Šta je novo?

Република Српска

Svecano otvaranje na drini cuprije 1996 godine poznat kao pavlovica most

most-2020-06-16-22-43-13.jpg
 
Plaća li se mostarina još uvek na tom mostu? Do kada traje koncesija?
 
Plaća se. Koncesija je na 30 godina i mislim da je produžena još zbog rata.
Inače most prvi put otvoren 92' kada je "poklonjen" narodu Semberije pa ponovo 96' sa naplatom.
 
Kocesiju je izdala Vlada Srbije 1995. i ističe 2025. godine.
 
Данас је најављено да ће Србија финансирати изградњу аеродрома код Требиња којег би узела под концесију на 30-35 година. Иако на први поглед звучи утопијски, аеродром у том делу и није тако лоша идеја.
 
Ideja je OK i RS je odavno ima u planu, ali nema para. Odatle su potpuno legitimne subvencionisane linije za Beograd i za Banjaluku, malim avionima. Uzeti nešto loukost putnika Dubrovniku, takođe ne zvuči rđavo.
 
Bolje bi im bilo da ulože u putnu infrastrukturu, povezanost tog dijela sa ostatkom RS-a je katastrofa.
 
Meni je ovo baš nategnuto i teško da može da ima smisla. Dakle Dubrovnik, Tivat, pa čak i Sarajevo su u neposrednoj blizini.
 
Да, идеја постоји одавно. Сарајево мислим да није толики проблем јер је прилично далеко (временски). А и самим аеродромом у Сарајеву управља некомпетентна екипа те постоји могућност да ће ове године Тузла да их престигне по броју путника. То је један од најскупљих аеродрома у региону.
Дубровнику би се могао узети један део путника као и Тивту. Требиње је Херцег Новом можда и ближе од Тивта. Додатни плус Требиња је фантастична локација, и велики туристички потенцијал. Није као код градова на мору, али опет није да не би могло ту шта да се понуди.

Но са друге стране имамо аеродром у Мостару, који буквално вегетира и није у стању да привуче више ЛК компанија иако је Мостар туристички доста познатији од Требиња.

За путну инфраструктуру се слажем, може бити пуно боља, поготово део Фоча-Тјентиште. Чемерно сада и личи на нешто. Део Гацко-Билећа-Требиње ми није остао у неком претерано лошем сећању.
 
Istočna Hercegovina je zabačeno područje, udaljeno od svog glavnog administrativnog centra (Banjaluka), kao i od nacionalnog (Beograd), i po tim kriterijumima kvalifikuje se za aerodrom.

Ovo je Balkan, i Tivat, Mostar i Dubrovnik nama Srbima ne mogu da budu odrednica. To je realnost. Takvo stanje plaćamo, ali tako mora da bude, ko zna do kada.

Izgradnja kvalitetne drumske mreže košta neuporedivo više nego izgradnja nekoliko kilometara puta sa betonskom platformom, tj. aerodroma. Stoga je i pravilo da se u nerazvijenim zemljama prvo razvija vazdušni saobraćaj. I po tome, aerodrom je opravdan.

A na letove nekog Rajanera iz Trebinja, Dubrovnik i Hrvatska mogu da utiču koliko i Austrija na letove iste kompanije iz Bratislave. E, sa takvom vezom, mogla bi i Hercegovina da napreduje, na više polja.
 
Znate li koliko košta opremanje i održavanje aerodroma? Mnogo veći gradovi i mnogo veće regije nisu u stanju da finansiraju postojanje aerodroma.

Eno Banjaluka ima aerodrom, pa pogledajte koliko letova ima prema Beogradu, koliko putnika se preveze i da li je to isplativo. A tu gravitira regija od skoro milion stanovnika.

Pošto kažete da je isplativije napraviti aerodrom nego puteve, da pitam šta će onaj student iz Trebinja koji studira u Istočnom Sarajevu ili na Palama? Da ode avionom do Beograda, pa opet avionom do Sarajeva? Ili avionom do Banjaluke, pa autobusom do Istočnog Sarajeva? Ili ona mljekara Pađeni, kako će da plasira mlijeko u Bijeljinu, Zvornik, Višegrad...? Opet avionom?

