Šta je novo?

Косанчићев венац - ревитализација

Turska kaldrma ima više zaobljenu gornju površinu, i nepravilan oblik ivica, pa zato i nepravilno slaganje u horizontalnoj ravni, ali NIJE tačno da je njena nužna karakteristika i to da su varajacije u VISINI postavljanja susednog kamenja nužno velike, odnosno da je prosečnan nivo kaldrmisane ulice veoma promenljiv, da je cela ulica neravna samo zato što je poločana turskom kadrmom (zanemari sada zaobljeni vrh svakog kamena). Gledao sam gde god je preostalo neko parče originalne Turske kaldrme, pa je obično manje neravan od ovoga (ako izuzmemo mesta gde su stoletne vode nepravilno ispirale podlogu puta, pa je SADA put neravniji nego što je bio. Međutim to se prepoznaje po ritmu i obliku lokalnih promena visine puta). Ako negde iskopam slike koje sam tada slikao možeš i sam da uporediš. Na Kosančićevom vencu se nivo kaldrmisanog puta brzo menja čak 10 do 15 cm! Turska kaldrma na Kalemegdanu je prema tome ravna kao ogledalo i posle stoleća raznih bujica i voda.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=638763#p638763:3n0j3298 je napisao(la):
Zuma » 13 Jul 2019 03:16 pm[/url]":3n0j3298]
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=638722#p638722:3n0j3298 je napisao(la):
zexland » 13 Jul 2019 11:30 am[/url]":3n0j3298]Apsolutno je vazno. Ok. U pravu si :lol:
JESTE važno, bez ikakvih smajlija i ironije. Toliko da mora da se ruši i čitava kaldrma radi ponovo. Sramota je praviti "rekonstrukciju" tobožnjeg istorijskog stanja koje, što se tiče ulične podloge, ne samo da nikada nije postojalo, nego je lošije i od Turskog doba, da ne spominjemo 1930-te i nadalje. Kosančićev Venac i okolina su sam početak ozbiljnog razvoja Srpskog dela grada, pa tako imaju i nemerljiv istorijski značaj. Plus turistički i upotrebni, za nas, domaće. Od kojih bi se to osnovnih komponenti ulica i sastojala ako ne od podloge te ulice i zgrada oko nje? Pa kaldrma jeste važna. A ovde su njeno polaganje uradili kao nogama da su je slagali, pa kad su shvatili da je ispala potpuno neupotrebljiva, lepo su nasuli gomile peska tako da njega, a ne kamena, sad ima na više od 50% površine. Pa ipak, i posle nasipanja, I DALJE put izgleda toliko neravno kao da je pretrpeo ozbiljan zemljotes. Kako možete biti zadovoljni sa ovakvim izgledom? Zar mislite da je firma zaslužila novac koji je dobila, ako sve ostane ovako? I nezavisno od toga, da Konsančićev Venac SME ovako da izgleda?

Alo covek NIJE ISTA KALDRMA. U cemu je tvoj problem ? Zelis li to da ti se napise na turskom ili nemackom jos? :kafa:
 
Da li uopšte pokušavaš da razumeš šta je napisano? Poredio sam ujednačenost postavljanja kaldrme po visini, gde je svejedno koji se tip kaldrme koristio, jer je ulica zbog neujednačenosti postavljanja kaldrme PO VISINI, neravna na površini većoj od jednog kamena (srednja vrednost visine usrednjena po površini desetak susdednih kamenih blokova), PA NEMA VEZE KAKAV JE svaki pojedini kamen, tj koji je tip kaldrme u pitanju. Nova ulica je neravnija od ulica koje su davno rađene, bez obzira čime i kojom kaldrmom. A kad kažem da je "neravnija" ne mislim zato što pojedino kamenje Turske kaldrme ima obli vrh, nego što je susedno kamenje ukopano na previše različite dubine (ali i što nije blisko spakovano kao ranije, što takođe smanjuje neravnine ulice kad se ona posmatra kao celina).

