Šta je novo?

Република Српска

Могу саме себе да отплате, наравно - хидроенергија је тренутно најјефтинији извор енергије на свету.
Као што рекох, онај ко изгради те објекте биће богатији него што је био.
 
@Brada Jesi li siguran da će uticati na Taru i rafting?
 
Za koliko vremena mogu sebe da otplate? Evo sad gledam, "Hidrocentrala bi trebala imati najveću instalisanu snagu 93,52 megavata i očekivanu godišnju proizvodnju od 332 gigavat sata." Prosjecna cijena MWh u 2019. je bila oko 50 EUR. Znaci, godisnji promet 16,6 miliona EUR. Koliko ce od toga da bude cista dobit, kad se odbiju svi rashodi? Investicija je 220 miliona EUR. Pa skontajte za koliko ce da se otplati.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=852143#p852143:2lpz54uw je napisao(la):
milaki990 » Пет Мај 21, 2021 3:48 pm[/url]":2lpz54uw]@Brada Jesi li siguran da će uticati na Taru i rafting?

Mislim da ce da prave tako da akumulaciono jezero ne potapa Taru, ali vecina rafting kampova je jos nizvodno od Tare, na Drini. Spuste krene Tarom, pa se prodje Scepan Polje (sastav Tare i Pive) i nastavlja Drinom do kampova. Daj Boze da ne bude uticalo na rafting.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=852145#p852145:2d4bxub2 je napisao(la):
brada » 21 May 2021 02:57 pm[/url]":2d4bxub2]Za koliko vremena mogu sebe da otplate? Evo sad gledam, "Hidrocentrala bi trebala imati najveću instalisanu snagu 93,52 megavata i očekivanu godišnju proizvodnju od 332 gigavat sata." Prosjecna cijena MWh u 2019. je bila oko 50 EUR. Znaci, godisnji promet 16,6 miliona EUR. Koliko ce od toga da bude cista dobit, kad se odbiju svi rashodi? Investicija je 220 miliona EUR. Pa skontajte za koliko ce da se otplati.
Odbij troškove radne snage i amortizaciju opreme. Onda otprilike dobiješ čistu dobit (voda je besplatna, nema troškova inputa). A dodaj na to amortizaciju ako te zanima "za koliko će da se otplati" (hint: vrlo brzo, isplatilo bi se uzeti i novac pod ozbiljnu kamatu, a kamate su i dalje ekstremno niske - zato ni ne treba čekati sa ovim poslovima).
 
A koliki su troškovi radne snage i amortizacija opreme? Imamo li neke konkretne cifre? Nećemo valjda ostati na "vrlo brzo će se otplatiti"? Matematika je vrlo jasna nauka. Evo npr. plan poslovanja HE Višegrad za 2019. godinu, gdje se vidi da su rashodi skoro isti kao i prihodi
https://www.henadrini.com/wp-content/up ... a-2019.pdf

Ako razlika između prihoda i rashoda bude kao u HE Višegrad, trebaće stotine godina da se otplati HE Buk Bijela.
 
brada":3efrubmx je napisao(la):
Uvac je popularan zbog meandara i jer je staniste bjeloglavog orla. Na Djerdapu je interesantan Golubac. I jedno i drugo bi bilo podjednako popularno i sa i bez hidroelektrana.
To je zapravo kanjon reke Uvac ispunjen vodom veštačke akumulacije koja je na nekim mestima i do 100 metara dubine. Nizvodno je taj isti kanjon gotovo neprepoznatljiv, jer je Uvac relativno mala reka.

Hoce li struja pojeftiniti kad se naprave te elektrane? Nece. Kao sto nije pojeftinila ni kad je napravljena TE Stanari, kao sto nije pojeftinila ni kad su napravljene silne MHE. Hoce li te elektrane puniti budzet, pa se iz tog budzeta izdvajati sredstva za razvoj cijele RS i posebno lokalnog podrucja?

