i do centra. Ideja, da ne kažem iluzija, da će par tramvajčića to moći da zameni... sa sve bespotrebnim rogobatnim presedanjem na Slaviji... je apsurd. I to je ono što meni najviše bode oči a i zdrav razum. A ako pak misle da puste par CAFova pod idejom ''imamo veći tramvaj, zato možemo s manje vozila'' onda će ubrzo na teži način shvatiti da nije sve u kapacitetu vozila nego i u njegovom taktu, kao i protočnosti deonica kojima se kreće.
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=715486#p715486:wukyex19 je napisao(la):
Саша » Ned Mar 08, 2020 8:56 pm[/url]":wukyex19]Ја ту линију - Славија / Калемегдан - видим као независну од трамвајске мреже, и са само једним, широким колосеком. Трамваји се не би окретали на крајњим тачкама, већ би трамвај имао кабине с оба краја, или би био аутоматизован, без возача, опремљен камерама, сензорима и напредним софтвером. Двоструки колосек би био само на Теразијама, где би се две композиције из супротних смерова укрштале. Захваљујући већој ширини и дужини, могао би да прими знатно више путника него садашњи модели. Такт би могао да буде око 6 минута, што је оствариво у пешачким улицама Краља Милана и Васиној.

Исто бих правио и на Новом Београду, нпр. дуж Булевара Милутина Миланковића и улице Тошин Бунар, с тим што бих тамо повезивао те пруге у систем, ширио га и на крају заменом садашњих колосека учинио јединственим за цео град.

Садашњи узани колосек и трамваји прилагођени њему ми изгледају неудобно за будућност.
Kolosek od 1 metra nije toliki problem. Da, širi koloseci omogućuju i nešto šira vozila, ali ne toliko koliko isprva deluje. Drugo, uži kolosek nam je omogućio da imamo neke krivine u gradu koje ne bi bile moguće da smo od starta imali širok kolosek.

Ideja o vozilima sa dve kabine (i šinama tako da nema okretnica nego samo skretnica za prelazak u kontra smer) svakako ima svojih prednosti i o tome sam i ja razmišljao. Ali male su šanse da će Beograd ikad videti tako nešto jer GSPu nije u interesu da kupuje takva vozila i da uvodi određe novine u izgradnji, održavanju i obuci samo radi tih nekih linija koje bi koristile takav sistem.

Za širenje tramvaja po Novom Beogradu se apsolutno slažem i već godinama uporno govorim da je upravo to deo grada gde najviše treba širiti tramvaje i šine, a ne brda i sokaci starog dela grada.
 
Planirano je i produženje tramvajske mreže iz pravca Bulevara, tj. crkva sv. Marka pa pored skupštine na Terazije, ovo bez kontaknte mreže i nema baš nekog smisla, zašto ograničavati da ta linija može samo do neke buduće okretnice na Terazijama, a da ne nastavi do Kalemegdana.
 
То продужење из булевара ће бити веома корисно и сасвим је логично. А ово са линијом до Славије па још са засебном независном окретницом је неописива глупост.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=715555#p715555:3vl42dit je napisao(la):
Bender Rodriguez » Пон Мар 09, 2020 1:43 am[/url]":3vl42dit]Nastavak sa teme o Slaviji, valjda je ovde prikladnije da se o tome piše
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=715486#p715486:3vl42dit je napisao(la):
Саша » Ned Mar 08, 2020 8:56 pm[/url]":3vl42dit]Ја ту линију - Славија / Калемегдан - видим као независну од трамвајске мреже, и са само једним, широким колосеком. Трамваји се не би окретали на крајњим тачкама, већ би трамвај имао кабине с оба краја, или би био аутоматизован, без возача, опремљен камерама, сензорима и напредним софтвером. Двоструки колосек би био само на Теразијама, где би се две композиције из супротних смерова укрштале. Захваљујући већој ширини и дужини, могао би да прими знатно више путника него садашњи модели. Такт би могао да буде око 6 минута, што је оствариво у пешачким улицама Краља Милана и Васиној.
Исто бих правио и на Новом Београду, нпр. дуж Булевара Милутина Миланковића и улице Тошин Бунар, с тим што бих тамо повезивао те пруге у систем, ширио га и на крају заменом садашњих колосека учинио јединственим за цео град.
Садашњи узани колосек и трамваји прилагођени њему ми изгледају неудобно за будућност.
Kolosek od 1 metra nije toliki problem. Da, širi koloseci omogućuju i nešto šira vozila, ali ne toliko koliko isprva deluje. Drugo, uži kolosek nam je omogućio da imamo neke krivine u gradu koje ne bi bile moguće da smo od starta imali širok kolosek.
Ideja o vozilima sa dve kabine (i šinama tako da nema okretnica nego samo skretnica za prelazak u kontra smer) svakako ima svojih prednosti i o tome sam i ja razmišljao. Ali male su šanse da će Beograd ikad videti tako nešto jer GSPu nije u interesu da kupuje takva vozila i da uvodi određe novine u izgradnji, održavanju i obuci samo radi tih nekih linija koje bi koristile takav sistem.
Za širenje tramvaja po Novom Beogradu se apsolutno slažem i već godinama uporno govorim da je upravo to deo grada gde najviše treba širiti tramvaje i šine, a ne brda i sokaci starog dela grada.