Liči li tebi ovo na isti stepen ujednačenosti i kvaliteta rada? Sada je tip kaldrme isti, da se otakačimo bar od toga, ako je već tolika teškoća da se automatski zanemari nebitno:

file.php

 
Zuma trebobsi da poredis isitu lokaciju nove i stare fotke Zuma konstatovali smo da je lose slozeno...
Zuma takodje nagib je lose odredjen stari slog je imao trbusastu sredinu i slijevane vode ka ivicnjacima i samim tim bolje se drzala strukturno.
Zuma rekonstruisana ulica je slozena bez trbuha vec sa slivnicima u sredini koji su naknadno uguravani
Zuma to je kljucna razlika i to je pitanje za zavod plu daleko vise kamena orginalnog je trebalo vratiti ...
Zuma zetska i srebnicka su daleko bolje uradjene...
Zuma nisam nigdje ulazio u oblik pojedinacnog kamena da li je imao oble ili ostre ivice i kad se to uglacalo
 
Pa dobro, zar sam ja rekao nešto drugo? Nisu dobro uradili i treba ponovo. A napali ste me zbog tobožnjeg lošeg poređenja koje je ustvari sasvim dobro za onaj aspekt ulice koji se poredi.

Što se tiče primerenosti moje reči "neravno", i nezavisnost takve tvrdnje od tipa kaldrme, evo možda lakšeg opisa.

Zamislite jednu tačku na najvišem vrhu svakog zaobljenog kamena Turske kaldrme. Provucite jednu zamišljenu elastičnu foliju kroz svaku takvu tačku. Površna koja se tako dobija je daleko NERAVNIJA sada, na novoj kaldrmi, nego u bilo koje staro vreme na bilo kojoj kvalitenije urađenoj kamenoj podlozi, bilo kog tipa kaldrme. To znači da je i sama Kosančićeva ulica neravna, nezvisno od oblika i tipa kamena koji viri iz tla. A TO znači da taj opšti oblik ulice takođe može da se poredi, i znači da je ovo ipak previše loše.
 
Zuma opet ti nesto oko kamenja sto veze nema ...
Vidi trk u bilbioteku ili knjizaru po knjigu kaldrma i asfalt ...
To sto si ti napiso nije dobro jer samo je tebi jasno nikom drugom tu je problem ...
Trebo si se zaustaviti na nije dobro slozeno i cao ...
 
Ali "nije dobro" ne znači ništa određeno! ZAŠTO nije dobro? Šta najviše treba popraviti?

Ja stvarno ni u snu nisam očekivao da će iko kad vidi ovu sliku razmišljati o tome da je vrh ovog kamenja ravan, a kod Turske kaldrme zaobljen. Nego sam mislio da je ovo daleko najbolja slika koju imamo gde se vidi savršenstvo profila puta, dakle savršenstvo visinske ujednačenosti postavljanja pojedinog kamenja, tako da ni jedan kamen nije postavljen ni milimetar više ili niže nego što treba. A kakav je vrh svakog kamena, ravan, kao ovde, ili veoma zaobljen, kao kod Turske kaldrme, blage veze nema sa time koliko je ravna čitava ulica, pošto na Kosančiću mora da bude Turska kaldrma, a ne ovakvo kamenje sa ravnim vrhom, pa ne vidim zašto bi o nebitnoj razlici (za profil ulice) uopšte bilo ko razmišljao. Profil ("poravnatost") naše nove ulice se po visini menja čak po 10 do 15 cm, i na TO sam hteo da ukažem, a ovde su tolerancije postavljanja po visini reda milimetra. Zar jer moguće da ne možete da zanemarite različiti tip kaldrme na obe slike?

file.php
 
Ja u klin ti u plocu gdje ti vidis 10 cm i 15 cm izmedju dva kamena osim onog u sredini ulice najniza tacka i onog iz ivicnjak najvisa tacka ...
Razlicit tip kaldrme razlicit nacin slaganja a ti i dalje furas prasence i evropski tip kaldrme sa obradjenpm kockom..
Tvoje objasnjenje zasto nije dobro slozeno je da ponovim zbunjujuce i lose i proizilazi iz tvog nepoznavanja kadrmisanja ...
Ni u jednom slogu netreba izmedju dva susjedna kamena biti vece odstupanje od par mm do 1 cm to su znali i ovi sto su slagali kao i da je bitna gustina sloga ...
Problem je neko pustio da im to prodje ...
 