Kako je krenulo, svako selo će da ima po jednu pistu i svi ćemo da polažemo za pilote :D
 
Брадо, одржавање аеродрома кошта мање од одржавања путне мреже: широм Подсахарске Африке, пијаце се налазе уз аеродроме, јер једино тако роба може да се превози (тек у скорије време озбиљније граде путеве и пруге). Совјетском Савезу било је јефтиније да одржава колосалну мрежу локалног авио-саобраћаја него да гради боље друмове, итд.

Студенти из Источног Сарајева неће се возити авионом за Требиње - као што, уосталом, неће ни родбина из Љубиња - али, пословно путовање авионом из Бањалуке је јефтиније од путовања аутомобилом са службеним возачем. Било каква иоле ефикасна конкурентна варијанта - не постоји.

Бањалучки аеродром у скорије време, откад лети Рајанер, има повелики број путника, од којих је подоста из Загреба. Ипак, до Бањалуке се много брже стигне у Београд, него из Требиња и у Београд и у Бањалуку. А не постоји резон да неки део земље буде у тој мери изолован, као што јесте Источна Херцеговина - јер и то кошта, и то поприлично.
 
Mislim da nije realno porediti Afriku i SSSR sa nama. Tamo su fizički razdaljine mnogo veće, i logično je da je tu avionski prevoz bolja varijanta.

Ja sam namjerno spomenuo studente i mljekaru Pađeni da bih dočarao kojim to ljudima treba bolja povezanost sa ostatkom države. Šta ćemo sa 90% Hercegovaca koji hoće da posjete rodbinu i prijatelje u Foči, Višegradu, Sarajevu, Podgorici, Nikšiću, Zvorniku...? Kako razviti privredu ako imate loše puteve i plasman robe ide otežano? Ljude koji poslovno putuju na relaciji Bg-Trebinje možete da izbrojite na prste jedne ruke. A i to je samo Beograd. Šta ćete ako neko treba službeno da putuje u Čačak, Bijeljinu, Niš...? Mnogo je racionalnije uložiti pare u autoput ili brzu cestu Bijeljina - Trebinje, pa ako hoćete i brzu cestu Mostar - Trebinje čime bi se bolje povezalo Trebinje sa Banjalukom, nego praviti aerodrom.

Aerodrom u našem slučaju služi manjem broju ljudi, i ovdje bi služio eventualno Trebinju i možda Bileći. A autoput/brza cesta bi služila Trebinju, Bileći, Gacku, Foči, Višegradu, Sokocu... Da ne spominjem pola Srbije koja bi tim putem dolazila u Boku Kotorsku...

Evo imate aerodrom u Tivtu, pa bih zamolio ako neko ima podatke koliko Beograđana dođe u Boku avionom, a koliko automobilom, da podijeli tu informaciju s nama. Bilo bi zanimljivo uporediti.

I da se razumijemo, nisam protiv izgradnje aerodroma, samo mislim da je u ovom momentu besmisleno i da putna infrastruktura mora da bude prioritet. Nažalost, nemamo mi para i za jedno i za drugo.
 
Е, па, кад помену Тиват, без аеродрома Бока которска би била неразвијено подручје, а овако - са никаквом путном мрежом - има веће инвестиције од целог хрватског приморја.

Кроз Источну Херцеговину је, колико знам, планиран Јадранско-јонски аутопут.
 
Boka je isključivo turistička destinacija. Istočna Hercegovina ne može da živi od turizma, pa taman da ima 5 aerodroma. Možda bi Trebinje moglo, i u tom smislu bi aerodrom pomogao. Ali koga ćete turistički dovesti u Bileću, Gacko, Nevesinje, Ljubinje? Od čega će ti ljudi da žive? Čime da ih zadržimo na tim prostorima? Ko će tu da investira i u šta?

Jadransko-jonski autoput će da poveže hrvatsko, crnogorsko i albansko primorje. On neće riješiti problem slabe putne povezanosti Istočne Hercegovine sa ostatkom RS-a i Srbije.
 
Па добро, ипак ће за Бањалуку и за западни део РС бити скроз аутопут, додуше преко Мостара и Сарајева, али нема рата, а за Србију ће моћи преко Црне Горе. Ваљао би и неки брзи пут, од Требињу ка северу. Али, то су толико велики и вредни пројекти, да један скроман аеродромчић не може да утиче на њих.
 
