Tužna priča o Londonskoj žičari mi je dala ideju da pokušam sa bar okvirnim računom i proverom zvaničnih tvrdnji o komercijalnoj isplativosti ideje da nam se oduzme vidik i uništi tradicija zbog turista i "Gondole".
Gradonačelnik Zoran Radojčić kaže da će se "Gondola" isplatiti za 6 godina. Sklopljen je ugovor čija je vrednost 1.794.000.000 dinara. Dakle, žičara mora za zaradi toliko para PREKO operativnih troškova da bi se isplatila za 6 godina.
Ali recimo da operativni troškovi uopšte ne postoje (pošto ne znam koliki su), mada su u Londonu neverovatnih pola miliona funti mesečno, a na jednom drugom mestu u Americi reda 100.000$ mesečno. Ali to se ne može primeniti na naše cene i naš slučaj, pa da kažemo da žičara zarađuje bez tekućih troškova, tj da radi sama od sebe, bez održavanja i bez ikoga, ne trošeći baš ništa. Dakle, da bi se isplatila:
Mora da zaradi preko operativnih troškova još 1.794.000.000 / (6 * 12) = 25.000.000 din mesečno.
Što je 833.333 din dnevno.
Pošto će retko ko da se vozi u sred noći, ili da tada uopšte bude na Kalemegdanu, da kažemo da iole relevantan broj putnika može da ima samo u toku 12 časova dnevno.
Dakle, da bi se isplatila mora da zarađuje prosečno 833.333 / 12 = 69.444 din/čas.
Što je prosečno 1157 dinara svaki minut, tokom 6 godina svakog sata u toku 12 radnih časova.
Pošto je objavljena cena karte 3,6 Evra odrasli i 2,5 Evra deca, za jedno dete na 4 odrasla, prosečni novčani priliv po jednoj prodatoj karti bi bio 395 din.
Dakle, da bi se isplatila, "Gondola" mora da prodaje
1157 [din/min] / 395 [din] = 2,93 [karte/min]
I na kraju zaključak. Da bi "Gondola" vratila naše pare mora da prodaje prosečno 3 karte na minut, ili jednu kartu svakih 20 sekundi, svakog sata, 12 časova dnevno, sledećih 6 godina!
I to je bez operativnih troškova, tj kad bi sve bilo nepokvarljivo, i radilo 6 godina stalno (zimi kad napolju žive duše nema, košave, oluje), džaba, bez osoblja i bez para. Inače bi došli na, ne znam, jednu kartu svakih 10 ili 15 sekundi ili tako nešto. ZATO nam uzimaju vidik sa Kalemegdanskog šetališta, uništavaju tradiciju, mesto za izlazak tolikih ljudi i stogodišnju istoriju. Svaka čast na tako "genijalnom" poslovnom instiktu SA NAŠIM PARAMA i NAŠIM NASLEĐEM.