Stvarno ću morati da odem tamo i razvučem šareni konac preko ulice, sa lako savitljivim trakama koje vise sa njega (zbog fotografije), pa onda merim vertikalno rastojanje od konca do kaldrme na raznim tačkama, i kako se ono drastično menja po preseku puta. Pošto je to izgleda jedini način da vi vidite neravnine. Dobiće se verovatno nešto ovako. Linije sam nacrtao samo kao ilustraciju, dakle napamet i po sećanju, pa sumnjam da su previše tačne, ali bar da bude jasna ideja pošto reči očigledno ne pomažu.


A kada se iste takve linije povuku po staroj slici popločanog Trga Republike, što je ovde moguće bez fizičkog pristupa i direktno na slici jer se ovde lepo vide ivice kaldrme pravilnog oblika, nigde nema čak ni blagog savijanja linija koje ocrtavaju poprečni profil ulice. Sve je savršeno ravno, i to NE zato što je vrh kaldrme ravan, a ona pravugaona, nego zato što su tadašnji radnici svaki komad kamena po visini postavljali sa savršenom preciznošću, održavajući istu visinu na velikoj površini. Za razliku od ovih naših, danas.

Pogledajte prilog 1
 
Cemu teoretisanje oko neceg sto smo konstatovali da nije slozeno kako treba ...
Stvarno nevidim potrebu niveletu nisu izvukli uopste kamen sabili nisu lose su ga okrenuli itd ....
Sta treba tu jos da se isfilozofira ....
 
Ja filozofiram? Da te potsetim da sam u čitavoj originalnoj poruci napisao jednu jedinu rečenicu sa ukupno tri reči (i dve slike), misleći da to pametnim ljudima sasvim dovoljno, rečenicu koja prosto znači da je ovo previše neravno i da se ovako tragično loše postavljena kaldrma ne sme zaboraviti i prihvatiti kao normalno stanje, pošto je i u davno doba oslobođenja od Turaka profil ulice pravilniji, tj ujednačeniji po visini i bez varjacija. Što se lepo vidi na slici sa Trga. Ništa više i nikakva filozofija.

I onda ste me napali da se ne može porediti Turska kaldrma sa ovom na Trgu Republike jer je drugi tip, tj da ja nisam u stanju da razlikujem nešto tako očigledno ... i šta je onda trebalo da uradim? Da ćutim i pustim da prođe bez odgovora stav koji iz takve vaše reakcije implicitno proizilazi: da je sa kaldrmom na Kosančićevom Vencu sve u redu zato što se za "Turski tip kaldrme" i ne očekuje da bude ovako ravna kao ovaj drugi tip na Trg Republike? To želiš da predstaviš kao poželjan tip reagovanja?
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=638899#p638899:58m3gm5a je napisao(la):
Zuma » 14 Jul 2019 01:23 am[/url]":58m3gm5a]Stvarno ću morati da odem tamo i razvučem šareni konac preko ulice, sa lako savitljivim trakama koje vise sa njega

Pogledajte prilog 1
file.php

file.php

Obavezno povedi i svinju inače ne važi. :kafa:
 
Zuma opet ti o trgu kosancic je trebao biti ala skadarlija samo sto su kaldrumu u skadarliji slagali drugi majstori i sto su je zalili cementom
Slazemo se da je lose zradjena lose slozena lose savijena lose nivelisana
Ali nema svrhe to porediti sa trgom nzm sta ti nije jasno
Niko ovdje nije reko da je to uradjeno kako treba bas niko
 
Da to svinjče nije tu ne bi smo imali tako dobro fokusiranu i jasnu fotografiju kaldrme iz vremena prvih fotografa u Srbiji. Na kojoj se vidi sa kakvom je veštinom to rađeno i koji nivo poravnatosti ulice treba da nam bude cilj pri rekonstrukcijama. Svinjče je bilo jedan od dva "fokusa interesovanja" fotografa. Pa je tu sa razlogom, i treba mu biti zahvalan za kulturni doprinos.
 