Struja možda nije pojeftinila, ali su zato Stanari postali opština sa najvećom prosečnom platom u RS...
 
Не од природног прираштаја већ од насељавања.

Ја никако да схватим. Главни град РС је Источно Сарајево или Бања Лука?
 
По уставу РС је главни град Сарајево. А у суштини је Бања Лука као административни центар и највећи град.
 
Штрабагу забранити да ради на простору целог Балкана, горе багре нисам видео. Никад нису ништа урадили у року!
 
Most na Savi kod Gradiske skoro spojen.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=yfj7vIXYHQU[/youtube]
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=854842#p854842:2oeaqllj je napisao(la):
brada » Uto Jun 01, 2021 4:17 pm[/url]":2oeaqllj]Jos jedan skupi autoput... https://www.capital.ba/autoput-banjaluk ... vijadukta/
Ja sam rekao ljudima iz Integrala ovo što i ovde kažem a to je da je glupo što oko Banja Luke (Miletov kraj) hoće grade 4 autoputa, a vamo čitav potez od Bijeljine do Trebinja ništa. Oni kažu kao mala gustina naseljenosti itd, ali ne može se tako razmišljati, svi krajevi zemlje moraju se jednako razvijati. Ok, jeste prioritet zavšetak Banja Luka - Bijeljina, ali posle toga bi moralo biti neka deonica na istoku R Srpske na potezu: Bijeljina - Zvornik - Romanija - Višegrad - Gacko - Trebinje. Gaco - Bileća - Trebinje bar nije teško ni skupo za gradnju, mogli bi bar to ua početak. Plus bi po meni Srbija trebala izfinansira neki deo, recimo od granice Kotroman do Viešgrada, Sokolca, Foče, taj potez nešto.
 
Госн Миле има дугорочан план да одвуче део транзитног саобраћаја са аутопута Београд - Загреб, тако што ће понудити нижу цену путарине.

Исто и планираним аутопутем Бањалука - Сплит, да једног дана "скине" и возила са хрватског А1 (када, у уједињеној Европи или каквом другом царству, не буде граница).
 
Vec postoji plan brzih cesta na istoku RS, i to dionice:

  • Bijeljina - Sokolac - Istocno Sarajevo
    Istocno Sarajevo - Visegrad - Kotroman
    Visegrad - Trebinje

Sa ove 3 dionice bi bio pokriven citav istok RS, za duzi period. Kao prioritetnu mislim da bi trebalo praviti Visegrad - Trebinje, cak mozda i staviti da se placa putarina. Ta dionica bi privukla ogroman saobracaj iz Srbije prema CG primorju, i mislim da bi mogla da bude itekako isplativa.

Postoji tu nekoliko problema. Nema dovoljno para za sve. Npr. dionica Bijeljina - Sokolac - Istocno Sarajevo je procijenjena na milijardu EUR. RS nema te pare, a ocigledno je da je na djelu politika "gradi tamo gdje ima vise ljudi, gdje mozemo uzeti vise glasova na izborima". Jednostavno, ne razmislja se drzavnicki, ni unaprijed. Dobri putevi su preduslov da se stanovnistvo zadrzi u ovim pasivnim krajevima. Dobri putevi ce generisati vise saobracaja. Ljudi bi mnogo cesce putovali kada bi se do Trebinja ili Bijeljine putovalo 2 sata umjesto 4 sata. Da ne govorimo o dobiti za privredu, a istok RS ima ogroman potencijal za privredni razvoj.

Niko nema nista protiv da se grade 4 puta oko Banjaluke. Tamo zaista zivi mnogo vise stanovnistva, i treba da imaju dobre puteve. Problem je sto se ti putevi preplacuju. Uz to se i ne gradi smisleno. Prva napravljena dionica je bila Banjaluka - Gradiska, a taj autoput ce dozivjeti pravi smisao tek kada se zavrsi ovaj most preko Save i kada Hrvatska napravi svoju brzu cestu od mosta do Okucana. Umjesto da je prvo gradjen dio od Banjaluke prema Bijeljini, a da se Banjaluka - Gradiska sinhronizovao sa gradnjom mosta i tim malim dijelom brze ceste u Hrvatskoj.