Хвала, Бендере Р., за одговор поткрепљен разлозима.

Ја сам своје маштање ;-) засновао на идеји да се тај потез претвори у пешачки, тако да не видим другу могућност од увођења трамваја. Кратке линије постоје и другде (и сада постоји аутобус од Славије до Студентског парка), и тзв. шатлови који спајају две тачке или две врсте превоза.
Исто тако, постоји већа разноликост у врстама превоза - успињаче, гондоле, трамваји и возови на стубовима, композиције каквих има на великим аеродромима, подземни и надземни метро, приградска железница која иде до последњих станица метроа, локални и туристички возови друкчијих стандарда (нпр. Шарганска осмица и Мокра Гора - Вишеград). Све што служи сврси, а потребе су све разноврсније и савремени градови све већи, па их досадашњи облици превоза не покривају. Не видим разлога да се не размишља о новим и друкчијим решењима и овде.

Затим, не видим други начин за прелазак на нови стандард до тако да се то ради постепено. Из више разлога, претпостављам јасних. Ако постоји потреба да се то уради и има се одговарајућа дугорочна визија.
 
Sasa ok, ali zasto ne intergrisati u postojecu mrezu, pa to nece biti samo za turiste. Evo pogledaj tram liniju br.1 u Milanu, ona ima iskljucivo stare tramvaje, ali se Milanesi voze u njoj isto tako. To bi jako licilo na ovu nasu 1icu.

Ti svakako mozes provuci turisticki tram da okrece na Slaviji (pun krug) i posle dole kod Zoo vrta.

Tako dobijas i tu zasebnu turisticku trasu (gde bi isli iskljucivo stari tramvaji) : Slavija - Milosa Velikog - Terazije - Trg Republike - Studentski trg - Pariska - Zoo vrt

Narod ne moze da preseda na Slaviji da bi dosao do Trga, to je potpuni besmisao. To nema nigde u ozbiljnim evropskim gradovima.

Pored 1ice, turistickog tramvaja, kroz Kralja Milana mogla da prodje i recimo 6ica, koja sada ide samo od Ustanicke do crkve Sv Marka, i taman da nastavi do Zoo vrta.

Kralja Milana i Terazije sa tramvajima 1 i 6, i trolama 21, 22 i 29 (plus Vasina sa 28 i 41) ti imas odlicno pokrivenu najvazniju gradsku aveniju i izbacio si autobuse zauvek odatle. 31 bi onda mogao ili da staje ispred NBS ili da se produzi dole ka Savskom trgu pa na novi most, pa da okrece na Uscu recimo...

tram beograd 2025.jpg
 
31 лако може да постане тролејбус. Та линија мора на Теразије, као и 29. Трамваји - не бих кружне, већ регуларне линије: обавезно "кец" за Бањицу и "шестица", готово извесно линије за Баново брдо и Кнежевац (кроз Ресавску), најрадије и за Блок 45 преко Моста на Ади (веза са БАС-ом и ж. ст. НБ). Нешто од трамваја би морало на Теразијама десно у Булевар, да се споји са "шестицом", како би се избегла превелика гужва.