Svinja nas je odrzala njio zato hvala ...
Pa tako ce ti biti poplocan trg dio kud idu kola ...
 
Znam, i to je u redu. Međutim na Trgu Republike je rađeno kako treba. Nema neravnina zbog loše podloge i lošeg postavljanja kamenih blokova. Ali mislim da je Kosančičev venac za nas takođe veoma važan, pa kaldrma i čitava ulica i tamo mora da bude savršeno postavljna. Što znači da ne smemo stvar ostaviti da ostane ovakva, "eto loš kvalitet izvođenja, pa šta da se radi, to je ionako Turska kaldrma za koju se i ne očekuje da bude ravna". To prosto nije tačno i ne sme tako da ostane. Moramo insistirati sa se kaldrma podigne i postavlja ponovo, ali sada kako treba i od strane onih koji to znaju da rade. Reagovao sam zato mi se čini da su se svi ovde pomirili sa sudbinom, dobrim delom zato što miisle da na ulicama sa Turskom kaldrmom i nema smisla očekivati savršeno pravilan profil puta pošto je to verovatno i ranije bilo baš tako, pa se tako donekle postiže i neka sumnjiva povećana autentičnost rekonstrukcije. Međutim današnje neravnine na preostalim starim putevima sa Turskom kaldrmom su pre posledica puno proteklog vremena i puno vode koja je tokom mnogih decenija ispirala podlogu kaldrme, kao i teških savremenih kamiona za koje put nije bio projektovan, a ne činjenice da je ulica i originalno bila tako neravna kao danas.
 
Nikad nije kasno ako se misli da je nešto dovoljno važno. Problem je uverenje u ovo poslednje, a ne vreme. Što je ova rasprava lepo pokazala.
 
Nije korektno za ulicu tolikog istorijskog značaja, tolike upotrebne i turističke vrednosti danas.

- Na snimku odozgo se ne vidi krivudavost profila puta. Nije problem samo što nema "stomaka".

- Zašto je korišćeno kamenje raznih boja i različitog sastava? Zašto nije ujednačeno po vrsti i poreklu kamena?

- Zašto kamenje nije bliže jedno drugom? To podrazumeva da se ono mora daleko pažljivije uklapati, odnosno da se bira onaj kamen koji se po obliku najbolje uklapa u oblik otvora koji se ostavila dva susedna kamena. Tek onda mogu biti bliže, što rezultuje manjim prosečnim razmakom između njih i manjom količinom ispune od peska, a kasnije prašine i blata, a time i daleko kvalitetnijom i lepšom površinom. Naravno da to znači sporiji rad, ali upravo to i jeste bila neophodna veština maistora koji su nekada postavljali Tursku kaldrmu. Ako se radi rekonstrukcija, to znači da se radi kako treba, a ne da prosto uzmu prvi sledeći kamen koji im je pri ruci, pa ga odmaknu koliko god zbog njegovog oblika moraju, a na kraju sve zatrpaju tonama peska koji je onda neophodan da ispuni ogromne praznine koje su ostale između tako daleko postavljenog kamenja. To nema veze sa onim kako se Turska kaldrma ranije postavljala na putevima koji su smatrani važnim.

- Na kraju, poželjna je i strožije selekcija kamenja po veličini, odnosno njihova veća ujednačenost po veličini. To naravno još više komplikuje njihovo blisko uklapanje, ali neki kompromis je uvek moguće postići, i on zavisi od veštine i iskustva obih koji to rade.

Mi nemamo dva Kosančićeva Venca i ovde se moralo raditi najkvalitetnije što je moguće. A Turska kaldrma je upravo ono najvažnije, što ulici najviše daje posebnost, određeni neponovljivi karakter, što se najviše vidi i što drastično utiče na lakoću hodanja po njoj.
 
Vrh