Jedino sto je u infrastrukturnom smislu uradjeno na istoku RS je Cemerno (vijadukt i tunel) i to zaista jeste dobro odradjeno i znaci mnogo Hercegovini. Ali i ta dionica ce dobiti pravi smisao tek kada se popravi put od Foce do Tjentista, a to ko zna kad ce da bude.
 
Брада , лепо си сложио приотетне правце, По мени је је у најлошијем стању Вишеград-Требиње и њега би прво требало средити. Срећа те је урађено оно код Чемерног, тунел и вијадукт.Али деоница и пре и после се морају средити. Без обзира што се не слажемо, по мени је обавезно да се обиђе Горажде из много разлога, тиме би живнуло и Рудо и Чајниче.Ова деоница може озбиљан приход да доноси, ако се паметно поставе пумпе и одморишта,плус Перућица, Зеленгора, Маглић, Волујак...много леп крај, ако има памети средиће се то. Посебно што ће морати правити нов пут због три ХЕ које граде!
 
Gorazde ce svakako biti zaobidjeno, plan je da brza cesta prolazi teritorijom RS-a. Ovako nekako:
Foca-Visegrad.png
 
Goražde ionako mora da se zabođe tuda jer glupo je da autoput ide kroz grad, a ovo je opet na finoj udaljenosti 5-10km da ga grad može koristiti. Plus Federacija verovatno ne bi finansirala taj pravac kroz Goražde sever-jug, a R Srpska naravno neće da finansira ako autoput prolazi kroz Federaciju već kroz svoju teritoriju. I naravno želi da bude van mogućnosti ucena da joj sutra seku autoput na dva dela, kao što Hr sada ima skup Pelješački most. Ali ono da se u RS gradi tamo gde je najgušće naseljeno se ne slažem jer bi da je tako Bijeljina kao možda i drugi gusto naseljeni grad u RS onda trebala već imati autoput bilo ka Doboju bilo ka Zvorniku. Mada s druge strane, ako bi se integrisala granica Srbije i RS, onda je možda i nepotrebno da RS baca pare na Bijeljina-Zvornik, jer ionako Srbija kreće gradi Šabac-Loznica, pa bi najeokonomičnije bilo da ide: Bijeljina-Srbija-Loznica-Zvornik-Romanija, čime bi bio, uštedđen novac za oko 40km autoputa.
 
Teško da će Srpska skorije raditi nešto na potezu Višegrad-Foča. Neke 2017-2018. Srbija je donirala 5 mil Eur za put Foča-Tjentiše, ali ne da se
popravlja stari već da se asfaltira i proširi onaj novi put desnom obalom Drine, napravi most kod Bastasa i trasom neke stare šumske pruge dođe do Tjentišta.

Elem- belem ove godine bi sve to moglo biti isprojektovano.

https://www.youtube.com/watch?v=3t-in7RIBSU


FocaTjentiste.jpg
 
Ponovo sam pažljivije poslušao onaj prilog rtrs, pa da se ispravim 5 mil KM ne EUR, raspisan je tender za idejni projekat na koji su se neki žalili, pa ako se to dobro svrši, krajem sledeće godine bi mogli raspisati tender za izvođača.
 
Свакако ће га морати радити због ХЕ Бук Бијела. Штета што ће многи кампови бити потопљени сем неколико у близини Шћепан поља. Тај крај је толико леп, да немам речи. Пео сам се на већину планина ту, био у Перућици, био испод Скакавца. Ту само фали добар пут. Могло би се урадити много са туризмом.
 
Betoniranje dovodnog tunela za HE Dabar.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=euhjRL1zK60[/youtube]
 
Vrh