Део припремних радову у Требињу је био урађен - припремa терена, и, претпостављам, имовински односи. Био је и неки пројекат.
Ето, Србија планира да уђе, а био је наслов у Ексјуавијејшн да су и кинези вољни да учествују. Додуше, мислим да је у питању грађевински део, без улагања. Мада, ко зна.

Оно чега дефинитинво недостаје на српском небу то су авиони од 19-45 места, крајње јефтини у експлуатацији, а довољно удобни за те у суштини кратке релације.
 
probali 2008-2014 pa se usr.li..
sad krece ispocetka u reziji ovdasnjeg velikog investitora (samo sto pare nisu njegove vec srpskih poreskih obveznika, pa ga zabole ..)

Aerodrom Trebinje, epizoda stota
Izgradnja aerodroma u Trebinju jedno je od omiljenih, i najčešće korištenih predizbornih obećanja vladajućih stranaka u Republici Srpskoj, posebno SNSD-a i Milorada Dodika,
Podsjećamo, preduzeće koje je ministar Trninić spomenuo jeste nekadašnje preduzeće „Aerodrom Trebinje“, koje je Vlada RS osnovala 2008. godine, a potom isto 2014. godine Uredbom ugasila, a preduzeće koje se finansiralo budžetskim sredstvima evidentno nije opravdalo svrhu svog postojanja


https://istinomjer.ba/aerodrom-trebinje-epizoda-stota/
 
Budućnost Hercegovine leži u završetku Gornjih Horizonata, dobra vest je da je probijen tunel Dabar od Straževice do Vodostana, nekih 8 km, ostalo je još oko 4 km do završetka. Za nekih 5 godina HE Dabar bi mogla da se pokrene.

https://www.youtube.com/watch?v=_9SsXlG5oNE
 
https://www.akta.ba/investicije/zavrsen-generalni-projekat-trase-brze-ceste-bijeljina-sokolac/121492
Završen generalni projekat trase brze ceste Bijelјina-Sokolac
03.08.2020. 12:51 / Izvor: Akta.ba
Generalni projekat za brzu cestu Bijelјina – Zvornik – Milići – Han Pijesak – Sokolac, čiji su finansijeri JP "Autoputevi Republike Srpske” i Institut za građevinarstvo “IG” Banjaluka, je završen i uskoro se očekuje javna rasprava, ekskluzivno saznaje portal Sokolac-srce Romanije.

Generalnim projektom su predviđene tri trase puta, s tim da je varijanta 2, ukupne dužine 157,19 kilometara, od strane Instituta za građevinarstvo “IG” Banjaluka ocijenjena kao optimalna i ubjedlјivo najbolјa varijanta.
95ebfa62-f47d-4280-8f01-26d755001406petlja1.jpg

Varijanta „V2“ ( L = 157.19 km )

Početna tačka definisana je Prostornim planom Grada Bijelјine kao interregionalni čvor buduće trase brzog puta Bijelјina – Sokolac i autoputa Brčko – Rača, zapadno od grada Bijelјina na teritoriji sela Čađavića Srednja.

U mjestu Tugovo prateći konfiguraciju terena trasa počinje uspon na planinu Javor. Prolaskom sjevero-istočnim obroncima planine Javor trasa prolazi kroz predjele Gornjeg Zalukovika te tunelom ispod vrha Žeženice izlazi u Kralјevo polјe na kotu 1070 m.n.m.m Usponom na planinu Javor, na stacionaži km 100+000.00, trasa dolazi na visoravan Romaniju područje sa povolјnijom konfiguracijom terena i manje naselјenim područjem, ali sa nepovolјnijim klimatskim uslovim.