То све - може да стане. Отприлике полазак на сваки минут, што је оствариво.

Линије 21 и 22 могу са Славије лево у Немањину - ионако планирају да развуку мрежу, па у Кнеза Милоша и Таковску, на Дорћол.
 
Краља Милана је још 70их година прошлог века требало да постане пешачка улица, према тадашњим плановима, али тек сада је ближе томе, само што се сада тиме показује да смо у светским токовима - што се екологије тиче.

Улицом ће ићи само јединица и то стари трамваји, али не из музеја него из Сименсове фабрике, јер су њихови трамваји били у употреби у у првој половини прошлог века ,ако је за веровати најави... Чудно је да стари трамвај не користи тролу, која је један од најпрепознатљивијих детаља, али је разумљиво и избегавање електромреже над улицом. Када десетак година није било мреже, улица је заиста лепше изгледала, једино што су фасаде биле у лошијем стању, али се од бујних крошњи јавора нису много ни виделе.

Избегавање више линија и великих савремених трамваја је такође ради сагледавања и лепшег изгледа улице.

Али то не значи да није могуће увести електро линије до најужег језгра, али је могуће и изван К. Милана улице.

Могући трамвајски правци су Београдска - Булевар Краља Александра - Дечанска и Немањина - Ресавска - Бул. К. Александра - Дечанска, али и један правац који ретко ко примећује - Ресавска - Масарикова - Краљице Наталије - Југ Богданова - Црногорска - Карађорђева.

Та траса преко Зеленог венца би омогућила улазак у језгро трамвајем и са Новог Београда и са Бановог брда и из Раковице, Бањице и Вождовца, а на ту трасу се надовезују и две окретнице, на пристаништу и доњем Калемегдану, а и депо Дорћол је близу.

Најзад тиме би могао да се смањи и улазак аутобуса у најуже језгро, што је и званично циљ најновијих планова ...
 
Ova tema se pretvorila u radionicu sa pitanjem kako ovo...
Niok9lMaHR0cDovL29jZG4uZXUvaW1hZ2VzL3B1bHNjbXMvTmpjN01EQV8vNzQ1Zjc4Y2IzMWRhNjE2YjBmNzQxNWJiMmY1MGIyNDkuanBlZ5GTAs0CgACBAAE

... pretvoriti u ovo...
studentski-park-0.jpg

... a da pritom budu ispunjeni svi estetski kriterijumi, a funkcionalnost i praktičnost da ostane netaknuta.


Ja odgovor znam, ali mislim da se mnogima na temi ne bi dopao.
 
A gde bi bila stajališta? Pretpostavljam tamo gde i busevi staju, ali bi na Terazijama morali da grade ostrvo, pa da pomeraju saoraćajnicu.
Rekonstrukcija Terazija jeste u planu, samim tim integrisanje tramvaja ne bi trebalo da bude problem, ali se ta rekonstrukcija ni ne pominje.
Naravno ako pretpostavimo da će tramvaji ići po sredini, što takodje nije jasno.
 
Невероватно је да постоји намера да се врате стари трамваји, а та острва на Студентском тргу која су за разлику од трамваја ту до данас, по пројекту треба да се уклоне, као и друга два већ уклоњена детаља која су скоро цео век трајала, ограда и мали врт на Цветном тргу и цветне леје код Кнежевог споменика које су биле део трамвајске окретнице линије број 3.

Ако постоји тежња за враћањем старих лепих класичних решења, као што су већ клупе и канделабри много подигли вредност изгледа неколико вртова у Београду, требало би вратити и те класичне детаље на траси трамваја 1 од Славије до Калемегдана, наравно са све водоскоком, оградицама, канделабрима и лејама на Теразијама.

У сваком европском граду класични мобилијар вртова и тргова оставља много лепши и јачи утисак, него неке модернизоване и модерне варијанте, које, посебно у средини са архитектуром у класичним стиловима, увек изгледају јадно и бљутаво. Разлог томе је врло једноставан, класична ликовна решења су заснована увек на детаљима преузетим из природе, а модерна су увек без таквих детаља, а тиме безлична и једнолична. У човековој свести облици из природе увек изазивају пријатност, радост и мир, због дубоке повезаности човека и природе, а данас велике потребе градског човека који је удаљен од природе.
 
