Evo ipak da nacrtam i te, daleko bolje varjante trase žičare, iako ne verujem da će pristati na promenu (crveno je R=50m oblast intenzivnog zračenja u neposrednoj okolini baznih stanica mobilne telefonije).
Pogledajte prilog 1
Prednosti nove pozicije stanice "Kalemegdan", nešto pre velikih stepenica i ispod grupe drveće (slika te pozicije je označena sa X u prethodnoj poruci):
- Ne bi narušila najvažniji deo Savskog šetališta, tj veliki polukružni trg sa vidikovcem i drvetom u sredini. Tu su se nekada praznicima stariji građani hvatali u kolo sa improvizovanom muzikom, kao daleko sećanje na stare seoske i verovatno još paganske običaje igre oko "glavnog" drveta u selu. Ma šta danas mislili o tome, to je bio nepogrešivi znak velikog podsvesnog, subjektivnog i simboličnog značaja ovog šetališnog "trga" sa neometanim poglednom na grad.
- Ne bi postojala skupa i neugodna komplikacija da se stanica žičare pravi baš iznad pećine. Naše pare ne rastu na drveću.
- Kalemegdanska pećina bi se sačuvala u svom autentičnom i starom obliku, bez betona, samo kamen peščar, pa bi se mogla adaptirati u turistima veoma neobični i privlačni dodatak šetalištu i vidikovcu.
- Prostor se ne bi preoptećivao budućom kafanom (u trenutno srušenoj zgradi) tik pored "gondolske stanice gradskog saobraćaja" i verovatno takođe budućeg komercijalnog prostora u pećini sa vertikalnom vezom sa šetalištom. Plus neophodne zgrade za prodaju karata, stepenice nadole (za ulaz u stanicu žičare) i neophodne nadsrešnice protiv kiše.
A ako stanica ipak ostane na ovom mestu, sve to zajedno će napraviti apsurdnu i smešnu farsu od oduvek mirnog i zelenog prostora, Fićir-bajir-a, "brega za razmišljanje". Da nešto i dalje vredi, da ima savesti ili slobode, zavod za zaštitu spomenika to NIKADA ne bi dozvolio.
Prednosti nove pozicije stanice "Novi Beograd" (bilo koja lokacija slična nekoj od ovde ucrtanih) :
- Po zvaničnim objašnjenjima smisao žičare je spajanje pešačke zone Knez Mihajlove i Kalemgdanske tvrđave sa rekreativnim prostorom parka ušće. Ali tek ove moguće lokacije stanica, ove koje sam sada ucrtao, zaista vode na prostor parka ušća. Ono što su oni odabrali vodi u TRŽNI CENTAR Ušće, na zagađenu saobraćajnu raskrsnicu i na autobusku stanicu. To blage veze nema sa proklamovanim ciljem parka Ušće, a pogotovo sa pravim ušćem dve Beogradske reke od koga je stanica daleka
čitav kilometar u JEDNOM smeru. Zvanična priča o vezi sa parkom je apsurdna. Stvari i interesi postaju još jasniji kad se setimo da se ovde planira još jedna ogromna privatna kula sa komercijalnim sadržajima.
- Neka od novih pozicije, bliže reci i ušću, bi omogučile lako dolaženje do REKE sa poglednom na tvrđavu, što je valjda ipak najvažnije od svega.
- Pa je prednost lakše dolaženje do veoma važnog muzeja Srpske i Jugoslovenske savremene umetnosti
- Pa do splavova na reci i restorana uz reku.
- Pa samog ušća Save u Dunav, što bi trebalo da bude samo srce i najlepši deo grada. Šta će ljudi sa Kalemgdana na raskrsnici?
- A ako ušće nekome nije najvažnije, onda bar do nijihovog sopstvenog patriotskog trga sa najvećom i najvišom Srpskom zastavom u čitavom Srpstvu. Tamo gde se takve zastave podižu taj trg je uvek središte i centralni fokus prostora. Otkud da je kod nas, uz svu priču, odjednom važnije da žičara vodi u privatni tržni centar umesto kod zastave?? Ili možda neko laže šta je njemu bitno?
- Pa bi pristup raznim tematskim, edukativnim i zabavnim delovima parka bio bliži.
- Pa bi nastavak šetnje uz reku, ka hotelu Jugoslavija i starom jezgru Zemuna bio bliži i lakši
- Pa će se u produžetku OVIH trasa žičare, a NE na raskrsnici kod Brankovog mosta, praviti nova zgrada Beogradske filharmonije sa velikim pešačkim prostorom oko nje.
Itd, itd. Uopšte, sem ako neko ne želi da se opari nuđenjem zičare nešto malo bogatijem delu naroda frustriranim u gradskom saobraćaju (pošto im iste osobe ne daju ni metro ni novi most u produžetku Zorana Đinđića), onda je neka od alternativnih trasa žičare koju sam nacrtao bolja po svemu.
Jedan od zanimljivih muzičkih sadržaja u parku Ušće, na mestu gde bi žičara TREBALA da vodi.