U nastavku, trasa se proteže u pravcu jugo-zapad zaobilazeći Han Pijesak sa istočne strane prolazeći kroz slabo naselјeno područje bogato šumom. Na stacionaži km 109+750.00 planirana je veza opštine Han Pijesak sa brzim putem u vidu petlјe koja se veže na magistralni put M19 Han Pijesak – Sokolac.
petlja.jpg



Nakon petlјe Han Pijesak trasa prolazi povolјnim područjem prateći konfiguraciju terena i izbjegavajući manja naselјa i plodne obradive površine, gdje je to bilo moguće. O povolјnoj konfiguraciji terena na navedenom području govori i podatak da je na dužini trase od 25 km, od Han Pijeska do Sokoca, predviđeno tri značajnija objekta: dva mosta dužine po 405m i jedan tunel dužine 835m. Na navedenoj dionici trasa brzog puta prelazi preko magistralnog puta M19 na stacionaži km 111+500.00 i regionalnog puta R468 Sokolac-Knežina-Olovo na stacionaži km 131+350.00.

Dolazeći do Sokoca trasa prolazi preko Luburića polјa, te između brda Rastovac i Rasovača dolazi u područje Brejakovića sjeverno od Sokoca. U nastavku trasa obilazi Sokolac sa sjevero-zapadne strane u pravcu mjesta Podromanija, prolazeći kroz brdo Sumlјen tunelom dužine 835m.

Na stacionaži km 135+750.00 je planirana petlјa Sokolac kao veza brzog puta i magistralnog puta M19 Sokolac-Podromanija-Pale. Nakon Podromanije trasa prelazi istočnim padinama planine Romanija u pravcu mjesta Bogovići, kroz slabo naselјeno područje bogato šumom.

Dolaskom do područja Bogovići, trasa brzog puta tunelom dužine 1.420m prolazi kroz Bogović planinu na koti od 1.160 m.n.m. Od stacionaže km 144+000.00, nakon uspona od 4.5% u dužini od oko 7 km trasa se spušta prema opštini Pale jugo-istočnom padinom planine Romanija. Na dionici od Bogovića do Pala, planirano je nekoliko značajnih objekata od toga, pet mostova dužine do 280m i jedan tunel dužine 855m.

Završetak brzog puta Bijelјina-Zvornik-Milići-Vlasenica-Han Pijesak-Sokolac planiran je u istočnom dijelu opštine Pale kao spoj sa brzim putem Sarajevo-Vardište, u vidu interregionalnog čvora tipa trougoa.

Procijenjena ukupna vrijednost izgradnje punog profila za varijantu 2 je 2,575 milijardi KM (bez PDV‐a).

"Opština Sokolac u narednih nekoliko dana mora da se izjasni i da svoje mišlјenje u smislu upoznavanja sa izabranom trasom, kao i da pruži informacije o predloženoj trasi i mogućnosti uvrštavanja iste u planirane planske dokumente i čuvanje koridora za izgradnju", istakao je za sokolački portal načelnik opštine Sokolac, Milovan Bjelica.

Ovaj projekat, kojim će Republika Srpska dobiti kvalitetnu i savremenu drumsku vezu sa Srbijom, apsolutni je prioritet za Javno preduzeće “Autoputevi Republike Srpske”.

Tender za nabavku usluge izrade Generalnog projekta za izgradnju pomenutog brzog puta “Autoputevi RS” su raspisali u martu 2018.godine.
 
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=IzppwM2VCk8[/youtube]
 
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=XlVqhC1r31Q[/youtube]

Inače, radi se o dijelu Koridora Vc na kome će se nalaziti denivelisano ukrštanje sa Autoputem 9. januar (Banja Luka - Doboj). To je ovaj dio https://www.openstreetmap.org/#map=13/44.7802/18.0826

Ne znam kada su snimali dronom, ali ovaj most (1:43 na snimku) koji će da povezuje magistralu M17 i autoput je već spojen, ja sam prolazio tuda u srijedu i uspio da uslikam 2 slike iz auta.

20200902-175331.jpg


20200902-175341.jpg
 
moji rodjaci imaju kucu u trebinju tako mogu iz prve ruke da vam kazem kolike su guzve na granicama, kad sletis u cilipe, a ides za trebinje.... okolni aerodromi tivat i dubrovnik mozda jesu blizu, ali se mnogo vremena potrosi na prelazima, u letnjoj sezoni. a tek koliko se ima voziti od mostara, sa tog aerodroma, krivudavom hercegovinom....
 
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=rFMCH-eyEYM[/youtube]
 
Vrh