Ja sam svojevremeno na drugim temama predlagao i vraćanje kofica sa vodom ispred ulaza, skidača blata sa cipela i konjske zaprege umesto svih motornih vozila JGPa.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=715742#p715742:2op17l4n je napisao(la):
zexland » Пон Мар 09, 2020 3:08 pm[/url]":2op17l4n]Sasa ok, ali zasto ne intergrisati u postojecu mrezu, pa to nece biti samo za turiste. Evo pogledaj tram liniju br.1 u Milanu, ona ima iskljucivo stare tramvaje, ali se Milanesi voze u njoj isto tako. To bi jako licilo na ovu nasu 1icu.
Ti svakako mozes provuci turisticki tram da okrece na Slaviji (pun krug) i posle dole kod Zoo vrta.
Tako dobijas i tu zasebnu turisticku trasu (gde bi isli iskljucivo stari tramvaji) : Slavija - Milosa Velikog - Terazije - Trg Republike - Studentski trg - Pariska - Zoo vrt
Narod ne moze da preseda na Slaviji da bi dosao do Trga, to je potpuni besmisao. To nema nigde u ozbiljnim evropskim gradovima.
Pored 1ice, turistickog tramvaja, kroz Kralja Milana mogla da prodje i recimo 6ica, koja sada ide samo od Ustanicke do crkve Sv Marka, i taman da nastavi do Zoo vrta.
Kralja Milana i Terazije sa tramvajima 1 i 6, i trolama 21, 22 i 29 (plus Vasina sa 28 i 41) ti imas odlicno pokrivenu najvazniju gradsku aveniju i izbacio si autobuse zauvek odatle. 31 bi onda mogao ili da staje ispred NBS ili da se produzi dole ka Savskom trgu pa na novi most, pa da okrece na Uscu recimo ...
Ја сам као нестручњак то тако замислио, а, свестан сам да постоје друга и вероватно боља решења. У овом случају, ја сам пошао од потребе/крајњег циља и размишљао како их остварити на нов и квалитетан начин, а не од постојећег, неквалитетног система и како њега проширити, натегнути и прилагодити без добијања ичега друкчијег и бољег.

Видео сам у Милану старе трамваје, који се могу и изнајмити ако желите, али испод њих иде метро који у ствари превози грађане. Београд нема метро, па по површини, од Славије и Калемегдана, не могу да га замене стари трамвајчићи различитих боја, већ озбиљно и ефикасно средство јавног превоза.
Тако сам дошао до озбиљног, модерног, бешумног трамваја без жица, озбиљног капацитета. Два комада која би радила цео посао. Један колосек, без окретница. Елегантни, савремене технологије.

Зашто не интегрисан у мрежу? Баш зато да не би био интегрисан и да не зависи од мреже. Да се не би заглављивао на Славији, или код Вука, или код Железничке станице ... Да не би каснио. Да би био предвидљив, ефикасан, тачан. Да би био довољног капацитета да две композиције могу да превезу оно што би радило пет пута више малих, старих трамваја. Да не би имао жице и троле, да би био удобан, бешуман и брз. А такви иду по друкчијим шинама како их ја замишљам, и НЕ МОГУ се интегрисати у постојећи систем.

Уважавам примедбу о незгодности преседања. Али, у великом граду или имате среће и живите и радите уз линију превоза која вам одговара, или - преседате. Тешко је избећи преседање - у центру, или на крају линија. Колико грађана и сада преседа на Бановом брду, Бањици, код Панчевачког моста, широм града ... Ко их пита, и ко икада мисли на њих? Даље, џаба вам што не преседате на Славији ако стојите у месту пола сата заглављени негде успут у саобраћају ...

На крају, што се изгуби због преседања, добије се на заштити средине у погледу квалитета ваздуха, нивоа буке, изгледа, расположивог простора.
 
Маркет улицом у Сан Франџиску иде колекција трамваја донираних од стране светских градова. Потичу из свих могућих периода, најразличитији модели из 50-их, 60-их... и туристичка су атракција.
 
Vrh